Peugeot 106 laad niet meer op

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal, wij hebben een peugeot 106 xsi 1.6 8v, nu begon hij een paar dagen geleden te fluiten en te stinken(verbrand plastic lucht), auto aan de kant gezet maar we konden niets vinden dus zijn we na huis gereden. Volgende dag de auto starten normaal geen geluiden of geuren maar na 1km rijden wou ik mijn raam openen en die ging heel sloom, plots begon alles te storen en vielen meters uit. Uiteindelijk toen we thuis waren accu eruit gehaald en aan de lader gelegd, nu zijn we al de hele week aan zoeken wat het probleem is...de dynamo is getest door een bedrijf en is gewoon goed maar de waardes met een draaiende motor veranderen niet ten opzichte van de waardes als hij uit staat. Ik heb de accu gemeten, de start motor gemeten doormiddel van de - pool van de accu en de +kabel op de startmotor te meten en op de zelfde manier ook de D+ en de B+ op de dynamo gemeten en alles geeft de zelfde waarde aan als direct op de accu. Ook brand het dynamo lampje gewoon als ik hem op contact zet en gaat hij uit als ik de auto start maar wat ik ook doe de dynamo wil niet laden als hij in de auto is aangesloten. De spanningsregelaar zit op de dynamo dus die is ook getest Wie heeft het verlossende antwoord ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken Mvg
 
hoeveel volt meet je bij een draaiende motor?? 14.2-14.4 moet die normaal aan geven.

bij motor uit is de waarden 12.4
 
Ja voor een 106 is 13.9 14.2 goed maar hij meet alleen 12.2 wat langzaam zakt met een draaiende motor maar de dynamo is gemeten door een revisie bedrijf en volgens hun was hij gewoon goed, maar ik meet op de accu, startmotor en dynamo de zelfde waardes als de accu alsof hij niet aanslaat in mijn auto maar op de kabel meet in overal de zelfde waardes waardoor ik er vanuit ga dat het geen kabelbreuk is
 
Slipt de aandrijfriem van de dynamo niet gewoon. Zou alles verklaren.

Als je wilt antwoorden...nee, dan is je dynamo stuk.
 
deborah groot zei:
Ja voor een 106 is 13.9 14.2 goed maar hij meet alleen 12.2 wat langzaam zakt met een draaiende motor maar de dynamo is gemeten door een revisie bedrijf en volgens hun was hij gewoon goed, maar ik meet op de accu, startmotor en dynamo de zelfde waardes als de accu alsof hij niet aanslaat in mijn auto maar op de kabel meet in overal de zelfde waardes waardoor ik er vanuit ga dat het geen kabelbreuk is

Klinkt toch gewoon als je dynamo. Wat heeft dat revisiebedrijf precies gemeten? Alleen de klemspanning? Of hebben ze ook een DC amperetang op de dynamokabels gezet? En franse auto's met verbrand plastic lucht? Ik zou er mee uitkijken. Ze fakkelen vaker zonder aanwijsbare reden af.
 
Accu is nog goed en we hebben al een 2e accu gebruikt die uit een rijdende auto kwam en wat het bedrijf exact getest heeft durf ik niet te zeggen was zelf druk dus mijn vrouw was voor mij langs boerkamp ae geweest en volgens hun gaf die gewoon de goeie waardes aan en zou het probleem in de bekabeling moeten zitten, maar de accu spanning is op elk punt van de kabel te meten. Tevens is dit de 3e dynamo al die we probeerde daarom heb ik hem dus ook laten testen zodat ik zeker wist dat het niet de dynamo zou zijn, nu wil ik morgen even een directe kabel vanaf de min pool na het blok trekken kijken of het een massa probleem is, en ik kwam er achter dat de zekering van de koplampstelling steeds knapt, kan een storing in 1 van de stel motors al deze ellende veroorzaken? Enige wat ik nog kan bedenken is een nieuwe kabel leggen vanaf mijn accu na de startmotor en na de dynamo
 
deborah groot zei:
Accu is nog goed en we hebben al een 2e accu gebruikt die uit een rijdende auto kwam en wat het bedrijf exact getest heeft durf ik niet te zeggen was zelf druk dus mijn vrouw was voor mij langs boerkamp ae geweest en volgens hun gaf die gewoon de goeie waardes aan en zou het probleem in de bekabeling moeten zitten, maar de accu spanning is op elk punt van de kabel te meten. Tevens is dit de 3e dynamo al die we probeerde daarom heb ik hem dus ook laten testen zodat ik zeker wist dat het niet de dynamo zou zijn, nu wil ik morgen even een directe kabel vanaf de min pool na het blok trekken kijken of het een massa probleem is, en ik kwam er achter dat de zekering van de koplampstelling steeds knapt, kan een storing in 1 van de stel motors al deze ellende veroorzaken? Enige wat ik nog kan bedenken is een nieuwe kabel leggen vanaf mijn accu na de startmotor en na de dynamo

Dat doet niet zoveel hoor. Dan kun je in dat geval beter beginnen met het schoonmaken van elke massaverbinding in de auto. En dan nog eens proberen.

