Peugeot 3008 1,6 VTI (met lpg) gat in motor

Guest
Mei 2018 Auto aangeschaft met Bovag garantie bij Peugeot dealer. (115000 km)
Op vakantie vele kilometers probleemloos gereden, alleen viel het olieverbruik op.(1 liter per 1800km)
Garage heeft motor geflusht, maar dit heeft geen merkbaar effect gegeven op olieverbruik.
Na dit te hebben gemeld is in overleg de motor onderzocht met endoscoop en bleek er vervuiling en roetafzetting te zitten bij zuigerveren.
De motor is toen onder garantie geriviseerd.
Daarna zelf een klepsmeersysteem laten inbouwen(bij lpg garage) om voortaan problemen te voorkomen. Dit ivm met lpg systeem.
Februari storingsmelding nokkenasversteller, dit is bij andere Peugeot in overleg met verkopende dealer gerepareerd.
Nu is afgelopen weekend bij 130000 km de motor vastgelopen met ernstige schade.
Auto is bij verkopende dealer gebracht maar deze wijst claim af, en zegt dat door het klepsmeersysteem een hogere verbrandingstemperatuur in de motor ontwikkelt waardoor de zuiger is vastgelopen met de verdere motorschade als gevolg.
Bij navraag lpg garage zegt de monteur dat dit niet kan komen door het klepsmeersysteem.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?
inmiddels wel rechtsbijstand ingeschakeld.

mvg Bas Veerkamp

heb uw, na de motor revisie, ook de olie af en toe nog eens na gekeken?? want een gat in de motor komt vaak door dat onderdelen te warm worden en samen smelten. tot grote schade tot gevolg. en dat allemaal omdat er geen olie meer in de motor zat of door dat de olie pomp stopt met werken.

Wat de verkopende garage zegt is complete onzin: de verbrandingstemperatuur wordt bepaald door hoeveelheid brandstof/zuurstof die verbrandt, het toerental (immers, zwaardere belasting door hogere snelheid levert meer verbrandingen per seconde op), en de prestaties van het koelsysteem. Dat kleppensmeersysteem heeft daar nul komma nul invloed op, sterker nog: dat moet juist een te hoge temperatuur rond de kleppen voorkomen.
Er is dus iets anders aan de hand geweest. Tip: zoek (na overleg met je rechtsbijstandsverzekeraar) een expert die de werkelijke oorzaak kan vinden.
ps: staat je auto nog steeds bij de verkopende garage? Die zou zo 'bewijs' kunnen vernietigen of zaken kunnen aanpassen zodat het lijkt of ze gelijk hebben......

Aannemende dat de BOVAG-garantie een half jaar is, is de garantieperiode ruim verlopen. Je moet wel een heel sterk verhaal hebben (nonconformiteit e.d.) om daarna nog te claimen. Dat er een LPG-installatie in zit en dat je tussentijds bij een andere garage bent geweest, helpt allemaal niet. Hopelijk kan de rechtsbijstand iets voor je betekenen.

Je verbrandingstemperatuur word wel hoger. Maar dat is omdat je op LPG rijd, juist dat is de reden dat je kleppen inslaan en juist dat is dan weer de reden dat een klepsmeersysteem helpt om die heel te houden.

Ben benieuwd wat er aan het blok scheelt. (y) Sterkte met uitzoeken.

Als je dan toch op LPG gaat rijden( wat ik zo erg afraad, afschuwelijk gewoon naar mijn mening) gebruik dan op zn minst een motorblok die er ook goed tegen kan. De oude volvo's bijvoorbeeld, weet ik veel saabs. Verder begrijp ik de keuze niet echt want je betaalt veel meer wegenbelasting en je verbruikt veel meer op lPG. Kan je net zo goed extra dokken en zuinig dieselen en hoef je geen extern systeem te installeren omdat het gas de kleppen verkloten als het ware( en rijdt veel lekkerder) . Maar zoals willy zegt, heb je na de motorrevisie alsnog gekeken naar de hoeveelheid olie? Is het mogelijk dat het blok met te weinig of geen olie rondreed?

