PascalD: 2025 Mazda 2 Homura Aka & 2015 Mazda CX-3 GT-M

Inmiddels al 3 tanks verder en de Citroën bevalt super. Zo goed zelfs dat we er al langere ritten van ongeveer 100 kilometer enkel mee gemaakt hebben.

Ben ook blij dat we voor de 1.2 zijn gegaan. En ook de kleur valt zowel bij ons als ee mensen die we spreken in de smaak.

Onderhoudsspullen voor het canvas dak moet ik nog aanschaffen. Denk dat ik voor Meguiars ga.

Klopt. 1.2 is maar 2 jaar geproduceerd meen ik. Maar als je deze gereden hebt wil je geen 1.0 meer.

Nieuw forum. Dit topic maar weer eens afstoffen...

Inmiddels zijn de Mazda en de Citroën de 100.000 km op de teller gepasseerd.

De Citroën heeft 2 nieuwe allseason banden gekregen omdat er 1 scheef afgesleten was. De auto is gelijk uitgelijnd. Dit is inmiddels al bijna een jaar geleden en de banden lijken nu gelijkmatig te slijten. Wat het nu veroorzaakt heeft is onduidelijk, maar het is opgelost.

De Mazda is op het normale voorgeschreven onderhoud weer fluitend door de APK gekomen.

Voorlopig ook geen plannen om iets anders aan te schaffen omdat we keuken, badkamer, wc, woonkamer, gang en overloop zijn aan het pakken. Geld zit nu in een nieuwe meterkast, inductieplaat en heel veel andere materialen. Met als doel om de komende jaren klaar te zijn.

Weinig nieuws op autogebied. Het blijft rijden.

Maar zit wel met mijn cabriodak. Meguiars is helaas gestopt met het middel om het dak te impregneren en komt voorlopig niet met een alternatief. Ik heb ze gemaild laatst. Nu heb ik dus net een Turtle soft top pakket gekocht voor de C1. Maar als deze weer op is? Ik merkte nu namelijk dat Raggtop veel is uitverkocht de komende weken en dus leek Turtle mij de veilige keuze voor nu.

Zijn er op dit moment producten die voorlopig leverbaar blijven en hetzelfde of beter resultaat geven. De C1 slaapt net als de CX-3 in de garage en heeft dus minder te lijden.

Ik zou me er voor nu niet te druk om maken, die producten komen vanzelf weer. Bij Carclean zijn in ieder geval nog voldoende producten voor cabriodaken verkrijgbaar.

En dan nog, in ruim tien jaar heb ik de softtop van mijn cabrio nog nooit geïmpregneerd. Gewoon eens per jaar reinigen met een zachte borstel houdt 'm in prima conditie.

Ok. Thanks. Nu doe ik het 2x per jaar.

Nog een tip voor een borstel. Lees overal borstel met paardenhaar. Maar misschien zijn er nog andere opties?

Zie dat hier ook een laag stof op ligt.

De Mazda is net de 112k voorbij. En heeft zonder opmerkingen een 8e jaarbeurt gehad.

De Citroën is voorbij de 124k. Deze staat voorin de garage en mijn vrouw rijd er altijd een paar keer per week naar het werk wat al 42 kilometer enkel is. En bijna dagelijks gaat hij naar diverse sporthallen om de jongens weg te brengen. Hierdoor zijn de maaltijden nog altijd gezamenlijk. Zouden ze met de fiers gaan dan is het helaas niet haalbaar.

Deze had afgelopen jaar wat meer slijtage. Deel van de uitlaat, 2 banden, bougies en de remmen voren maakten het een iets minder aangename rekening. Maar het hoort erbij.

Omdat we het hele huis zijn het verbouwen zal er dit jaar nog niks veranderen op autogebied. De oudste gaat richting de 1.85 en heeft wel wat moeite met achterin de Citroën zitten. Oa het dak (en zeker de airscape) komt hij regelmatig tegen aan. Dus lange ritten maken we niet meer als hij meegaat. Dan nemen we de Mazda. Dus is an sich opgelost en nog geen noodzaak om iets te veranderen. De 1.2 en 2 0 in de wagens doen wat ze moeten doen. Maar toch moet je wat te dromen hebben dus zo nu en dan kijk ik wel eens naar opvolgers...voor de toekomst....

Ja en nee. Familie woont rond de 100 kilometer weg. Dus enigszins goed zitten is wel fijn. Hij moet al wat schuin zitten vanwege zijn lange benen. Recht vooruit duwt hij vol in de stoel anders.

En vooral zijn hoofd wil ik wel ontzien. Even iets gebogen zitten kan wel. Maar niet meer dan een uur. Tenminste dat vind ik. Zelf klaagt hij er niet over.

