Peugeot 308 (SW p. 26)

Op geen enkele BLE uitvoeringen kan de Denon speakerset geplaatst worden helaas, vanwege het reservewiel wat daar bij geleverd wordt.
Voor mij is goed/premium geluid essentieel, wat dus de BLE van het lijstje schrapt.
Gelukkig kan je alle andere versies wel gewoon nemen in 14% met Denon set.
Ik heb op het moment een offerte uitstaan voor een Allure 14% met Denon, getinte ramen, panorama dak, leer en 17" Emeraude velgen op een Gris Moka kleurtje. Ben heel erg benieuwd en ongeduldig naar het resultaat!

Geiz zei:
Ik heb op het moment een offerte uitstaan voor een Allure 14% met Denon, getinte ramen, panorama dak, leer en 17" Emeraude velgen op een Gris Moka kleurtje. Ben heel erg benieuwd en ongeduldig naar het resultaat!

Even een vraag als leek zijnde:
Als ik een lease auto bestel en de velgen als accessoire, hoe gaat het dan met de (winter)banden?
Geef ik bij bestellen dan al de bandenmaat op van de 17" Of moet ik in de winter de 16" eronder plaatsen?
Kan iemand daar iets meer over uitleggen?

Iemand voel je vrij om me te corrigeren, maar volgens mij zijn ze bij leasemaatschappijen wel zo snugger om bij verzoek om grotere velgen een set winterbanden in de zelfde maat er bij te bestellen. Al moet ik zeggen dat het voor mij ook de eerste keer is dat ik velgen als accessoire bestel i.t.t. Af Fabriek grotere velgen.

Nou, dat ligt maar net aan je leasemaatschappij. Er zijn er genoeg die gewoon uitgaan van winterbanden op 15 inch stalen velgen.

Klopt helemaal. Zo heb ik dat ik tijdens de winter met 16 inch rondrij terwijl ik een Nissan QQ heb genomen met 18 inch en niet helemaal zonder reden. Ik wil dit nu bij de 308 niet weer meemaken. Ga het op tijd aangeven, maar ik begin met 17 inch Rubis die op Michelin Energy Savers komen te staan. Dat is niet een slechte band, maar zit niet bij de beste volgens de ANWB Test 2013. Toevallig wel bij 15 inch.

Gisteren bij Wassink Opgenoort in Nijmegen geweest met m'n 306.

Ze hadden geen 308 met DRL in de koplamp. DRL in het chromen stripje vind ik niet de mooiste oplossing. Daar komt bij dat de normale lichtunits gelig licht hebben en DRL blauw... niet fraai.

Verder wel een prachtige auto! Kon perfecte zit vinden en de tellers boven het stuur voelde heel natuurlijk aan (qua zicht). Ook in de 208 b.t.w.

Als ik (189cm) achter het stuur zit, dan blijft er niet heel veel ruimte achter mij over. Laadruimte is daar en tegen meer dan voldoende.

Helaas heeft ook de 308 (net als iedere nieuwe auto) een enorme dode hoek schuin achter de auto.

Vond de 18" velgen (die met zwart) in real life een stuk mooier dan ik dacht. Stond erg mooi op een rode 308.

Rood en wit zijn m.i. de mooiste kleuren voor de 308

E-One zei:
Klopt helemaal. Zo heb ik dat ik tijdens de winter met 16 inch rondrij terwijl ik een Nissan QQ heb genomen met 18 inch en niet helemaal zonder reden. Ik wil dit nu bij de 308 niet weer meemaken. Ga het op tijd aangeven, maar ik begin met 17 inch Rubis die op Michelin Energy Savers komen te staan. Dat is niet een slechte band, maar zit niet bij de beste volgens de ANWB Test 2013. Toevallig wel bij 15 inch.

Winterbanden ziten bij mijn werkgever standaard in de leaseregeling. Daarom kocht de dealer ze meteen in tegelijk met de auto, en hoef ik dus niet naar een profyle ofzo. Heb vooraf gechecked of het inderdaad ook 17" banden waren die op mijn reguliere (optionele) velgen gemonteerd werden en dat bleek te kloppen.

