Peugeot 308 (SW p. 26)

Die gerobotiseerde handbak is ook geen automaat maar zoals Gilletti in de postings hierboven al zo mooi verwoord 'een goedkope manier om niet handmatig te hoeven schakelen'.

De 2 bakken vergelijken is.....hoe zal ik het Koninklijk zeggen......'een beetje dom';)

Deurknop zei:
zieniks zei:
Gilletti zei:
zieniks zei:
Ik blijf het toch wat vreemd vinden dat de bestaande speakers blijven zitten. Daar zit toch vaak de eerste winst?
De standaard luidsprekers (dus niet Denon) van de 308 wil ik niet direct als inferieur bestempelen maar echt superspul is het nou ook weer niet.

Ja dat begrijp ik, ik moet eerst mijn auto nog ontvangen maar heb er ook niet zo'n best gevoel bij. zal zeker niet het geluid van mijn Octavia halen.
Maar begin even met de versterker te plaatsen en een sub, zodat ik het laag door de sub kan laten regelen en midden en hoog door de standaard speakers.

De setjes die je noemt, wat kosten die, weet je dat zo?

PP41DSP € 359,00
PP52DSP €540,00
PP82DSP € 699,00

SUB vanaf € 219,00

Heeft iemand al eens zijn radio / navi losgemaakt om een versterker of sub te monteren?
Kan iemand uitleggen liefst met foto's / filmpje hoe dat moet?

Heeft er iemand beschermfolie op de achterbumper van de HB? Ik vrees dat het zonder geen jaren gaat duren alvorens er krassen op zitten. Staat dat een beetje? Dealer vraagt 97 euro maar dat is niet die van Peugeot zelf...

Dealer heeft 2 setjes op m'n SW 'verbruikt' tot ie maar gestopt is; bleek niet te doen om de folie er strak op te plakken. Telkens kwamen er luchtbellen onder de folie. Was het officiële setje.

Daarom doet de dealer t ook niet zelf. Hebben dat eerder ook ondervonden....

Laatst zo'n officieel aluminium Peugeot setje gezien, niet lelijk maar maakt de achterkant m.i. wel een beetje lomp.

Kortom: dan maar krasjes die je af en toe even netjes wegpoetst(y)

PvanMegen zei:
Heeft er iemand beschermfolie op de achterbumper van de HB? Ik vrees dat het zonder geen jaren gaat duren alvorens er krassen op zitten. Staat dat een beetje? Dealer vraagt 97 euro maar dat is niet die van Peugeot zelf...
Mijn advies: koop op ebay zelf folie/wrap voor een paar euro uit China. En na een paar keer oefenen lukt het je best (met föhn).

Ben nieuw op het forum. Sinds een week in het bezit van een 308SW, 1,2 Alure automaat , kleur Artense. Heb op de achterbumper folie laten aanbrengen, welke keurig is aangebracht. Mede door de kleur van de auto zie je hier praktisch niets van. Ik weet niet wat dit gekost heeft en door wie de dealer de folie heeft laten aanbrengen. Ik heb deze folie gratis ontvangen omdat bij de bestelling van de auto een verkeerde optie is opgegeven. Ik denk dat een bedrijf die auto's bestickerd ook best folie kan aanbrengen. Googelen geeft ook informatie.

En toen gaf de 308 de melding 'Storing acculading: Zet de auto still' net buiten Barcelona. Auto afgesleept, diagnose door Peugeot Spanje pas 3 werkdagen later (toen ik weer thuis moest zijn), heeeeel veel geneuzel met Peugeot Assistance en Leasemaatschappij voor vervangend vervoer, maar inmiddels weer via een vervangende auto (na 2 nachten wachten in een hotel in Barcelon uiteindelijk via Logicx) vanuit Spanje, via de Camping, in Nederland. Nu nog wachten op transport en reparatie van de auto, kon wel meer dan 2 wekend duren...
Ik weet niet wat de uitkomst van de diagnose is, maar waarschijnlijk is de dynamo ermee opgehouden. Had 3 km voor de melding dat de auto 'heel zwaar' uitsloeg bij het wegrijden voor het stoplicht, daarna werkte alles (ook na de melding) echter zonder problemen.
In ieder geval een ervaring rijker...

Weet iemand of het mogelijk is om bij de dagrijverlichting ook de achterlichten te laten branden? Een instelling gedaan door de dealer in de boordcomputer bijvoorbeeld? Bij Audi is dat volgens mij wel mogelijk. De achterlichten van de 308 mogen best gezien worden en niet alleen 's avonds.

