Peugeot 308 / e-308

DeeTwee zei:
Die miljarden aan Franse staatssteun hebben inderdaad goed effect gesorteerd lijkt het.

Dan is de staatssteun in ieder geval geen verspild belastinggeld geweest, want het bedrijf is (meer dan) levensvatbaar gebleken. :)

Sport Leicht zei:
Ach ja we kunnen er heel lang over doorzeuren, mijn punt is echter dat hier gewoon een erg geslaagde auto staat. Roostertje hier, lijntje daar, bij geen auto is alles perfect.

Jawel, 208 :) Tja mooi of lelijk valt ook niet over te discussiëren. Ging meer of dat zwarte plastic 'nodig' was. Gezien de slagtand was er al iets om de neus wat te doorbreken. Maar gezien de vele vetrollen in het ontwerp konden ze zich niet inhouden :T Niettemin mooie auto hoor.

Peugeot 308 GTI Or Sport Engineered Hot Hatch Already Ruled Out
The new Peugeot 308 is undeniably one of the sharpest-looking hatchbacks on the European market. With 225 horsepower (168 kilowatts), the most powerful plug-in hybrid model is definitely not lacking in the power department, but it seems that it will remain the model’s range-topper going forward.

A new report from TopGear says there won’t be a 308 GTI or 308 Sport Engineered. And this is not just a speculation, as the information was confirmed to the publication by Jerome Micheron, Peugeot’s product director. “If you look at the market for sporty versions, and the CO2 regulations, it has collapsed. (..) There were early reports about a potential PHEV all-wheel-drive hot hatch based on the new 308. Unfortunately, that’s not going to happen as Micheron said Peugeot doesn’t “see a market yet” and “it adds extra weight.” Simply put, the 225-hp (168-kW) plug-in 308 will basically remain the C-segment model’s top dog.

One thing missing from Peugeot’s press release at the launch of the new 308 was information about a potential all-electric variant. It turns out it’s “in our roadmap,” as Micheron confirmed to the British publication”

De 308 is trouwens wel een stuk spannender geworden dan de impressies van AW ;) https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/blik-to-the-future-peugeot-308-2/

Tja als je een design niet eens kunt beoordelen in z'n klasse of zonder persoonlijke aankoopreden dan wordt het lastig..

MCW zei:
Tja als je een design niet eens kunt beoordelen in z'n klasse of zonder persoonlijke aankoopreden dan wordt het lastig..

Nee, voor jou is het blijkbaar lastig te begrijpen. Een 308 is groter dan een 208, en om de zaak in balans te houden zal dan ook de neus langer moeten zijn. Wellicht was het dan het mooiste geweest als de voorwielen verder naar voren hadden gestaan, maar ik begrijp dat dat niet eenvoudig en daardoor extra kostbaar was geweest. In dat kader vind ik dit een prima oplossing, en staat er als geheel nu een hele fraaie auto met voldoende binnenruimte. Knap gedaan door Peugeot (y)

In een van de presentatievideo's wordt gemeld dat het groene 'Vert Olivine' de standaardkleur wordt (dus zonder meerprijs), de andere kleuren:
- bleu Vertigo (het felblauwe)
- rouge Elixir (rood)
- blanc Perle Nacré (parelmoer wit)
- blanc Banquise (wit)
- gris Artense (een helder grijs)
- noir Perla nera (zwart)
Allemaal metaalkleuren die op het groene na al enkele jaren bij PSA gebruikt worden.

Gelukkig kleuren waaruit je kan kiezen bij Peugeot, dat groen is prachtig van verder mooie auto maar wel erg "agressief: ontwerp, dat vind ik jmmr. Psa timmert goed aan de weg in ieder geval.