En de oudste (bijna 16) is nog in de groei. De jongste is ook al aardig op weg. Maar heeft nog even te gaan, is nu 11 maar ook al redelijk groot voor zijn leeftijd. Dus uiteindelijk gaan we toch ook voor hun comfort.

Laatst bewerkt:
De oudste gaat richting de 1.85 en heeft wel wat moeite met achterin de Citroën zitten. (...) Dan nemen we de Mazda

De CX-3 is toch ook krap achterin?

Maar toch moet je wat te dromen hebben dus zo nu en dan kijk ik wel eens naar opvolgers...voor de toekomst....

CX-30/CX-5? ;)

Klopt. Qua benen wel. Maar hoofdruimte heeft hij meer dan in de Citroën.

Zou zelfs een 3 weer overwegen. Ook een paar van gehad. Maar voorlopig is er geen budget voor een vervanger. Want wil dan bij voorkeur weer een van een paar jaar oud.

En vermoedelijk weer een Mazda of mijn vaste garage moet iets anders leuks weten.

Zo, het is weer oktober. Dus APK en onderhoud tijd voor het wagenpark.

Vandaag is de Mazda geweest. Zonder problemen weer een APK. Inmiddels staat de teller op 118085. Niet al teveel voor een 9 jaar oude auto. En hij is nu 4 jaar in bezit waarvan wij er 28.000 zelf gereden hebben. Deze keer bijna 8800 in 1 jaar.

Toch nog het kijken voor iets anders. Maar nog niet helder wat en welke hij moet vervangen. Is er ergens een site waar je de zithoogte kunt bekijken? Kan ik kijken waar mijn zoon met zijn 1.85 inpast achterin. Voordat ik fysiek ga passen.

In de carbase van autoweek staat van de meeste modellen wel de afstand tussen zitting en dak zowel voor- als achterin.

En dan is het toch zover. Veel zitten wikken en wegen wat belangrijk is. En gekozen voor een segment groter. En als we de nieuwe gebruiken voor een langere rit dan kan de oudste voorin zitten. Of zelfs rijden aangezien hij sinds deze week rijlessen heeft. Voordeel van maar 1 segment omhoog gaan is dat ik nu een auto uit 2025 kan kopen.

Besloten dus om de Citroën in te ruilen. Zaterdag gaan we het hopenlijk definitief maken.

Heb al een inruilwaarde. Maar wil via mijn garage een nieuwe voorraad auto kopen die elders in de provincie staat. Daar heb ik ze vanmiddag opdracht toe gegeven.

Hoop morgen of uiterlijk te horen of het kan en hoeveel er moet worden bijgelegd. Het wordt geen cabrio meer.

Ja, en wat word het dan, een Citroën C3, daar kan je verliefd op worden schrijft men, en het is een leuke! Of toch een betrouwbare Mazda, een 2 in hybride is lekker vlot…..

Denk dat mijn auto historie al een goede hint weggeeft....

Hopenlijk kan ik zaterdag meer vertellen. Ben namelijk ook in afwachting of deze kleur en uitvoering nog beschikbaar zijn. En of mijn garage mee kan werken.

Vermoedelijk wel, de Citroën heb ik ook via hun gekocht terwijl hij bij een ander bedrijf te koop stond, toen wel in dezelfde plaats.

Twee leuke Daihatsu Charade heb je gehad en die Applause gaaf. En de rest van de auto's mag er ook wel zijn.

Als de Daihatsu nog had bestaan dan had ik gezegd, dat je naar een nieuwe Daihatsu kijkt maar Mazda heb ook al er meerdere gehad.

Dan denk ik dat je voor een Mazda 2 aan het kijken bent.

Ben benieuwd naar je keuze en kleur.

Heb al 4 jaar een CX-3 GT-M, die blijft inderdaad. En gisteren ook definitief de auto kunnen bestellen. Vermoedelijk aflevering na de carnaval omdat ik er ook nog wat extra accessoires op laat zetten. Alles per telefoon en mail geregeld. Heb de betreffende auto nog niet gezien. Maar is een nieuwe auto. En de kleur heb ik wel al gezien. Nu aftellen.

Een C1 is redelijk ruim. Echter merken we nu de jongens groter worden dat mede vanwege het open dak de ruimte vooral in de hoogte een probleem is voor vooral de oudste.

We gaan er iets op voorruit qua ruimte. Maar zeer zeker nog qua luxe. Hoewel we met de C1 met 1.2 motor, climate control en keyless entry en starten ook al verwend zijn. De nieuwe heeft nog meer luxe.

En als Daihatsu nog geleverd zou worden dan was het zeker een kanshebber. Heb er heel wat gehad sinds ik mijn rijbewijs haalde in 1998. Maar heb zelfs in augustus 2023 de 198 Daihatsu modelauto's verkocht. Inmiddels een nieuwe vitrine met 1:18 modellen van oa Ottomobile, GT Spirit en een Spyker van TopMarques.