Als jouw werkgever dezelfde regeling hanteert, zou het natuurlijk kunnen dat dit ook al door je dealer geregeld wordt. Vraag me echter wel af of er niet een grens ligt -qua maat- aan wat de LM's als winterband acceptabel vinden. 18"en 19" wielen zijn doorgaans dusdanig breed dat het misschien sowieso niet echt de beste keuze voor een winterband is.

Goed om te lezen, dan ga ik dat nog even checken bij mijn leasemaatschappij. Winterbanden zitten bij mij ook standaard in de leaseregeling maar dat is dus nog wel even de moeite waard om te verifiëren wat voor winterbanden ze willen leveren... zou toch zonde zijn als je inderdaad op die lelijke grijze velgen moet gaan rijden in de winter

Tsja, ik had er weinig zin in om mooie 17" velgen als optie bij te bestellen, en er dan vervolgens maar de helft van het jaar op te rijden (als het aan mij lag, werden die winterbanden er alleen ter gelegenheid van de wintersport ff op gezet overigens). Het lijkt me dat een beetje dealer dat ook wel snapt, en bij de meeste van mijn collega's worden de winter- en zomerbanden dan ook op dezelfde velgen gezet.

Vandaag heb ik ook een proefrit gemaakt met de nieuwe 308. Zowel met Dark Blue 125pk 1.6THP als ook met Gris Moka 115pk 1.6 eHDI.
Overall een fijn zittende en erg goed in elkaar geschroefde wagen. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het nog steeds niet helemaal de "VAG look&feel" heeft maar het komt aardig in de buurt. Het interieur is mooi van opzet en ik kan een goede zitpositie vinden (eindelijk een traploos verstelbare rugleuning) met prima uitzicht op de tellers.
Die centrale display met allerhande functies werkte prima en was mijns inziens logisch van opzet.

Rijden was prima bevallen. De auto is comfortabel maar ook dynamisch. Het sturen gaat scherp maar naar toch net even iets teveel bekrachtigd.
Schakelen gaat trefzeker. Van 1 naar 2 gaf voor mijn gevoel een beetje weerstand maar de overige verzetten gingen erg soepel.
De motoren waren lekker pittig maar ik miste toch nét even dat extra schopje. Daarom gaat mijn voorkeur nu uit naar de THP155. De diesel was soepel en natuurlijk lekker veel koppel maar ik vond de benzine toch net even wat meer comfort geven. Die GoodYear banden op de 16" Topaze zijn helaas niet de stilste. Maar misschien valt dat extra op omdat de auto verder zo stil is.

Nog even over de gadgets. Adaptieve cruisecontrol vind ik een irritante uitvinding. Het is vast veilig voor jezelf maar het overige verkeer zal zich vast ergeren aan die 308 die geen constante snelheid kan aanhouden. Nee, dit wordt geen vinkje op het bestelformulier.
Overige niet altijd standaard aanwezige zaken zoals het panoramadak, allerhande interfaces en full-LED koplampen zijn fijn om te hebben.

Hij is niet perfect maar ik ben zeker wel overtuigd. Lekker pittig maar toch ook comfortabel vervoer met het juiste gevoel.
Overall kan ik gelukkig weer volmondig zeggen: " je voelt je lekkerder in een Peugeot".

Edit: rare spelfout

Normaliter komen de winterbanden op de "zomervelgen" tenzij anders aangegeven in je leasecontract. Dan moet je wel de accessoire velgen op de offerte vermelden die je richting leasemaatschappij stuurt. Sowieso handig, anders krijg je ook problemen bij je eerste bandenwissel in de zomer.

Gilletti zei:
Nog even over de gadgets. Adaptieve cruisecontrol vind ik een irritante uitvinding. Het is vast veilig voor jezelf maar het overige verkeer zal zich vast ergeren aan die 308 die geen constante snelheid kan aanhouden. Nee, dit wordt geen vinkje op het bestelformulier.

De ellende is dat het geen kwestie van een vinkje zetten is....althans bij een ander nieuw PSA product waar ik onlangs mee heb gereden is het een standaard item!

Zeer beroerd inderdaad. Of het veilig voor jezelf is trek ik ook in twijfel.
Irritant is de ruime afstand welke ontstaat tussen de auto en de voorganger. Iedereen schiet in de ruimte die er ontstaat met als gevolg dat je soms minutenlang doet over een inhaalmanouvre.

