Peugeot 106 loopt stationair slecht, garage kan probleem niet vinden

Henk1998

Net ingestapt
Beste autoliefhebbers,
Ik maak hier maar even een topic aan want ik heb een probleem waarvoor ik al 4x bij de garage ben geweest maar de garage kan het niet vinden. Het lastige is dat het een wat oudere auto is die geen foutcodes geeft.

Omschrijving van het probleem:
De auto maakt bij een koude motor veel te weinig toeren. Omdat er geen toerenteller op zit weet ik niet precies hoeveel toeren de motor te weinig maakt maar het is duidelijk hoorbaar dat de motor niet goed draait, ook rammelt de uitlaat dan een beetje en merk je als de verlichting aanstaat dat de verlichting zwakker wordt. Als je zelf geen gas bij geeft valt de auto soms uit en soms net niet. Zodra je zelf gas bijgeeft dan loopt de auto prima. Als de motor eenmaal warm wordt is het probleem minder en vaak is het weg als de motor warm is maar soms is het na 20-30 km nog licht merkbaar, de auto maakt dan iets minder toeren stationair maar niet zoveel minder als wanneer de motor koud is. Het probleem lijkt soms iets minder te zijn als je even wacht met starten nadat je het contact aan hebt gezet (dus stroom op het systeem). Het probleem lijkt merkbaar erger te zijn als je stroomverbruikers aan hebt staan zoals verlichting.

Wat heeft de garage al gedaan:
- Foutcodes gecontroleerd, de motor geeft geen foutcodes
- De nullastregelklep vervangen
- Het gaskleppenhuis met bijbehorende sensor vervangen
- Een pakking vervangen waar de motor valse lucht aanzoog
- Een gat in de uitlaat gelast voor de katalysator waarbij het vermoeden was dat dit mogelijk tegendruk gaf

Type auto:
Peugeot 106 1.1 benzine uit 1998

Ik hoop dat jullie mij op basis van deze post wellicht in de goede richting kunnen wijzen wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn. Wellicht kan ik bijvoorbeeld op de sloop een onderdeel vinden en zo tegen lage kosten proberen om uit te zoeken wat het probleem is.
 
Is er gen stelschroefje op het motorblok om het stationair toerental iets te verhogen? Eventueel zou de gaskabel ook iets strakker gezet kunnen worden, zodat het toerental stationair iets hoger wordt
 
Hoeveel ben je al kwijt aan die garage? Lijkt me geen goede reclame dat ze de oplossing niet kunnen vinden!
Ik zou de suggestie over de accu ook onderzoeken; hoe oud is die? En wat is de laadstroom van de dynamo? Dat kan je eenvoudig meten met een multimeter. Accu doormeten kan je beter door de garage laten doen.
PS: Het zijn leuke auto's die Peugeot 106!
 
Willem Jan 9635293 zei:
Is er gen stelschroefje op het motorblok om het stationair toerental iets te verhogen? Eventueel zou de gaskabel ook iets strakker gezet kunnen worden, zodat het toerental stationair iets hoger wordt
Eerder is de gaskabel iets strakker gezet door de garage maar de auto maakte nog steeds onvoldoende toeren stationair als hij te koud was en het aantal toeren was stationair te hoog als hij warm was.
Carkiller zei:
Klinkt eerder als een gare accu...
De accu is een paar maanden geleden door een gloednieuw exemplaar van Bosch. Ik dacht daar zelf ook aan maar het eigenaardige is dat de licht wel gewoon netjes branden als de auto uit staat als de lichten werken op de accu. Maar als de motor loopt branden de lichten minder, ik denk omdat hij dan (deels) probeert stroom van de dynamo te pakken maar je zou verwachten dat als er genoeg accustroom zou zijn hij daarmee het tekort van de dynamo zou aanvullen. Maar wellicht gaat het motormanagement er van uit dat als de motor draait dat die sowieso voldoende stroom levert voor de verlichting.
F 303 zei:
Hoeveel ben je al kwijt aan die garage? Lijkt me geen goede reclame dat ze de oplossing niet kunnen vinden!
Ik zou de suggestie over de accu ook onderzoeken; hoe oud is die? En wat is de laadstroom van de dynamo? Dat kan je eenvoudig meten met een multimeter. Accu doormeten kan je beter door de garage laten doen.
De garage rekent weinig kosten omdat ze het probleem niet kunnen oplossen dus dat is op zich geen probleem maar ik wil graag een goed werkende auto. Zoals hierboven aangegeven is de accu vrij nieuw en werken de stroomverbruikers prima als de motor aan staat. Ook heb ik verder geen problemen met starten. Mij lijkt dus niet dat het aan de accu of de dynamo ligt.
 
