pcv valve locatie, help a.u.b (fotos)

Carkiller zei:
@Nissan GTR R34 :

Dan inderdaad restrictie, enorme vertraging op de gasrespons.

Welnee, de turbo wordt in dat geval aangedreven door het aanzuigen van de motor en draait dan ook.... visuele powerrrrr. .:)

Muddy Bandit zei:
Carkiller zei:
@Nissan GTR R34 :

Dan inderdaad restrictie, enorme vertraging op de gasrespons.

Welnee, de turbo wordt in dat geval aangedreven door het aanzuigen van de motor en draait dan ook.... visuele powerrrrr. .:)

De kippetjes vallen massaal flauw. Die kunnen al dat geweld niet meer aan. Eerst dat parkeren, dan de Oekraïense God en vervolgens dit.

Vladimir, laat je het wel ff weten als het aansluiten eindelijk gelukt is?

En laat ons dan ook even weten hoe de jonge meisjes ervan moeten giegelen en voor je vallen
En of je dankzij die supercharger nog dichter op de stoep kan parkeren

Even alle gekheid op een stokje, maar het is absoluut niet mijn bedoeling om de topicstarter hier belachelijk te gaan maken.
Ik wil alleen maar goed duidelijk maken dat het door de topicstarter gekochte systeem nimmer z'n beloftes duurzaam waar kan maken maar wel aardige risico's op motorschades kan geven.
Hopelijk doet hij er wat mee (met de adviezen), zo niet wens ik hem veel succes met dat ding en hoop ik dat de schade beperkt blijft tot een deuk in z'n imago.

Slecht voor de motor, 2-3 psi. Fliker toch op stelletje ezels!! Ik ga een hitteschild maken van aluminium om die magneet te beschermen + waterkoeling. Ik ga het overigens ook niet langdrug gebruiken maar alleen als ik het gaspedaal helemaal intrap. Turbo kan ik momenteel niet krijgen i.v.m covid 19 bacterie, maar als ik het heb laat ik nog zeker wat van me horen. Ik ga die auto dus ook chiptunen, 2 psi bij 50ah en 2.5-3 bij 80ah

Die "druk" is het probleem niet, eerder de restricie in het luchtinlaat traject...

Met welk koelmiddel / water wil je dat ding gaan koelen? het koelsysteem van de auto zelf? dat is waarschijnlijk al te warm

En nogmaals, smeren met damp van de carterventilatie gaat hem ook echt niet worden:)

Keyloged zei:
Slecht voor de motor, 2-3 psi. Fliker toch op stelletje ezels!!

Dank je....:confused:
Ik weet nu in ieder geval met wat voor een dom brok onbenul ik hier te maken heb, ik wens je heel veel succes met het slopen.... en dat zal jou ongetwijfeld heel goed afgaan dankzij jou (totale gebrek aan) kennis.(n)

Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:

Ik weet nu in ieder geval met wat voor een dom brok onbenul ik hier te maken heb, ik wens je heel veel succes met het slopen.... en dat zal jou ongetwijfeld heel goed afgaan dankzij jou (totale gebrek aan) kennis.(n)

Trek het jezelf niet aan. Als iemand na maanden continue nieuwsberichten nog het verschil tussen een virus en een bacterie niet weet is er weinig aan te redden.

Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:

Laat je kennis dan schijnen en leg me eens uit waarom het slecht voor de motor is

Keyloged zei:
Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:

Laat je kennis dan schijnen en leg me eens uit waarom het slecht voor de motor is

Moet ik je nu ook nog leren lezen?:confused:
Ga toch even heel gauw je schoolgeld terug halen en zoek daarna ook even een puinbreker die in staat is om die plaat voor je kop kapot te krijgen.
En meld je maar weer tegen die tijd dat je normaal kunt doen, want ik laat me niet afblaffen of commanderen.

Misschien moet de uitleg even vertaald worden naar het Oekraïens of Russisch, misschien dat Vlad het dan snapt....

Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:
Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:

Ga toch even heel gauw je schoolgeld terug halen en zoek daarna ook even een puinbreker die in staat is om die plaat voor je kop kapot te krijgen.
En meld je maar weer tegen die tijd dat je normaal kunt doen, want ik laat me niet afblaffen of commanderen.

Met alle respect, en je hebt alle gelijk als je zegt dat de TS onvoldoende (lees geen) kennis heeft, maar dit slaat wel alles.
In 90% van de reacties wordt de TS ronduit belachelijk gemaakt, bij het discriminerende af en dan durf jij te zeggen dat je je onheus behandeld voelt omdat de TS vraagt om het dan goed uit te leggen, je (beter jullie) moet(en) je kapot schamen.

marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:
Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:

Met alle respect, en je hebt alle gelijk als je zegt dat de TS onvoldoende (lees geen) kennis heeft, maar dit slaat wel alles.
In 90% van de reacties wordt de TS ronduit belachelijk gemaakt, bij het discriminerende af en dan durf jij te zeggen dat je je onheus behandeld voelt omdat de TS vraagt om het dan goed uit te leggen, je (beter jullie) moet(en) je kapot schamen.

Lezen wij wel hetzelfde topic? Ik zie werkelijk waar niets wat ook maar discriminerend is.

marcel21674 zei:
Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:
Muddy Bandit zei:
Keyloged zei:

Inderdaad , ik ben hier naartoe gekomen voor hulp en word alleen maar belachelijk gemaakt en wotd gediscrimineerd. Echt verschrikkelijke mensen zijn hier op het forum, en zo gedragen zich volwassenen hier. Die moeten zich echt schamen.

Je krijgt goede adviezen. Je wil ze alleen niet horen

Vy otrymuyete harnu poradu. Vy prosto ne khochete yikh chuty
[sub]^ dankzij Google translate ^ maar cyrillische tekens worden niet herkent ;)[/sub]

Zo te zien is dat een Swift met de basis-1.5. Prima blok voor wat het is, maar daar valt toch niet zoveel aan te tunen? Misschien dat je met een hoop geld en moeite enigszins in de buurt komt van het vermogen van de 1.6 Sport, maar dan had je beter meteen die laatste kunnen kopen...

D Elzinga zei:
Zo te zien is dat een Swift met de basis-1.5. Prima blok voor wat het is, maar daar valt toch niet zoveel aan te tunen? Misschien dat je met een hoop geld en moeite enigszins in de buurt komt van het vermogen van de 1.6 Sport, maar dan had je beter meteen die laatste kunnen kopen...

Maar hij wil graag weer terugwinnen aan vermogen wat hij met die warmelucht intake verloren heeft :)

Keyloged zei:
Inderdaad , ik ben hier naartoe gekomen voor hulp en word alleen maar belachelijk gemaakt en wotd gediscrimineerd. Echt verschrikkelijke mensen zijn hier op het forum, en zo gedragen zich volwassenen hier. Die moeten zich echt schamen.

Er zijn hier diverse mensen die moeite hebben gedaan om je dingen uit te leggen.
Deze berichten lees je overheen of bestempel je zelf als onzin.

Dat er mensen zijn die "kinderachtig" reageren betekend vooral dat ze het raar en grappig vinden, dat je de uitleg van mensen met voldoende kennis als onzin bestempeld.

Om nog een poging te doen.

Uitleg waarom 2-3 psi slecht voor de motor is:

Standaard Motor Aanzuigdruk: is ongeveer 22psi
Druk vanuit Elektrische Supercharger/Turbo: 2-3psi

Het is alleen GEEN optelsom.
Alles wat je tussen het inlaattraject zet moet minimaal EVENVEEL of MEER druk leveren aan de motor dan die standaard 22 psi.
Dat betekend dat je dus een druk moet hebben vanuit de supercharger./turbo van minstens 23psi, wil je iets bereiken. Dan zorg je voor Extra druk in de inlaat.

