Pas op met aankoop Mazda CX5 met bouwjaar 2018 en kleur Soul Red Metallic (donkerrood).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Overweeg je een tweedehands Mazda CX-5 met de kleur donkerrood te kopen let dan even goed op de lak. Deze kan spontaan loslaten en lelijke plekken tot gevolg. Althans dat is het geval bij mijn nieuw gekochte Mazda CX5 van 2018. En niet bij mij alleen. Zoek maar eens naar dit probleem en je zult ook andere vinden met hetzelfde probleem. De oorzaak is een te dunne laklaag.

Je zult wellicht denken dat zal een andere oorzaak hebben, bv hagel. Maar bij een schade in 2020 was al eens geconstateerd door de dealer dat de laklaag te dun was met het gevolg van buitensporig veel "steenslag" schade. Met de schade aan het spotbord is destijds de motorkap op kosten van Mazda mee overgespoten. En nu op de motorkap dus geen lelijke plekken, maar wel op het dak en de achterspoiler. Ik had destijds alerter moeten zijn en dit gelijk moeten aankaarten. Maar ja, toen even iets anders aan het hoofd.

Ik heb in de afgelopen maanden dit probleem aangekaart bij de dealer en Mazda Nederland. Maar die namen in eerste instantie geheel niet de moeite te reageren op mijn klacht. Na aandringen kwam de melding dat de lakgarantie en de fabrieksgarantie al geruime tijd is verlopen. Tja, dat is natuurlijk zo. Maar van een kwaliteitsauto, Madza schermt graag met Crafted in Japen om daarmee een kwaliteitsgevoel te creëren, zou je toch tenminste verwachten dat er een laklaag op zit die bij normaal gebruik meer dan 6,5 jaar mee gaat zonder dat er lelijke plekken in komen.

Maar let dus op dat je niet een auto koopt die ook dit probleem heeft! Ik weet niet of het specifiek dit bouwjaar, model en kleur is.... kan ook voorkomen bij andere Mazda's lijkt me.

Ik was van plan alle kleine schades te laten repareren.... en dacht met Mazda een deal te kunnen sluiten om tegen gedeeltelijk vergoeding het dak en achterspoiler te laten meespuiten. Maar goed, ik zie er nu maar helemaal van af. Maar eens kijken of Audi of BMW een leuke nieuwe auto hebben.....Hopelijk is de deutsche gründlichkeit beter dan Crafted in Japan.
 
Dat is pech hebben bij een relatief jonge auto. Gelukkig zijn CX-5s betrouwbaar en vrij waardevast
Als het een magere troost mag zijn, het is een typisch probleem van Mazda “Soul Red” lak dus bij andere modellen ook en meteen de reden om een MX-5 in een andere kleur te kopen.
Als je wat zoekt vind je op Internet er best veel info over. Ook bij schade laten herspuiten is ook niet iets wat elke shop deftig kan.
 
Na 7 jaar is dat een beetje mosterd na de maaltijd... Garantie is garantie, logisch dat Mazda er na al die tijd niks meer aan doet.
 
Na aandringen kwam de melding dat de lakgarantie en de fabrieksgarantie al geruime tijd is verlopen

Een lakgarantie is vaak toch langer dan de reguliere fabrieksgarantie?
Okay, vaak vanuit roestoogpunt bezien en daar is (nog) geen sprake van, zo te lezen.
Periodiek controle uitgevoerd door de dealer is dan ook van belang, natuurlijk.

Maar goed, blijft een moeilijk verhaal omdat er natuurlijk al vele gebruiksjaren zijn verstreken met allerlei invloeden van buitenaf die 'de schade' mede versneld kunnen hebben (zal een redenatie van Mazda kunnen zijn).
 
Inderdaad een slechte lak. Heb in 2020 gekeken naar een jonge Mazda 6 en vond toen ook een mooie rode bij de dealer. Die was na een jaar al volledig overgespoten omdat de lak problemen veroorzaakte. Toen maar laten staan.
Nadeel is ook dat het een enorm lastige lak is voor schadebedrijven. Kleurverschil is bijna niet te voorkomen.
 
Jammer van die lakproblemen, heb in overweging genomen om als volgende auto eventueel een Mazda 3 te kopen, maar door dit valt die nu waarschijnlijk af.
 
Ik zou het iets ruimer zien JFR, problemen gaan specifiek over de kleur (Crystal) Soul Red en de gevoeligheid voor steenslag, met de andere is vanuit mijn ervaring niks mis. Mijn vorige 2017 CX-3 in Titanium Mica Flash was niks mis mee bij inruil en die is verdomd goed bekeken want ik had een scherp inruilvoorstel gedaan. Mijn 2 Jet Black Mica MX5 s evenmin (2008 en 2017). Ook de Polar Silver CX-30 uit 2019 is 100% spic and span ondanks een snelwegleven bij de vorige eigenaar.

