Peugeot 205 1.1gl met 28800km op de teller als eerste auto.

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,
Ik ben van plan mijn eerste auto te gaan kopen en deze als dagelijkse auto te gebruiken. Nou heb ik onderzoek gedaan naar wat het goedkoopst is en heb alle kosten (excl. Onderhoud)in een excel sheet bijgehouden. Nou ben ik bij deze Peugeot 205 1.1gl uit 1984 uitgekomen die nog geen eigenaren heeft gekend en nog geen 30.000km heeft gelopen: https://www.autotrack.nl/a/peugeot-205-49806686
Het voordelen aan deze auto naar mijn mening:
- De 205 rijdt zuinig
- De 205 is altijd door de dealer onderhouden en is praktisch als nieuw en verwacht dus weinig onderhoud
- Als er onderhoud aan komt lijkt me dit vrij makkelijk te repareren.
- 120 euro aan wegenbelasting per jaar.
- Goedkoop verzekeren
- Ik denk zelf dat de auto weinig afschrijving zou hebben en misschien wel in waarde zal stijgen. (Complete gok)
- Het is gewoon een geweldig vette auto
De nadelen:
-Mist apk en kenteken(maar kost vgm niet heel veel)
- Veiligheid is wel een minpuntje omdat er bijvoorbeeld al geen airbag in zit.
- Comfort is misschien wat minder met een nieuwere auto.
Ik ben bang dat ik dingen over het hoofd zie en er te rooskleurig naar kijk, dus daarom hoor ik graag jullie mening.

Hoop geld voor een oude auto die naar mijn idee ruim 23 jaar heeft stilgestaan. ( sticker olie verversen ).
Raar dat stoel beschadigd zou zijn bij zo weinig kilometers! Wat is er met de schakelpook gebeurd?
Hoe zit het de distributieriem, banden, andere rubberen delen, etc.
Ik zou echt iets moderners ( veiliger/comfortabeler ) kopen voor die centen.

- je kan alleen dure Premium benzine tanken (E5 98)
- Je mag bijna nergens meer het centrum van een grote stad in wegens milieu zones
- Carburateur/handchoke is veel minder zuinig dan een iets jongere 1.1 205 met injectie. (Injectie start ook makkelijker)

Leuk ding als de kilometerstand klopt, maar meer als auto voor erbij naar mijn mening.

Carkiller zei:
Leuk ding als de kilometerstand klopt, maar meer als auto voor erbij naar mijn mening.

Daar sluit ik mij bij aan, zou zo'n auto ook niet kopen om goedkoop te rijden maar in ere te herstellen.
Dan lijkt dit mij een goede basis en dan is € 1.750,- niet veel geld als je soms de woekerprijzen ziet bij nette youngtimers.

Total Loss zei:
Hoop geld voor een oude auto die naar mijn idee ruim 23 jaar heeft stilgestaan. ( sticker olie verversen ).
Raar dat stoel beschadigd zou zijn bij zo weinig kilometers! Wat is er met de schakelpook gebeurd?
Hoe zit het de distributieriem, banden, andere rubberen delen, etc.
Ik zou echt iets moderners ( veiliger/comfortabeler ) kopen voor die centen.

Deze dingen vielen mij ook al op, vandaar mijn bezorgdheid. Een betere keuze zal misschien een jongere 205 of toyota starlet zijn.

Thijs 1018599 zei:
- De 205 is altijd door de dealer onderhouden en is praktisch als nieuw en verwacht dus weinig onderhoud

Leuk liefhebbersautootje, niet meer en niet minder.

Thijs 1018599 zei:

Maar gezien de kilometerstand/onderhoudssticker ook al vele jaren zonder onderhoud stil gestaan, en moet dus heel goed nagekeken worden voordat die weer normaal in gebruik genomen kan worden.... langdurige stilstand veroorzaakt meer slijtage als regelmatig normaal gebruik. (en dat de kop er al af moest geeft mij al een vermoeden dat er daar ook wat vast heeft gezeten door langdurige stilstand)
Onderhoudspunten waar je rekening mee moet houden na jaren stilstand (uit eigen ervaring met m'n '81 Talbot Horizon): denk aan carburateurrevisie (uitgedroogde membranen/afdichtingen), totale remrevisie (incl. hoofdremcilinder/bekrachtiger/remslangen), uitgedroogde oliekeerringen/lagers, uitgedroogde brandstofleidingen/brandstofpomp/pakkingen/rubbers en aandrijf-/kogelhoezen.... kan heel goed zijn dat die aankoopsom nog snel verdubbeld mag worden voor vervangende onderdelen in het eerste jaar gebruik, en dan laat ik het werkplaatstarief daarbij nog even buiten beschouwing en ook het ongemak als je weer eens aan de kant staat door zo'n akkefietje.

