Peugeot 208, verbruikt 1,75L olie per 1000 km

Kevin9512

Startmotor
Sinds november 2021 in het bezit van een Peugeot 208 1.2 VTi met 82 pk. Aangeschaft bij een handelaar met 126.000 km en daarbovenop 6 maanden garantie gekocht voor de gehele auto van A tot Z. De 2e dag stond de auto al stil, accu kapot. Onder garantie vervangen.

In februari liep het scherm van de auto vast en schokte de auto soms wat. De auto is voor controle naar de Peugeot garage gegaan, gediagnostiseerd. Daar kwam uit: Katalysator kapot, scherm moet geüpdatet, motorsoftware moet geüpdatet (i.v.m.. schokken). Dit is begin 2022 vervangen en uitgevoerd.

Auto is in mei gekeurd, waarbij ook onderhoud is uitgevoerd. (Niet door Peugeot)
Niet veel later (1 maand) een melding dat het olie peil laag was. Door de garage weer bijgevuld. Maar dit komt steeds terug.

Nu is de auto bij de Peugeot garage geweest voor een olie verbruik test. Daar kwam uit dat de auto 1,75 liter per 1000 km verbruikt. Veel meer dan de al hoge 1 liter per 1000 km die Peugeot voorschrijft. 2 opties, nieuwe motor a €5000 of revisie a €2000.

De garage waar wij altijd komen gaf aan de motor eerst te kunnen spoelen voor €350 wat misschien kan helpen.

Helaas is de garantie in mei ook verlopen en geeft Peugeot aan dat de katalysator niks te maken heeft met het hoge verbruik. Wel kwam de 1e melding oliepeil pas na het vervangen van de katalysator in het begin van 2022. Onder garantie is er al voor ruim €1000 vervangen en nu ook voor enkele 1000e euros uit eigen zak.

Wat kunnen wij het beste doen? Auto heeft inmiddels 140.000 gelopen en is verder heel netjes onderhouden!
 
Tja, van de week onze C3, 2l op 1000km..... via onze dealer, Auto Versteeg een soort van abonnement van 45 euro per jaar voor kostenloos bijvullen, maar betreft dealer onderhouden auto. Onze C3 ging pas bij 300.000km zeer veel olie verbruiken. Het is een eigenschap van de 3 cilinder puretech motoren, sommigen verbruiken dit al bij 50.000km..... . Onvoorstelbaar dat Psa deze mororen nog nieuw verkoopt.

Ik zou verlies nemen en aan handel verkopen, wij kregen voor de C3 nog 4000 euro, bij tellerstand 330.000, op inruil andere auto. Nu maar weer Japans gekozen, de hoofdauto is al Japans en technisch perfect.
 
Bekend issue van deze motoren. Ik weet niet precies hoe het komt (zuigerveren?) dus weet ook niet of het met een revisie verholpen zou zijn.
 
Barri zei:
Bekend issue van deze motoren. Ik weet niet precies hoe het komt (zuigerveren?) dus weet ook niet of het met een revisie verholpen zou zijn.

Zou het niet een revisie, kosten zijn te hoog, ruil in en zoeke betrouwbare auto, afscheid van nemen dus.
 
De voordeligste optie lijkt mij om de motor bij een goede specialist te laten reviseren.
Ik zou eerst proberen of spoelen helpt, vaak komt het hoge olieverbruik door vervuiling van de zuigerveren, waardoor deze niet goed meer afdichten.
Het hele hoge olieverbruik is slecht voor de katalysator. Als er goed voor de auto gezorgd is dan kun je dan waarschijnlijk weer vele jaren vooruit.

De Peugeot 208 was best een goede auto.
Olie verbruik komt vaker voor bij deze motoren, maar dit verbruik is bijzonder extreem.
 
Ik sluit me bij ak2 aan; nieuwe motor is zonde van het geld, inruilen is ook kostbaar met de huidige overspannen markt; misschien helpt het spoelen (misschien i.c.m. wat dikkere olie? weet iemand of dat bij deze motoren kan?) en anders is een goede revisie uiteindelijk de goedkoopste oplossing.
 
Nico GTR zei:
Heb je de voorgeschreven olie er nog in zitten of zit er al 5W30 in?

Bij dit extreem verbruik zegt deze site:

BJG Diagnostics zei:
(..)Het olieverbruik van de VTi motor kan in sommige gevallen hoog zijn. Dit heeft voornamelijk te maken met de lage interne wrijving. De cilinderwanden zijn erg glad. Daardoor kunnen de olieschraapveren de olie moeilijk verwijderen bij de neergaande beweging van de zuiger. Ook komt verkoling en klemmen van de zuigerveren voor.


Behandeling
Om het olieverbruik zo laag moglijk te houden is het raadzaam de motor regelmatig te flushen. Is er hoog olieverbruik flush dan de motor grondig.

Hoewel er 5W30 is voorgeschreven vermindert het olieverbruik meestal aanzienlijk wanneer er een 10W50 of 10W60 viscositeit wordt gebruikt. (..)

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Overigens, een 1,2 Vti motor is er, volgens mij, niet geleverd onder die benaming. PureTech heet ie dan en is de driecilinder. 1.4 Vti is wel geleverd in de 208.
 
Ik zou eerst flushen met een flesje spul van 25 euro. En dan na 3-400 km olie verversen. Bij mijn Alfa leverde dat een halvering van het gebruik van 0,5 pet 1000 op. Daarna verder kijken.
 
Durashift zei:
Nico GTR zei:
Heb je de voorgeschreven olie er nog in zitten of zit er al 5W30 in?

Bij dit extreem verbruik zegt deze site:

BJG Diagnostics zei:
(..)Het olieverbruik van de VTi motor kan in sommige gevallen hoog zijn. Dit heeft voornamelijk te maken met de lage interne wrijving. De cilinderwanden zijn erg glad. Daardoor kunnen de olieschraapveren de olie moeilijk verwijderen bij de neergaande beweging van de zuiger. Ook komt verkoling en klemmen van de zuigerveren voor.


Behandeling
Om het olieverbruik zo laag moglijk te houden is het raadzaam de motor regelmatig te flushen. Is er hoog olieverbruik flush dan de motor grondig.

Hoewel er 5W30 is voorgeschreven vermindert het olieverbruik meestal aanzienlijk wanneer er een 10W50 of 10W60 viscositeit wordt gebruikt. (..)

https://sites.google.com/view/bjgdiagnostics/prince-motoren/ep3-ep6-vti

Overigens, een 1,2 Vti motor is er, volgens mij, niet geleverd onder die benaming. PureTech heet ie dan en is de driecilinder. 1.4 Vti is wel geleverd in de 208.

De site van BJG diagnostics heeft het over een hoog olieverbruik van de 1.4 en 1.6 vti motoren. Dit is dus niet van toepassing op de 1.2 vti want die laatste is een totaal andere motor. De motoren waar BJG het over heeft zijn onderdelen van de Prince motorfamilie. De 1.2 vti driecilinder is een heel andere en nieuwere PSA ontwikkeling.
Deze 1.2 vti's schijnen trouwens vaak stuk te gaan. Bekend probleem is ook de in de olie oplossende distributieriem. Deze riem loopt in de olie en is niet goed bestand tegen de olie waardoor deze oplost. Dit kan ervoor zorgen dat 1. de oliezeef van de oliepomp verstopt raakt en dus de oliedruk weg valt of 2. de distributieriem dermate beschadigt raakt dat daardoor de motor van de timing afraakt. In beide gevallen, 1 en 2, betekent het in het ergste geval dat de motor vast loopt en deze moet worden vervangen.
 
Vandaag zowel met Peugeot als met het autobedrijf maar de auto is gekocht contact gehad. Een revisie zal rond de € 2500 kosten. De garage gaf aan dat het niet binnen de garantie valt omdat het probleem dan ook tijdens het repareren van de katalysator geconstateerd had moeten worden. Daarentegen gaf de Peugeot garage aan dat de katalysator waarschijnlijk achteraf toch kapot is gegaan door het hoge olieverbruik.
 
Peugeot gebruikte in het begin de tenaamstelling 1.2 VTI en later voor de zelfde 3 cilinder 1.2 Puretech. Voor deze motor moet de juiste olie worden gebruikt met de juiste specificaties.

Er is een terugroepactie geweest voor de distributieriem, kijk dus of dit uitgevoerd is.
In de eerste bouwjaren had de motor wel wat kinderziektes, ook zwakke lagers.
De kans dat je die nog tegen komt is heel klein.

