Peugeot 308 met PureTech 1.2 motor

Remco 9459760

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar een andere (occasion) auto, een station bij voorkeur automaat en benzine of hybride.

Nu liep ik tegen een Peugeot 308 SW aan uit 2017. Een prachtige auto. Direct een afspraak gemaakt voor een proefrit. Op internet lees ik allerlei verhalen over problemen met de PureTech 1.2 motoren van dit model (distributieriem die te snel slijt en problemen veroorzaakt in het oliefilter, nokkenas die verschuift en problemen met de krukas onder andere). Om die reden de proefrit toch maar afgezegd omdat ik geen zin heb in heel veel problemen met een auto en de kans dat ik het hele motorblok moet gaan vervangen.

De verkoper gaf, terecht aan dat ik op basis van internet helemaal geen andere auto kon kopen gezien met iedere auto wel iets is. Daarbij gaf hij aan dat het maar om 10% van de verkochte auto’s ging die die problemen hebben en het probleem alleen zou ontstaan als de verkeerde olie wordt gebruikt en de auto niet door een dealer onderhouden wordt. Bovendien zou dit model auto van het jaar geweest zijn (maar volgens mij zegt dat niets over enige problemen).

Aan de ene kant heeft hij natuurlijk gelijk. Daarbij klopt het inderdaad. Want als ik naar de Honda Civic station en Skoda Octavia kijk (2 andere voorkeuren), kent het internet ook daar de nodige problemen. En ja op internet staan vaak alleen maar de negatieve verhalen.
Aan de andere kant: hij is natuurlijk Peugeot dealer en verkoper en zou wel gek zijn om te zeggen: “mooie auto, maar hij heeft heel veel motor problemen).

Wat is jullie idee hierover?

308 advies gevraagd

Beste Remco

De 1.2 heeft idd wel een paar aandachtspunten maar zijn prima te ondervangen met het juiste onderhoud.
Voor echt specifieke vragen zou ik je toch verwijzen naar een ander forum puur voor Peugeot Peugeot-meeting

Hier staat echt genoeg informatie en iedereen geeft hierop eerlijk antwoordt.
Zelf heb ik idd 5 jaar ook een 308SW (Blue Lease Allure) gehad maar dan een diesel en heeft buiten de beruchte AdBlue tank (daar is nu ook een vrij makkelijke oplossing voor om dit deels tegen te gaan maar moet echt tussen de 150 en 170K vervangen worden).

Buiten dit voorval heb ik er echt niets mee gehad en bij 195K ingeleverd, ik kan uit persoonlijk vlak de 308SW echt aanraden en vond dit echt een fijne auto ook icm glazen dak wat de kids erg gaaf vonden.

Succes met de zoektocht

Maar 10% van de verkochte auto's klinkt niet veel. Zeg je één op de tien klinkt het toch minder goed... En dat zijn dan de cijfers van iemand die graag een auto verkoopt.

Bobbeltje zei:
308 advies gevraagd

Beste Remco

De 1.2 heeft idd wel een paar aandachtspunten maar zijn prima te ondervangen met het juiste onderhoud.
Voor echt specifieke vragen zou ik je toch verwijzen naar een ander forum puur voor Peugeot Peugeot-meeting

Het juiste onderhoud lijkt me dan vooral de dealer. En laat dat nou net zijn waar ik bang voor ben. Die gasten zijn totaal niet te vertrouwen in mijn ervaring. Bovendien vinden ze bij iedere apk en iedere beurt wel iets waar je toch echt absoluut iets aan moet doen. En dat is meestal niet iets van een tientje.

Bobbeltje zei:
308 advies gevraagd
Hier staat echt genoeg informatie en iedereen geeft hierop eerlijk antwoordt.
Zelf heb ik idd 5 jaar ook een 308SW (Blue Lease Allure) gehad maar dan een diesel en heeft buiten de beruchte AdBlue tank (daar is nu ook een vrij makkelijke oplossing voor om dit deels tegen te gaan maar moet echt tussen de 150 en 170K vervangen worden).

Buiten dit voorval heb ik er echt niets mee gehad en bij 195K ingeleverd, ik kan uit persoonlijk vlak de 308SW echt aanraden en vond dit echt een fijne auto ook icm glazen dak wat de kids erg gaaf vonden.

Succes met de zoektocht

Nou, de vraag stellen op Peugeot-meeting.nl heb ik geweten. Een kort en bot antwoord dat er inderdaad problemen zijn en ik maar moest zoeken op het forum omdat er al genoeg over geschreven was.

Zoveel vond ik echter niet op het forum. Op basis van wat ik wel las, kan ik alleen maar concluderen dat die Peugeot 308sw 1.2 PureTech een enorm risico is om aan te schaffen als je niet om de haverklap bij de garage wilt staan.
En mijn inziens is de riem vervangen bij de terugroepactie een druppel op de gloeiende plaat / uitstel van executie. Immers zal die nieuwe riem net zo hard slijten?

Maar zoals gezegd: een duidelijk antwoord kan dus niemand geven. Ik blijf in elk geval weg van de PureTech motor lijkt me.