Als je iets in je inlaat zet wat 2-3 psi levert betekend dat dat de motor geen 22psi kan aanzuigen maar max 2-3psi Er kan immers niet meer door de supercharger/turbo.
Het vormt dus een obstakel.

Dat is de reden waarom het slecht is voor je motor: Hij krijgt simpelweg veel minder lucht. Omdat er geen extra druk in het systeem komt.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt waarom je die elektrische turbo/supercharger NIET in je auto moet monteren en beter terug kan sturen naar de verkoper.

Koop van dat geld een setje nieuwe bougies, een luchtfilter, olie en een oliefilter en ik kan je garanderen dat je auto al een stuk beter zal presteren.
Behalve als die dat net nieuw gekregen heeft natuurlijk. (Grote beurt)

Pobresh zei:
Keyloged zei:

Er zijn hier diverse mensen die moeite hebben gedaan om je dingen uit te leggen.
Deze berichten lees je overheen of bestempel je zelf als onzin.

Dat er mensen zijn die "kinderachtig" reageren betekend vooral dat ze het raar en grappig vinden, dat je de uitleg van mensen met voldoende kennis als onzin bestempeld.

Om nog een poging te doen.

Uitleg waarom 2-3 psi slecht voor de motor is:

Standaard Motor Aanzuigdruk: is ongeveer 22psi
Druk vanuit Elektrische Supercharger/Turbo: 2-3psi

Het is alleen GEEN optelsom.
Alles wat je tussen het inlaattraject zet moet minimaal EVENVEEL of MEER druk leveren aan de motor dan die standaard 22 psi.
Dat betekend dat je dus een druk moet hebben vanuit de supercharger./turbo van minstens 23psi, wil je iets bereiken. Dan zorg je voor Extra druk in de inlaat.

Als je iets in je inlaat zet wat 2-3 psi levert betekend dat dat de motor geen 22psi kan aanzuigen maar max 2-3psi Er kan immers niet meer door de supercharger/turbo.
Het vormt dus een obstakel.

Dat is de reden waarom het slecht is voor je motor: Hij krijgt simpelweg veel minder lucht. Omdat er geen extra druk in het systeem komt.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt waarom je die elektrische turbo/supercharger NIET in je auto moet monteren en beter terug kan sturen naar de verkoper.

Koop van dat geld een setje nieuwe bougies, een luchtfilter, olie en een oliefilter en ik kan je garanderen dat je auto al een stuk beter zal presteren.
Behalve als die dat net nieuw gekregen heeft natuurlijk. (Grote beurt)

Ik weet niet of je serieus bent of een troll bent, maar dit is dus wat ik bedoel. Mensen op deze forum kunnen niet normaal antwoorden maar moeten altijd gaan trollen. Ik heb een 1.5 motor en heb uitgerekend dat de maximale statische druk wat de inlaat aanzuigt is rond 0.5 psi bij 6000 toeren. Ik word hier alleen maar belachelijk gemaakt door trolls, denk jij dat ik dom bent?

Weer onzin forum post, maar leuk geprobeerd ketel.

22 psi aanzuigdruk? Dat is 1.5 bar..... en je kan nooit meer dan 1 bar onderdruk hebben. Kia was toch echt wel goed bezig om naast de Turbo nog zo'n ding eraan te hangen. Op een turboloze motor zal het echt wel helpen tot 3.000 tpm

Keyloged zei:
Ik weet niet of je serieus bent of een troll bent, maar dit is dus wat ik bedoel. Mensen op deze forum kunnen niet normaal antwoorden maar moeten altijd gaan trollen. Ik heb een 1.5 motor en heb uitgerekend dat de maximale statische druk wat de inlaat aanzuigt is rond 0.5 psi bij 6000 toeren. Ik word hier alleen maar belachelijk gemaakt door trolls, denk jij dat ik dom bent?

Lekker dankbaar jegens Pobresh, die altijd moeite steekt in serieuze en uitgebreide technische posts...