Het is bij de 308 een optie. Helaas wel weer onderdeel van een pakket, waardoor je door het niet aanvinken ook meteen een aantal andere opties mist (die je misschien wel wil).

Gelukkig kun je het ook uitzetten! Ik heb het niet uitgeprobeerd, maar het lijkt me wel handig eerlijk gezegd.

Poekoek zei:
Het is bij de 308 een optie. Helaas wel weer onderdeel van een pakket, waardoor je door het niet aanvinken ook meteen een aantal andere opties mist (die je misschien wel wil).

Valt mee. Zo erg is het niet.
Het heet Pack Securité en dat houdt dan een actieve snelheidsregeling, waarschuwing bij kans op aanrijding en automatisch noodremsysteem in.
Die laatste heb ik maar niet uitgeprobeerd maar die waarschuwing bij kans op aanrijding begon al te loeien als ik iemand naderde en ging inhalen.
Ook irritant dus (en ik verwacht teveel commentaar van mijn betere wederhelft als ik het zou hebben :T ).

Joep83 zei:
Gisteren bij Wassink Opgenoort in Nijmegen geweest met m'n 306.

Ze hadden geen 308 met DRL in de koplamp. DRL in het chromen stripje vind ik niet de mooiste oplossing. Daar komt bij dat de normale lichtunits gelig licht hebben en DRL blauw... niet fraai.

Verder wel een prachtige auto! Kon perfecte zit vinden en de tellers boven het stuur voelde heel natuurlijk aan (qua zicht). Ook in de 208 b.t.w.

Als ik (189cm) achter het stuur zit, dan blijft er niet heel veel ruimte achter mij over. Laadruimte is daar en tegen meer dan voldoende.

Helaas heeft ook de 308 (net als iedere nieuwe auto) een enorme dode hoek schuin achter de auto.

Vond de 18" velgen (die met zwart) in real life een stuk mooier dan ik dacht. Stond erg mooi op een rode 308.

Rood en wit zijn m.i. de mooiste kleuren voor de 308

Zie de 2 308's online staan waar jij het over hebt. Apart om 18 inch op een Active te monteren, dat vind ik meer passen bij een Allure qua exterieur. Wel mooi om een betere indruk van rood en wit i.c.m. 18 inch te krijgen, daar had ik nog geen real life foto's van gezien.

Voor de liefhebbers. Kwam op een Engelse site al wat prestatiesgegevens vd 120 pk E6 diesel tegen. Kon ze nog nergens vinden, maar bij deze.
Top 193 kmu
0-100 kmu in 10,0 rond
https://carleasingmadesimple.com/business-car-leasing/peugeot/308-diesel-hatchback_1/62423/technical-data/

Nipte winst op de Hyundai
https://www.autobild.de/artikel/peugeot-308e-hdi-115-hyundai-i30-blue-1.6-crdi-test-4405987.html

E-One zei:
Voor de liefhebbers. Kwam op een Engelse site al wat prestatiesgegevens vd 120 pk E6 diesel tegen. Kon ze nog nergens vinden, maar bij deze.
Top 193 kmu
0-100 kmu in 10,0 rond
https://carleasingmadesimple.com/business-car-leasing/peugeot/308-diesel-hatchback_1/62423/technical-data/

Nu we het toch over de Engelsen hebben: op www.peugeot.co.uk is het al mogelijk de 1.2 e-HP en de 2.0 BlueHDi te configureren, al of niet met automatische 6-bak...

foto_zps65046565.jpg

staat eentje in de straat. als ik straks moet werken en hij staat er nog dan maak ik even wat pics

foto2_zps827b5f03.jpg

foto1_zps2c6fe83c.jpg

niet de meest kale versie maar wel bijna. maar goed, hoe dan ook; kraak noch smaak sorry. vond hem wel langer ogen/zijn dan ik dacht wat wel een mooi geheel gaf. maar imo blijft het een saai model dat niets toevoegd

'Verliest' een vergelijk met de Mazda 3 in AMS
https://www.auto-motor-und-sport.de/

Maar goed, hoewel Mazda qua verkoop ook in de BRD weinig potten kan breken zijn ze doorgaans wel Mazda minded.

rickm zei:

Maar goed, hoewel Mazda qua verkoop ook in de BRD weinig potten kan breken zijn ze doorgaans wel Mazda minded.