Hallo,

ik heb mijn 308 sw sinds november 2014 en heb momenteel 47 000 km.
Vanaf ongeveer 15 000 km is er gekraak te horen aan de deuren/scharnieren dit vooral bij bochten nemen, remmen, optrekken.
In de garage hebben ze de deurrubbers behandeld met een product, maar geen beterschap.
Hebben nog mensen dit problemen?

Ja, dat noemen ze torderen...Wen er (helaas) maar aan. Het begon al vlot en nu bij 60.000km stoor ik mij er al minder aan.
Bouwkwaliteit van de 308 laat helaas te wensen over.

In de V40 hoorde ik ook vanaf vrijwel nieuwstaat al allerlei gekraak bij drempels. Hoewel ik daarbij ook meteen aan torsie dacht (what else?), vind ik dat toch moeilijk voor te stellen...Worden die carrosserieën doorgaans niet bij iedere generatie weer ettelijke procenten stijver?

Bij de C30 van mijn dochter hoorde je na ruim 150.000 km niets bijzonders bij drempels. Bij mijn A4 cabrio trouwens ook niet, afgezien van de ruiten die in de deuren iets rammelen (kan worden hersteld door ergens de speling weg te halen). En dat terwijl een cabrio minder stijf is dan een gewone auto. Bij hobbels zie je ook wat beweging in de binnenspiegel. Dus een V40 en 308 horen gewoon niet te kraken.

Goededag,

Na uitvoerig "huiswerk" te hebben gedaan en veelvuldig dit forum te raadplegen is ook mijn keuze voor een nieuwe leaseauto gevallen op de 308 SW.
Ik kan eerlijk gezegd niet wachten!!

Mijn configuratie:
Uitvoering: Blue Lease Executive Pack 1.6
Kleur: Dark Blue (zie je niet heel vaak, wel chique!)
Bekleding: Special Edition Leer Pakket (Cognac)
Velgen: 18" Diamante

Accessoires:
LED verlichte instaplijsten
Chromen stootstrips zijkant
RVS beschermlijst kofferbak
Stoelverwarming
Afneembare trekhaak
Hulpvering achter

[D2] zei:
In de V40 hoorde ik ook vanaf vrijwel nieuwstaat al allerlei gekraak bij drempels. Hoewel ik daarbij ook meteen aan torsie dacht (what else?), vind ik dat toch moeilijk voor te stellen...Worden die carrosserieën doorgaans niet bij iedere generatie weer ettelijke procenten stijver?

Dat had ik ook gehoopt. Wellicht spelen de gewichtsbesparende invloeden een rol?

Soms krijg ik de indruk dat het wiel opnieuw is uitgevonden.
Denk ook aan het navigatiesysteem, PSA had systemen die perfect werken, die ervaring had ik maar nu niet meer.

[D2] zei:

Kan het gekraak niet van de wielophanging (met name de rubbers) afkomstig zijn. Bij de Audi A2 willen de stabilisatorstangrubbers bij slijtage ook wel eens een krakend geluid veroorzaken ...

Krakende rubbers vanaf nieuw? Tja....er worden in dit topic al schokbrekers vervangen, dus waarom ook niet:D

In het geval van mijn SW heb ik al een keertje hier geschreven dat de ultieme 'tordeer-test' (met 1 wiel op een stoep parkeren) al zorgt voor kraakjes her en der. Ook portieren vallen dan niet fijn in de vangers.

ENTE zei:
Ja, dat noemen ze torderen...Wen er (helaas) maar aan. Het begon al vlot en nu bij 60.000km stoor ik mij er al minder aan.
Bouwkwaliteit van de 308 laat helaas te wensen over.

Qua "wiel opnieuw uitvinden":

Je bent richting PSA altijd netjes gebleven.;)
Maar deze conclusie zag ik aankomen.
Inderdaad treurig.

Hoe kan - algemeen gesteld - een auto nou MINDER worden dan zijn voorganger(s)?
Minder stijf, meer torsie, beroedere schokdempers, trage navi, glitches in de elektronica.

Ja, de 308 wordt zeer goed verkocht, maar de 225.000 308 II p/j zijn de helft in vergelijk tot de 500.000 306en, 206 etc.
Dus logistiek en qua leveranciers moeten ze toch weten waar op te letten.

@Ente
Je wordt met de week negatiever en...depressiever over de 308.
Je hebt er toch ook eentje? Valt ie je zo tegen...

Ik heb het idee dat het best een goede auto is. Ik heb heel wat medewerkers die hun 14% Megane , Focus of octavia naar volle tevredenheid gebben geruild voor deze 308.