D Elzinga zei:
Keyloged zei:

Lekker dankbaar jegens Pobresh, die altijd moeite steekt in serieuze en uitgebreide technische posts...

Hij heeft dus blijkbaar weinig verstand net als jij, als hij serieus is. Mijn 1.5 blok heeft rond 0.5 psi nodig aan statische lucht om geen restrictie te vormen bij 6000 toeren. Hoe groter cilinder inhoud, hoe meer lucht je nodig hebt. Een 1.5 blok heeft dus rond 20-25pk aanwinst bij 3 psi.

Nogmaals, jullie maken jezelf belachelijk door dit soort comments te posten met "23" psi onzin.

@Vladimir/Keyloged: Bedankt dat je mij uitleg als onzin bestempeld.
Ik probeer niemand te trollen. Ik probeer serieus wat uit te leggen op en manier die voor zo veel mogelijk mensen te begrijpen is.

Om dit aan te vullen.
Als jou maximale inlaatdruk van de standaard motor 0,5 bar is. Moet je dus een turbo/supercharger hebben die MEER druk levert dan 0,5 bar.
Dus 0,6bar of meer.
Jou Elektrische Supercharger levert volgens je eigen specificaties 3-5 psi. Dit is 0,2 - 0,35 bar.
https://www.omrekenen.nl/psi-naar-bar/

Dit is dus MINDER dan jou motor maximaal zelf kan aanzuigen standaard.
Er kan niet meer lucht door de supercharger, dan wat hij zelf kan leveren. Daarom blokkeert het gedeeltelijk de inlaat. Waardoor de motor er dus slechter door zal lopen.

Nogmaals: Het is GEEN optelsom.

Ik wil daarbij even vermelden dat een mechanische Turbo of Supercharger meestal rond de 1,0 bar leverd. Ongeveer 3x tot 5x MEER dan jou elektrische dus.
En 2x zoveel als de standaard maximale inlaatdruk van jou motor.

Pietzoveel zei:
@Elzinga: Maar aan aanzuigdruk van 1.5 bar?

De Meeste MAP sensors voor een N/A motor gaan tot 1,5 bar. Daarom heb ik die waarde gebruikt.
Voor turbo/supercharger blokken wordt een sensor tot soms wel 3,5 bar gebruikt.
https://www.mvwautotechniek.nl/map-sensor/

Dus gewoon een gegeven. Ik had ook met andere getallen kunnen werken. Dat maakt voor de uitleg niets uit.
Als er X had gestaan was het nog onduidelijker geweest.
Maar 0,35bar is geen overdruk ten opzichte van een standaard motorblok en dat is wat ik probeerde uit te leggen in een sterk vereenvoudigde uitleg.

Inlaatdruk is in principe geen vacuum, maar een hoeveelheid lucht die door een pijp loopt. Hoe meer lucht, hoe hoger de druk.
Vacuum = geen lucht. Maar dan ook echt niks.

Vacuum kun je alleen krijgen als je lucht ergens uit haalt.
Maar een motor is daarbij in principe gewoon circulair. De lucht die er in gaat, komt er ook weer uit. Dus geen vacuum.
Daarom slaat een motor ook af als je de inlaat dicht houdt: Geen lucht = geen verbranding.

Het zal me wel weer niet in dank afgenomen worden door TS maar deze "discriminerende ezel" zal nog 1 laatste poging doen in simpele Jip en Janneke taal:

Wat je als eerste moet weten is de HOEVEELHEID lucht die de motor aanzuigt op het max. toerental.
De turbo die je gekocht hebt zal MEER lucht moeten kunnen verplaatsen als de HOEVEELHEID lucht die de motor aan kan zuigen, want pas vanaf dat moment bouwt de turbo namelijk DRUK op.
De HOEVEELHEID DRUK wat die turbo maximaal kan leveren is dus afhankelijk van hoe groot het verschil is tussen de HOEVEELHEID LUCHT die de turbo kan verplaatsen en de HOEVEELHEID LUCHT die de motor aan kan zuigen.
Die DRUK (meer zuurstof) zorgt samen met de aangepaste hoeveelheid brandstof (aanpassen software) voor meer VERMOGEN.