Verder dus met deze haast onmogelijke zoektocht. Denk dat ik maar ga fietsen….

Frits79 zei:
Wat is je budget?
De Opel Astra, de Renault Megane zijn vrij probleemloos.

Tussen 15.000 en max 18.000 euro (en dat laatste echt pas als het een heel goeie is qua leeftijd, opties en km’s)

(Een 308 faceliftmodel vanaf juli 2017 is best een goede koop, de auto biedt veel auto voor relatief weinig geld. En ze zijn gemiddeld betrouwbaar. Beter dan veel mensen denken.)

De Renault Megane, Opel Astra en Toyota Auris zijn hele goede alternatieven.

Neem bij de Megane de 1.330 CC motor, de 1.6 van Nissan, of een diesel. De 1330 CC motor die ook Nissan, Mercedes en Dacia gebruiken is een hele fijne, zuinige en degelijke motor.

Nadeel van de astra is dat de 6 traps automaat van gm minder fijn zijn dan de 6/8 traps automaat die peugeot ingekocht heeft, latere astra's hebben een cvt automaat als ik de carbase moet geloven. Dezelfde carbase geeft aan dat de 1.0 een half automaat heeft, daar zal ik met een grote boog omheen gaan

Het "distributieriem" probleem is ook na april 2017 niet echt opgelost! :confused:

Na april 2017 is het canvas dat de achterkant van de riem vormt verwijderd omdat door desintegratie residu de vacuümpomp verstopt. Het fundamentele probleem blijft echter bestaan ​​bij de later geproduceerde modellen. Als bewijs de technische opmerkingen over de nieuwe Peugeot 208 en andere. Sinds januari hebben fabrikanten een ondersteuningsrooster voor de distributieriem geïmplementeerd. Ze nemen logischerwijs 100% van de kosten van onderdelen en arbeid voor hun rekening voor voertuigen van minder dan 6 jaar oud OF minder dan 100.000 km, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.

De oorzaak van dit probleem houdt verband met de snelle degradatie van de olie, voornamelijk bij voertuigen die weinig (minder dan 15.000 km) rijden en meestal in stedelijk gebruik. In deze context van gebruik is de 1.2 PureTech-motor onderhevig aan olieverdunning, d.w.z. fijne druppeltjes onverbrande brandstof glijden langs de cilinderwand en mengen zich in het carter. Hierdoor krijgt dit mengsel een schurend karakter voor de band, wat de slijtage verklaart. Bij gebrek aan een technische oplossing om dit te vermijden, is de enige manier om de riem te behouden, de motor elk jaar af te tappen voor kleine rollen . Dit is bovendien de nieuwe aanbeveling van de fabrikant, zoals het controleren van de riem bij elke onderhoudsbeurt.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/moteur-psa-12-puretech-lusure-de-la-courroie-un-probleme-regle-10546406.html

Distributieriemen van Mei 2018 en die na slechts 36000 km vervangen moeten worden zijn geen uitzondering
https://www.peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?f=107&t=11059&start=40

PSA kijk sinds de fusie met FCA (Fiat, Jeep, Chrysler) en Stellantis noemt, uit naar de 1.3 en 1.5 firefly motor van Fiat die o.a in de nieuwe Alfa Romeo Tonale zit.
Die motor is reeds sinds 2018 op de markt, tot heden zonder ontwerp fouten...(y)

Ford gebruikt de zelfde constructie met " natte" distributieriem in de 1.0 ecotec. Voordelen zijn de stillere loop, minder weerstand, minder uitstoot. Nadeel is dat het gevoeliger is voor de kwaliteit van de olie, en dat de distributieriem duurder is om te vervangen, omdat het meer werk kan zijn.

Gezien het enorme aantal geproduceerde 1.2 Puretech motoren vallen de problemen mee, zeker na de modificatie in 2017.

En als je helemaal op zeker wil spelen.

Kies bijvoorbeeld een Renault/ Nissan/ Mercedes motor,
In de 1.0 TCe, 1.3 TCe en 1.6 TCe zit een zeer degelijke distrbutieketting.
Je vindt deze motoren in o.a. de Renault Clio, Megane, Kadjar en Talisman, Dacia Jogger, Duster en Dokker, Mercedes A, B, CLa en GLa, Nissan Micra, Juke en Qashqai. De 1.3 en 1.6 zijn stille en soepele 4 cilinders.

Als je probleemloos wilt rijden, koop een Toyota Auris 1.8 hybrid Touring Sports, 2016/2017 heb je een facelift-model die net weer even verfijnder is, maar nog net zo eteouwbaar. En praktisch en zuinig. Veel waar voor je geld, als je nog nooit hybrid gereden hebt kan het even wennen zijn maar het is een stille comfortabele auto.

toyota-auris-touring-sports-1-2t-dynamic-1300-kg-trekgewicht.jpg

(De afbeelding is overigens een 1.2 T, maar uiterlijk is er geen verschil met de hybrid)

Terug
Bovenaan