Ilias Lolzolo zei:
Verder begrijp ik de keuze niet echt want je betaalt veel meer wegenbelasting en je verbruikt veel meer op LPG. Kan je net zo goed extra dokken en zuinig dieselen en hoef je geen extern systeem te installeren omdat het gas de kleppen verkloten als het ware( en rijdt veel lekkerder) .

Wat een onzin. Ik heb een Carisma gereden op LPG; reed gemiddeld 1 op 13,5 op gas. Zeg 4,5 ct/km
Ga je dat formaat auto op benzine rijden mag je blij zijn als je 1 op 15 haalt; maar zelfs bij 1 op 16 zit je al op 10 ct/km
Wegenbelasting was € 21/mnd hoger: dus bij 380 km/mnd begon je al fors geld te verdienen.....
Diesel: wegenbelasting nog hoger, en reken maar op brandstof 7 ct/km: die diesel is dus veel duurder dan op LPG rijden

Zelfs bij 255.000 km kleppen nog als nieuw (heb zat auto's op LPG gehad en geen een had zo'n klepsmeersysteem)....

Op zich hoeft een LPG-installatie totaal geen probleem te zijn voor een motor, mits alles maar geheel volgens de regeltjes geplaatst, geïnstalleerd en aangepast is wordt de verbrandingstempratuur niet dermate hoger dat er daardoor motorschade kan ontstaan.

De grote vraag die hierbij wel gelijk komt is of bij het plaatsen van de LPG-installatie het motormanagement ook is aangepast op een LPG-installatie: het standaard boordcomputertje moet bij dual fuel namelijk "geleerd" worden om het ontstekingstijdstip ook aan te passen op het type brandstof waarop gereden wordt... gebeurt dit niet dan kan de verbrandingstemperatuur inderdaad wel aardig oplopen als er op LPG gereden wordt, en als die te hoog oploopt betekent dat wel risico op motorschade.
Een (te) hoge verbrandingstemperatuur heeft ook nadelige gevolgen voor de smerende en koelende werking van de motorolie: te hete hete olie wordt te dun en voert de warmte niet meer voldoende af van de draaiende delen, en te hete olie vormt aanmerkelijk meer oliedamp die via de carterventilatie de verbrandingsruimte in gezogen wordt en daar kool-/roetafzetting veroorzaakt bij de verbranding... en hiermee zou je olieverbruik en de eerder gestelde diagnose roetafzetting ook heel goed te verklaren zijn.

Ik heb zelf het sterke vermoeden dat het motormanagement wel de hoofdoorzaak is geweest van het probleem, maar de vraag blijft dan nog wel staan waar/wanneer ergens het probleem werkelijk begonnen is.
Er zijn namelijk genoeg LPG-bedrijven die goedkopere installaties aan kunnen bieden door het motormanagement niet (of slecht) aan te passen, maar het zou ook prima kunnen zijn dat het motormanagement ergens in de tijd (b.v. na een storing, reparatie of revisie) weer gereset is naar de standaard fabriekswaarden.
In dit geval ben ik echter wel geneigd om ergens in de richting van een "low budget" gasinstallatie te gaan zoeken, maar daarvoor ontbreken mij de verdere benodigde gegevens. (merk gasinstallatie, historie v.d. auto)

Maar ik ben bang dat dit zo'n typisch gevalletje van "afschuiven op een ander" gaat worden waarbij je uiteindelijk zelf voor de kosten op gaat draaien... een fabrieksgarantie zit er niet meer op, en de BOVAG-garantie is ook al voorbij.

Als je nog ergens een aanbod vanwege coulance kunt krijgen pak deze dan met beide handen aan.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Ilias Lolzolo zei:
Verder begrijp ik de keuze niet echt want je betaalt veel meer wegenbelasting en je verbruikt veel meer op LPG. Kan je net zo goed extra dokken en zuinig dieselen en hoef je geen extern systeem te installeren omdat het gas de kleppen verkloten als het ware( en rijdt veel lekkerder) .

Wat een onzin. Ik heb een Carisma gereden op LPG; reed gemiddeld 1 op 13,5 op gas. Zeg 4,5 ct/km
Ga je dat formaat auto op benzine rijden mag je blij zijn als je 1 op 15 haalt; maar zelfs bij 1 op 16 zit je al op 10 ct/km
Wegenbelasting was € 21/mnd hoger: dus bij 380 km/mnd begon je al fors geld te verdienen.....
Diesel: wegenbelasting nog hoger, en reken maar op brandstof 7 ct/km: die diesel is dus veel duurder dan op LPG rijden

Zelfs bij 255.000 km kleppen nog als nieuw (heb zat auto's op LPG gehad en geen een had zo'n klepsmeersysteem)....

Als ik het zo hoor ga ik er dan vanuit dat je 1.8GDI had met 125pk. Hoe ging dat tijdens het rijden? Geen gehik tijdens acceleratie vanaf 0? Geen tussentijds gehik? Dat doet toch af aan het comfort van de rit?

Verder, bij de meeste auto's zijn de klepzittingen van de uitlaatkleppen niet bestand tegen de hogere temp als je op gas rijdt. LPG als brandstof hoeft verder niet slecht te zijn. Er zijn motoren die er echter niet geschikt voor zijn. Het is het beste om een motor op één soort brandstof te laten draaien, dus autogas vanaf nieuw te gebruiken. Afgezien van het starten, draait de motor dan vrijwel altijd op de gasvormige brandstof. Ik zie op marktplaats maar drie auto's te koop staan(3008 1.6VTI) dus die zijn achteraf ingebouwd en door wie(goedkoop geplaatst of niet) is dan ook nog de vraag. Zou hem dus zelf nooit gekocht hebben.

De gene bij wie je de motor hebt laten riviseren is je aanspreekpunt. Motor revisie is gewoon niet goed gebeurd. Waarschijnlijk is heeft de slijtage (lees: door onjuiste revisie) zich geuit in metaaldeeltjes in de motorolie, en dan gaat het heel hard...

Ik weet niet of je ANWB lid bent, anders zou je hun mening kunnen vragen hoe in dit geval het beste te handelen!

Mc1 zei:
De gene bij wie je de motor hebt laten riviseren is je aanspreekpunt. Motor revisie is gewoon niet goed gebeurd. Waarschijnlijk is heeft de slijtage (lees: door onjuiste revisie) zich geuit in metaaldeeltjes in de motorolie, en dan gaat het heel hard...

Aanwezige metaaldeeltjes in de motor worden wel opgevangen door de oliezeef en het oliefilter, maar gebrekkige smering blijft vreten aan de lagerschalen.
De vraag is wat er precies gedaan is bij deze "revisie", want de term "revisie" is ook een zeer ruim en vaag begrip: zonder een verdere specificaties of een grondig onderzoekrapport van de kapotte motor valt daar dan ook totaal niets over te zeggen of te oordelen.

Ik vermoed in ieder geval dat er in dit geval hooguit een deelrevisie (of slechts een interne reparatie c.q. reiniging) is uitgevoerd en absoluut geen totale revisie van de motor... het kostenplaatje voor een totale motorrevisie loopt namelijk al snel op richting een duizend of 5 excl. de in- en uitbouwkosten van de motor, en dan komt een economisch total loss van de auto al aardig in de buurt.
Met enige regelmaat zie ik wel van die deelrevisie-motoren die wat later alsnog volledig in de soep gelopen zijn... ingevreten krukaslagers bijvoorbeeld ontdek je meestal niet als de motor niet volledig gedemonteerd is.

Gullwing zei:
Is een peug 1.6 niet per definitie een slechte motor?

De 1.6 THP is wat gevoelig voor vervuiling van het inlaattraject, heeft een directe brandstofinjectie en hoge turbodruk.
Over de 1.6 VTI hoor je verder weinig problemen, en als ik me niet vergis heeft deze motor een indirecte brandstofinjectie waardoor de inlaatkleppen beter gereinigd worden.
Variabele nokkenas is een gevoelig ding voor slijtage, en verder de distributieketting en spanners gewoon preventief vervangen net als een distributieriem en vooral niet bezuinigen op onderhoud volgens de fabrieksspecificaties en goede kwaliteit motorolie met de juiste specificaties... eigenlijk niet geschikt voor het snelle KwikFlut onderhoud.

Ilias Lolzolo zei:
Gullwing zei:
Hahahah geweldig dit

Want? Dé 1.6 bestaat natuurlijk niet, maar de 1.6 PSA diesel was niet best, de 1.6 THP zullen we het helemaal niet over hebben en de 1.6 VTi is minder slecht, maar ook zeker niet foutloos helaas. Ook de bak die eraan zit niet trouwens. De oudere 1.6 TU5 is wat dat betreft veel probleemlozer. Maar die is ook ontwikkeld met motorsport in het achterhoofd.

Ilias Lolzolo zei:
Gullwing zei:
Hahahah geweldig dit

want? Ipv van dom te lachen kun je gewoon jouw onderbouwde mening geven.
Als ik mij herinner was/is de 1.6 van PSA (en BMW/Mini ?) geregeld in het nieuws vanwege de beroerde kwaliteit. En het gaat hier volgens mij niet om een nieuwe PSA

Gullwing zei:
Ilias Lolzolo zei:
Gullwing zei:
Hahahah geweldig dit

want? Ipv van dom te lachen kun je gewoon jouw onderbouwde mening geven.
Als ik mij herinner was/is de 1.6 van PSA (en BMW/Mini ?) geregeld in het nieuws vanwege de beroerde kwaliteit. En het gaat hier volgens mij niet om een nieuwe PSA

Bij de 1.6VTI hoef je je alleen zorgen te maken als het blok best wel veel olie verbruikt. Die motorblokken zijn zo verschillend zeg, de een rijdt er probleemloos mee rond zonder amper olie bij te vullen en de ander vult elke 1000km een liter erbij. en 1 liter op de 1800km is wel fors hoor.

@Ilias: De calorische verbrandingswaarde van LPG is 26% lager dan die van benzine. maw je dient voor de zelfde prestaties 26% meer LPG te verbruiken. Nu gaan nieuwe motoren vaak op arm mengsel draaien bij deellast én dat is juist bij LPG niet handig, stijgt de verbrandingstemperatuur enorm. Ook hebben moderne motoren veelal geen losse klepzittingen meer maar rusten die op de legering van de cilinderkop. Te hoge temperaturen levert dan een verbrande cilinderkop op..... dure hobby! Het verhaal van Muddy over de (noodzakelijk) aangepaste motorelectronica is letterlijk van levensbelang voor je motor bij LPG.

De motor is binnen 15k na revisie kapot gelopen.... lijkt mij een gevalletje garantie van revisiebedrijf. Om de schadeoorzaak te laten vaststellen zou ik zsm een technisch onderzoek laten uitvoeren. Is duur, maar de kosten zijn te verhalen als de aansprakelijkheid bij de dealer, revisiebedrijf of LPG inbouwer ligt. Na het onderzoek ligt bij een procedure in ieder geval de oorzaak en de kosten vast. Kan je doen en laten met deze auto wat je wil. (verkoop, ruilmotor etc)

Ilias Lolzolo zei:
Die motorblokken zijn zo verschillend zeg, de een rijdt er probleemloos mee rond zonder amper olie bij te vullen en de ander vult elke 1000km een liter erbij. /quote]

Dan zijn ze dus niet goed... Zou je dat van een vliegtuig wel accepteren? Die Boeings zijn zo verschillend? De één vliegt probleemloos, de ander valt geregeld uit?

Ilias Lolzolo zei:
Verder begrijp ik de keuze niet echt want je betaalt veel meer wegenbelasting en je verbruikt veel meer op lPG. Kan je net zo goed extra dokken en zuinig dieselen en hoef je geen extern systeem te installeren omdat het gas de kleppen verkloten als het ware( en rijdt veel lekkerder) .

Wel knap, 4 vooroordelen in één zin. Je hebt blijkbaar geen praktijkervaring met LPG, in elk geval niet van na 1996. Dat een motor LPG geschikt moet zijn klopt wel.

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Ilias Lolzolo zei:

Besparing bij onze auto's tov benzine is inmiddels opgelopen tot 55.000 euro. 5,5 keer de totale aanschafwaarde van dat blik.

Ben wel benieuwd wat er nu echt kapot is aan die motor. Wat wordt er bedoeld met 'een gat in de motor'? Een motor loopt namelijk niet zo maar vast, dan is of de smering of de koeling grotendeels afwezig geweest.

Afloop gesteggel met garage betreffende motorrevisie

Omdat garage zijn verantwoording niet wou nemen, rechtsbijstand ingeschakeld eb tevens Dekra voor expertise.
Motor is opengemaakt en de oorzaak van de schade gevonden. de drijfaslagerkappen waren verkeerd gemonteerd-
Dit is vastgesteld door de expert van de Dekra.

Nu nog even afwachten hoe de garage dit denkt op te lossen

mvg Bas Veerkamp

Tsja... als die lagerschaaltjes eruit lopen dan gaat een drijfstang inderdaad z'n eigen weg zoeken, dan is het in enkele seconden een definitief einde verhaal voor de motor.
In ieder geval fijn dat je de oorzaak nu wel weet, de gasinstallatie als oorzaak is hiermee definitief uitgesloten.
Succes met het verhalen van je recht op het garagebedrijf/revisiebedrijf.

.. waarmee het destijds ( ruim een half jaar geleden, schat ik zo in?) dus wel een redelijk grote motorrevisie is geweest, tot in het onderblok dus.
Ook wel 'knap' (of eigenlijk beschamend) dat het dus mogelijk is lagerschalen op de verkeerde manier te kunnen monteren o_O. Lijkt mij nou niet handig ontwikkeld, zeg maar..

@Bas: heb ik in je openingspost nou goed gelezen/geïnterpreteerd dat het LPG systeem al aanwezig was bij aankoop maar dat je na de revisie een klepsmeersysteem hebt laten inbouwen op eigen initiatief?

Durashift zei:
.. waarmee het destijds ( ruim een half jaar geleden, schat ik zo in?) dus wel een redelijk grote motorrevisie is geweest, tot in het onderblok dus.
Ook wel 'knap' (of eigenlijk beschamend) dat het dus mogelijk is lagerschalen op de verkeerde manier te kunnen monteren o_O. Lijkt mij nou niet handig ontwikkeld, zeg maar..

Hoeft niet, kan zelfs nog zijn dat de originele drijfstanglagers gewoon weer terug geplaatst zijn.
Het geconstateerde probleem was vervuiling en roetafzetting op de zuigerveren, om die zuigerveren te vervangen moeten de zuigers uit het blok.
Om de zuigers uit het blok te halen moet de cilinderkop en de carterpan eraf, als je de lagerkap van de drijfstang los draait dan duw je de zuiger + drijfstang gewoon naar boven eruit.... kan in vele gevallen zelfs zonder het motorblok uit de auto te halen.
Als je een lagerkap echter verkeerd om terug monteert dan zitten de lagerschalen ook verkeerd om en het oliegaatje in de lagerschaal dus ook aan de verkeerde kant van de draairichting, en dat komt de smering op de krukas absoluut niet ten goede.

2mqj86b.jpg

Hier kun je duidelijk zien dat de lagerkappen gemerkt zijn (2A), en op deze manier moeten ze ook teruggeplaatst worden... liefst met nieuwe bouten.

120iiog.jpg

En zo ziet een lagerschaal die in de lagerkap en drijfstangeinde zit er dus uit (in dit geval al aardig ingevreten): je ziet dat het oliegaatje wat uit het midden geplaatst is om een goede oliefilm op het midden (= drukpunt op lager van de bovenste en onderste stand zuiger) te geven.

Deze foto's zijn trouwens van een Nissan 2.5 TDi dieselblok, maar het principe is overal hetzelfde.

Heldere info. (y)

Natuurlijk is het woord revisie sneller uitgesproken dan in werkelijkheid uitgevoerd.

Terug
Bovenaan