Peugeot 308 / e-308

929V6 zei:
DeeTwee zei:
Total Loss zei:
Zo op die configuratorbeelden lijkt hij echt een overdreven lange neus te hebben, komt misschien ook de motorkap, waar je al ongeveer de grille zou verwachten, nog even een paar cm doorloopt naar beneden toe.

Is denk ik meer optisch dan werkelijk. Al blijft het natuurlijk een voorwielaandrijver.

Je zou bijna denken dat de motor in lengterichting voor de vooras ligt. Even ter illustratie: een 204 had ook voorwielaandrijving.

Is uiteraard niet zo, motor ligt dwars op de vooras met de transmissie (+elektromotor) ernaast zo te zien. De overhang is volgens mij niet ongebruikelijk groot voor een C-segment FWD auto, dat heeft mede te maken met voetgangersveiligheid maar ik denk ook de wens om de neus langer te laten lijken. In het filmpje dat ik hierboven postte wordt ook nog een verband gelegd met reparatiekosten.
Peugeot-308-2022-1600-44.jpg
 
Auto's zijn inderdaad verandert door voetgangerveiligheidsregels maar Citroën/Peugeot heeft er altijd een handje van om neuzen extra hoog of lomp te maken terwijl het niet nodig is (zie concurrentie).

Maar bij de nieuwe Golf/Leon/Octavia zie je overigens ook dat de neusjes nog boller zijn en de grille iets lager. Weet niet of de regels nog strenger zijn geworden. Dus hoeveel afstand er moet zijn tussen motorkap en motor, ruimte tussen de voorbalk en bumper etc

jq0y124btwg5_480.jpg


m1nyajbbls8v_480.jpg
 
Total Loss zei:
Dus jij vindt horizontaal geplaatste LED-strips simpel en draai diezelfde strips 15° en het is een 'intelligent' ontwerp?

Aparte conclusie. Ik geef helemaal geen oordeel, maak alleen onderscheid tussen welke achterlichten horen bij de goedkopere/standaard verlichting en welke horen bij de duurdere/luxe verlichting. Was me eerder niet opgevallen dat er ook verschillende achterlichten waren.

Hoe moet ik dit anders begrijpen:
Total Loss zei:
Zo te zien krijgen de versies met simpele verlichting een - - - indeling
Je schrijft 'simpele verlichting' maar bedoelt blijkbaar niet dat het simpele verlichting is?* -)

Ik vind het ene ontwerp niet simpeler of intelligenter dan het andere, alleen 'anders'.
 
iDS zei:
Total Loss zei:
Dus jij vindt horizontaal geplaatste LED-strips simpel en draai diezelfde strips 15° en het is een 'intelligent' ontwerp?

Aparte conclusie. Ik geef helemaal geen oordeel, maak alleen onderscheid tussen welke achterlichten horen bij de goedkopere/standaard verlichting en welke horen bij de duurdere/luxe verlichting. Was me eerder niet opgevallen dat er ook verschillende achterlichten waren.

Hoe moet ik dit anders begrijpen:
Total Loss zei:
Zo te zien krijgen de versies met simpele verlichting een - - - indeling
Je schrijft 'simpele verlichting' maar bedoelt blijkbaar niet dat het simpele verlichting is?* -)

Ik vind het ene ontwerp niet simpeler of intelligenter dan het andere, alleen 'anders'.

Iets met spijkers en laag water.
Het is pas vanaf de duurste versie dat de verlichting gekanteld is en anders zijn het vlakke streepjes.
Dat viel TL nu op en bemerkte hij hier.

Idem voor mij, wist ik ook niet maar dankzij die vergelijkende foto's van de vorige pagina weet ik het nu wel.
 
der Magistrat zei:
Iets met spijkers en laag water.
Het is pas vanaf de duurste versie dat de verlichting gekanteld is en anders zijn het vlakke streepjes.
Dat viel TL nu op en bemerkte hij hier.

Idem voor mij, wist ik ook niet maar dankzij die vergelijkende foto's van de vorige pagina weet ik het nu wel.