EyteNo7W8AANfZw

Mach1 zei:
Verschrikkelijk, ze zijn iets te ver gegaan met dat front.
De 'niet-GT' uitvoeringen krijgen een ander type koplamp dat iets groter is. Ziet er m.i. véél beter uit, alleen zijn er blijkbaar bijna geen beelden van terug te vinden. Peugeot zet liever in op de petjesversie :)

Als je -zoals ik- die zwarte vlakken op de voorkant niet mooi vindt, kun je ook gewoon een zwarte nemen natuurlijk...
197350161-2603886736585149-6725289872518465777-n.jpg

199703042-2603886773251812-2569758554765232036-n.jpg

Total Loss zei:
Dat groen als standaardkleur zou echt geweldig zijn, echt prachtig! (y)

Vind ik eigenlijk wel jammer, die kleur ga je dan waarschijnlijk dermate vaak zien dat het exclusieve er snel vanaf is.

Minder exclusief wellicht maar omdat echt een mooie kleur is wat mij betreft prima tussen verder vooral grijs, zilver, antraciet en zwart. Dat doen in ieder geval zowel Peugeot en Opel wel goed, de enige gratis/standaard kleur is ook echt een kleur. Maakt het Nederlandse wagenpark een stuk fleuriger! (y)

Om zonder bijbetaling een fris kleurtje aan te bieden in het B-segment is inderdaad een briljante zet van Stellantis. Zou leuk zijn als ze dat naar het C-segment doorzetten. Maar dat zijn toch weer net iets meer humorloze serieuze mensen, dus misschien durven ze dat niet aan. Bovendien, wat moeten al die fleetowners nu? Een huurauto hoort gewoon vuilniszakgrijs te zijn immers. Dat obligate business-pakketje met navi en bluetooth hebben ze er maar net bij de importeur bij weten te lullen, op die kale standaarduitvoering, moeten ze nu ook nog hun best gaan doen voor een grijs metallic lakje?

DeeTwee zei:
Als je -zoals ik- die zwarte vlakken op de voorkant niet mooi vindt, kun je ook gewoon een zwarte nemen natuurlijk...
197350161-2603886736585149-6725289872518465777-n.jpg

199703042-2603886773251812-2569758554765232036-n.jpg

Kijk eens naar het verschil met de achterkant van die Golf IV. Tussen beide modellen zit bijna 24 jaar verschil. Maar waar de Golf één en al eenvoud is, vind ik die 308 toch wel een erg druk lijnenspel hebben.

Ik kom met die vergelijking, omdat op de laatste foto een Golf VI voor de nieuwe 308 staat geparkeerd. Dus het verschil is op 1 foto goed te zien.

captino zei:
Kijk eens naar het verschil met de achterkant van die Golf IV. Tussen beide modellen zit bijna 24 jaar verschil. Maar waar de Golf één en al eenvoud is, vind ik die 308 toch wel een erg druk lijnenspel hebben.
Ja. Vind je dat onlogisch?

Begrijpend lezen is lastig. 24 jaar geleden waren auto's, over het algemeen, niet zo druk vormgegeven maar konden toch mooi of tijdloos zijn. Ik snap zijn opmerking wel, auto's worden steeds drukker en drukker. Reacties op YT worden steeds meer overdreven (I'm dying!!) en bekende mensen steeds nepper en groter (botox, fillers, anabolen).

Deze reactie is overduidelijk in strijd met de forumregels en resulteert in een permanente ban.

Terence
Autoweek moderator

Klassiekerrijder zei:
De DRL 'slagtanden' van de nieuwe Peugeots zijn wat minder, de achterlichten in rookglas-look juist erg geslaagd IMO.

Vind ik ook, en mede daardoor wordt de neus van de 308 III te lang in vergelijk tot de rest.
Zowel Peugeot als VW met de Golf hebben het design van de voorgangers vernachelt met een optisch wegduikende voorkant.
Optisch, want ik zag een foto waaruit bleek dat de voorzijde van de G8 amper lager is dan die van de G7

Kan het over de 308 gaan aub?
Dat gescheld leidt nergens naar.

