Peugeot 206sw alternatief?

Tom 86

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de auto van mijn moeder maar ik wil een oude ruime lichte brikje gaan kopen.

De vereiste

Ruime auto,
Zodat ik na aankoop van een eigen huis makkelijk zelf wat spullen kan transporteren en ook de fietsen makkelijk achterin kunnen.

Lichte auto
Liefst onder de 1050kg zodat de wegenbelasting laag blijft.
Daarom dus ook geen dieseltje, daar zijn de km niet naar.

Clima
Ik word gek van aan die knoppen draaien elke keer als ik rij.

Trekhaak en 1000kg toegestaan te trekken
Handig om een kar mee te nemen of in de toekomst een keer een caravan.

Nice to have
Cruise control
Ik was er nooit fan van maar nu de wegen zo rustig zijn en we allemaal 100 doen ;) is het wel fijn.

Modern uiterlijk.
Objectief, maar de ene auto verouderd beter als de andere.

Ik zou niet meer dan 5k willen uitgeven.

Als ik zo rondspeur dan vind ik een Peugeot 206sw hier wel bij passen. Alleen twijfel ik bij deze Fransoos aan de betrouwbaarheid.

Heeft iemand hier misschien nog leuke alternatieven die wat hoger staan aangeschreven qua betrouwbaarheid?

Alvast bedankt !

Mitsubishi Lancer station

Dit vindt de anwb er van

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=mitsubishi/model=/occasiontest/f72b4cc4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Een colt is overigens ook een ruimte wonder zie video. En weegt nog geen 950 kg. Kan een wasmachine in.

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw

Peugeot 206-en zijn juist on-frans goede auto's.
Als je een goede vindt dan kun je daar een hele fijne betrouwbare auto aan hebben.

Tom 86 zei:
Hallo allemaal,

Op het moment maak ik gebruik van de auto van mijn moeder maar ik wil een oude ruime lichte brikje gaan kopen.

De vereiste

Ruime auto,
Zodat ik na aankoop van een eigen huis makkelijk zelf wat spullen kan transporteren en ook de fietsen makkelijk achterin kunnen.

Lichte auto
Liefst onder de 1050kg zodat de wegenbelasting laag blijft.
Daarom dus ook geen dieseltje, daar zijn de km niet naar.

Clima
Ik word gek van aan die knoppen draaien elke keer als ik rij.

Trekhaak en 1000kg toegestaan te trekken
Handig om een kar mee te nemen of in de toekomst een keer een caravan.

Nice to have
Cruise control
Ik was er nooit fan van maar nu de wegen zo rustig zijn en we allemaal 100 doen ;) is het wel fijn.

Modern uiterlijk.
Objectief, maar de ene auto verouderd beter als de andere.

Ik zou niet meer dan 5k willen uitgeven.

Als ik zo rondspeur dan vind ik een Peugeot 206sw hier wel bij passen. Alleen twijfel ik bij deze Fransoos aan de betrouwbaarheid.

Heeft iemand hier misschien nog leuke alternatieven die wat hoger staan aangeschreven qua betrouwbaarheid?

Alvast bedankt !

De Peugeot 206 is misschien niet de beste auto ooit gemaakt, maar is wel een auto die goedkoop op de weg is te houden. De onderdelenprijzen liggen laag en je kunt er heel makkelijk aankomen. De auto is zeker uit de latere bouwjaren best (behoorlijk) betrouwbaar. En kan dus best een een goede koop zijn.

Zeker bij een budget van 5K moet je met elke auto een beetje geluk hebben. Zoek naar een goed onderhouden exemplaar waar netjes mee om is gegaan.

Je zou ook naar Renault Clio 3 Estate kunnen kijken, volgens mij wel iets zwaarder maar (best) een goede auto, ruim en niet duur.

Of kijk eens naar een Dacia Logan MCV, dit is ook een goede auto.

Auto encyclopedie zei:
Mitsubishi Lancer station

Dit vindt de anwb er van

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=mitsubishi/model=/occasiontest/f72b4cc4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4

Een colt is overigens ook een ruimte wonder zie video. En weegt nog geen 950 kg. Kan een wasmachine in.

https://youtu.be/V2jtQ9eSWgw
Wasmachine laat je door Coolblue bezorgen.

Een Jazz? Die Magic Seats moet je hebben. Kan zelfs een Quad in.

Een fiets past niet heel snel in een auto tot 1050 kg, ook niet in een station. Of bedoel je een racefiets zonder wielen oid? Dan is er veel keuze.

Is eventueel een bestelauto een optie? Al dan niet een personenversie? Op grijskenteken is deze particulier ook altijd iets goedkoper dan een geel kenteken.

Misschien is een Renault (Grand) Modus of Nissan Note iets? Onderstaande hebben alle opties.
https://www.autotrack.nl/a/nissan-note-benzine-2011-45214399
https://www.autotrack.nl/a/renault-grand-modus-benzine-2010-49594471

Ik zat even aan een Dacia Logan MCV te denken maar die is met 1140 kg ook al zwaarder dan ik dacht. Wel beproefde techniek, veel ruimte en hij mag 1300 kg trekken.