Het is me ook duidelijk dat het TL te doen is om de verschillende types achterlichten.
Maar hij geeft de beide uitvoeringen ook een appreciatie mee (simpel, en luxueuzer.
Dat is niet vrijblijvend en heeft met helder communiceren te maken (dan ben ik nog niet ingegaan op de connotatieverschillen tussen 'simpel ' en 'eenvoudig').
Dus eerder slordig taalgebruik? Bij schriftelijk communiceren leidt dat snel tot misverstanden.
 
Ik blijf het niet snappen, het moet gaan over de 308, niet over anderen. Dan maar op de ouderwetse manier.

Terence
Autoweek moderator
 
Meerdere waarschuwingen hebben geen effect, dan maar een ban.

Terence
Autoweek moderator
 
929V6 zei:
DeeTwee zei:
Total Loss zei:
Zo op die configuratorbeelden lijkt hij echt een overdreven lange neus te hebben, komt misschien ook de motorkap, waar je al ongeveer de grille zou verwachten, nog even een paar cm doorloopt naar beneden toe.

Is denk ik meer optisch dan werkelijk. Al blijft het natuurlijk een voorwielaandrijver.

Je zou bijna denken dat de motor in lengterichting voor de vooras ligt. Even ter illustratie: een 204 had ook voorwielaandrijving.

Peugeot-204-1024x699.jpg

Mooie foto van een legendarische Peugeot (y)
Inderdaad staan de voorwielen bij de 204 (en 304) ver naar voren, maar het kleine motortje zit ook ver naar voren geplaatst. Hedendaagse auto’s zijn wel anders opgebouwd, o.a. ook weer omwille van de genoemde voetgangersveiligheid.

De 308 blijft mij trekken (en mijn vrouw vind hem ook mooi), ik ga zeker kijken als ie in de showroom staat.
 
De Nederlandse prijzen zijn bekend, vanaf 27.790.
De prijslijst en configurator zijn online.

https://www.peugeot.nl/content/dam/peugeot/netherlands/b2c/brochures/model/308_308sw/prijzen-en-specificaties-nieuwe-308.182021.pdf

https://www.peugeot.nl/showroom/nieuwe-308/configurator.html/uitrustingsniveau
 
Lijken me stevige prijzen zo op het eerste gezicht.
Van uitrusting 1 naar 2 is een extra 5k ( en je krijgt +20 pk ) en dan naar de GT nog een keer 5k ( bij de 2e 5k krijg je er dan wel een automaat bij )
De instapper zal niet zo snel gekozen worden dus dan begint het bij de 1.2 130 pk voor een +/- 32-33k + wat kleinigheden, zo te zien verder weinig extra opties aan te vinken. Wordt dus eigenlijk alles of niks. Jammer dat dit ( logischerwijs ) bij steeds meer merken het geval is, maakt wel dat een auto of onnodig duur wordt of je opties krijgt die je eigenlijk helemaal niet wilt ( maar wel voor betaald ) Ikzelf zou bijvoorbeeld wel iets van LED-Matrix licht willen maar heb niks panoramadaken of automatische piloten om maar wat te noemen. Dus prima om bij te betalen voor de eerste maar voor de andere 2 zou ik geen cent extra over hebben. Dus moet je echt kiezen wel of niet een hoger uitrustingsniveau. Vanuit fabrikant gezien is dit wel veel logischer ( minder complex ) wel wat minder "klantvriendelijk" dan gewoon relatief gewilde luxe opties los aanbieden.
 
Voor 800 euro meer dan de 308-instapper heb je de Mégane... in luxe Intens uitvoering. Geen koopje dus, je moet er wat voor over hebben om in het nieuwste van het nieuwste rond te rijden. De 308 is wel typisch een product dat vooral geleast zal worden en vermoedelijk zal de auto daar marktconforme tarieven krijgen.

Vind de 308 ook niet mooi, vooral de neus. Auto's worden ook allemaal zo vadsig. Het is mooi als auto's 'dik' ogen, maar auto's als de Golf en 308 zijn optisch teveel uitgedijd.

De huidige 308 is toch wel erg mooi oud geworden. Nog steeds een fraaie auto.