Ze rennen wel allemaal naar de dealer voor de achteruitrijcamera, maar voor de rest....(y). Terwijl ie nog in zijn kinderziekte-tijd zit!

Een vraagje waar jullie wellicht antwoord op hebben.

Het valt mij op dat sinds enige tijd alweer de auto een stuk meer herrie maakt.
Waar ik in het begin nog vond dat het heerlijk stil was, merkt ik dat er beduidend meer herrie in de auto is tijdens het rijden (voornamelijk snelweg).

Het enige wat bij mij opkwam als mogelijke reden hiervoor zijn de zomerbanden welke er in april ergens onder zijn gekomen. Dit leek mij echter niet waarschijnlijk gezien je over het algemeen juist hoort dat winterbanden meer geluid genereren.
Zomerbanden zijn Michelin Energysaver 205/55/R16, en winterbanden Continental TS850 zelfde maat.
Auto betreft 308 Berline BlueLease Premium 1.6HDI.

Hebben hier meer mensen last van?

Volgens mij zijn de Energysaver banden niet de meest stille, dus dat zou goed kunnen.

Beide geven rond de 70-72 dB in tests dus dat ligt niet heel veel uitelkaar.

Vandaag ook mijn 308SW BLE besteld:

specs:
-Noir Perla Nera
-achteruitrijcamera en DAB+ radio (behoren tijdens mijn bestel-periode blijkbaar wel tot het BLE pakket)
-afneembare trekhaak
-Sound upgrade; waarschijnlijk de Integrated-sound. Daar gaat mijn vraag ook over:

Is de EBS upgrade beter of is de Integrated-sound.nl optie beter (en dus zn meerprijs van 300 euro tov EBS) waard?

Er is een EBS upgrade, kost 600-700 euro. En er is een Integrated-sound.nl upgrade welke ca 1000 euro kost. Ik heb het forum even doorgespit en zie inderdaad beide opties aangedragen worden. Maar kan iemand mij ook vertellen of de Integrated-sound.nl upgrade ook daadwerkelijk betere geluidskwaliteit oplevert? Ik lees dat de Integrated-sound optie vooral makkelijker/sneller in te bouwen is. Bij beide opties wordt de amplifier achter het dashboard geplaatst. bij integrated-sound past de subwoofer mooi in het reserve wiel en bij de EBS optie wordt de subwoofer onder de bijrijdersstoel geplaatst.

Ami zei:
@Ente

Ik heb het idee dat het best een goede auto is. Ik heb heel wat medewerkers die hun 14% Megane , Focus of octavia naar volle tevredenheid gebben geruild voor deze 308.

Ze rennen wel allemaal naar de dealer voor de achteruitrijcamera, maar voor de rest....(y). Terwijl ie nog in zijn kinderziekte-tijd zit!

Hahaha, ja zo lijkt het misschien wel als je alle berichten onder elkaar zet. En dat terwijl is zo'n positivo ben:)

Laat ik het zo verwoorden: het is een fraaie auto, zeker als je 'm een beetje aankleed. Ik ben er best content mee, helemaal gezien de kosten. Het blijft bizar dat je voor dit geld kan sturen in zo'n auto, maar daar zijn ze in Den Haag nu ook wel achter;)

Als je zoals ik in amper een jaar ruim 60K kilometers maakt in de 308, ga je je soms ergeren aan dingen. Vooral als de PSA organisatie een beetje klungelig omgaat met de kinderziektes en communicatief steken laat vallen.
En er zitten gewoon structurele (m.i. onnodige) fouten in het ontwerp. Denk aan ontwerpfouten onderstel, (motor)software en navigatie/iCockpit. Dat is jammer en zeker gezien de tijd die je in de auto doorbrengt op z'n tijd ergerlijk.
Het is helemaal niet m'n bedoeling om de auto af te kraken, ben zelfs van nature zoals je weet Franse autoliefhebber. Conclusie is dat ik never meer een splinternieuw model kies (je blijft verkapte testrijder).