Vanaf productie April 2017 zijn de problemen met de distributieriem opgelost las ik.

De olie problemen worden meestal veroorzaakt vervuiling van de motor. Het spoelen zou dus best goed kunnen werken tegen het olieverbruik. Voordeel is ook dat dit een goedkope oplossing is.

Veel korte stukjes, en weinig belasting zorgen dat vervuiling van de motor sneller kan optreden. Motoren met directe inspuiting, zoals tegenwoordig bijna alle motoren, hebben eerder last van vervuiling.

De 1.2 Puretech uit latere bouwjaren staat bekend als een goede en betrouwbare motor.
 
ak2 zei:
Peugeot gebruikte in het begin de tenaamstelling 1.2 VTI en later voor de zelfde 3 cilinder 1.2 Puretech. Voor deze motor moet de juiste olie worden gebruikt met de juiste specificaties.

Er is een terugroepactie geweest voor de distributieriem, kijk dus of dit uitgevoerd is.
In de eerste bouwjaren had de motor wel wat kinderziektes, ook zwakke lagers.
De kans dat je die nog tegen komt is heel klein.

Vanaf productie April 2017 zijn de problemen met de distributieriem opgelost las ik.

De olie problemen worden meestal veroorzaakt vervuiling van de motor. Het spoelen zou dus best goed kunnen werken tegen het olieverbruik. Voordeel is ook dat dit een goedkope oplossing is.

Veel korte stukjes, en weinig belasting zorgen dat vervuiling van de motor sneller kan optreden. Motoren met directe inspuiting, zoals tegenwoordig bijna alle motoren, hebben eerder last van vervuiling.

De 1.2 Puretech uit latere bouwjaren staat bekend als een goede en betrouwbare motor.

Enige wat echt helpt is de olie vaker vervesen dan in het boekje staat, dat scheelt een hele bak elende. Gewoon elke jaar elke 10.000-15.000km.
De zuigerveren van moderne motoren die ontworpen zijn voor zo min mogelijk frictie gaan slecht samen met lange olie intervallen, ze verzuilen en gaan vast zitten.
 
De Peugeot garage geeft aan dat de motor gereviseerd moet worden ivm. vastzittende zuigerveren.
De garage waar we de auto hebben gekocht vind niet dat het onder de garantie valt omdat het niet binnen de garantie is vastgesteld.
Ik word nog teruggebeld door Peugeot over hoe groot de kans is dat de katalysator kapot is door een hoog olie verbruik,
Is een olie verbruik van 1,75 l per 1000 km iets wat binnen 6 maanden kan opzetten of heeft dat langer nodig?
Zo ja, wat is de bewijslast mbt. non conformiteit buiten de garantie termijn?
 
Als de auto werkelijk zo veel olie verbruikt zou je gaat toch ook in de eerste maanden gemerkt moeten hebben, of heb je toen amper gereden?
 
De auto heeft tussen de aanschaf in november en het einde van de garantie in mei 1x de melding over te laag oliepeil gehad, uiteraard is het niet te zeggen of er iets van een "stop oil leak" bij de olie zat, waardoor het net genoeg was afgeremd totdat de garantie voorbij was. Gemiddeld moet er elke 3 maanden 1,5/2 liter olie bij. Ging pas opvallen na einde garantie. Uiteraard zal het in november 2021 nog geen 1,75 liter per 1000 km zijn geweest.
 
Kevin9512 zei:
De auto heeft tussen de aanschaf in november en het einde van de garantie in mei 1x de melding over te laag oliepeil gehad, uiteraard is het niet te zeggen of er iets van een "stop oil leak" bij de olie zat, waardoor het net genoeg was afgeremd totdat de garantie voorbij was. Gemiddeld moet er elke 3 maanden 1,5/2 liter olie bij. Ging pas opvallen na einde garantie. Uiteraard zal het in november 2021 nog geen 1,75 liter per 1000 km zijn geweest.

Je kan eventueel ook nog de garage bellen waar de auto als laaste in onderhoud is geweest voor dat je de auto hebt aangeschaft.
Mijn ervaring is dat ze meestal wel redelijk bereid willend zijn om even te kijken na de geschiedenis by hun in het systeem.
 
Terug
Bovenaan