Heb al 4 jaar een CX-3 GT-M, die blijft inderdaad. En gisteren ook definitief de auto kunnen bestellen. Vermoedelijk aflevering na de carnaval omdat ik er ook nog wat extra accessoires op laat zetten. Alles per telefoon en mail geregeld. Heb de betreffende auto nog niet gezien. Maar is een nieuwe auto. En de kleur heb ik wel al gezien. Nu aftellen.

Een C1 is redelijk ruim. Echter merken we nu de jongens groter worden dat mede vanwege het open dak de ruimte vooral in de hoogte een probleem is voor vooral de oudste.

We gaan er iets op voorruit qua ruimte. Maar zeer zeker nog qua luxe. Hoewel we met de C1 met 1.2 motor, climate control en keyless entry en starten ook al verwend zijn. De nieuwe heeft nog meer luxe.

En als Daihatsu nog geleverd zou worden dan was het zeker een kanshebber. Heb er heel wat gehad sinds ik mijn rijbewijs haalde in 1998. Maar heb zelfs in augustus 2023 de 198 Daihatsu modelauto's verkocht. Inmiddels een nieuwe vitrine met 1:18 modellen van oa Ottomobile, GT Spirit en een Spyker van TopMarques.
En wat voor kleur heb ge gekocht.

Als je een nieuwe besteld dan zie je hem natuurlijk ook pas aflevering en dus als je hem bij een andere dealer koopt rij je niet zo snel naar je auto.

Had je vaste dealer niks voor je staan.

Nee, mijn garage had wel de juiste kleur, maar niet de gewenste uitvoering. Dit was de enige die nog te vinden was.

Als ik zo terug leest en bij je foto's kijkt kom ik er achter dat deze 3 Mazda2 bij je vaste dealer staan

dit zijn de uitvoeringen die kan bestellen.
CENTRE-LINE
EXCLUSIVE-LINE
HOMURA (deze uitvoering is het niet geworden)
HOMURA AKA

Polymetal Grey
581998-1216-684

Of
Platinum Quartz
525944-1200-675

Of
Soul Red Crystal
582049-1200-675

Ze heb ook nog een jonge gebruikte Deep Crystal Blue staan die staat geloof ik ook wel ergens nieuwe in jouw provincie.

Ik ben even uitgepuzzeld, en gaat het afwachten, kan er ook helemaal er naast zitten.

Jullie zijn goed het puzzelen.

@MCW 84 dat is een mooie combi. Wellicht ooit als opvolger van de CX-3. Is de air stream blue kleur als ik het goed zie.

Klopt @NewMiniCooperC , deze staan er. De kleur had hij dus wel. Uitvoering niet....

Dus jullie zijn er bijna.....

De auto is helaas nog niet bij mijn garage voor zover ik weet

Laatst bewerkt:
Jullie zijn goed het puzzelen.

MCW 84 dat is een mooie combi. Wellicht ooit als opvolger van de CX-3. Is de aerstream kleur als ik het goed zie.

Klopt NewMiniCooperC , deze staan er. De kleur had hij dus wel. Uitvoering niet....

Dus jullie zijn er bijna.....

De auto is helaas nog niet bij mijn garage voor zover ik weet
Stondt de nieuwe Mazda2 in deze zelfde provincie als je woont.

Is de uitvoering een stap om hoog of 1 á 2 stappen naar beneden.

Ik denk zelf aan de uitvoering EXCLUSIVE-LINE in het rood heb gekocht

Provincie laat ik even in het midden. Maar binnen 100 kilometer van mijn eigen garage.

Kleur en uitvoering zijn fout. Nog een paar combi's mogelijk.

Houd wel van wat luxe onderweg....de CX-3 is ook een GT-M. En de C1 heeft als uniek al de 1.2 motor maar oa ook climate control en keyless entry etc....

Door oa carnaval, zelf een drukke agenda etc. Gaan we op 15 maart onze nieuwe auto afhalen. Voor de puzzelaars, het wordt.....

Een 2025 Mazda 2 Homura Aka in Polymetal Grey

Heeft als extra het Driver Assistance Pack. En ik laat oa nog monteren led binnenverlichting, sportpakket (spoiler en aluminium pedalen), draadloos carplay, dimmende binnenspiegel. En wat ik standaard op de offerte laat noteren is een kofferbakmat, luxe kentekenplaten en de auto wordt afgeleverd op allseasonbanden.

Qua verzekering ga ik deze ook bij Mazda onderbrengen omdat ze daar 5 jaar nieuwwaarde regeling kennen en ook de garantie op de auto 12 jaar is.

Of heeft iemand slechte ervaringen met de Mazda verzekering?

Zodra ik hem heb probeer ik foto's te maken. Maar de aflevering mag niet te lang duren ivm wedstrijden van de jongens, visite die er komt etc.

Daar is hij dan....op de eerste foto hadden we hem net een paar uur en moesten we al samen bij de wedstrijd zijn van een van de jongens. Ik als rijder en mijn vrouw voor de wedstrijdtafel. Dus met volle auto's gelijk de grens over. Dus snel even een foto gemaakt van beiden.

7f485fec-6878-4918-a424-bf4837f3e3be.jpg

86985694-b779-40b3-8e51-40979716acfa.jpg

9fdd3390-859d-4375-abe7-b3bb583ad801.jpg

1f83161f-c5c3-459f-a7c7-5bf388a8213c.jpg

b2e88b30-3a16-4e87-a46f-ec8649a3fdb8.jpg

Mooi, mooi als mede Mazda rijder (y). Ik pink een traantje weg als ik die mooie blauwe CX-3 zie (fijne auto maar ik zat er eigenlijk niet zo lekker in), maar veeg het snel weer weg als ik mijn CX-30 hier zie :giggle:
Maar een 2 is toch super klein van binnen als je spreekt over grote tiener kinderen & achterin zitten?

Gefeliciteerd. Fikse dakspoiler, zo te zien.
Dat valt wel Tenminste ik heb grotere spoilers gehad.
f38c4b8e-ecd4-47b7-b6bd-b3f72945e2db.jpg

Mooi, mooi als mede Mazda rijder (y). Ik pink een traantje weg als ik die mooie blauwe CX-3 zie (fijne auto maar ik zat er eigenlijk niet zo lekker in), maar veeg het snel weer weg als ik mijn CX-30 hier zie :giggle:
Maar een 2 is toch super klein van binnen als je spreekt over grote tiener kinderen & achterin zitten?
Ja, maar groter dan de C1. Hij zit er beter in. Voorin heeft hij nig een klein beetje over. In de C1 moest hij een beetje onderuitgezakt zitten.

En de CX-3: gebruiken we al voor de lange afstanden. Vermoedelijk blijft dat zo.

Zit gelukkig in beiden Mazda's vrij goed

Laatst bewerkt:
Daar is hij dan....op de eerste foto hadden we hem net een paar uur en moesten we al samen bij de wedstrijd zijn van een van de jongens. Ik als rijder en mijn vrouw voor de wedstrijdtafel. Dus met volle auto's gelijk de grens over. Dus snel even een foto gemaakt van beiden.

86985694-b779-40b3-8e51-40979716acfa.jpg

9fdd3390-859d-4375-abe7-b3bb583ad801.jpg

1f83161f-c5c3-459f-a7c7-5bf388a8213c.jpg

b2e88b30-3a16-4e87-a46f-ec8649a3fdb8.jpg
Ziet er goed uit en de kleur is mooi.

Nogmaals gefeliciteerd en veel plezier en succes.

Ziet er heel goed uit, mooie configuratie. Al snap ik Mazda niet altijd. Bij een 3 met zwarte wielen, spiegels e.d. krijg je wel weer chromen raamomlijsting en bij deze 2 is ook alles hoogglans maa is het dak weer matzwart :censored:

Strakke uitvoering zo! Heb een mooie GT-M van 2019 gezien welke mijn ouders leuk vinden. Ze rijden nu nog een witte van 2011.

Ja, dak is een carbonlook.

Merkte zaterdag gelijk dat vogels wel schijt hebben aan de 2....

Hadden ze in Kempen (Duitsland) netjes naast elkaar geparkeerd. De 2 was gebombardeerd door de vogels op meerdere plekken. De CX-3 geen spatje....

Inmiddels al wat kilometers met de 3 gemaakt. Interieur is nagenoeg gelijk aan de CX-3. Alleen daar zit geen stuurwiel verwarming in.

Ben nu zoekende naar de netste manier om het kastje van draadloos carplay in het vakje te zetten. Al klittenband gekocht om hem ergens in het vakje onderin vast te maken.

En nog even uitzoeken met geluid. Heb een usb in de auto voor muziek. Mijn vrouw is op dit moment de enige die via carplay verbonden is. Omdat ik reed ging ze op haar telefoon kijken en nu merkten we dat als ze een filmpje keek op bv Facebook dat dit via de luidsprekers komt. Al eens zitten zoeken, maar krijg dat niet opgelost.

Doel is dat we straks de andere 3 androids binnen het gezin ook op carplay zetten. Maar eerst wil ik het geluidsissue opgelost hebben als dat kan. Iemand een idee?

Terug
Bovenaan