Test geeft voor mij vooral aan dat beiden goede auto's zijn: de Mazda rijdt sportiever, de Peugeot (zoals het een Franse auto betaamt) comfortabeler. Het is maar waar je meer waarde aan hecht.

Waar ik me steeds meer en meer aan stoor echter is dat idiote "puntensysteem" dat wordt toegepast (de puntentelling bij de 3 en 308 is nog niet te zien, maar de 3 zou net op punten winnen). Het suggereert een wetenschappelijke objectiviteit, maar niets is minder waar; er zitten meer dan genoeg subjectieve onderdelen bij, laat staan dat er enige onderbouwing is wat het maximale puntenaantal voor een onderdeel bepaalt en waarom een bepaald aantal punten wordt toegekend. Als laatste wordt het belangrijkste subjectieve onderdeel totaal buiten de puntentelling gehouden: het design. Toch datgene wat voor veel mensen de doorslag geeft een auto te kopen.

PSA-rules zei:
rickm zei:

Test geeft voor mij vooral aan dat beiden goede auto's zijn: de Mazda rijdt sportiever, de Peugeot (zoals het een Franse auto betaamt) comfortabeler. Het is maar waar je meer waarde aan hecht.

Waar ik me steeds meer en meer aan stoor echter is dat idiote "puntensysteem" dat wordt toegepast (de puntentelling bij de 3 en 308 is nog niet te zien, maar de 3 zou net op punten winnen). Het suggereert een wetenschappelijke objectiviteit, maar niets is minder waar; er zitten meer dan genoeg subjectieve onderdelen bij, laat staan dat er enige onderbouwing is wat het maximale puntenaantal voor een onderdeel bepaalt en waarom een bepaald aantal punten wordt toegekend. Als laatste wordt het belangrijkste subjectieve onderdeel totaal buiten de puntentelling gehouden: het design. Toch datgene wat voor veel mensen de doorslag geeft een auto te kopen.

Als uiterlijk naar jouw idee de doorslag geeft (zou kunnen) dan scoort de Mazda niet slechts.
Karretje oog beslist smakelijk.

Ik vind de 308 echter fraaier.
Niet de versie als door VV hierboven gespot, maar wel de topversies.

Dan de eeuwige discussie over de oto journalisten.
Echt, laten we de scores van tests vooral met een korrel zout nemen.

Vandaag in de 308 125pk THP proefgereden. Goede auto, net interieur en prettig dat de display meer naar de bestuurder is gericht. De 6 bak brengt rust in de tent en die mis ik wel op mijn nieuwe 2008. Die zesbak schakelt met kortere slagen, maar helaas niet geheel haakvrij; het is beter dan de 5-bak, maar het kan beter. Ook het verbruik lijkt er wat beter door te worden en vooral de rust in de auto neemt toe. Trekkracht van de 125pk vond ik niet overdonderend veel beter dan in de 1.6VTi, dan zal je echt naar de 155pk THP moeten voor meer oempf.

Heb niet in een Mazda 3 of VW Golf gereden, heb echter niet de illusie dat de 308 die markt op zijn kop zet. Het is een goed alternatief, maar ergens vind ik 'm de wauw-factor missen dit in tegensteliing tot de 2008 die op zijn eigen manier er wel uitspringt.

Edit: oh ja en die adaptieve cruisecontrol... als dit de toekomst wordt van belerende, zelfrijdende auto's dan ga ik mijn huidige auto zonder die meuk koesteren. Auto houdt ongemerkt in en gaat achter een langzaamrijdende voorganger te sukkelen en met een dusdanige afstand ertussen dat je niet het idee hebt dat je er feitelijk achterhangt

De markt op z'n kop zetten, lijkt me inderdaad veel gevraagd.

Peugeot heeft wel een echt goede auto neergezet (Mazda trouwens ook, maar meer voor de sportieve rijder). Waar de 308 m.i. de markt wel een beetje op z'n kop zet, is met het interieur: zeer modern door zowel het minimaal aantal knoppen en de opstelling van de klokken i.cm. het stuur.