Kan die turbo echter NIET meer lucht verplaatsen als wat de motor aan kan zuigen dan bouwt die turbo alleen maar WEERSTAND (negatieve druk) op die dus ten koste gaat van de HOEVEELHEID lucht die de motor krijgt, en dat gaat dus ook ten koste van het VERMOGEN wat de motor levert en kan uiteindelijk MOTORSCHADES veroorzaken.
Dat die turbo NIET meer lucht kan verplaatsen als wat de motor aan kan zuigen is al snel een FEIT als dat 48V BATTERIJTJE wat de turbo aandrijft LEEG is.... dat is volgens jou eigen berichtgeving al na 12 MINUTEN boosten het geval, de turbo kan daarna alleen nog maar WEERSTAND leveren die de motor smoort.

Dus voor je 1,5L Swift:
1,5 liter x 6000rpm = 9000 liter lucht per minuut wat de motor zelf aan kan zuigen.
Die turbo zal dan meer als 9000 liter lucht per minuut moeten kunnen blazen voordat die druk op kan bouwen en aan de motor meer vermogen kan geven.... dat debiet zal vast wel ergens op de verpakking of in het boekje staan, en anders ter vergelijking: 9000 liter lucht per minuut is ook ongeveer de blaascapaciteit van een gemiddelde bladblazer.
Bijkomende dingen:
De 48V batterijcapaciteit moet ruimschoots afgestemd zijn op het stroomverbruik van de turbo.(dus eigenlijk op je rijstijl)
Software moet aangepast worden omdat er meer inlaatlucht beschikbaar is en daar dus ook een aangepaste hoeveelheid brandstof bij moet komen.

Op de overige aspecten (o.a. materiaalkwaliteit, balans, totale afstelling en flow van het inlaattraject) wil ik hier verder niet eens in gaan.
Maar ik heb al genoeg voorbeelden in m'n handen gehad waarbij onderdelen van aftermarket turbo's dwars door de cilinderkop en zuigers zijn gegaan, of koppakkingen en kleppen die verbrand zijn door te grote thermische verschillen in de verbranding dankzij sterk en snel wisselend te arm/te rijk brandstofmengsel... en niet alleen van de hobbybobs, ook van de profs.

@Muddy: Het is een viertakt, dus 4.500 l/min mits de vullingsgraad 100% is (en dat is'ie lekker niet).... En die lucht moet nog steeds aangezogen worden, gebeurt niet vanzelf. Kia en Audi experimenteren ook met die dingen, juist om meer koppel te krijgen voordat de turbo's op snelheid zijn. En waarom dan niet op je eigen auto proberen? Je loopt enige risico dat het mis gaat.... (Ik heb ooit het principe van Yamaha Vmax 1200 systeem van de carburateurs proberen toe te passen m'n Hondaatje 550/4.. Ding liep 220 op de teller daarna). De meeste massaproductie auto's zijn niet optimaal gebouwd, dwz met onderdelen en oplossingen die binnen het budget van de auto passen. Kleine aanpassingen hebben soms groot effect!

Pietzoveel zei:
@Muddy: Het is een viertakt, dus 4.500 l/min mits de vullingsgraad 100% is (en dat is'ie lekker niet)....

Klopt helemaal, dom rekenfoutje van mij.... dat krijg je ervan als frustraties een rol mee gaan spelen in je goede bedoelingen en alles ook nog eens zo simpel mogelijk vertaald moet worden.:(

Ik heb vroeger genoeg geëxperimenteerd met het zo low budget mogelijk opkietelen van motorblokjes (o.a. Suzuki G13 A/B en VW Kever blokken) met behulp van blowers, turbo's en injectie. (LPG en NOS)
Ik weet aardig goed wat daar aan vermogenswinst en risico mee te scoren valt.

Terug
Bovenaan