Pakking thermostaathuis vervangen

Mechanix

Kilometervreter
Goedemiddag,

Ik vermoed dat de thermostaathuispakking van mijn Fiesta weer lek is... o_O

Op zich is het een vrij simpele klus om deze te vervangen. Ik vroeg mij alleen af je de koelvloeistof moet aftappen voordat je het thermostaathuis losmaakt. Aangezien de thermostaat bovenop de motor zit, lijkt mij dat niet. Wie weet dit zeker?

Thermostaat gewoon los halen. Er zal zeker wat koelvloeistof weg lopen. Maar dat is altijd nog minder dan als je de boel aftapt.

Maak de boel wel goed schoon erna anders heb je een stoomboot als de motor warm wordt.

thermostaathuis zal nooit het hoogste punt zijn. Eerder het middelpunt.
Helaas komt daar dus ook een hoop water uit.
Van aluminiumfolie een soort glijbaan maken en een schone emmer onder de auto.
Dan kun je het met beleid loshalen. Loopt de koelvloeistof via dat stuk alufolie netjes schoon de schone emmer in en kun je het hergebruiken.

Scheelt weer 4 euro voor 2 flessen action koelvloeistof :)

Gewoon direct de KVS mee verversen....is maar een klein beetje gedoe. Maar veel makkelijker.

Dat stoomboot heb ik wel geweten overigens.....:p

Ja, maar ik dacht bijna dat ik mijn uitlaatspruitstukpakking niet goed had gemonteerd......

Pobresh zei:
Muddy Bandit zei:
Mechanix zei:
Ah, dat wordt dus geen parkeerplaatsreparatie begrijp ik.

Kan prima hoor, zorg er gewoon even voor dat je auto boven een afvoerput staat.:)

Of de door mij genoemde en beproefde methode :)

Wordt wel lastig aangezien de thermostaat van een Endura-E echt bovenop de motor zit.

Maar kvs aftappen lijkt me sowieso zinloos aangezien de thermostaat bij koude motor dicht blijft en je dan alleen de kvs uit de radiateur laat weglopen. De kvs in het expansievat blijft gewoon zitten. Of zie ik dat verkeerd?

Zie je verkeerd. Als je het thermostaathuis los maakt zal inderdaad het water uit de radiateur waarschijnlijk blijven zitten tenzij er wat druk achter zit en het vanuit de thermostaat wat overdroomt. maar wellicht blijft die netjes zitten (al zou ik de pakking daarvan wel even checken).
Ik denk juist eerder dat de koelvloeistof van het expansievat er uit zal lopen..

Eerste en laatste keer dat ik aan zo'n motor heb gesleuteld is een jaar of 9 geleden dus ik kan me niet zo 123 herinneren hoeveel koelvloeistof er toen uit kwam.

in elk geval wat nieuw koelvloeistof bij de hand hebben en gewoon aan de slag gaan.
Die thermostaathuizen lekken makkelijk doordat de oppervlaktes van zowel de behuizing als de motor (of in elk geval waar de thermostaat in zit) niet mer vlak zijn na verloop van tijd. En ik meen dat er zelfs een papieren pakking voor gebruikt werd (papier en water gaan niet zo goed samen)

Pakking inmiddels vervangen. Tot een klein milieudelicten uitgelopen, want er liep behoorlijk wat kvs weg. Ik heb alleen niet het gevoel dat veel heeft geholpen...

Dus, pasvlsakken vlak maken. En eventueel vloeibare ppakking (dun randje) gebruiken als hechtmiddel voor de originele pakking.

Het huis van de thermostaat die trekt krom.
Het vervangen van het huis met pakking zal dan de enige oplossing zijn.

De meest gemaakte fout is dat de boutjes te vast worden gedraaid, gewoon handvast, is vast genoeg

Wat kost het zoal om zo`n thermostaathuispakking te laten vervangen bij de garage?
Neem aan dat pakking een tientje is, maar hoeveel uur werk kruipt erin?

Voor de zoveelste keer:

1) We schoppen geen oude topics omhoog.
2) We houden het bij 1 topic.

Terence
Autoweek moderator

Terug
Bovenaan