Samen met moderne benzine- en dieselmotoren en de volgend jaar te introduceren SW verwacht ik dat de 308 het erg goed gaat doen.

sNielz zei:
Normaliter komen de winterbanden op de "zomervelgen" tenzij anders aangegeven in je leasecontract. Dan moet je wel de accessoire velgen op de offerte vermelden die je richting leasemaatschappij stuurt. Sowieso handig, anders krijg je ook problemen bij je eerste bandenwissel in de zomer.

Gebruikelijk is inderdaad om winterbanden om bestaande velgen te monteren. Dat is voordeliger in de opslag + het vergt geen investering in een nieuw setje velgen.

Echter, soms 'moet' de leasemaatschappij wel, doordat een zomerband/velg maat niet makkelijk om te slaan in naar een wintermaat. Ford's zijn bijvoorbeeld 'berucht' om het feit dat bij slechts 17" velg de winterband niet erop kan omdat er dan te weinig ruimte in de wielkuip is voor sneeuwkettingen..

Of neem de Prius, met de speciale 18" 'ultra weinig weerstand zomerband" waarvoor geen passende winterband ontwikkeld is..
Allemaal terug naar 15"staal + winterband.

Enkele jaren terug werden 18" zomerbanden ook wel vervangen door 16" velgen + winterbanden. Die combinatie was simpelweg voordeliger dan een exotische 18"winterbanden maat..
Omdat ook winterbanden 'meegroeien' met de zomerbandenmaat zie je dat de prijs voor grotere maten dalen en dat er dus vaker winterbanden op bestaande velgen gemonteerd worden.

Chrome raamlijst erop zou wel veel goed doen voor het design, vind ik.

+ minimaal een maat grotere velgen..

zou wel wat schelen ja. voordeel van een model van de 308 is dat ie er met kleine velgen nog steeds saai uit ziet en dat bv een mazda3 ofzo met kleine wielen eerder neigt naar lelijk

Vanochtend bij verkeerslicht. Duitser met 308:

qqev.jpg

Zelfs Duitser kiest 308 boven Golf ;)

Vind de 308 een prachtige verschijning. De vorm van de achterlichten als ze oplichten (vorm van lichtbundeltjes) vind ik erg mooi.

Zo, afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt en een nieuwe 308 besteld.
Ik heb nog even getwijfeld over de V40 en 118i maar de Peugeot gaf voor mij toch de beste indruk (lees: juiste gevoel).

Dit is het geworden:
- 308 Allure 1.6THP 155
- Rouge Rubi
- Afleveren op standaard 16" Topaze met Michelin winterbanden
- In voorjaar nog een zomersetje 17 of 18" uitzoeken.
- Alcantara interieur
- Panoramadak
- Verwarmbare stoelen met massagefunctie (B)
- Reservewiel
- Afneembare trekhaak

Ik ben tevreden! :T

Gilletti zei:
Ik heb nog even getwijfeld over de V40 en 118i maar de Peugeot gaf voor mij toch de beste indruk (lees: juiste gevoel).

Dit is het geworden:
- 308 Allure 1.6THP 155
- Rouge Rubi
- Alcantara interieur
- Panoramadak
- Reservewiel
- Afneembare trekhaak

Mooi man ~ je hebt een hele fraaie versie.
Viel Fahr vergnügen!

Peugeot CEO Maxime Picat also has great expectations for the new 308 compact hatchback, which he says has a better residual value than the segment's leader, the Volkswagen Golf.

Read more: https://www.autonews.com/article/20131106/ANE/131109903/peugeot-ceo-outlines-plan-to-boost-profit#ixzz2jteG9DE6
Follow us: @Automotive_News on Twitter | AutoNews on Facebook

speedtouch zei:
@Gilletti: de knoop dus doorgehakt. Wanneer verwacht je hem?

Ze zeggen nog produktie december, dus het zal dan eerste helft januari afleveren zijn.

Ben je zelf nog in de markt voor een 308?

Gilletti zei:

Dit is het geworden:
- 308 Allure 1.6THP 155
- Rouge Rubi
- Alcantara interieur
- Panoramadak
- Reservewiel
- Afneembare trekhaak

Mooi hoor! Zo ongeveer wat ze in Frankrijk een Féline noemen dus.
Bij onze dealer zag ik ook een rode staan, maar op de tijden dat ik er langs rij is het schemerig....