ENTE zei:
Ami zei:
@Ente

Hahaha, ja zo lijkt het misschien wel als je alle berichten onder elkaar zet. En dat terwijl is zo'n positivo ben:)

Laat ik het zo verwoorden: het is een fraaie auto, zeker als je 'm een beetje aankleed. Ik ben er best content mee, helemaal gezien de kosten. Het blijft bizar dat je voor dit geld kan sturen in zo'n auto, maar daar zijn ze in Den Haag nu ook wel achter;)

Als je zoals ik in amper een jaar ruim 60K kilometers maakt in de 308, ga je je soms ergeren aan dingen. Vooral als de PSA organisatie een beetje klungelig omgaat met de kinderziektes en communicatief steken laat vallen.
En er zitten gewoon structurele (m.i. onnodige) fouten in het ontwerp. Denk aan ontwerpfouten onderstel, (motor)software en navigatie/iCockpit. Dat is jammer en zeker gezien de tijd die je in de auto doorbrengt op z'n tijd ergerlijk.
Het is helemaal niet m'n bedoeling om de auto af te kraken, ben zelfs van nature zoals je weet Franse autoliefhebber. Conclusie is dat ik never meer een splinternieuw model kies (je blijft verkapte testrijder).

https://www.auto-motor-und-sport.de/bilder/kraeftige-diesel-kombis-von-ford-peugeot-vw-9744639.html?fotoshow_item=15#fotoshow_item=13

Triootje in AMS.
Zijn beslist te spreken over de SW. Uiteraard 'wint' een VW.

Maar bv dit:
Der Franzose setzt sich deutlich gesitteter als der Focus ST in Bewegung und begeistert in Fahrt durch seinen kultivierten Diesel und sein nennenswertes Federungstalent.

dit:
Dabei kurvt er auch etwas gemächlicher um die Kurven als seine deutschen Konkurrenten, bietet mit seiner giftigen Lenkung und neutralen Abstimmung dennoch ausreichend Dynamik.

en dit:
Größter Kofferraum, beste Ausstattung, günstigter Preis. Rational betrachtet bietet der Franzose einige Gründe, sich für ihn zu entscheiden.

duidt op kwaliteit.

E-One zei:
Weet iemand of het mogelijk is om bij de dagrijverlichting ook de achterlichten te laten branden? Een instelling gedaan door de dealer in de boordcomputer bijvoorbeeld? Bij Audi is dat volgens mij wel mogelijk. De achterlichten van de 308 mogen best gezien worden en niet alleen 's avonds.

Eens! Zou mooi zijn als dit mogelijk is.

Zal eens informeren bij de dealer.

Je kan ook gewoon je dimlicht aanzetten, led aan de voorkant word iets minder fel maar de achterkant doet het ook...

PvanMegen zei:
Je kan ook gewoon je dimlicht aanzetten, led aan de voorkant word iets minder fel maar de achterkant doet het ook...

maar dit heeft ook invloed op de instrumenten en scherm verlichting dacht ik ?

PvanMegen zei:
Mja dan haal je het hele principe van LED DRL onderuit: LED is feller (dus beter zichtbaar overdag dan halogeen) en energie zuiniger.

Mijn collega heeft ook net zijn 308 SW in ontvangst genomen maar zit wel met een probleem.

Er moeten 3 kleine kinderen achterin, sterker nog, er moeten 3 maxi-cosi's achterin.. Heeft iemand hier ervaring meer? En zo ja, met welk type stoeltjes?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groeten Jos

JosJ84 zei:
Mijn collega heeft ook net zijn 308 SW in ontvangst genomen maar zit wel met een probleem.

Er moeten 3 kleine kinderen achterin, sterker nog, er moeten 3 maxi-cosi's achterin.. Heeft iemand hier ervaring meer? En zo ja, met welk type stoeltjes?

Groeten Jos

Ik heb een BLP HB, 2x maxicosi family base (isofix) met een maxicosi en een autostoeltje (maxicosi pearl) erop. Maar ik twijfel of een 3e er tussen past.... iig niet met isofix want dat zit niet in het midden. Dat het krap wordt is een feit. Als dat spul is nogal 'basaal'. Heeft ie een drieling gekregen? Had ie niet beter slag grotere auto kunnen nemen?

JosJ84 zei:

Groeten Jos

Sinds hij de auto heeft, heeft hij plotseling 3 kinderen? Lijkt me toch handig als je zoiets vooraf even probeert bij een dealer...

J_P_P zei:
JosJ84 zei:

Groeten Jos

Ik heb een BLP HB, 2x maxicosi family base (isofix) met een maxicosi en een autostoeltje (maxicosi pearl) erop. Maar ik twijfel of een 3e er tussen past.... iig niet met isofix want dat zit niet in het midden. Dat het krap wordt is een feit. Als dat spul is nogal 'basaal'. Heeft ie een drieling gekregen? Had ie niet beter slag grotere auto kunnen nemen?

Nee, ze hadden een kindje, en net het mooie nieuws gekregen er een tweeling bij te krijgen. Dit geeft natuurlijk wat logistieke problemen.

isofix is idd geen optie, dit geeft laat enkele ruimte over en inderdaad niet in het midden aanwezig. Ze zullen gewoon verschillende maten moeten gaan proberen lijkt me.

