Personalisatie van Auto-Interieurs

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tim 2876133

Net ingestapt
Als autoliefhebbers beschouwen we onze auto vaak als een verlengstuk van onszelf. Het is ons persoonlijke domein op wielen, waarin we talloze uren doorbrengen. Maar laten we eerlijk zijn, hoe vaak kijken we echt naar het interieur van onze auto met dezelfde zorg en aandacht als naar ons huis?

Vaak blijft het interieur van onze auto's onaangetast, terwijl we thuis graag persoonlijke accenten toevoegen om een sfeer te creëren die bij ons past. Waarom zou dit niet hetzelfde kunnen zijn voor onze auto's?

Ik geloof dat het aanpassen van het interieur van je auto een geweldige manier is om een persoonlijke stempel te drukken op je voertuig. Het kan het comfort verhogen, een gevoel van eigenaarschap creëren en simpelweg zorgen voor een glimlach elke keer als je instapt.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie mening. Wat zijn jullie gedachten over het personaliseren van het interieur van je auto? Ik stel me voor dat er accessoires kunnen zijn die bijdragen aan dit persoonlijke gevoel, zoals stijlvolle opbergoplossingen, decoratieve elementen of innovatieve functionele toevoegingen.

Hoe zou jij je auto graag aanpassen aan je eigen smaak en behoeften? Ik kijk uit naar jullie inzichten en ideeën!

Die opties zijn er wel bij verschillende fabrikanten, die zitten voor een reden in een "iets" hogere prijsklasse..

In het verleden zijn er al experimenten geweest, met een wisselbaar exterieur. oa een nederlandse fabrikant MAX.
Is ook nooit een succes geworden.

Geen behoeft aan, ik zit er te weinig voor in de auto en bijna de helft van mijn ritten zijn in het donker. Daarbij kan je in tegenstelling tot je huis veel minder. Schilderijen hang je op en het gaatje kan je dan weer dicht maken en gat in de auto blijf je houden.

Klinkt commercieel...

Het interieur thuis boeit me ook al geen r33t. Beetje luxe en tijdloos tijdens de aanschaf, daarna 30 jaar zo laten, liever nog 60, het wordt vanzelf weer hip.

Bij de auto geldt eigenlijk hetzelfde. Al die aftermarket carbon of OEM pianolak stripjes interesseren mij totaal niet. Net als van stuur wisselen of de schakelpook met alcantara. Autokopers lijken soms wel op de inheemse volkoren die voor spiegels en kraaltjes vielen. Ik bedoel gekleurde verlichting in je deuren of projectie van het merklogo op de straat??? En mensen betalen er nog voor ook!

Ik hou er wel van, mits het met originele onderdelen gebeurt en wijzigingen evt. ook weer ongedaan gemaakt kunnen worden. Bij onze Peugeot 107 Urban Move hebben we uiterlijk subtiele wijzigingen gedaan, maar binnenin zijn we iets verder gegaan en hebben we veel interieur delen van een Black&Silver Edition toegepast. Fijnere stoelen met leer/alcantara, lederen stuurwiel en pookknop, dat soort dingen.

Er zitten honderden mensen bij de fabrikanten die over zaken als matriaal keuze, duurzaamheid, ook bij +60 graden en -20 graden. En over elk detail nadenken. alles wat je als niet-OEM in je auto plakt is doorgaans gegarandeerd gedoe. Het maakt geluid, rammelt, past niet goed, matige kwaliteit, etc.

Bij veel fabrikanten kun je al vrij verregaand personaliseren. Dakhemelbekleding, kleur leer, kleuren sfeerverlichting, interieurdelen, etc. Niet alleen bij premium merken maar zelfs compactere modellen. zelfs als autoliefhebber denk ik dat 99% daar ook prima mee uit de voeten kan.

Als ik in de configurators kijk, zie ik bij 9 van de 10 auto's juist saaie zwarte of tot voor kort grijze interieurs. In de jaren 90 deden ze nog hun best wat multikleurige bekleding te bedenken die bij elke lakkleur paste, nu niet meer. Ook zien we nu juist een verschuiving naar steeds minder keuzes in aankleding en uitvoering, simpelweg omdat het een logistieke nachtmerrie is om toch nog binnen redelijke termijn zo'n geheel naar smaak bestelde auto te leveren. De Nederlandse importeurs beperken soms ook het aanbod om die reden (op de sites van de thuislanden van fabrikanten zie je dan meer mogelijkheden), en het is voor de dealers makkelijker om orders van 'neutrale' auto's in de pijplijn te zetten, zodat je er nooit mee blijft zitten als zich niet al een koper aandient voordat de auto wordt geleverd. Daarnaast is het ook logisch dat niemand x maanden wil wachten, alleen maar omdat hij iets bestelt dat vrijwel niemand anders wil.

