Peiling: Wat is rijplezier?

Rijplezier is voor mij...

• Totaal aantal stemmers
    672
  • Opiniepeiling gesloten .

Lars Krijgsman

Net ingestapt
Forumleiding
Plofjes uit de uitlaat, een snelle bocht op een bergpas en een acceleratie om eng van te worden. Voor de één een absolute droom, voor de ander een situatie waarin hij of zij zich absoluut niet herkennen kan. Misschien rijd je wel veel liever met 60 km/h door de polder, genietend van de zachte brom van je viercilinder en de klanken van je autoradio. Wat men verstaat onder rijplezier kan per persoon verschillen, wij zijn benieuwd naar wat jij verstaat onder ultiem rijplezier!

In de poll hebben we zoveel mogelijk opties voor je op een rij gezet. We hebben een optie 'anders, namelijk:' toegevoegd, maar probeer uit de gegeven opties de omschrijving te kiezen die het dichtst bij je gevoel ligt.

Leuk onderzoekje, ik hoop voor je dat de moderators het laten staan ;).
Jammer dat je maar één optie kan invullen, ben uiteindelijk met het mes op de keel gegaan voor toeren op een mooie bergweg, daar kan ik altijd van genieten. Ook voor de andere antwoorden valt zeker wat te zeggen, als er een knop 'alle bovenstaande opties' was geweest had ik die aangevinkt.

Ik heb maar "anders" ingevuld, want de invulling van rijplezier is voor mij deels afhankelijk van de auto. Met de Opels vind ik af en toe een rustig rondje door de omgeving volstaan, en met de Volvo rij ik wat sportiever. Als ik een terreinwagen zou hebben gehad, zou ik voor optie 4 gegaan zijn. Met een supercar voor optie 3, etc...

Vergeet niet dat voor veel mensen het poetsen cq onderhouden van de auto een groot deel van het plezier omvat, die zou je wat mij betreft ook in de poll op kunnen nemen.

Voor mij persoonlijk heeft rijplezier niet zo zeer met snelheid te maken, met de flitsers op elke straathoek durf ik bijna nooit meer "door" te rijden en heb ik altijd een beetje een schuldgevoel als ik het echt te bont maak. Lekkere stuurweggetjes heb je ook niet echt in Nederland en klaverbladracen is gewoon asociaal.

Wat ik fijn vind is om op een mooie zomerdag lekker de binnendoorweggetjes te pakken, lekker muziekje erbij, bakje koffie erbij en hier een daar een pitstop maken voor een hapje en een drankje en een ijsje voor de kinderen (y)

Oei dit vind ik een hele lastige. Ik hou van mooie slingerwegen in de heuvels. Bergen is vaak net iets te stijl en teveel haarspeldbochten. Dan vind ik het, zeker naar beneden, minder leuk worden.
Aan de andere kant hou ik ook van de Autobahn. Lekker knallen.
Ook de boulevard vind ik heerlijk. Lekker raampje open, arm naar buiten en lekker genieten.

Dit alles natuurlijk wel met een aangepaste Giulietta/Abarth 500 onder de kont. Met een Octavia diesel is bovenstaande natuurlijk niet bijzonder uitnodigend.

Ik zag toevallig laatst een video van Chris Harris waarin hij het voor mij aardig omschreef. Hij heeft het over zijn 2CV. In die auto ben je constant bezig met rijden, juist omdat die zo beperkt is wat vermogen betreft. Je blijft schakelen, snelheid vasthouden, veel anticiperen. Dat is wat rijden voor mij leuk maakt, daarom vind ik oldtimers het leukst om te rijden. Een nieuwe auto met een surplus aan vermogen is leuk om even te proberen, maar ik denk dat ik dat snel gezien heb. Ik heb gekozen voor het rustig toeren op een bergweg, heerlijk. :)

...een zo groot mogelijke afstand afleggen.
...lekker hypermilen.

Wat is het verschil (of wat is hypermilen überhaupt, maar ik zou denken dat het zover mogelijk rijden op een dag is)?

Oh ik zie net dat ik er niet ver vanaf zat: zover mogelijk, maar dan op een liter brandstof.

D. Elzinga zei:
P. Klieder zei:
Zelfde vraag als: wat is een goede auto?

En ook op die vraag is het antwoord wat mij betreft afhankelijk van de situatie.

Dat bedoel ik. Erg afhankelijk van zovele personen, zovele voorkeuren, zovele situaties etc.

Bij mij persoonlijk draagt het motorgeluid (6 in lijn diesel of benzine) bij aan beleving en dus plezier .

En als je nou volgas over een modderige boulevard wil scheuren, om te flaneren en veel kilometers te maken? :D

Ik zou ook liever meer opties invullen, maar van deze opties is het met een leuke auto gooien en smijten op een bergweg wel het leukst. Op een motorfiets is dat nóg leuker.

Hm, AW overtreedt zijn eigen regels...
Enniewee. Ik had ook graag meerdere mogelijkheden aan willen vinken, maar gekozen voor Alles, als het dak maar open is en de zon schijnt. Al hoeft voor mij de zon niet eens te schijnen.

Rijplezier voor mij is: de motor horen werken. Niks is fijner dan een ronkende (en/of supercharged) V6 of V8 of een geblazen L4. Verder in de buurt van de Vmax en doorrijden.

Plezier word stevig vergald door mongolen die voor alles en niks in de ankers gaan

Rijplezier is voor mij álles:
...scheuren op een mooie bergweg.
...rustig toeren op een mooie bergweg.
...vol gas over het circuit.
...avontuurlijk door de modder.
...een zo groot mogelijke afstand afleggen.
...lekker hypermilen.
...alles, als het dak maar open is en de zon schijnt.
...flaneren langs de boulevard.

Ik kan van iedere rit genieten. Rijplezier zit 'm niet in de auto of in de omgeving, maar in jezelf.

Rijplezier haal ik uit verschillende punten en zeker op verschillende momenten.

Met enige regelmaat leg ik grote stukken Autobahn af. De cruise control op 180 (hoger wil niet) en heerlijk over een lege Autobahn zoeven en in no-time een grote afstand leggen. In relatieve rust met een lekker muziekje en een zonnetje, heerlijk :cool:

Van de snelweg af en even een snelweg oprit/afrit aanvallen? Heerlijk, het liefst als het een beetje nat is zodat je wat sneller aan de limiet zit geeft mij ook een goed gevoel.

Bochtig bosweggetje/bergweggetje? Dan is meehobbelen met het verkeer ook prima, maar nog leuker is om deze te rijden terwijl er niemand op de weg is en je iets sportiever kunt rijden. Zowel toeren als scheuren (optie uit de openingspost) zijn dan goed dus.

Circuitrijden is van een hele andere orde en ontzettend gaaf natuurlijk. Daarbij gaat het mij dan niet zozeer om de snelheid, ik vind het hard aanremmen en goed nemen van bochten veel leuker dan hoge snelheden en slordige bochten. Met de juiste techniek komt de snelheid vanzelf natuurlijk :)

Ook rijd ik vaak in een treintje op N-wegen, zolang ik dan de cruise control op één snelheid kan houden vind ik het ook wel prima met een goed muziekje erbij.

In de modder rijden heb ik nog nooit gedaan evenals flaneren langs de boulevard, dat eerste zou ik graag nog eens doen dat tweede heb ik niet zoveel.

Eigenlijk kan ik dus wel genieten van alle genoemde punten, als de omstandigheden er maar naar zijn. De optie "Anders, namelijk:..." komt bij mij dus het beste in de buurt.

Anders... of combinatie van.

Ik kan me prima vermaken op een suffe overvolle A4 (liefst in een luxe grote auto) met een muziekje, Zandvoort of Nurburg lijkt me geweldig in een (kleine) snelle wagen, maar ook duizenden kilometers door welk continent dan ook lijkt me prachtig.