JosJ84 zei:

Groeten Jos

Het zou moeten kunnen in de 308, zie deze post : https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5235293

JosJ84 zei:
J_P_P zei:
JosJ84 zei:

Groeten Jos

Nee, ze hadden een kindje, en net het mooie nieuws gekregen er een tweeling bij te krijgen. Dit geeft natuurlijk wat logistieke problemen.

isofix is idd geen optie, dit geeft laat enkele ruimte over en inderdaad niet in het midden aanwezig. Ze zullen gewoon verschillende maten moeten gaan proberen lijkt me.
Lijkt me wel dat je family base achtig iets wilt proberen. Je klikt namelijk zo de Cosi erop. 3x met gordel lopen vogelen telkens is ook niet alles.

Nee klopt, ik heb zelf ook de family base in mijn SW. Maar wanneer je er twee nodig hebt (dus twee keer de base) dan houd je erg weinig ruimte over in het midden lijkt me. Maar je hebt wel gelijk, elke keer 3 keer met de gordel klooien kan ook niet de bedoeling zijn.

JBXS zei:
PvanMegen zei:
Mja dan haal je het hele principe van LED DRL onderuit: LED is feller (dus beter zichtbaar overdag dan halogeen) en energie zuiniger.

Stadslicht is dan een betere optie. DRL branden iets minder fel maar de achterlichten doen het wel. Uiteraard geen dimlicht.
Wel even je dashboard verlichting qua sterkte aanpassen.

ENTE zei:
JBXS zei:
PvanMegen zei:

Stadslicht is dan een betere optie. DRL branden iets minder fel maar de achterlichten doen het wel. Uiteraard geen dimlicht.

Helderheid zet ik op max maar is dan nog een stuk donkerder dan wanneer de verlichting op auto staat.

Ja klopt, even je instellingen veranderen van automatisch naar overdag.
Nadeel is wel dat je dan 's nachts ook weer je instellingen moet veranderen...

Waarom niet gewoon altijd de verlichting aan, hoef je het nooit te vergeten of aan te zetten en ben je altijd goed zichtbaar.

Burnd E zei:
Vandaag ook mijn 308SW BLE besteld:

specs:
-Noir Perla Nera
-achteruitrijcamera en DAB+ radio (behoren tijdens mijn bestel-periode blijkbaar wel tot het BLE pakket)
-afneembare trekhaak
-Sound upgrade; waarschijnlijk de Integrated-sound. Daar gaat mijn vraag ook over:

Is de EBS upgrade beter of is de Integrated-sound.nl optie beter (en dus zn meerprijs van 300 euro tov EBS) waard?

Er is een EBS upgrade, kost 600-700 euro. En er is een Integrated-sound.nl upgrade welke ca 1000 euro kost. Ik heb het forum even doorgespit en zie inderdaad beide opties aangedragen worden. Maar kan iemand mij ook vertellen of de Integrated-sound.nl upgrade ook daadwerkelijk betere geluidskwaliteit oplevert? Ik lees dat de Integrated-sound optie vooral makkelijker/sneller in te bouwen is. Bij beide opties wordt de amplifier achter het dashboard geplaatst. bij integrated-sound past de subwoofer mooi in het reserve wiel en bij de EBS optie wordt de subwoofer onder de bijrijdersstoel geplaatst.

Kijk even op pagina 65,66,67,74 en met name 75 in het midden terug. Je kunt de EBS ook achterin het reservewiel plaatsen. Ik ga zelf voor de EBS optie aangezien deze op de dealerlijst staat en door de dealer wordt ingebouwd, daarnaast lijkt me die 300 euro extra niet veel toevoegen wanneer je de speakers in de auto zelf niet vervangt.

Onedayflyer zei:
Waarom niet gewoon altijd de verlichting aan, hoef je het nooit te vergeten of aan te zetten en ben je altijd goed zichtbaar.
Dan staat het in de zomer dus 95% van de tijd voor niks aan (in mijn geval iig). Beetje verspilling dus. Daarnaast is halogeen met led ook niet de mooiste combinatie ;-)

Vind zelf trouwens achterlichten aan overdag ook niet nodig, je kijkt namelijk sowieso al voor je dus je ziet die auto's voor je toch wel (daarnaast als er geremd wordt gaan ook nog eens de remlichten aan). LED DRL aan de voorkant is juist wel handig omdat auto's achter je dan meer opvallen in de spiegels.

ENTE zei:
JBXS zei:
PvanMegen zei:

Dashboard verlichting sterkte aanpassen? Hoe?

Terug
Bovenaan