Maar het is natuurlijk ook zo dat niet iedereen een nieuwe auto kan samenstellen en bestellen, velen rijden nu eenmaal in een gebruikte auto en dan krijg je misschien iets wat je niet helemaal zelf zou kiezen. Als je dan niet de boel laat overspuiten, dan kun je in ieder geval op iets minder kostbare manier aan het interieur doen om het een beetje eigen te maken. Het is bijvoorbeeld best jammer dat er niet gewoon goed passende stoelhoezen voor gangbare modellen zijn, maar dat het doorgaans universeel is (een andere hoes kraakt en piept niet, dus daar heb je geen last van). En als een dealer gewoon af-fabriek geleverde panelen verkoopt om je portieren of dashboard een andere look te geven, dan hoeven die toch helemaal niet te piepen of kraken, mits vakkundig gemonteerd?

Gelukkig heb ik ooit een blauwgrijze auto gehad met donkerrood interieur (iemand noemde het een hoerenbak, lol), waarbij ik misschien nooit dat rood had gekozen, maar dat was nu eenmaal de standaardcombinatie bij die lakkleur, en een zwarte met groen interieur (idem, maar dan zonder hoerenbak).

Het probleem met accessoires is vooral dat het de veiligheid in gevaar kan brengen.
Ik zie wel eens foto's langskomen van compleet beplakte dashboards en stuurwielen. Bij een klein ongeval gaat dat pijn doen, bij een groot ongeval (airbag die ploft) kan dat zelfs dodelijk zijn...
Achteraf de boel met stof bekleden kan de werking van de airbag ook teniet doen.
Iets wat je op de hoedenplank legt (denk aan de oude wc-rol hoedjes) vliegt bij een ongeval of flinke remactie gewoon naar voren en in je nek als je pech hebt (of die van je kinderen)

Ook kan een accessoire in de weg zitten, een auto is nou eenmaal niet heel ruim over het algemeen (de auto's worden wel groter maar de binnenruimte blijft vaak extreem beperkt in verhouding) Dus alles wat je er bij zet gaat al snel in de weg zitten.

Over het algemeen wordt een auto slechts als gebruiksvoorwerp ingezet en dan maakt het niet zoveel uit. Je kunt ook niet kiezen welke kleur de zitplaatsen in de trein of bus hebben toch?
Mensen die veel in hun auto moeten vertoeven vanwege werk, zoeken die personaliseren meestal in luxe opties. Soms is er nog wat aan interieurkleuren samen te stellen. Je ziet het bij vrachtwagens natuurlijk ook veel meer.

Bij een oldtimer vind ik het geweldig om tijdsgetrouwe personalisaties te zien. Maar daar hoef je je minder druk te maken over veiligheid... De auto zelf is het al niet.

Als ik in de configurators kijk, zie ik bij 9 van de 10 auto's juist saaie zwarte of tot voor kort grijze interieurs. In de jaren 90 deden ze nog hun best wat multikleurige bekleding te bedenken die bij elke lakkleur paste, nu niet meer. Ook zien we nu juist een verschuiving naar steeds minder keuzes in aankleding en uitvoering, simpelweg omdat het een logistieke nachtmerrie is om toch nog binnen redelijke termijn zo'n geheel naar smaak bestelde auto te leveren.

Niet alleen dat maar het blijkt ook dat het overgrootte deel van de klanten toch voor de neutrale interieurs gaan. Je denkt immers toch ook een beetje aan het moment dat je de auto wilt doorverkopen. Je ziet trouwens hetzelfde bij iets als meubels. Bij de betere merken kan je vaak kiezen uit honderden soorten en kleuren bekleding. En vervolgens worden er vooral grijze en beige banken verkocht.

R Wolters zei:
"Je ziet trouwens hetzelfde bij iets als meubels. Bij de betere merken kan je vaak kiezen uit honderden soorten en kleuren bekleding. En vervolgens worden er vooral grijze en beige banken verkocht."

Op zich mee eens, maar woninginrichting is ook erg onderhevig aan invloed van tv-programma's, waar het ene seizoen ineens alles vierkant en blauw moet, en het andere seizoen rond en bruin. En trouw gaan alle kijkers dan die vormen en kleuren kiezen. En omdat de stylisten in die programma's nooit het risico willen lopen dat hun 'klanten' het niet mooi vinden, kiezen voor de veilige weg... beige of grijs. Op het vlak van auto's zijn die programma's er niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan