Peugeot 107 stuurt te licht.

Hallo, ik ervaar dat mijn Peugeot 107 heel licht stuurt, zowel bij langzaam als snel rijden.
Ik vind het op de snelweg of in de bochten niet erg stabiel rijden.
Zelf heb ik de ecu van de stuurbekrachtiging vervangen ook al gaf deze geen errorcode.
Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging maar 1 stand heeft en dat is de hoogste/lichtste.
Kan het ergens anders aan liggen? Hebben meer hier ervaringen mee?

Euh..een 107 stuurt met sb altijd verderlicht, en stabiel is ie wel maar vanwege het wagengewicht en onbestemde sturen/vage stuurgedrag komt het allemaal wat weinig stabiel over. Een ecu vervangen zonder dat er een foutmelding is wijst erop dat je inzicht in autotechniek zijn grenzen kent. Zonde van het geld dat je hebt uitgegeven. Ik zou je adviseren om met een andere 107 een ritje te maken en te vergelijken, blijkt er dan een verschil, zoek het dan eerst in de uitlijning of banden; wielophanging en schokbrekers zijn bij de citybugs zeer robuust. Bij banden is naast ouderdom van belang of er A of B merk banden onder zitten of Chinese bagger.

Deze auto's hebben elektrische stuurbekrachtiging die eigenlijk zwaar onnodig is. (zo'n lichte auto stuurt van zichzelf al heel licht, ook zonder bekrachtiging, op het inparkeren na)

Die auto's sturen allemaal te licht. Dus het is eigenlijk gewoon een kwestie van wennen.
En inderdaad zoals barri zegt: Te hoge bandenspanning kan het erger maken.

Wat overigens wel kan, is dat de sensor die de stuur-input meet of juist een snelheidssensor, wel verkeerde waardes doorgeeft aan de ecu.
Dan stuurt hij altijd te licht, normaal is dit wat progressief zodat je iets meer weerstand hebt op hogere snelheden

Mocht dat het niet zijn kun je bijvoorbeeld wel een maat bredere banden op de auto zetten waardoor er wat meer weerstand is met sturen als je er echt niet aan kan wennen.

Ik heb er met een C1 nooit last van gehad, dat reed prima. Onlangs reed ik een C1 zonder stuurbekrachtiging (basis modelletje). Dat viel me wel op, maar ik heb niet specifiek een voorkeur voor de een of de ander.

Hallo, ik ervaar dat mijn Peugeot 107 heel licht stuurt, zowel bij langzaam als snel rijden.
Ik vind het op de snelweg of in de bochten niet erg stabiel rijden.
Zelf heb ik de ecu van de stuurbekrachtiging vervangen ook al gaf deze geen errorcode.
Het lijkt alsof de stuurbekrachtiging maar 1 stand heeft en dat is de hoogste/lichtste.
Kan het ergens anders aan liggen? Hebben meer hier ervaringen mee?
Dit hoort gewoon bij de auto, en is niets/ heel weinig aan te doen.

We hebben een Toyota Aygo gehad die stuurde ook super licht. De stabiliteit van de Toyota Aygo die technisch volledig gelijk is, was ook zeker geen sterk punt van de auto. Ook is de auto gevoelig voor wind. Het is gewoon geen stabiele auto.

Kijk even of de bandenspanning op alle banden , goed en gelijk is, en niet te hoog. Dat scheelt iets.

Deze auto's hebben elektrische stuurbekrachtiging die eigenlijk zwaar onnodig is. (zo'n lichte auto stuurt van zichzelf al heel licht, ook zonder bekrachtiging, op het inparkeren na)

Die auto's sturen allemaal te licht. Dus het is eigenlijk gewoon een kwestie van wennen.
En inderdaad zoals barri zegt: Te hoge bandenspanning kan het erger maken.

Wat overigens wel kan, is dat de sensor die de stuur-input meet of juist een snelheidssensor, wel verkeerde waardes doorgeeft aan de ecu.
Dan stuurt hij altijd te licht, normaal is dit wat progressief zodat je iets meer weerstand hebt op hogere snelheden

Mocht dat het niet zijn kun je bijvoorbeeld wel een maat bredere banden op de auto zetten waardoor er wat meer weerstand is met sturen als je er echt niet aan kan wennen.
Ik kan me voorstellen dat ze het sturen extra licht wilde maken voor in steden als Parijs. Als je daar een keer moet keren of in/uitparkeren is heel licht sturen welkom.

Terug
Bovenaan