Gilletti zei:

Dit is het geworden:
- 308 Allure 1.6THP 155
(opties)

Lekker zeg, dikke uitvoering en sterke motor. Veel plezier ervan!

Gisteren met veel belangstelling de vergelijkingstest van de 308, Golf en Auris gelezen in de nieuwe AutoVisie.
Kijk, dat de Golf wint daar leg ik me maar bij neer want dat is overall best een goede auto maar de Auris staat, ondanks dat de 308 over de gehele linie beter/mooier/ruimer/luxer gevonden wordt, toch op plek 2. Zou komen door de ouderwetse (benzine) aandrijflijn...

Wat kan mij dat als particulier nou schelen of een auto 14, 20 of 25% bijtelling heeft als je hem zou leasen! :| De THP is mijns inziens een fijn blok met veel koppel wat (pas) sinds 2008 op de markt is. Zo ouderwets vind ik het niet. En het door mij in mijn vorige (en 320 kilo zwaardere!) 308 gerealiseerde verbruik van 1:14 is naar mijn mening best redelijk. In de nieuwe en dus lichtere 308 verwacht ik het dus nog een tandje zuiniger.
Overigens komt er over niet al te langere termijn ook een 1.2 THP (vervanging 1.6 THP 125). Maar die zou ik ook niet overwogen hebben.

Maar goed, als ik hem zelf maar lekker vind. :D

Gefeliciteerd met je bestelling, Henk! (tu)
En dus toch weer een Peugeot voor de deur. Ik had niet anders verwacht ;)

Gilletti zei:
Wat kan mij dat als particulier nou schelen of een auto 14, 20 of 25% bijtelling heeft als je hem zou leasen! :|

Tsja, dat er aandacht aan besteed wordt is vrij logisch, een groot deel van het publiek voor deze auto's is leaserijder immers. Maar het verbaast mij wel dat AV zelfs die Auris op 2 ipv 3 zet vanwege de leasevoordelen. Normaliter laten ze zich namelijk toch tamelijk kritisch uit over het huidige fixcale beleid. In die lijn zou ik verwachten dat de auto's op basis van kwaliteiten gerangschikt zouden worden. Heb nog niet het hele artikel gelezen maar in de conclusie stond toch vrij duidelijk dat de 308 beter was dan die auris...

Gilletti zei:
Gisteren met veel belangstelling de vergelijkingstest van de 308, Golf en Auris gelezen in de nieuwe AutoVisie.
Kijk, dat de Golf wint daar leg ik me maar bij neer want dat is overall best een goede auto maar de Auris staat, ondanks dat de 308 over de gehele linie beter/mooier/ruimer/luxer gevonden wordt, toch op plek 2. Zou komen door de ouderwetse (benzine) aandrijflijn...

Wat kan mij dat als particulier nou schelen of een auto 14, 20 of 25% bijtelling heeft als je hem zou leasen! :| De THP is mijns inziens een fijn blok met veel koppel wat (pas) sinds 2008 op de markt is. Zo ouderwets vind ik het niet. En het door mij in mijn vorige (en 320 kilo zwaardere!) 308 gerealiseerde verbruik van 1:14 is naar mijn mening best redelijk. In de nieuwe en dus lichtere 308 verwacht ik het dus nog een tandje zuiniger.
Overigens komt er over niet al te langere termijn ook een 1.2 THP (vervanging 1.6 THP 125). Maar die zou ik ook niet overwogen hebben.

Vond het ook een merkwaardige uitslag. Tegenwoordig wordt in autobladen veel te veel de nadruk op leasers gelegd en te weinig op particulieren. De balans is een beetje zoek.
Goede keuze overigens Gilletti, de 308. Ook qua kleur!

Ik zie liever ook dat ze rangschikken op kwaliteit. Als leaserijder kan je dan prima kijken wat de auto's kosten en zo je eigen ranglijst maken.