Thijs 1018599 zei:
- Ik denk zelf dat de auto weinig afschrijving zou hebben en misschien wel in waarde zal stijgen. (Complete gok)

Inderdaad een complete gok.... als er van het hierboven genoemde maar iets tegen gaat werken dan is die "winst" al heel snel negatief.
Dit zijn gewoon autootjes die je als hobby moet nemen, als je ze voor dagelijks gebruik bedrijfszeker in wilt zetten dan is preventief vervangen van veel delen een betere (en dure) oplossing.... verwacht dan echter niet dat je het geïnvesteerde bedrag ooit nog terug gaat krijgen bij verkoop.

Draai het om, hoeveel kilometer per week / jaar ga je er mee rijden? ga je veel snelweg kilometers maken of juist niet. Zo te zien is het een knap wagentje, 5 deurs ook nog. Ik zou zeggen maak een proefritje en ga er gewoon voor. Wordt gewoon lid van de gele wegenwacht dan kom je altijd wel thuis:p het grote voordeel van de 205 is dat er nog zat onderdelen van zijn. Mocht die 1.1 je niet meer bevallen dan lepel je er zo een groter blok in. Injectie kun je op de sloop halen en zo overbouwen.

Ik heb jaren een 205 diesel gehad en die ging ergens met 4 ton op de teller de deur uit omdat ie te klein werd en ik minder kilometers ging maken

Hou er rekening mee dat je bij oudere auto's altijd wel dingen hebt die verder versleten zijn (verweerd, uitgedroogd, niet goed meer in de olie, vastzitten door te lang stilstaan) dan je in eerste instantie denkt. Bijvoorbeeld koppakking (is van rubber en is een potentieel dure reparatie), versnellingsbakolie verouderd, algehele staat van de motor en uitlaatsysteem (vocht) na zo weinig te hebben gereden.
Daarnaast moet je alle hedendaagse gemakken missen, van stuurbekrachtiging tot ABS (je kunt niet tegen hedendaagse auto's op remmen als je eens in een file een noodstop moet maken en dat zonder airbags, je zult dus vrij defensief moeten rijden in zo'n auto).
Ik zie geen knop op de versnellingspook, maar het dashboard ziet er hetzelfde uit en de auto is een paar jaar ouder dan de oude 205 van mijn moeder, dus ik ga ervan uit dat de auto maar 4 versnellingen heeft. Mijn moeder haar 205 kon met fietsendrager achterop met wind tegen maar 110 km/h als maximumsnelheid, zonder drager zo'n 140, maar dat rijdt qua toeren echt niet lekker op de snelweg.
Wat wel goed was dat was het comfort, al deinde de auto best wel als er veel wind stond of je tegenliggend verkeer langs je kreeg.
Qua reparaties viel het door de tijd heen best mee, maar tussen de onderhoudsbeurten door was er geregeld wel wat mee. En dat is in de periode 1998-2006 geweest, nu zal het echt niet beter gaan. Mijn moeder rijdt nu nog steeds in haar Peugeot 106, de 'opvolger' van de 205 en deze zijn best betrouwbaar, al worden ze nu ook oud met de daarmee komende mankementen. Ik heb mijn 106 uit 1998 gereden van 2004-2014 van 64.000 naar 297.000 km en de koppakking was de duurste reparatie (600 euro), voor de rest vooral delen van de uitlaat vervangen (om de 3 jaar achterdemper, dat is een kwaal) en de homokineten zijn een zwakker punt, voor de rest een goede auto geweest met weinig heel gekke dingen tussen de beurten door. Koppeling voor het eerst vervangen bij 270.000 km. Goede herinneringen aan mijn 106, maar ook hier het probleem met remmen, ik reed veel snelweg en je merkt dat je ABS mist bij het remmen als de rest van het verkeer het wel heeft.

Dus ik zou echt iets nieuwers zoeken, ook een Toyota Starlet kan door de tand des tijds best veel mankeren en onderdelen zijn vaak duurder dan van een Peugeot.. Rijd je 5000 km per jaar dan kun je het gokken met een oudere auto, rijd je meer dan zou ik echt iets nieuwers kopen. Beter een wagen van 5 jaar oud met bijna 200.000 km kopen dan een auto van 15 jaar oud en 50.000 km.

Total Loss zei:

De slijtvastheid van de stof en pookknoppen van oude PSA producten is niet zo best.

Een bijna 40 jaar oude auto, die waarschijnlijk jaren niet heeft gereden, en dan verwachten geen onkosten te hebben?
Hou echt maar een paar duizend achter de hand als je niet handig bent, alle rubbers, slangen, banden, remmen etc etc zal allemaal wel aan de beurt zijn.

Die oude wagentjes hebben ook meer onderhoud nodig dan nu. Die 205 is een leuk wagentje, maar echt als hobby wagentje voor een liefhebber die zelf kan sleutelen.

Over 4 jaar is het een oldtimer, dus dan kan de waarde nog wel stijgen.
Ik denk wel dat de wagen hard achteruit gaat, als deze buiten moet slapen en dagelijks wordt gebruikt.
Zo'n wagen moet je niet kopen, als je voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten.

De auto valt in de overgangsregeling, maar dan mag je er in de wintermaanden niet mee rijden.
Sterker nog de auto mag in de winter niet eens op de openbare weg staan.
Je kunt de auto ook goedkoper verzekeren, als oldtimer, maar dan mag je de auto ook niet het hele jaar gebruiken en is er een kilometerbepeperking.