Ook een 106 uit 98 is normaliter uit te lezen. Die heeft gewoon een obd2 stekker linksonder het dash bij de zekeringbak. Hij wilt nog wel eens ergens rondbungelen door incapabele monteurs. Maar hij zou er een moeten hebben. (al kan het zijn dat de monopoint versie dit niet heeft, dat is bij mijn weten nog een obd1 systeem, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

Alleen hebben veel garages die uitleescomputers niet meer want het werkt met een ouder protocol waar ze nog losse geheugenbankjes voor moesten inpluggen om het uit te kunnen lezen.

Weet je toevallig of het een mono of multipoint motor betreft?
Dit is makkelijk te zien: de monopoint versie heeft een rond gasklephuis en losse bougiekabels.
De multipoint heeft een rechthoekige inlaat waarbij het gasklephuis naar de bestuurderskant wijst en een bobinepack

Een garage die een gat in een uitlaat maakt om iets op te lossen zou ik niet vertrouwen. Feit dat er vanalles lukraak is vervangen onderstreept dat. (al is een pakking vervangen ivm valse lucht wel een goeie stap)
Het maken van een gat in de uitlaat is een noodgreep als de katalysator dicht zit en de motor daardoor helemaal niet meer loopt en kan de hele mengselvorming verstoren. Daarnaast mag het ook niet. Hopelijk is deze alweer terug dicht gemaakt.

Ik gok hier op een defecte temperatuursensor. Deze motoren zijn hier gevoelig voor. Een te arm mengsel zorgt koud voor problemen maar warm heb je er meestal geen last van.
Als je met de huidige buitentemperaturen er meer last van hebt, onderstreept dit een temperatuursensor probleem.
 
Pobresh zei:
Ook een 106 uit 98 is normaliter uit te lezen. Die heeft gewoon een obd2 stekker linksonder het dash bij de zekeringbak. Hij wilt nog wel eens ergens rondbungelen door incapabele monteurs. Maar hij zou er een moeten hebben. (al kan het zijn dat de monopoint versie dit niet heeft, dat is bij mijn weten nog een obd1 systeem, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

Alleen hebben veel garages die uitleescomputers niet meer want het werkt met een ouder protocol waar ze nog losse geheugenbankjes voor moesten inpluggen om het uit te kunnen lezen.

Weet je toevallig of het een mono of multipoint motor betreft?
Dit is makkelijk te zien: de monopoint versie heeft een rond gasklephuis en losse bougiekabels.
De multipoint heeft een rechthoekige inlaat waarbij het gasklephuis naar de bestuurderskant wijst en een bobinepack

Een garage die een gat in een uitlaat maakt om iets op te lossen zou ik niet vertrouwen. Feit dat er vanalles lukraak is vervangen onderstreept dat. (al is een pakking vervangen ivm valse lucht wel een goeie stap)
Het maken van een gat in de uitlaat is een noodgreep als de katalysator dicht zit en de motor daardoor helemaal niet meer loopt en kan de hele mengselvorming verstoren. Daarnaast mag het ook niet. Hopelijk is deze alweer terug dicht gemaakt.

Ik gok hier op een defecte temperatuursensor. Deze motoren zijn hier gevoelig voor. Een te arm mengsel zorgt koud voor problemen maar warm heb je er meestal geen last van.
Als je met de huidige buitentemperaturen er meer last van hebt, onderstreept dit een temperatuursensor probleem.
Het is een monopoint versie, de garage heeft hem uitgelezen en er waren geen foutcodes. Het is wel een goede garage waar ik al jaren kom en ze hebben bijvoorbeeld ook aangegeven bij het vervangen van de nullastregelklep dat ze niet zeker wisten of dit het probleem zou verhelpen, ik heb toen zelf aangegeven dat ze deze mochten vervangen. Ook hebben ze geen gat gemaakt in de uitlaat maar juist een gat dichtgelast wat er al zat.

De temperatuursensor is een goede, daarnaast las ik op Google wat over de gaskleppositiesensor die vaker problemen geeft bij een 106 en dacht ik zelf ook aan de boord computer (de boordcomputer zelf of eventueel stekkers en bedrading). Zijn dit zaken waarvan jij denkt dat het probleem daar mogelijk in zou kunnen zitten?
 
Goed dan heb ik je startpost niet geheel juist begrepen. Er kunnen iig wel foutcodes gegenereerd worden als er iets flink mis is maar dat komt niet vaak voor eigenlijk.

Als het om een monopoint gaat zou ik al helemaal de koelvloeistof-temperatuursensor verdenken. Dat systeem is in meerdere automerken geleverd ( VAG, Fiat, Citroen, Peugeot en Lancia. ) en een defecte sensor komt vaak voor als probleemveroorzaker.

Ik wil niet zeggen dat dit het probleem is. Maar als ik motortemperatuur-afhankelijke problemen bij dit monopoint systeem hoor (Mono Motronic en Mono Jettronic van Bosch) is mijn eerste zoekpunt die koelvloeistof temperatuursensor.

Die gaskleppositiesensor is ook een bekend probleem maar dit geeft een schommelend toerental, omdat de sensorbanen dan zijn doorgesleten op het stationaire punt.
Maar dit is niet temperatuurgevoelig.
Het los vervangen van de nullastregelklep (dit is overigens een primitieve stappenmotor die tegen de gasklephendel drukt) heeft meestal weinig meerwaarde, tenzij die geheel niet meer werkt.

Er is ook nog een inlaattemperatuursensor in het gasklephuis aanwezig die problemen kan geven. Maar als het hele huis is vervangen zou je verwachten dat er dan iets van verbetering had moeten optreden, Eigenlijk gaat die alleen kapot indien er een backfire is geweest waardoor die veel te heet is geworden.


De Koelvloeistof temperatuursensor is vrij makkelijk te testen zonder er gelijk een nieuwe in te monteren.

Het beste is de sensor zelf door te meten: Na een nachtje slapen zou de sensor ongeveer de waarde van de buitentemperatuur aan moeten geven. Bij warme motor c.a. 90 graden.
(plaatje gevonden op een ander forum, dus een link als de foto het niet doet: http://www.peugeotforums.com/forums...-peugeot-106-1-1i-xn-zest-2000-reg-greeny.jpg )
75306d1522777063-peugeot-106-1-1i-xn-zest-2000-reg-greeny.jpg

Van hetzelfde forum haal ik dat het om de groene temperatuursensor gaat. De blauwe (meestal enkelpolig) zorgt vooral voor een rood lampje op het dashboard als de motor een warmloper begint te krijgen.

De sensor zorgt vooral koud voor de mengselvorming. Indien de sensor wordt losgetrokken zal de motor in de noodloop gaan.
In jou geval zal de motor er waarschijnlijk beter van gaan lopen, omdat er meer benzine wordt ingespoten. (even er van uit gaande dat jou probleem door deze temperatuursensor komt)

Warm zorgt de (dan opgewarmde) Lambdasensor voor het grootste deel van de mengselvorming en is de temperatuursensor minder van belang.