@ Gilletti: mooie configuratie zeg! Alcantara lijkt mij erg chique staan, dat zou zelfs mijn voorkeur hebben gehad boven leer met memory seats. Succes met het wachten ;)

speedtouch zei:
Heb er daarnet in mogen rijden (125 PK THP), binnenkort een wat grotere proefrit, nu wilde ik alleen maar wat 1e indrukken opdoen. Het allereerste wat me opviel was het bedieningsgemak van de display voor navigatie, climate controle etc., daar heb je niet lang voor nodig om te bestuderen. Auto maakt echt een hoogwaardige indruk, de zit is prima, stuur ligt lekker in de hand; de auto schakelt lekker licht. A.s. weekend hebben ze show. Ik denk dat ik maar eens een offerte laat uitbrengen!;)

Heb mijn Golf 6 uit 2010 al laten taxeren....Meer auto voor minder geld lijkt mij...9(12000 euro inruil Golf 6 tour 1.2)

308 premiere met afneemnare trekhaak....de higline uitvoering van peugeot.....

Echter de laatste Autovisie test daar zeggen ze al dat de ergonomie beter kan...stoelen die te zacht zijn etc.
Natuurlijk gaan deze heren vpoor de golf !

Poekoek zei:
@ Gilletti: mooie configuratie zeg! Alcantara lijkt mij erg chique staan, dat zou zelfs mijn voorkeur hebben gehad boven leer met memory seats. Succes met het wachten ;)

Is dat alcantara niet minder slijtvast ? De standaardbekleding is overtuigend goed !

Gilletti zei:

Dit is het geworden:
- 308 Allure 1.6THP 155
- Rouge Rubi
- Alcantara interieur
- Panoramadak
- Reservewiel
- Afneembare trekhaak

Mooie uitvoering....Heb je al proefgezeten op het alcantara ? En....zouden er veel Golf rijders ""oversteken "" ?

Gilletti zei:

Vind de kritiek van AV m b t de ergonmie wel wat overtrokken t o v VW !

De stoelen van de 308...heerlijk !

Barri zei:
Gefeliciteerd met je bestelling, Henk! (tu)
En dus toch weer een Peugeot voor de deur. Ik had niet anders verwacht ;)

Spannende tijden voor de Golf....Die van mij die gaat eruit denk ik...voor een ...308 !

Na bijna vier jaar in een probleemlease auto te hebben gereden (Astra 2010, daarvoor 207 uit 2007), mag ik gelukkig weer een andere leaseauto uitzoeken, mijn contract loopt in maart 2014 af. Mijn voornaamste wensen zijn; (liefst)Goedkoper, kraakvrij, probleemvrij en het moet natuurlijk fijn ogen en lekker rijden. Op het lijstje stonden de Golf, Octavia, Seat, Volvo v40. Tot een aantal weken gelden ging mijn voorkeur nog uit naar de seat FR 140PK tsi, echter met de nieuwe bijtellingsregels voor 2014 komt deze auto opeens in de 25% bijtelling. Na lang twijfelen is deze dus afgevallen. De volvo v40 ook van het lijstje geschrapt omdat deze volgend jaar niet meer in de 14% zou vallen en dan een flink klap duurder zal worden. De wanhoop was nabij totdat ik opeens de nieuwe 308 voorbij zag komen. In de dikkere uitvoeringen vindt ik het een erg mooie auto. Het uiterlijk is een mix tussen golf/astra/megane/enz, maar is wat mij betreft voldoende onderscheidend. De golvende lijnen aan de flanken en op de moterkap, vind ik aardige details. Van binnen moet ik wel even wennen aan de hoge klokken, de lijnen van het dashboard en het touchscreen display.

Mijn voorkeur zal uitgaan naar de 1.6 E-HDI 88KW (120PK). Twee week geleden een bezoekje gebracht aan de dealer om de auto in het echt te bekijken en ik was zeer positief verrast en stiekum ook wel onder de indruk. De luxere versie met 18" Saphire noir eronder ziet er erg strak/sportief en toch weer zakelijk uit. Daarom gelijk een proefrit gepland, en gisteren was het zover.

We reden in de 1.6 E-HDI 115PK Diesel die vergelijkbaar moet zijn met de 1.6 E-Hdi 120PK. Mijn huidige auto is de Astra 1.4T 140PK.
Om maar direct de vergelijking te maken vwb motorisering. De auto voelt niet langzamer dan mijn astra op 19". Logisch natuurlijk, want de 1.6 van de 308 heeft lekker veel koppel, de auto is 200 K lichter en de wielen onder de demo auto waren 16".