De Schaduw zei:
Hm, AW overtreedt zijn eigen regels...

Dat dacht ik nou ook. 'N soort sluiksponsoring door een Beiers automerk.

freude-am-fahren-thumbnail.jpg

Ik heb het maar gehouden op scheuren over een mooie bergweg.

Maarr dan wel met het dakkie open :cool:

Dit wil uiteraard niet zeggen dat ik van de rest niet kan genieten. Ik kan alleen echt niet tegen lange rechte wegen, of ze moeten echt lang zijn CC aan en lekker ver komen.

Edit: ik denk dat BReal het wel perfect heeft omschreven voor mij

Toeren met een heuse V8 roffel, racen met een heuse 12 cilinder boxer, toeren op een rustige bergweg en een mooie omgeving, rijden op een Good Old USA truck, eigenlijk alles kan plezier geven.

Toch maar gekozen voor de modderbak, al is dat ook maar een deel van m'n rijplezier.... want m'n oldtimers zul je daarin dus niet gaan vinden.;)
Eigenlijk heb ik wel plezier aan bijna alle genoemde keuzemogelijkheden, en ook aan het sleutelen om dat rijplezier te realiseren.
Zolang er maar brandstof in moet en minimaal 4 wielen (of 2 tracks) onder zitten kan ik mij er prima mee vermaken, voor de rest is het hoe groter en lomper het speeltje hoe mooier.:cool:

Een combinatie van meerdere dingen. Een mooie bergweg is heerlijk maar zonder haast lekker een grote afstand afleggen ook. Hypermilen is ook leuk met beloning aan de pomp. En een circuit is ook goed.

Dus anders met meerdere dingen mogelijk voor rijplezier.

Mijn geluksmomentje: Met het schuifdak en de ramen open met een dot gas in een parkeergarage omhoog rijden en dan lekker de V8 horen galmen.

smarter zei:
Mijn geluksmomentje: Met het schuifdak en de ramen open met een dot gas in een parkeergarage omhoog rijden en dan lekker de V8 horen galmen.
Dat mis ik echt met die miezerige 6 in lijnmotoren.

Tip aan Lars, kijk of je een week een W140 los kan peuteren, dat is rijplezier.

Het begint al met het poetsen van de auto, stofzuigen, oliepeil controleren, bandenspanning opmeten, etc.
Pas als dit gebeurt is begint bij mij dan het echte rijplezier, fijn relaxt rijden zonder stress, onafhankelijk van de te rijden afstand.
Een aangenaam plezier is ook als ik dan iemand voorrang geef, ofschoon hij er geen recht op had en deze mij vriendelijk groet.

Met het schuifdak open en genietend van het schitterende interieur met een CX met 70km/u een vluchtheuvel over terwijl een aanstormende petjes-BMW er trager dan stapvoets over kruipt. ;)

Maar ook: cruisen op een bergweg of gewoon kilometers afmalen op een autosnelweg door een mooi landschap, elke keer wat anders dus.

Rijplezier is voor mij...

.... iets wat verleden tijd is. Ik gebruik de auto alleen voor woon-werk verkeer.

Drukte, files, ongelukken, wegwerkzaamheden, openstaande bruggen, onnodig afgekruisde rijstroken en asociale wegmisbruikers vormen het dagelijkse toneel zodat ik in mijn vrije tijd de auto laat staan en de fiets of de scooter pak. Soms zelfs de trein.

Ik heb dagelijks nooit file, gezien ik van 7:00 tot 15:30 stage loop, of van 15:00 tot 23:30. (en mijn latere werk diezelfde tijden zal hebben) Hierdoor rijd ik bijna geen file en dan is autorijden echt zo ontzettend veel leuker! Sowieso heb ik geluk met mijn dagelijkse route: 25km snelweg en een 80 weg met een aantal leuke bochtjes in een bosachtig gebied.

Ondanks dat mijn auto slechts 75 pk heeft, heb ik er enorm veel lol mee in de bochten en ook met warme motor even mijn 3 pittertje doorhalen tot 6000 ram met het panoramadak open, HEERLIJK!!

Als het een beetje weer is, heb ik het meeste rijplezier op twee wielen. Tegen de snelheid, wendbaarheid en beleving van een motor kan een auto simpelweg niet op. Toch is een lekker autoritje ook nooit verkeerd, mits het niet te druk is op de weg. Muziek aan en cruisen maar.

Zadelsnuiver zei:
Lekkere stuurweggetjes heb je ook niet echt in Nederland (y)

Heb in het verleden een Ford Puma 1,7 gehad en inderdaad in Nederland heb je niets aan zo'n autootje.
Was begin mei in Spanje vlakbij Llorett de Mar en daar een stuk langs de kust gereden met mijn Lexus GS300 ,toen dacht ik met weemoed terug aan dat gekke Pumaatje (y)
Dat was leuk rijden, alleen niet met een ruim 1600kg wegende sedan inclusief automaat.

Eigenlijk had de vraag moeten zijn: Wat is het ultieme rijplezier.
Ik geniet van bijna elke rit.

Vooral met de motor, waar je voor je/met plezier op rijdt.

Omdat je maar 1 keuze kon maken, uiteindelijk voor de optie "vol gas over het circuit" gekozen, maar "scheuren over een bergweg" is een goede 2e

erg verschillend.
Heerlijk om met de cabrio een bergweg in te schieten, en volgas, tamelijk asociaal boven aan te komen.
Lange afstanden, een fijne limo, heerlijk comfortabel lange afstanden afleggen in volledige stilte.
in de stad, een mini, lekker grommend korte stukken afleggen.

"anders" ingevuld omdat voor mij rijplezier is als ik op de autosnelweg of bij 'n stoplicht tegen 'n vreemde persoon aan het racen ben.

Dit is niet in te vullen. Ja voor vandaag maar morgen zou ik weer een andere optie kiezen.
Uiteindelijk ga ik dan maar voor anders, namelijk elk ritje buiten de spits.

Dito, meerdere opties aan willen vinken maar favoriet blijft: met het dak open ;-)

Kan iemand mij uitleggen wat in vredesnaam hypermilen is?

Voor mij overigens: "lekker doorrijden op een mooie bergweg". Rustig toeren gaat me vaak te langzaam en van jakkeren houd ik ook niet.

929V6 zei:

Volgens mij is dat veel kilometers maken, vaak dus op de snelweg. Pak 'm beet in één dag naar Spanje, dat lijkt me hypermilen.

afentoe zei:
929V6 zei:

Volgens mij is dat veel kilometers maken, vaak dus op de snelweg. Pak 'm beet in één dag naar Spanje, dat lijkt me hypermilen.

nee, op 1 tank naar spanje, dat is hypermiling.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/hypermiling

Voor mij:

-rustig toeren op een bergweg
-hypermilen

Weekje geleden naar Oostenrijk en Slovenië gereden en wou op de heen- en terugweg een gemiddeld verbruik van 1 op 25 realiseren, dit met een bejaarde diesel uit 2002. Niet gelukt vanwege urenlange oponthoud door files op de heenweg en o.a. de Grossglockner Hochalpenstrasse op de terugweg. Verbruik kwam uit op ongeveer 1 op 24 en de weergave van de boordcomputer week nauwelijks van het werkelijke verbruik af.

In de bergen natuurlijk wel lage versnellingen aangehouden en geregeld boven de 3500 toeren gejaagd.

Ik geniet sowieso van autorijden.

In het dagelijks leven breng ik pakketjes weg voor PostNL. Je krijgt voor 8 uur per dag betaald ook als je eerder klaar bent, dus dan is het de uitdaging om zo efficiënt mogelijk de route te bedenken én rijden. Ik zie het als een soort rallyproef waarin je elke dag zo snel mogelijk van A naar B moet rijden met 150 tussenstops die je zo efficiënt mogelijk aan moet doen maar wel allemaal moet hebben gehad, als je er eentje vergeet krijg je straftijd want dan moet je terug naar dat adres. Soms kan het echter slim zijn om die straftijd te nemen en later langs dat adres terug te rijden. Het enige verschil is dat ik niet met een sportwagen rijd maar met een verlengde Sprinter, al komen die van de post redelijk dicht bij het begrip sportwagen :)
Het leuke is bovendien dat er veel gedoogd wordt; fietspad rijden, eenrichtingsweg verkeerd inrijden, zonder gordel rijden, straat kortstondig blokkeren, etc. Als het noodzakelijk is voor de uitoefening van je werk wordt het gedoogd.

Voor in het weekend heb ik privé een Chevrolet Camaro uit '83 en een Volvo 340. 2 heel verschillende auto's met beiden hun eigen beleving. De Camaro het liefst met open dak en een zonnetje er bij lekker cruisen over brede wegen. Kilometers maken. De Volvo 340 is vooral leuk om aan te sleutelen, en om te rijden over de kleinere kronkelige wegen.
Een enorme aanrader is bovendien een motor-Tomtom. Deze heb ik een tijdje geleden gekocht, en heeft als grote voordeel dat je vooraf achter de computer een route kunt maken en inlezen in het apparaat, en als je daar geen zin in hebt kun je routes als de Mergellandroute van ANWB e.d. downloaden van internet. Ook kun je onderweg het apparaat laten zoeken naar een route waarbij je de mate van bochten en de mate van hoogteverschillen kunt ingeven. Een zeer leuk apparaat voor motor én auto.

Ten slotte heb ik een tijd geleden ook het busrijbewijs gehaald en ben ik nu bezig met motorrijbewijs. Beiden ook weer een ervaring op zich, maar vooral erg leuk om te rijden.

Rijplezier gaat bij mij samen met waarmee ik onderweg ben.
In een Opel Corsa kan ik geen rijplezier ervaren, wel in welke Honda dan ook.
Een afgedankte Honda Jazz of een gloednieuwe Honda NSX, ik krijg er een kik in.

Zelfs genoten van een leen Skoda Octavia, dus ik hoef niet met een snelle sportwagen onderweg te zijn om rijplezier te ervaren.

Ik las zo even een reactie van een Citroën BX rijder. Die reactie begrijp ik want een Citroën BX met die veerbollen is niet bepaald een baksteen op wielen.

De belangrijkste punten waar mijn auto aan moet voldoen om mij vreugdevol onderweg te laten zijn:
1. Een sterke betrouwbare motor die nipt waardoor er een zeer ruime actieradius is.
2. Voldoende uitrusting voor de nodige verwennerij.
3. Metaallak.
4. Een stuurafstelling met karakter.
5. Er moet een cult sfeertje rondom de auto zijn - gehaat door AW reageerders doordat de auto er vreemd uitziet en of het automerk gespeeld heeft met testresultaten die iets afwijkt dan mag. ;)

Carfanatic zei:
afentoe zei:
929V6 zei:

nee, op 1 tank naar spanje, dat is hypermiling.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/hypermiling

Hypermilen. Het komt uiteraard uit de states want net als engeland en wat andere landen gebruiken ze daar miles.
Wij hebben die uitdrukking dus geadopteerd, niks mis mee.

Zolang mogelijk doen met iedere druppel brandstof of een acculading bij EV's.
De hypermilers gaan enorm ver om zo zuinig mogelijk te rijden. Daar hoord zelfs het driftig claxoneren van boze weggebruikers bij die worden gehinderd, want all for earth. Schoenen uit, want met de blote voeten voel je de pedaaldruk het beste aan. Niet remmen in en bij bochten want de vliegende kracht zorgd voor een egaal mogelijke rol waardoor je weinig gas hoeft te geven.