De koelvloeistof temperatuursensor is met de juiste apparatuur specifiek uit te lezen maar zal geen foutcodes geven zolang de waarde redelijkerwijze logisch is. (als de sensor altijd 90 graden aangeeft, ziet de ecu geen onlogische waarde)

Lang verhaal kort: Check die sensor even. En als die onjuiste waardes aangeeft gelijk vervangen.
 
Ik vind het verzwakken van lampen vreemd. Even de accuklemmen schoonschuren? Heb je zo'n starterpack die je erbij kan zetten?

Als je gas geeft heb je wel een goeie boordspanning?


Hoe loopt de motor met ventilatie, radio en verlichting uit versus aan?
 
Vorq zei:
Ik vind het verzwakken van lampen vreemd. Even de accuklemmen schoonschuren? Heb je zo'n starterpack die je erbij kan zetten?

Als je gas geeft heb je wel een goeie boordspanning?


Hoe loopt de motor met ventilatie, radio en verlichting uit versus aan?

Er wordt gesproken over veel te weinig toeren. Dan doet de dynamo ook gewoon te weinig en branden de lampen niet op 13,8 volt maar 12v of minder . Dat verschil lijkt weinig maar zie je terug in minder fel brandende lampen.
Althans ik ga er van uit dat daardoor de lampen zwakker branden. (en het probleem wordt erger als er meer gebruiker aangezet worden, wat ook weer past, want het accuvoltage zakt gewoon met extra verbruikers)
 
Pobresh zei:
Vorq zei:
Ik vind het verzwakken van lampen vreemd. Even de accuklemmen schoonschuren? Heb je zo'n starterpack die je erbij kan zetten?

Als je gas geeft heb je wel een goeie boordspanning?


Hoe loopt de motor met ventilatie, radio en verlichting uit versus aan?

Er wordt gesproken over veel te weinig toeren. Dan doet de dynamo ook gewoon te weinig en branden de lampen niet op 13,8 volt maar 12v of minder . Dat verschil lijkt weinig maar zie je terug in minder fel brandende lampen.
Althans ik ga er van uit dat daardoor de lampen zwakker branden. (en het probleem wordt erger als er meer gebruiker aangezet worden, wat ook weer past, want het accuvoltage zakt gewoon met extra verbruikers)
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb de sensor laten nameten en deze geeft zowel koud als warm normale waardes aan. Ook heb ik begrepen dat de gaskleppositiesensor reeds is vervangen bij het vervangen van het gaskleppenhuis. Ik heb even overlegd met de garage en deze geven aan dat een van de weinige oorzaken die overblijft de boordcomputer is. Ik ga morgen kijken of hier zichtbaar is aan mankeert, bijvoorbeeld vocht of geoxideerde stekkers.

Ik waardeer natuurlijk tips over mogelijke andere oorzaken want de auto heeft sinds een paar dagen een nieuwe kwaal. Naast het slecht lopen stationair houdt de auto af en toe een paar seconden gas in als de motor warm is.
 
Ja als de sensorwaarden kloppen, er geen valse lucht probleem meer is (zowel inlaat als uitlaat) en het gasklephuis al vervangen is.... Zou ik ook richting boardcomputer gaan denken.
Hoewel het dan ook nog aan de lambdasonde kan liggen (Maar zoals gezegd, deze heeft normaliter alleen effect bij een warme motor)
Je kunt voor de zekerheid de auto aan een 4gas tester hangen om de lambdawaarde te controleren. Uiteraard koud en warm
Dan weet je in elk geval of het inderdaad een mengselprobleem is en wat de lambdawaarde uberhaupt is. Je zou die waarde ook moeten kunnen vergelijken met de lambdawaarde van de auto zelf (soms uit te lezen, maar mogelijk niet specifiek in dit geval)
De lambda op de auto zelf is ook te controleren door daarvan de stekker los te halen en te kijken hoe de motor daar op reageert.