Peugeot%20308-5.jpg


Peugeot%20308-2.jpg
 
Rutger DC zei:
Voor 800 euro meer dan de 308-instapper heb je de Mégane... in luxe Intens uitvoering. Geen koopje dus, je moet er wat voor over hebben om in het nieuwste van het nieuwste rond te rijden. De 308 is wel typisch een product dat vooral geleast zal worden en vermoedelijk zal de auto daar marktconforme tarieven krijgen.

Vind de 308 ook niet mooi, vooral de neus. Auto's worden ook allemaal zo vadsig. Het is mooi als auto's 'dik' ogen, maar auto's als de Golf en 308 zijn optisch teveel uitgedijd.

De huidige 308 is toch wel erg mooi oud geworden. Nog steeds een fraaie auto.

Peugeot%20308-5.jpg


Peugeot%20308-2.jpg

Helemaal eens.
Ik vind het nieuwe design van Peugeot er ook niet mooier op geworden. Bij de 508 vond ik het er nog wel uit zien, maar zoals het nu op de gefacelifte 3008 en dus ook de nieuwe 308 is meegegeven, vind ik het echt niet mooi.
Daarentegen vind ik inderdaad ook de gefacelifte 308, zoals op jouw afbeelding, juist nog erg mooi eruit zien. Alleen de (verouderde) achterkant van de SW dan weer niet. Daarvoor mag dan weer de nieuwe achterzijde (zoals op de 508 SW) in de plaats komen.
 
Dimitri3008 zei:
De Nederlandse prijzen zijn bekend, vanaf 27.790.
De prijslijst en configurator zijn online.

https://www.peugeot.nl/content/dam/peugeot/netherlands/b2c/brochures/model/308_308sw/prijzen-en-specificaties-nieuwe-308.182021.pdf

https://www.peugeot.nl/showroom/nieuwe-308/configurator.html/uitrustingsniveau
Dank nog!

Geen koopje idd, maar naar goede Peugeot-tradities wel compleet uitgerust en met schappelijk geprijsde opties.

Zijn de 'pack business'-uitvoeringen de nieuwe blue lease-versies, of komen die nog? En hoe groot is de toegevoegde waarde van de 225pk motorisatie tov de 180pk? Op de 0-100 sprint scheelt het een tiende, maar wellicht zijn de tussenacceleraties meer de moeite?
 
Gelukkig heeft iedereen een andere mening.
Ikzelf vind de nieuwe 308 echt helemaal geweldig idem als het laatste design van alle Peugeots
Wel de groene of de rode (helaas niet te bestellen met zwart dak :cry: )

Super gaaf al die slagtanden icm led verlichting of het nu een 208, 2008, 3008/5008 of 508 is allemaal fantastisch.
Tevens vind ik zelf de interieurs ook allemaal top

Natuurlijk heb ik zelf ook een Peugeot dus daarom meningen verschillen nu eenmaal
Prijzen zijn idd wel stevig maar dat was de vorige generatie ook tov de concurrentie
 
Wow, da's best wel een verrassing! Ook de timing trouwens, had iemand deze al ergens zien "lekken"? Ik heb heel weinig met (C-segment) stations, maar dit vind ik wel een toffe hoor! Sowieso een heel stuk beter dan die sigaarvormige voorganger (y)
 
Die sterk aflopende lijn van de achterste zijruit en de spoilerlip op de achterklep zijn ff wennen maar in tegenstelling tot het vorige model vind ik de SW beter in balans dan de hatchback. Gelukkig ook verder geen rare designfratsen met de achterstijlen. Al met al behoorlijk geslaagd, we zullen deze wel veel gaan zien op de weg.
 
DeeTwee zei:
Wow, da's best wel een verrassing! Ook de timing trouwens, had iemand deze al ergens zien "lekken"? Ik heb heel weinig met (C-segment) stations, maar dit vind ik wel een toffe hoor! Sowieso een heel stuk beter dan die sigaarvormige voorganger (y)

"Sigaarvormig voorganger" ..... :D

Meer premium kan een auto van een generalist niet worden, lijkt mij.
 
929V6 zei:
Die sterk aflopende lijn van de achterste zijruit en de spoilerlip op de achterklep zijn ff wennen maar in tegenstelling tot het vorige model vind ik de SW beter in balans dan de hatchback. Gelukkig ook verder geen rare designfratsen met de achterstijlen. Al met al behoorlijk geslaagd, we zullen deze wel veel gaan zien op de weg.

Sluit ik me volledig bij aan.
In tegenstelling tot de vorige SW, met het achterwerk als een nijlpaard, vind ik het ook in zijn geheel een geslaagde wagen, met daarenboven een veel grotere bagageruimte dan de 508 (was in het verleden wss ook het geval).
 
nk3y3vnbzyfv_800.jpg


tajym0ybab7s_800.jpg


ztwyhkablakz_800.jpg


qn3yu3sb6td7_800.jpg


pugyhzobi8ax_800.jpg


qd9yi5eb0azb_800.jpg


Dat ziet er inderdaad verrassend goed uit, ben het ermee eens dat de SW ditmaal mooier is dan de hatchback en wel een vooruitgang. Althans, in zo'n dikke uitvoering. De achterkant doet me wat denken aan de Kia Ceed SW, maar zo'n Peugeot oogt door ontwerpdetails hoogwaardiger.

Net als bij zijn voorganger vond Peugeot het niet nodig om te investeren in andere achterportieren ondanks de grotere wielbasis ten opzichte van de hatchback. Dat oogt dan wel weer een beetje gek.
 
Alle persfoto's: https://www.netcarshow.com/peugeot/2022-308_sw/ of hier: https://www.carscoops.com/2021/06/peugeot-308-sw-is-a-sexy-and-practical-alternative-to-suvs/

https://www.youtube.com/watch?v=rf4bUqYTgPc

Op persfoto's vind ik het wel wat hebben maar in de AW video vind ik 'm tegenvallen. De zijruiten die een sterke knik maken en de achterkant is echt zó druk met allemaal uitstulpsels

YYrLesX.png


De huidige vind ik niet aan te zien als SW, vreselijk lomp, maar deze is echt overdesigned. Japanners doen dit niet eens meer. Misschien valt het mee in het echt. Maar het is in ieder geval niet saai.
 
031peugeot308sw.jpeg


027peugeot308sw.jpeg


029peugeot308sw.jpeg


033peugeot308sw.jpeg


042peugeot308sw.jpeg


Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/peugeot-308-sw-2022-a-bord-de-la-nouvelle-version-break-10651394.html

De knik in de raamlijn is inderdaad vreemd. De lat ligt bij de C-segment stationcars tegenwoordig niet heel hoog, dat scheelt.
 
De tijdloze elegantie van Pininfarina Peugeot's is duidelijk verleden tijd. Daarvoor in de plaats wilde, Chinese, detaillering. De achterkant oogt als de kont van een eend, en heeft tevens iets weg v/d BMW 2GC
 
Josh V zei:
De tijdloze elegantie van Pininfarina Peugeot's is duidelijk verleden tijd. Daarvoor in de plaats wilde, Chinese, detaillering. De achterkant oogt als de kont van een eend, en heeft tevens iets weg v/d BMW 2GC

Helemaal mee eens, vreselijk 'agressief' en grof ontwerp. Zo jmmr dat Peugeot deze weg inslaat.
 
Rutger DC zei:
029peugeot308sw.jpeg


De knik in de raamlijn is inderdaad vreemd. De lat ligt bij de C-segment stationcars tegenwoordig niet heel hoog, dat scheelt.

Gisteren nog een 'oude' 508 SW gekruist. De raamlijn lijkt me sterk op die wagen geïnspireerd. Waar het fout loopt is de omranding van de ruiten in de portieren die niet doorloopt in het 3e venster. Daardoor ontstaat het idee van een knik terwijl het in realiteit een doorlopende boog is. Erg storend op de foto's, misschien bij daglicht niet zo opvallend maar Peugeot had dat randje beter doorgetrokken, gebeurt bij tal van wagens en geeft een veel rustiger beeld.

Afhankelijk van de kijkhoek is de achterzijde ook vrij druk door alle insprongen en uitstulpingen. Zo is de insprong voor de kentekenplaat wel erg diep (een euvel waar de vorige A6 ook aan leed).
De zwarte 'diffuser' is gelukkig al iéts minder aanwezig dan op de hatchback: daar is dat vlak echt te groot.
 
Ben ook niet blij met de 'belijning' van de 308 Sw, de verkoop zal uitwijzen of ik ernaast zit. Dit strip onderaan de carrosserie vind ik persoonlijk een dissonant.
 
Mooi of niet, het schijnt de CW waarde te drukken: 0,275.
Directe concurrent Chiron doet 0,36 ;)
Cw?
F = 0,5 x ρ x v² x Cw x A
 
DeeTwee zei:
speedtouch zei:
Die strip onderaan de carrosserie vind ik persoonlijk een dissonant.
Ik denk dat je de zijskirts bedoelt? Die zijn volgens mij voorbehouden aan de GT-uitvoering.

Je zou wel denken dat men er een skirt van een hatchback op heeft geplakt die te kort is voor de SW. Geen fraaie oplossing.
 
Inderdaad goedkoop en lelijk die sideskirt. Naast de dichtgeknepen koplampen nog een reden om niét voor een GT te gaan.
 
929V6 zei:
DeeTwee zei:
speedtouch zei:
Die strip onderaan de carrosserie vind ik persoonlijk een dissonant.
Ik denk dat je de zijskirts bedoelt? Die zijn volgens mij voorbehouden aan de GT-uitvoering.

Je zou wel denken dat men er een skirt van een hatchback op heeft geplakt die te kort is voor de SW. Geen fraaie oplossing.

Bij de hatchback lopen ze ook niet van wiel tot wiel:
peugeot-308-2021.jpg
 
Nog iets naast de te lange motorkap wat ik lelijk vind zijn die 'pisboog' leds. Hadden strakker/rechter gemoeten.
 
De SW is wel echt dik en daardoor soort van stoer maar aan de andere kant ook wel heel erg druk en eigenlijk iets teveel van het goede, de 2e foto van de achterkant gepost door MCW een paar posts hierboven laat dit duidelijk zien, het is gewoon teveel.
 
MCW3 zei:
o_O Wat een rommeltje.

Druk vormgegeven: ja. Het had iets minder uitgesproken gemogen.
Een rommeltje, vind ik niet. Er zit wel samenhang in het ontwerp.
Die foto's van het kleurenpallet hierboven tonen toch een wagen die er mag zijn. Maar als ik mag kiezen, dan toch eerder eentje van de linkermontageband.
 
Jammer van die rare knik in de bovenste raamlijn, zonder dat was dit echt een mooie auto geweest. Mijn voorkeur gaat nu uit naar de hatchback.
 
929V6 zei:
Vreemd dat de SW kennelijk niet in dat mooie groen leverbaar is.
Die heeft de blauwe kleur als basiskleur. Die is dan weer niet op de hatchback leverbaar.
Ik vind dat groen trouwens maar niks, het ‘Blue Avatar’ daarentegen kan ik wel smaken.
 
Voor een auto in die prijsklasse, vind ik dat er te weinig kleuren beschikbaar zijn. 7 mogelijkheden is toch niet zoveel.
 
speedtouch zei:
Voor een auto in die prijsklasse, vind ik dat er te weinig kleuren beschikbaar zijn. 7 mogelijkheden is toch niet zoveel.
Bij Tesla zijn het er maar vijf en die spelen in een ‘hogere’ categorie.
Ik vind het al positief dat Peugeot/PSA al wat kleur in het autolandschap te brengen door geen grijs als basiskleur aan te bieden:
- 208: geel
- 308: groen/blauw
- 3008/5008, 508: donkerblauw.
Terecht dat je een forse meerprijs moet betalen als je je wagen een saai jasje wilt aanmeten :).
Maar tegelijk érg spijtig dat het rood bijna steeds de duurste kleur is.

Een gelijkaardige politiek bij Citroën (in België althans, in NL merk ik dat de C4 standaard toch in een metaalprijzen aangeboden wordt.
 
Terug
Bovenaan