GVD kutcode!
 
Nico GTR zei:
deborah groot zei:
Accu is nog goed en we hebben al een 2e accu gebruikt die uit een rijdende auto kwam en wat het bedrijf exact getest heeft durf ik niet te zeggen was zelf druk dus mijn vrouw was voor mij langs boerkamp ae geweest en volgens hun gaf die gewoon de goeie waardes aan en zou het probleem in de bekabeling moeten zitten, maar de accu spanning is op elk punt van de kabel te meten. Tevens is dit de 3e dynamo al die we probeerde daarom heb ik hem dus ook laten testen zodat ik zeker wist dat het niet de dynamo zou zijn, nu wil ik morgen even een directe kabel vanaf de min pool na het blok trekken kijken of het een massa probleem is, en ik kwam er achter dat de zekering van de koplampstelling steeds knapt, kan een storing in 1 van de stel motors al deze ellende veroorzaken? Enige wat ik nog kan bedenken is een nieuwe kabel leggen vanaf mijn accu na de startmotor en na de dynamo

Dat doet niet zoveel hoor. Dan kun je in dat geval beter beginnen met het schoonmaken van elke massaverbinding in de auto. En dan nog eens proberen.

GVD kutcode!

Ja dat word morgen mijn volgende stap alle contact punten schoonmaken/schuren en las ook iets over een scheidingsrelais of dynamo relais waar kan ik die vinden?
 
deborah groot zei:
Nico GTR zei:
deborah groot zei:
Accu is nog goed en we hebben al een 2e accu gebruikt die uit een rijdende auto kwam en wat het bedrijf exact getest heeft durf ik niet te zeggen was zelf druk dus mijn vrouw was voor mij langs boerkamp ae geweest en volgens hun gaf die gewoon de goeie waardes aan en zou het probleem in de bekabeling moeten zitten, maar de accu spanning is op elk punt van de kabel te meten. Tevens is dit de 3e dynamo al die we probeerde daarom heb ik hem dus ook laten testen zodat ik zeker wist dat het niet de dynamo zou zijn, nu wil ik morgen even een directe kabel vanaf de min pool na het blok trekken kijken of het een massa probleem is, en ik kwam er achter dat de zekering van de koplampstelling steeds knapt, kan een storing in 1 van de stel motors al deze ellende veroorzaken? Enige wat ik nog kan bedenken is een nieuwe kabel leggen vanaf mijn accu na de startmotor en na de dynamo

Dat doet niet zoveel hoor. Dan kun je in dat geval beter beginnen met het schoonmaken van elke massaverbinding in de auto. En dan nog eens proberen.

GVD kutcode!

Ja dat word morgen mijn volgende stap alle contact punten schoonmaken/schuren en las ook iets over een scheidingsrelais of dynamo relais waar kan ik die vinden?

Dynamorelais? Wat voor functie heeft die dan weer? Naar mijn weten heeft een 106 niet iets in de trant van PWM sturing.
 
Reed je toevallig met verlichting aan? Kijk eens naar de zekeringen en connectors die vanaf de dynamo komen en naar de accu gaan. Verbrand plastic = neus volgen.
Dynamolampje aan voor starten betekent voorbekrachtiging rotor en uit met lopende motor is genereren, dus dynamo zou goed moeten zijn. Je kan dit zelf nog nameten op de dynamo, als er nergens ongeveer 14.4V uitkomt is die toch kapot.
 
Aha, je koplampstelling is uitgefikt en maakt kortsluiting, maar die heeft ook de zekering van dynamo naar accu doorgepiept?
 
boyofwax zei:
Aha, je koplampstelling is uitgefikt en maakt kortsluiting, maar die heeft ook de zekering van dynamo naar accu doorgepiept?
Ja denk wel dat die is doorgebrand de zekering binnen in de auto was geknapt, nieuwe erin gedaan en was meteen weer geknapt na het starten van de auto maar onder de motorkap boven mijn accu zit een zekeringkastje met 5 zekeringen en die waren allemaal gewoon goed, heeft de dynamo nog ergens anders een eigen zekering of zit er een ander elektro kastje/relais/schakelaar of iets waardoor het circuit niet sluit. Zoals ik al had aangegeven de auto start gewoon de spanning die de accu heeft is ook gewoon te meten vanaf de accu tot aan de dynamo en alles wijst er na dat het gewoon de dynamo is maar volgens het revisie bedrijf is die prima maar na alles te hebben gemeten en elk forum al te hebben afgespeurd wil ik bijna een nieuwe kopen maar ben bang dat dat niets zal oplossen en dat het toch een ander probleem is
 
boyofwax zei:
Aha, je koplampstelling is uitgefikt en maakt kortsluiting, maar die heeft ook de zekering van dynamo naar accu doorgepiept?

Vaak is dit niet gezekerd en als dit wel gezekerd is, is het op 100A of meer. Dat zijn zowat massieve koperstrips. Die gaan er normaal gesproken niet zomaar uit (behalve bij de Golf 4...).

Een draaiende alternator zou tussen de 13,5V en 14,4V moeten geven, afhankelijk van de laadtoestand van de accu. Ik denk eerlijk gezegd dat jouw alternator nog wel een spanning levert (te weinig, maar genoeg om zelf te bekrachtigen en het dashlampje uit te laten gaan), maar ik ben benieuwd of hij ook nog stroomsterkte levert. Vandaar de vraag of het bedrijf ook een DC amperetang op de draden heeft gezet. Een dynamo/alternator van dat formaat zou doorgaans wel een ampere of 70 moeten kunnen leveren.
 
s velthuis zei:
boyofwax zei:
Aha, je koplampstelling is uitgefikt en maakt kortsluiting, maar die heeft ook de zekering van dynamo naar accu doorgepiept?

Vaak is dit niet gezekerd en als dit wel gezekerd is, is het op 100A of meer. Dat zijn zowat massieve koperstrips. Die gaan er normaal gesproken niet zomaar uit (behalve bij de Golf 4...).

Dit moet gezekerd zijn anders fikt de hele boel weg bij een fout in de dynamo. Bij mijn Audi een 150A zekering. Wat ook het proberen waard is, de stekker van de regeling loshalen bij het defecte component en de zekering herstellen. Sommige verbruikers zijn in groep afgezekerd.
 
boyofwax zei:
s velthuis zei:
boyofwax zei:
Aha, je koplampstelling is uitgefikt en maakt kortsluiting, maar die heeft ook de zekering van dynamo naar accu doorgepiept?

Vaak is dit niet gezekerd en als dit wel gezekerd is, is het op 100A of meer. Dat zijn zowat massieve koperstrips. Die gaan er normaal gesproken niet zomaar uit (behalve bij de Golf 4...).

Dit moet gezekerd zijn anders fikt de hele boel weg bij een fout in de dynamo. Bij mijn Audi een 150A zekering. Wat ook het proberen waard is, de stekker van de regeling loshalen bij het defecte component en de zekering herstellen. Sommige verbruikers zijn in groep afgezekerd.
Welke stekker bedoel je van de regeling kan maar weinig vinden wat er mee in contact staat
 
Vandaag druk bezig geweest met de auto, een nieuwe kabel van accu na startmotor na dynamo geen verschil, rechtstreeks een nieuwe massa aangelegd geen verschil, uiteraard heb ik voor dit alles de koplampstellers losgekoppeld en de zekering er van vervangen. Op contact meet ik 11.90v op de D+ en 1.40v op de B+ , met een draaiende motor 11.80 op D+ en B+ en dan zakt hij langzaam, ook ben ik mijn kabel boom langs gegaan opzoek na zekeringen en het enige wat ik vond was een kastje met normale zekeringen niet groter dan 25, wat ik doe ik krijg het probleem niet opgelost :(
 
Je krijgt het altijd opgelost, al breng je hem naar een garage. Heeft je dynamo ook een DF aansluiting? Meet met een Ohmmeter eens tussen D+ en DF, wel van contact af! Je moet ongeveer 3 Ohm meten.
 
boyofwax zei:
Je krijgt het altijd opgelost, al breng je hem naar een garage. Heeft je dynamo ook een DF aansluiting? Meet met een Ohmmeter eens tussen D+ en DF, wel van contact af! Je moet ongeveer 3 Ohm meten.
Nee heeft alleen een D+ en een B+ vandaar dat het ook zo raar vind aangezien ik de D+ heb na gemeten en ook toch vervangen heb en de B+ in verbinding staat met het dashboard lampje en dat ook gewoon werkt zoals het hoort vandaag ook nog contact gehad met het revisie bedrijf en volgens hun is die helemaal goed gecontroleerd en is er echt niks mis mee ookal vonden ze het niet erg om me anders een nieuwe te verkopen maar hun vonden dat ik anders eerst maar is met de auto naar hun moest komen dan konden ze er is na kijken maar dan vraag ik me meteen af wat kunnen hun nog doen dan wat ik nog niet heb gedaan
 
Wat je nog kan doen is je multimeter op 10ADC of 20ADC bereik en dan in de D+ leiding .... makkelijkste is tussen de aansluitconnectoren. B+ hoeft niet te worden aangesloten en de auto hoeft enkel op contact. Paar Ampere moet je wel zien op de meter. Een autolamp 5W of 21W ipv Amperemeter ertussen zou ook wel moeten oplichten.
 
boyofwax zei:
Wat je nog kan doen is je multimeter op 10ADC of 20ADC bereik en dan in de D+ leiding .... makkelijkste is tussen de aansluitconnectoren. B+ hoeft niet te worden aangesloten en de auto hoeft enkel op contact. Paar Ampere moet je wel zien op de meter. Een autolamp 5W of 21W ipv Amperemeter ertussen zou ook wel moeten oplichten.

Ok ga ik dat nog ff testen maar moet de B+ niet aangesloten zijn dacht dat die juist een opstart stroompje gaf
 
Terug
Bovenaan