Wat bij peugeots ook graag wil voorkomen (maar eigenlijk bij alle auto's van c.a. 25 jaar oud) is een slechte massa van het motorblok. Dit kan ook zorgen voor rare problemen omdat de computer (ecu) een te laag accuvoltage krijgt en daardoor gegevens van de sensoren vreemd interpreteert.
De dynamo is ook een zwak punt, maar ik neem aan dat de werking daarvan is gecontroleerd bij het vervangen van de accu.
 
Onder het inlaat spruitstuk zit een verwarmings element voor het gaskleppenhuis, deze heeft ook een rubberring/pakking is die ook gecontroleerd?
Voor de rest neem ik aan dat de garage de ontsteking heeft gecontroleerd?
 
Pobresh zei:
Ja als de sensorwaarden kloppen, er geen valse lucht probleem meer is (zowel inlaat als uitlaat) en het gasklephuis al vervangen is.... Zou ik ook richting boardcomputer gaan denken.
Hoewel het dan ook nog aan de lambdasonde kan liggen (Maar zoals gezegd, deze heeft normaliter alleen effect bij een warme motor)
Je kunt voor de zekerheid de auto aan een 4gas tester hangen om de lambdawaarde te controleren. Uiteraard koud en warm
Dan weet je in elk geval of het inderdaad een mengselprobleem is en wat de lambdawaarde uberhaupt is. Je zou die waarde ook moeten kunnen vergelijken met de lambdawaarde van de auto zelf (soms uit te lezen, maar mogelijk niet specifiek in dit geval)
De lambda op de auto zelf is ook te controleren door daarvan de stekker los te halen en te kijken hoe de motor daar op reageert.

Wat bij peugeots ook graag wil voorkomen (maar eigenlijk bij alle auto's van c.a. 25 jaar oud) is een slechte massa van het motorblok. Dit kan ook zorgen voor rare problemen omdat de computer (ecu) een te laag accuvoltage krijgt en daardoor gegevens van de sensoren vreemd interpreteert.
De dynamo is ook een zwak punt, maar ik neem aan dat de werking daarvan is gecontroleerd bij het vervangen van de accu.
Ik ben inmiddels weer naar de garage geweest met een ECU die ik op de sloop had gevonden. Helaas kon deze ECU niet worden gemonteerd omdat hij defect was. Wel heb ik de garage gevraagd om nogmaals de temperatuursensor te vervangen omdat ik merkte dat met dit koude weer het probleem erger werd. Ook heb ik gevraagd aan de garage om de waardes van de lambdawaarde te meten, deze waren normaal.
Nadat de temperatuursensor nogmaals is vervangen is het zo dat de motor koud normaal loopt. Dus veel beter dan eerst. Echter warm loopt hij nog steeds slecht, misschien wel slechter dan eerst. Je zou denken dat dit komt door de temperatuursensor omdat dit het enige is wat door de garage is vervangen maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat tweemaal een kapotte nieuwe sensor wordt gemonteerd.
De werking van de Dynamo heb ik niet getest toen ik de accu heb vervangen. Echter de ANWB heeft toen de accu doorgemeten en zei toen dat het duidelijk aan de accu lag. Ook heb ik verder geen startproblemen gehad sinds ik de nieuwe accu heb gemonteerd dus mij lijkt dat de Dynamo de accu gewoon oplaad.
Roxanne zei:
Onder het inlaat spruitstuk zit een verwarmings element voor het gaskleppenhuis, deze heeft ook een rubberring/pakking is die ook gecontroleerd?
Voor de rest neem ik aan dat de garage de ontsteking heeft gecontroleerd?
Ik weet niet zeker of de pakking bij het inlaat spruitstuk is gecontroleerd. Ik weet wel dat vorig jaar de distributieriem en de koppakking zijn vervangen dus ik neem aan dat eventuele ontstekingsproblemen toen zijn verholpen.
 
Henk1998 zei:
Pobresh zei:
Ja als de sensorwaarden kloppen, er geen valse lucht probleem meer is (zowel inlaat als uitlaat) en het gasklephuis al vervangen is.... Zou ik ook richting boardcomputer gaan denken.
Hoewel het dan ook nog aan de lambdasonde kan liggen (Maar zoals gezegd, deze heeft normaliter alleen effect bij een warme motor)
Je kunt voor de zekerheid de auto aan een 4gas tester hangen om de lambdawaarde te controleren. Uiteraard koud en warm
Dan weet je in elk geval of het inderdaad een mengselprobleem is en wat de lambdawaarde uberhaupt is. Je zou die waarde ook moeten kunnen vergelijken met de lambdawaarde van de auto zelf (soms uit te lezen, maar mogelijk niet specifiek in dit geval)
De lambda op de auto zelf is ook te controleren door daarvan de stekker los te halen en te kijken hoe de motor daar op reageert.

Wat bij peugeots ook graag wil voorkomen (maar eigenlijk bij alle auto's van c.a. 25 jaar oud) is een slechte massa van het motorblok. Dit kan ook zorgen voor rare problemen omdat de computer (ecu) een te laag accuvoltage krijgt en daardoor gegevens van de sensoren vreemd interpreteert.
De dynamo is ook een zwak punt, maar ik neem aan dat de werking daarvan is gecontroleerd bij het vervangen van de accu.
Ik ben inmiddels weer naar de garage geweest met een ECU die ik op de sloop had gevonden. Helaas kon deze ECU niet worden gemonteerd omdat hij defect was. Wel heb ik de garage gevraagd om nogmaals de temperatuursensor te vervangen omdat ik merkte dat met dit koude weer het probleem erger werd. Ook heb ik gevraagd aan de garage om de waardes van de lambdawaarde te meten, deze waren normaal.
Nadat de temperatuursensor nogmaals is vervangen is het zo dat de motor koud normaal loopt. Dus veel beter dan eerst. Echter warm loopt hij nog steeds slecht, misschien wel slechter dan eerst. Je zou denken dat dit komt door de temperatuursensor omdat dit het enige is wat door de garage is vervangen maar het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat tweemaal een kapotte nieuwe sensor wordt gemonteerd.
De werking van de Dynamo heb ik niet getest toen ik de accu heb vervangen. Echter de ANWB heeft toen de accu doorgemeten en zei toen dat het duidelijk aan de accu lag. Ook heb ik verder geen startproblemen gehad sinds ik de nieuwe accu heb gemonteerd dus mij lijkt dat de Dynamo de accu gewoon oplaad.
Roxanne zei:
Onder het inlaat spruitstuk zit een verwarmings element voor het gaskleppenhuis, deze heeft ook een rubberring/pakking is die ook gecontroleerd?
Voor de rest neem ik aan dat de garage de ontsteking heeft gecontroleerd?
Ik weet niet zeker of de pakking bij het inlaat spruitstuk is gecontroleerd. Ik weet wel dat vorig jaar de distributieriem en de koppakking zijn vervangen dus ik neem aan dat eventuele ontstekingsproblemen toen zijn verholpen.

Kan natuurlijk ook zijn, dat het probleem in de bekabeling zit en niet in de sensor. Als je oxidatie hebt in een connector, dan krijg je overgangsweerstanden, die ook de ECU beïnvloeden. Er is nu weer een nieuwe sensor geplaatst, wat door al dat gerommel, misschien de oxidatie wat weggenomen heeft en de ecu een weerstandswaarde krijgt, die beter overeenkomt met wat hij moet krijgen.
Zou eens een bus contactspray er tegenaan gooien in diverse connectors.
 
Terug
Bovenaan