Edit: zie nu dat ak2 hem ook al genoemd had.

Eerste waar ik aan dacht was de Fiat Panda. Voor een lichte auto heel ruim en nog steeds fris en modern om te zien. Alleen de 1000 kg om te trekken gaat niet lukken. Met die wensen lijstje lijkt de 206sw een goede keuze.

De lancer is wat zwaar.
De colt is wel geinig en goed geprijsd en made in NL.
Maar mag volgens mij niet zoveel trekken.
De Jazz vind ik erg saai.

Het gaat inderdaad om een racefiets of mtb waar ik makkelijk de voorwielen uit haal. De racefiets pas net in de seat mii met het voorwiel eruit. Dus volgens mij past die dan met gemak en zelfs misschien met voorwiel in een kleine estate.

De clio estate is netjes maar ik zou dan liever de 4 kopen die ziet er een stukken leuker uit. Misschien als de 206 op is :)

Goed om te horen dat de latere 206jes nog betrouwbaar zijn.

Een 5 deurs colt mag 1000 kg trekken geremd en ongeremd 500 kg

3 deurs 750 kg geremd 500 ongeremd.

Doordat de 5 deurs colt hoog is heb je weer ander voordeel. Kan gewoon een racefiets /atb in Met de bank opgeklapt en ben je ook nog beschermd door de opgeklapt achterbank.

Lange dingen kun je ook nog vervoeren met achterbank plat en bijrijdersstoel plat.

Mijn vrouw heeft 7 jaar in een 206SW griffe gereden. Exemplaar uit 2006 met 1.6 motor. 100.000 km vrijwel probleemloos mee gereden. (wij kochten em met 80.000 km op de teller.)

Ik heb 145.000 km met een 206sw gereden en bijna 2 ton met een 207sw.
De 206 heb ik altijd een heel fijne auto gevonden.
Model is ook mooi oud geworden vind ik. Zeker de Quicksilver uitvoeringen.
Ik had wel de 1.4HDI.

De 207 is veel te zwaar. Had de 1.6VTI. Was een zuipschuit, zowel qua benzine als olie.
Ook heel erg rumoerig op de snelweg. Die mist echt een 6e versnelling.
Als die niet van de zaak was geweest had ik hem al veel eerder opgeruimd.

Daarna nog een Clio IV estate gehad. Ook een fijne auto en natuurlijk een stuk moderner, maar zal nog lastig zijn met jouw budget, tenzij je een hoge kilometerstand niet echt vindt wellicht?

De 206 is natuurlijk leuk, ook zeer betrouwbare motoren, het concept van de 1.4 is al heel oud maar betrouwbaar.
Een leuke XS uitvoering ofzo is altijd mooi meegenomen, je hebt dan wel een 1.6 maar zit nog in dezelfde gewichtsklasse.
Een colt met vooral dat eerste neusje is ook zeker aan te bevelen.

Zoals hierboven al aangegeven, als er een fiets in moet blijven alleen de Partners en Berlingo's over.

Die kleine busjes zijn vaak ook al vrij zwaar en vooral een stuk minder comfortabel dan een personenauto.
Hij wil toch al een trekhaak, dus snap niet zo goed waarom die fiets in de auto moet passen.
Fietsendrager is zoveel fijner.
Geen schade en geen viezigheid in de auto.

Ik heb mijn MTB ook liever in de auto, met een racefiets begrijp ik dat helemaal. Nu heb ik het geluk dat die er zo in past met de wielen er nog aan. :cool:

Een racefiets past met het voorwiel er af meestal niet in een kofferbak van een station, dus dan maakt een station of hatchback ook niet meer uit.

Was de Toyota Yaris Verso eigenlijk al genoemd? Komt net niet aan de 1000 kg trekgewicht (900 kg) maar weegt zelf ook maar 975 kg met de 1,5 liter motor. Hij ziet er niet echt uit maar die fiets schuif je er zo in.

m1fyh6xbh01x_480.jpg

Technisch daaraan verwant is de Daihatsu Materia, net boven de 1000 kg (dus dezelfde MRB-klasse) en wel met een trekgewicht van 1000 kg en door zijn vorm handig voor het vervoer van grote dingen.

m1cyiskbceum_480.jpg

Allebei uiteraard Japans betrouwbaar.

Inderdaad een een Mitsubishi Lancer stationwagon die al genoemd is. De 2.0 is misschien te onzuinig voor je, maar de 1.6 dan maar? Weegt meer dan een Peugeot 206 SW, is ook een maat groter, en dat is het waard, is een veel volwassener aanvoelende auto en ook veel betrouwbaarder, Heb ze beiden zelf gehad. Een Lancer 2.0 Intense Edition en een 206 SW 1.6 Quicksilver. Dit zijn de leukste uitvoeringen..

Terug
Bovenaan