Maar er zijn forummers met veel meer Mazda ervaring die hier vast ook nog zullen reageren - @A3 White met zijn 300+ K KMS CX-5 en @SVF of @MCW 84 (ik verwar ze steeds :rolleyes:, Nicks veranderen al eens). Edit moderatie: betrokken users getagd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het iets ruimer zien JFR, problemen gaan specifiek over de kleur (Crystal) Soul Red en de gevoeligheid voor steenslag, met de andere is vanuit mijn ervaring niks mis. Mijn vorige 2017 CX-3 in Titanium Mica Flash was niks mis mee bij inruil en die is verdomd goed bekeken want ik had een scherp inruilvoorstel gedaan. Mijn 2 Jet Black Mica MX5 s evenmin (2008 en 2017). Ook de Polar Silver CX-30 uit 2019 is 100% spic and span ondanks een snelwegleven bij de vorige eigenaar.

Maar er zijn forummers met veel meer Mazda ervaring die hier vast ook nog zullen reageren - @A3 White met zijn 300+ K KMS CX-5 en @SVF of @MCW 84 (ik verwar ze steeds :rolleyes:, Nicks veranderen al eens). Edit moderatie: betrokken users getagd
Wel jammer van die kleur,rood vind ik zelf een mooie kleur, maar gelukkig dat er dan geen problemen zijn met de andere kleuren.
 
Twee keer een mazda6 gereden; de eerste was Deep Crystal Blue en de tweede Machine Grey. De soul red is idd een hele mooie kleur maar was voor mij iets te opvallend.

Zelf geen (sowieso) geen problemen met de lak gehad. Soul red is mooi als je de auto in de lease heb.
 
Ik rij inmiddels bijna 6 jaar in een blauwe CX-5, ik zie niets aan blanke lak wat los laat. Wat ik wel vind is dat mijn dealer gewoon een eerlijke mening geeft. Mijn geval van de koplampen met vocht is uiteindelijk voor 75% kosten Mazda, de veiligheidsgordel is na ruim 5 jaar volledig onder garantie vervangen. Maar goed, altijd bij de dealer in onderhoud, echter niet voor de banden.

Ik snap dat je baalt, zou ik ook doen. De Audi en BMW dealer leest dit wellicht ook, goed voor de inruilprijs.
 
Mijn geval van de koplampen met vocht is uiteindelijk voor 75% kosten Mazda, de veiligheidsgordel is na ruim 5 jaar volledig onder garantie vervangen. Maar goed, altijd bij de dealer in onderhoud.

Bij mijn CX-3 ook dat gedoe met die gordels A na 5 jaar - import (Duitsland), aankoop (bij een Mazda-specialist), onderhoud (zelf) en... toch is alles vergoed door de importeur. Dus ik heb net als A3 White een + ervaring met de after sales van het merk als het misgaat, ook buiten de garantieperiode.
De specialist gaat wel 'tot het gaatje' voor zijn klanten...
 
Elk merk heeft denk ik wel iets, bij mijn eerste Kia Rio begonnen op een gegeven moment de lichtmetalen velgen te corroderen, dat is destijds netjes opgelost door kosteloos nieuwe velgen.
 
Het is vooral de Soul Red en de Soul Red Crystal die niet erg goed bekend staan. Het zijn prachtige kleuren, vooral de Soul Red Crystal maar voor mij nu ook een reden om bij het zoeken naar een Cx-3 niet specifiek voor een rode te gaan.

Overige kleuren lees ik niet veel bijzonders over, behalve dat ze redelijk gevoelig zijn voor steenslag.
 
Heb meerdere Mazda's gehad. Geen soul red. Veel blauwe kleuren op zowel 3thes, CX-3 en eens geen blauwe 2. Zie mijn topic voor de kleuren.

Heb in al die jaren geen enkel probleem met de lak gehad. Mijn CX-3 die ik nu heb is uit 2016. En over 2 weken komt er nog een polymetal grey 2 bij.
 
Heb meerdere Mazda's gehad. Geen soul red. Veel blauwe kleuren op zowel 3thes, CX-3 en eens geen blauwe 2. Zie mijn topic voor de kleuren.
Heb in al die jaren geen enkel probleem met de lak gehad. Mijn CX-3 die ik nu heb is uit 2016. En over 2 weken komt er nog een polymetal grey 2 bij.

zoals het topic ook al zegt, het probleem zit hem bij de rode. Niet bij blauw of grijs
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan