PEUGEOT 207 SW - Brandgeur in auto/motor na 1e versnelling in hoge toerental?

Skyridr

Net ingestapt
Het is me opgevallen (nu voor de 2e keer) dat als ik in hoge toeren (niet langzaam, maar erg snel) ga in de auto in de 1e versnelling (in beide gevallen niet expres, maar door een heuvel) dat er een brandgeur in de auto komt voor een minute of zo, en dan reuk je het nog even buiten de auto. Dit gaat wel weg na enige poos. Verder bij het rijden hier geen last van, en ik checkte de motor temperatuur, in die is normaal. Moet ik me hiervoor zorgen maken?

Skyridr zei:
Het is me opgevallen (nu voor de 2e keer) dat als ik in hoge toeren (niet langzaam, maar erg snel) ga in de auto in de 1e versnelling (in beide gevallen niet expres, maar door een heuvel) dat er een brandgeur in de auto komt voor een minute of zo, en dan reuk je het nog even buiten de auto. Dit gaat wel weg na enige poos. Verder bij het rijden hier geen last van, en ik checkte de motor temperatuur, in die is normaal. Moet ik me hiervoor zorgen maken?
Waarschijnlijk de geur van een verbrandende koppeling. Dan geef je teveel gas terwijl de koppeling nog deels aangrijpt (slipt). De koppeling slijt zo bijzonder snel. Dus probeer dit te voorkomen! Op een heuvel kun je de handrem gebruiken bij het wegrijden (hellingproef). Pas (veel) gas geven als de koppeling helemaal is opgekomen. Simpel gezegd: laat de motor niet loeien bij het wegrijden.

Dit probeer ik idd altijd te voorkomen, ging per ongeluk. Hoe kan ik weten of dit "misschien" al versleten is? Ga er van uit dat ik deze tips kan volgen?

https://club.autodoc.nl/magazin/hoe-u-defecten-aan-de-koppeling-kunt-vaststellen

Wel bijzonder. Had dit nooit met mijn oude VW Polo.

Je kunt zien of de brandende geur uit je clutch komt, want je kunt het ruiken als je van versnelling verandert. Elke keer dat de koppeling in de volgende versnelling glijdt, brandt meer van het gezicht van de koppeling.
Dit stoken ruikt een beetje meer naar het verbranden van papier dan het verbranden van rubber. De koppeling is gemaakt van een samenstelling van papier. Wanneer u deze geur opmerkt, is het misschien tijd om de koppeling te vervangen.

Acuff 4638425 zei:
Je kunt zien of de brandende geur uit je clutch komt, want je kunt het ruiken als je van versnelling verandert. Elke keer dat de koppeling in de volgende versnelling glijdt, brandt meer van het gezicht van de koppeling.
Dit stoken ruikt een beetje meer naar het verbranden van papier dan het verbranden van rubber. De koppeling is gemaakt van een samenstelling van papier. Wanneer u deze geur opmerkt, is het misschien tijd om de koppeling te vervangen.

Hallo,

kan jy asseblief vir my sê hierdie voorstel is werk of nie werk nie?.

Dankie,
ACUFF

Terug
Bovenaan