Het is inderdaad zo dat vele ontwerpen veel te druk worden en daardoor waarschijnlijk modegevoeliger.
De 308 lijdt er ook aan vind ik: qua vormgeving niet echte een verbetering t.o.v. het aflopende model.
Daarbij vind ik de GT-versies nog wat minder ogen dan de basis door die extra smalle spleetkoplampen.
De intentie was aanwezig om er een mooiere wagen van te maken maar de ontwerpers zijn m.i. te ver doorgeschoten. Op basis van foto's heb ik hetzelfde gevoel bij de C4.
Ik vermoed dat de Astra op dat vlak beter zal doen, tot nu toe dat gevoel ook bij de DS4.
De Golf is dan weer in hetzelfde bedje ziek als de nieuwe 308.

Bijna alle auto's krijgen steeds drukker belijning. Mijns inziens enerzijds om zich te onderscheiden, anderzijds om aan bepaalde doelgroepen te appelleren ("jongeren", zeg maar, want die schijnen het anders saai te vinden ofzo), maar wat volgens mij ook meespeelt is dat complexere vormen steeds eenvoudiger te maken zijn, omdat veel carrosseriepanelen van kunststof zijn en technieken om plaatwerk naar wens te buigen beter worden.

Een van de gevolgen imo is dat veel hedendaagse auto's vanuit bepaalde perspectieven heel indrukwekkend ogen, bijvoorbeeld schuin van voren, maar vanuit andere hoeken er niet uitzien, bijvoorbeeld recht van voren.

Lijkt me helemaal correct.
De 308 geeft me zo wat teveel een 'petjes'gevoel, zeker de GT-versies.

DeeTwee zei:
Een van de gevolgen imo is dat veel hedendaagse auto's vanuit bepaalde perspectieven heel indrukwekkend ogen, bijvoorbeeld schuin van voren, maar vanuit andere hoeken er niet uitzien, bijvoorbeeld recht van voren.

En een ander gevolg is dat je zo'n auto dan ook meteen flink met opties moet aankleden (sportpakket, grote velgen) om het allemaal een beetje proportioneel te laten laten ogen.

Druk op de knop rapporteren en laat de rest aan ons over. Dat weet je best MCW.

Terence
Autoweek moderator

Ik sluit me aan bij iDS. Vanaf nu gaat het weer over de 308 of ik ga mijn koffer met forumbans open maken.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Allez, we kunnen alvast de nouveau trois cent huit configureren op Peugeot.fr :

https://www.peugeot.fr/nos-vehicules/nouvelle-308/configurateur-5-portes.html

Tipje van de la sluieur: Die toffe groene lak is iig in Frankrijk incluis dan le prix (y)

De kans dat kopers met dat standaard groen de poort uitrijden acht ik heel wat groter dan bij de 208 met het standaard geel.
Behalve dat het ontwerp zo druk is vind ik de verhoudingen niet kloppen. De neus heeft teveel overhang en van achter lijkt het net een stationwagon zonder 3e ruit.
Nieuwe logo is lelijk en waarom moeten fabrikanten zo doorschieten met het familiegezicht. Die 'slagtanden' DRL heb ik ondertussen wel gezien.
Interieur is mooi. Pluspunt aangezien je daar de meeste tijd tegenaan zit te kijken.

Vergeleken bij broertje C4 is dit natuurlijk wel een verademing.

Ik vind de strategie van Stellantis om als 'instapkleur' een mooie (metallic) opvallende lak aan te bieden echt geniaal. Zie de gele 208, de oranje Corsa, de oranje 2008 en nu de olijfgroene 308. In alle gevallen kleuren die ik hoogstwaarschijnlijk anders toch al zou kiezen, en elke reden om een autokoper niet voor een witte te laten kiezen is wat mij betreft sowieso welkom.

Qua vormgeving: Tijdloze schoonheden worden sowieso niet (meer) in dit segment geboren. De huidige 308 hatchback is eigenlijk heel clean en daardoor zeer geslaagd wat mij betreft, de nieuwe gaat hierop verder maar met vreemdere proporties, je ziet dat-ie 'opgerekt' is, de wat overdreven stylering op diversie plekken moet dit imo een beetje verhullen. Al met al misschien geen heel mooie maar wel een toffe auto om te zien. Lastig vind ik dat de GT er wat mij betreft vanbuiten het best uitziet van de line-up, maar de Allure juist vanbinnen.

DeeTwee zei:
Allez, we kunnen alvast de nouveau trois cent huit configureren op Peugeot.fr :

https://www.peugeot.fr/nos-vehicules/nouvelle-308/configurateur-5-portes.html

Bedankt
R9e1fyA.jpg

bduNl0I.jpg

aJsP2pj.jpg

EWHpxQv.jpg

HA8hMBu.jpg

1mGnph1.jpg

kCL8xXo.jpg

z5bqCzF.jpg

Txwb4Ab.jpg

Vind het toch een wat lomp model met drukke voor- en achterzijde.

V3DImage.ashx

Zo op die configuratorbeelden lijkt hij echt een overdreven lange neus te hebben, komt misschien ook de motorkap, waar je al ongeveer de grille zou verwachten, nog even een paar cm doorloopt naar beneden toe.

Total Loss zei:
Zo op die configuratorbeelden lijkt hij echt een overdreven lange neus te hebben, komt misschien ook de motorkap, waar je al ongeveer de grille zou verwachten, nog even een paar cm doorloopt naar beneden toe.

Is denk ik meer optisch dan werkelijk. Al blijft het natuurlijk een voorwielaandrijver.

2021-06-17-18-20-32-Window.png

DeeTwee zei:
Total Loss zei:

Is denk ik meer optisch dan werkelijk. Al blijft het natuurlijk een voorwielaandrijver.

Je zou bijna denken dat de motor in lengterichting voor de vooras ligt. Even ter illustratie: een 204 had ook voorwielaandrijving.

Peugeot-204-1024x699.jpg

Mijn collega was volgens mij heel duidelijk. Het gaat hier over de 308 en niet over wat anders. Uw account is geblokkeerd.

Terence
Autoweek moderator

Had al wel gezien dat er flinke verschillen zitten in de koplampen maar zie nu ook dat de achterlichten ook heel anders zijn.
Zo te zien krijgen de versies met simpele verlichting een - - - indeling en de duurdere versies een /// ( in mindere mate, maar wel schuin i.p.v. recht naast elkaar )

Total Loss zei:
Had al wel gezien dat er flinke verschillen zitten in de koplampen maar zie nu ook dat de achterlichten ook heel anders zijn.
Zo te zien krijgen de versies met simpele verlichting een - - - indeling en de duurdere versies een /// ( in mindere mate, maar wel schuin i.p.v. recht naast elkaar )
Dus jij vindt horizontaal geplaatste LED-strips simpel en draai diezelfde strips 15° en het is een 'intelligent' ontwerp?
Geef mij maar het simpele ontwerp: ziet er beter uit.

Bij de koplampen vind ik de grotere exemplaren trouwens ook beter smoelen dan die 'toegeknepen oogjes' van de GT-versies.

Passchier zei:
Zo!!

Wat een neus! Ik vind het geen mooi ontwerp. Wie heeft de 308 getekend?
Daar is ongetwijfeld niet slechts één persoon maar een team voor verantwoordelijk.

Maar als je graag iemand ter verantwoording wilt roepen, dan denk ik dat je de meneer in dit filmpje even moet bellen.

https://www.youtube.com/watch?v=VjrrPufiQ5o

Dus jij vindt horizontaal geplaatste LED-strips simpel en draai diezelfde strips 15° en het is een 'intelligent' ontwerp?

Aparte conclusie. Ik geef helemaal geen oordeel, maak alleen onderscheid tussen welke achterlichten horen bij de goedkopere/standaard verlichting en welke horen bij de duurdere/luxe verlichting. Was me eerder niet opgevallen dat er ook verschillende achterlichten waren.

Terug
Bovenaan