Ik had wel het gevoel dat de 1e versnelling erg kort was, maar dat heeft denk ik eerder te maken met het feit dat het maximale koppel van deze motor tussen de 3000-3500 wordt bereikt. Ik moet dus weer even leren sneller op te schakelen ;-) . De Motor geeft een fijne duw in de rug, en trekt probleemloos en soepel door naar de 180. De pook schakelt erg fijn,licht, en pakt de versnelling direct. Daar waar in mijn Astra de auto in de 5e versnelling niet vooruit de branden is rond de 120Km p/u, trekt de 1,6 van de 308 de auto prima door. Het viel wel op dat de motor rond de 130km p/u en in de 6e versnelling een behoorlijke brom teweeg brengt. terugschakelen naar de 5e was de oplossing, maar natuurlijk niet de bedoeling. Maar wellicht is dit normaal bij een diesel. Het gaspedaal reageert directer dan in mij astra, maar er zit nog steeds een vertraging in. De start/stop werkt snel, en was mij tegen verwachting in, niet tot last. Algemene conclusie is dat ik mij best kan voortwegen met deze motorisering.

Het interier ziet er keurig uit, veel zacht kunstof, degelijk afwerking weinig losse panelen die kunnen trillen/loslaten. Echter er is ook wel wat hard plastic te vinden. Het stuurtje is klein, maar wel wat dikker en ligt daardoor goed in de hand. Tegen de verwachting in, vond ik de hoger geplaatste klokken best prettig, het stuur zat voor mij niet in de weg, en je hoeft minder te focussen met je ogen tijdens het rijden op verschillende afstanden.
De stoelen zitten prima en bieden voldoende steun. Het panoramadak zorgt er wel voor dat ik redelijk dichtbij het plafond zit met mijn hoofd (1.88m).
Achterin niet meer op minder ruimte dan in mijn Astra. De kofferbak is wel een stuk ruimer! De middentunnel staat ook wat hoger waardoor de armsteun ook minder hoog hoeft te zijn. Dit zorgde ervoor dat mijn arm lekker kon rusten (volledig horizontaal) en ik makkelijk bij de pook kon. Om te schakelen hoeft ik dus niet naar 'beneden' te grijpen naar de pook. Dit geeft erg veel steun en rust aan je arm tijdens het rijden.

De achterruit is wel vrij klein, en biedt weinig zicht. Voor mij als ervaren bestuurder geen probleem, maar voor de vriendin wel wat lastiger met bv inparkeren.

Het bedieningspaneel werkt prima, maar is wel wat traag. Het is volgens mij een resistive touchscreen en geen capitatief (zoals je ipad). Dit leidt ertoe dat het minder direct reageert op je vingers en je redelijk hard moet drukken (in vergelijking met je telefoon/tablet). Je voelt het bovenste laagje van de display ook mee bewegen. Persoonlijk vindt ik deze centrale unit niet de meest prettig oplossing, maar het voldoet. Leuk detail is trouwens dat op het display tussen de klokken ook je navigatie info, auto info, lane assist, distance control info staat (Kleurendisplay). Uiteraard wel afhankelijk van de uitvoering.

Na een uurtje heb ik de proefrit afgesloten met een zeer positief gevoel en zelfs de vriendin vindt het een mooie auto. Ik heb dus gelijk een offerte laten maken:

* Blue Lease Executive 1.6 E-HDI 88KW 120PK (= Allure + extra's)
* Gris Artense
* Leren bekleden
* Elektrisch verstelbare stoelen + verwarmd + massage functie
* Pack securité (Volgens dealer nodig voor kleuren display tussen klokken)
* Achteruitrij camera (Ivm met weinig zicht voor vriendin ;-) )
* Keyless entry + Start
* Getinte ramen achterste zijruiten

Zojuist even een proefberekening gemaakt op onze leaseportal en ik ziet dat mijn totale bijtelling bruto 130 euro lager is dan mijn Astra, en de het leasebedrag ruim 100 euro. Netto dus best een leuk bedragje goedkoper.

Al met al, mooie wagen, rijdt fijn, luxe, goedkoper dan de huidige auto. Ik ben om! Deze week maar bestellen. ;-)

Terug
Bovenaan