Bij dagelijks gebruik betaal je gewoon 248 euro per jaar voor de motorrijtuigenbelasting.
De auto is geïmporteerd, dus de kilometerstand is niet gegarandeerd het aantal eigenaren ook niet.
Een nieuwe koppakking vindt ik geen voordeel.

Toevallig ben ik vorige week bij deze dealer geweest voor een occasion.
Mooie advertentie en een nette auto op de foto.
De werkelijkheid was heel anders.
Ook de andere auto's in die prijsklasse was niet veel soeps. Wij zijn snel verder gegaan naar een andere dealer.

Leuk zo'n 205, ik snap dat je hem overweegt. Echter, dit exemplaar is perfecte auto om op te knappen als hobby, niet om aan te schaffen als dagelijkse auto.
Ik denk dat je voor € 1750 wel iets praktischers (en veiligers) kunt kopen.

AnnoNu zei:
Bijvoorbeeld koppakking (is van rubber en is een potentieel dure reparatie), versnellingsbakolie verouderd, algehele staat van de motor en uitlaatsysteem (vocht) na zo weinig te hebben gereden.

Even ingrijpen hoor, maar wil je als je dingen niet snapt geen aannames maken en feitelijke onjuistheden delen?

Een koppakking is never te nooit niet van rubber. Het kan een enkellaagse metalen pakking zijn maar veel logischer is een pakketje van meerdere dunne plaatjes metaal die worden samengedrukt door het onderblok en de kop in de poging om uitlaatgassen, koelwater en olie binnen de juiste openingen van het blok te distributeren.

Je kleppendekselpakking is wellicht van rubber (bij mij is dat ook een mooie metalen strip) maar das niet zoveel manuur om te vervangen.

@T.S. Als je zelf wilt leren sleutelen heel erg leuk autootje, anders ben je voor die prijs een heul stuk goedkoper uit met een eerste generatie Aygo/C1 of 107 (let even op evt. olieverbruik bij de allervroegste exemplaren)

Ik zou je adviseren om dit maar niet te doen.
Of je moet echt liefhebber zijn en deze als tweede auto er bij hebben.
Kijk eens om je heen naar bijv een 206

Nico GTR zei:
Even ingrijpen hoor, maar wil je als je dingen niet snapt geen aannames maken en feitelijke onjuistheden delen?

Een koppakking is never te nooit niet van rubber. Het kan een enkellaagse metalen pakking zijn maar veel logischer is een pakketje van meerdere dunne plaatjes metaal die worden samengedrukt door het onderblok en de kop in de poging om uitlaatgassen, koelwater en olie binnen de juiste openingen van het blok te distributeren.

Je kleppendekselpakking is wellicht van rubber (bij mij is dat ook een mooie metalen strip) maar das niet zoveel manuur om te vervangen.

@T.S. Als je zelf wilt leren sleutelen heel erg leuk autootje, anders ben je voor die prijs een heul stuk goedkoper uit met een eerste generatie Aygo/C1 of 107 (let even op evt. olieverbruik bij de allervroegste exemplaren)

Kun jij je toon zelf wel even matigen? Misschien heb ik het niet helemaal juist verwoord, maar ik weet echt wel waar ik het over heb. In de koppakking van de TU-motoren zit een rubberen afdichting rond het oliekanaal.aan de distributiezijde van de motor dat omhoog voert naar de cilinderkop. Daar loopt het oliekanaal ook heel dicht langs het koelwatercircuit. Als dit rubber verweert of op een andere manier lek gaat heb je olielekkage en komt het ook in de koelvloeistof. Oftewel dan heb je een lekke koppakking, en dit is een typische kwaal van de TU-motoren (we hebben er 3 in het gezin gehad en bij alle 3 heeft dit gespeeld).

AnnoNu zei:
Nico GTR zei:

Kun jij je toon zelf wel even matigen? Misschien heb ik het niet helemaal juist verwoord, maar ik weet echt wel waar ik het over heb. In de koppakking van de TU-motoren zit een rubberen afdichting rond het oliekanaal.aan de distributiezijde van de motor dat omhoog voert naar de cilinderkop. Daar loopt het oliekanaal ook heel dicht langs het koelwatercircuit. Als dit rubber verweert of op een andere manier lek gaat heb je olielekkage en komt het ook in de koelvloeistof. Oftewel dan heb je een lekke koppakking, en dit is een typische kwaal van de TU-motoren (we hebben er 3 in het gezin gehad en bij alle 3 heeft dit gespeeld).

Ik zie niet in wat ik moet matigen. Het was een opmerking en een vraag als je dan de uitleg weet moet je dat toelichten en duidelijk uitwerken. Nochtans....ook die afdichting is geen rubber. Maar goed die benaming wil ik je dan in het kader van "begrijpelijk voor een leek houden"....vergeven.

AnnoNu zei:
Nico GTR zei:

Siliconen, dat woord zocht je?

Terug
Bovenaan