Peugeot 208 GT bouwjaar 2020 1.2 puretech distributieriem

Danielle80

Net ingestapt
Hi,

Heeft iemand mogelijk ervaring en tips/mogelijkheden i.v.m. eventueel verhalen/garantie ?

Vorige week motorstoring gekregen de auto bij de garage neergezet en te horen gekregen dat onderstaand gebeurt is en dat ik aankomende week pas kan horen wat de schade is en kosten reparatie. Nu heb ik geen garantie meer maar een auto van nog geen 4 jaar mag toch geen reparatiekosten en schade hebben ? Ik lees overal dat er terugroepacties zijn geweest voor dit probleem voor andere bouwjaren maar lees op google overal dat dit een veel voorkomend probleem is... Dit zou toch gewoon garantie moeten zijn ?

Oliefilters, rembekrachtiging en uiteindelijk ook het motorblok kunnen aangetast worden door loslatende deeltjes van de distributieriem en ernstige schade veroorzaken.

De eerste vraag is welk onderhoud en welke olie heeft de auto gehad, op de juiste tijdstippen.?
Is dit volgens de voorschriften van Citroën gebeurt.
Bij onze DS3 werd bij iedere beurt, die door de display werd aangegeven, die toestand van de distributie riem uitgebreid bekeken, met een speciaal gereedschap gemeten, omdat men er zich van bewust was/is dat er distributie riemen zijn slecht tegen de gebruikte olie kunnen.

Het is belangrijk dat het onderhoud op tijd is gebeurd en dat inderdaad ook de juiste olie is gebruikt. Moderne motoren zijn daar nogal gevoelig voor.
Het mooiste zou zijn dat dit onderhoud bij een officiële Peugeot dealer is gebeurd, dan kan er soms nog wat good-will gegeven worden.
Dan kun je het wellicht op de commerciële toer proberen.
Alhoewel ook onderhoud bij een andere garage voldoende zou moeten zijn mits dit aantoonbaar op tijd en goed gebeurd is.

een auto van nog geen 4 jaar mag toch geen reparatiekosten en schade hebben

Tuurlijk mag dat wel. Het is een gebruiksgoed. Daar kunnen zaken aan kapot of slijten dat dan vervangen moet worden. Als je een stevige rijdster bent.. kan je best binnen vier jaar nieuwe remblokken en een setje banden nodig hebben.

Hoeveel kilometer heeft de auto gereden?

De juiste en tijdige vervanging van de motorolie is inderdaad erg belangrijk, tegenwoordig.
Het kunnen aantonen van een onderhoudsgeschiedenis conform de voorschriften van Peugeot is al een eerste stap in het eventueel kunnen beroepen op een zgn. non-conformiteit.

Het is wel een dingetje met die motoren, collega met een lease 3008 heeft bij 85.000 kilometer, dealeronderhouden, het zelfde probleem gehad.

Als dit probleem is ontstaan door verkeerd of een gebrek aan onderhoud dan reken er maar op dat (terecht) alle kosten voor jezelf zullen zijn.
Heb je keurig het onderhoud volgens schema laten doen door een dealer dan is het misschien wijs om je rechtsbijstand in te schakelen (mits je die hebt) wanneer de dealer geen kosten op zich wil nemen.

Van een 4 jaar oude auto kun je echt niet verwachten dat je er nooit kosten aan gaat krijgen, maar een rekening van enkele duizenden euro's is dan ook weer niet acceptabel.

Het is niet helemaal duidelijk uit het verhaal van de TS of ze de auto nieuw of gebruikt heeft gekocht. In het eerste geval is ze natuurlijk zelf verantwoordelijk geweest voor het onderhoud vanaf de eerste km, maar als ze hem gebruikt heeft gekocht is het eerste deel van z'n leven van de auto buiten haar blikveld verlopen. Dan wordt het ook moeilijk om zeker te weten (en aan te tonen) dat het onderhoud altijd geheel volgens de regels is uitgevoerd.

Desalniettemin blijft de vraag of, de laatste keer dat de auto voor (groot) onderhoud bij de garage was, ook goed gekeken is naar de staat van de riem en de olie. Als dat nog niet zo ontzettend lang geleden was, had toch te zien moeten zijn geweest dat dit eraan zat te komen?

Het is toch verschrikkelijk dat er tegenwoordig auto's zijn die zo gevoelig zijn dat je bijna een medisch dossier moet kunnen overleggen om aanspraak te kunnen maken op garantie.

@TS: er is een heel item geweest op Radar over de problemen met deze motoren. Stellantis duikt als de malle voor garantieclaims voor deze motor die structureel niet in orde is. https://www.bnnvara.nl/kassa/artike...-probleemmotor-van-peugeot-citroen-ds-en-opel

Ik zou daarom nooit een auto met zo'n Puretech blok kopen.

Hi,

Heeft iemand mogelijk ervaring en tips/mogelijkheden i.v.m. eventueel verhalen/garantie ?

Vorige week motorstoring gekregen de auto bij de garage neergezet en te horen gekregen dat onderstaand gebeurt is en dat ik aankomende week pas kan horen wat de schade is en kosten reparatie. Nu heb ik geen garantie meer maar een auto van nog geen 4 jaar mag toch geen reparatiekosten en schade hebben ? Ik lees overal dat er terugroepacties zijn geweest voor dit probleem voor andere bouwjaren maar lees op google overal dat dit een veel voorkomend probleem is... Dit zou toch gewoon garantie moeten zijn ?

Oliefilters, rembekrachtiging en uiteindelijk ook het motorblok kunnen aangetast worden door loslatende deeltjes van de distributieriem en ernstige schade veroorzaken.
Ik heb ook probleem met riem,zelf rijd ik met 3008 tweedehands,vermits ik zelf het onderhoud deed kom ik niet meer in aanmerking voor het gratis vervangen van de riem

Kostprijs+-2000€
Dit omdat Peugeot verkeerde motoren gebruikt.
Goede reclame.

Dit omdat Peugeot verkeerde motoren gebruikt.
Goede reclame.
De uitdaging om aan te tonen dat je de juiste, door Peugeot toegestane motorolie hebt gebruikt. Er rijden er duizenden, zo niet miljoenen rond, waarbij de problemen niet optreden. Dat het een niet fijne motorconstructie is begrijp ik, maar een verkeerde.....

Het is toch verschrikkelijk dat er tegenwoordig auto's zijn die zo gevoelig zijn dat je bijna een medisch dossier moet kunnen overleggen om aanspraak te kunnen maken op garantie.

@TS: er is een heel item geweest op Radar over de problemen met deze motoren. Stellantis duikt als de malle voor garantieclaims voor deze motor die structureel niet in orde is. https://www.bnnvara.nl/kassa/artike...-probleemmotor-van-peugeot-citroen-ds-en-opel

Ik zou daarom nooit een auto met zo'n Puretech blok kopen.
Ik zou daarom nooit een auto van zo'n bedrijf als Stellantis kopen.

Ik zou daarom nooit een auto van zo'n bedrijf als Stellantis kopen.
Wat een onzin, van die motoren zijn er ontzettend veel gebouwd, waarvan er een aantal zijn die problemen hebben/hadden.
Als je bij Citroën/Peugeot in onderhoud bent geweest zou er bij iedere onderhoudsbeurt nauwgezet de riem zijn gecontroleerd, visueel en met speciaal gereedschap, zodat tijdig gezien kon worden als de riem slijtage vertoont.
Als de riem slijtage zou vertonen, had je nog voldoende tijd om hem zonder grote problemen/kosten te laten vervangen.
Wij hebben onze DS3 met zo'n Puretech jaren in onderhoud gehad bij Citroën waar dit zo gebeurde, mij is ook verteld waarom. Bij die garage werden alle conntroles vastgelegd met een tablet, en kreeg je de factuur met veel foto's van wat ze gecontroleerd hadden, en de staat van de onderdelen.
Dit alles om discussies te vermijden achteraf.

Terug
Bovenaan