oude occasie met weinig kilometers, goed idee?

A

Anoniem

Guest
Mijn jongste zoon wil een VW Polo 1.2 kopen van een oud vrouwtje.
Het wagentje is uit 2007. Het ziet er als nieuw uit.
Het probleem is de heel lage kilometerstand, ongeveer 30000km.

Is dit een goed idee om deze over te nemen?
Waar moet ik op letten en welk noodzakelijke onderhoud zou er moeten gebeuren?

Graag jullie advies.

Alvast bedankt

Hoeft geen probleem te zijn, nadeel is wel dat er doorgaans fors wat geld voor word gevraagd voor een auto die niet per se beter hoeft te zijn

dat buiten beschouwing gelaten;

er is weinig mee gereden, kijk of alles gangbaar is (remmen) en droogtescheurtjes in remslangen, droogtescheurtjes en leeftijd van banden, vlakke kanten op de banden, droogtescheurtjes multiriem, etc. Veel stilstaan vinden auto's niet prettig, zeker niet buiten.

Als de prijs goed is, en hij rijd goed en is goed onderhouden, elk jaar wel schone olie en goed nagekeken dan is er verder geen probleem natuurlijk. Een goede lange autosnelwegrit zal hem wel goed doen dan denk ik. ;)

Van afstand is het altijd moeilijk om te zeggen. Bij twijfel laat een aankoopkeuring doen, of laat de auto staan. De auto is immers wel 15 jaar oud.

Kijk bij auto's die veel korte stukjes hebben altijd onder de oliedop. Zie je veel mayonaise (witte drap) en koolaanslag dan zou ik het niet doen.
Een beetje witte drap aan de dop is te overzien.

Een auto slijt ook door het stilstaan, kijk goed naar de rubbers aan de onderzijde van de auto zoals van de draagarmen etc, banden, slangen ed.
Kijk ook goed naar de remmen, door veel stilstaan kunnen die vast gaan zitten of ernstig roesten.
Belangrijk is dat de auto regelmatig goed is onderhouden.

Deze motor heeft volgens mij een zwakke distributieketting en spanners,
bij de koude start luister goed of je geen geratel of getik hoort. (dit probleem is bij de 12V motor, de 6V heeft een distributieriem)
Kijk ook of de auto nog soepel rijdt, door vervuiling kan de motor inhouden en niet lekker lopen.

De VW Polo uit deze bouwjaren staat bekend om de zeer matige kwaliteit,
dat zie je helaas niet aan de gevraagde prijzen. Omdat veel mensen nog steeds denken dat het een goede auto is.

Succes.

Ik zou het niet doen, mijn neef kocht als eerste auto de auto van de over buurvrouw, zelfde verhaal nette auto heel weinig kilometers.
Maar toen hij er zelf mee ging rijden werden de afstanden groter en gaf de auto steeds meer problemen en al die problemen hadden te maken met het lange stilstaan.
Daarbij wat AK2 ook zegt, VW uit die tijd staat niet bekent om hun betrouwbare producten.

Frits79 zei:
Ik zou het niet doen, mijn neef kocht als eerste auto de auto van de over buurvrouw, zelfde verhaal nette auto heel weinig kilometers.
Maar toen hij er zelf mee ging rijden werden de afstanden groter en gaf de auto steeds meer problemen en al die problemen hadden te maken met het lange stilstaan.
Daarbij wat AK2 ook zegt, VW uit die tijd staat niet bekent om hun betrouwbare producten.

VWs uit die tijd staan inderdaad niet als heel degelijk bekend.

Alles staat en valt natuurlijk met het onderhoud. De praktijk is vaak dat er weinig word gereden en dat er van APK naar APK gereden word en niet goed meer onderhouden word 'omdat er toch weinig mee word gereden'. Maar juist dan is het goed om te kijken dat de remvloeistof tijdig word vervangen, droogtescheurtjes in rubbers van onderstel, banden, slangen en riemen. Remmen verdienen zeker extra aandacht dat alles mooi gangbaar is. Als dat allemaal wel jaarlijst bijgehouden is, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Helaas is dat vaak niet het geval en juist dan kom je veel zaken tegen als er daadwerkelijk wel echt kilometers gemaakt gaan worden en blijft dat die auto met weinig kilometers die er nog als nieuw uit ziet nog een flinke investering nodig heeft om technisch ook als nieuw te zijn.

Als de auto op tijd zijn beurten heeft gehad hoeft het geen miskoop te zijn. Dezelfde ervaring hebben wij met onze 2007 Peugeot 107 gehad. Gekregen met 6.200 kilometer in 2017, en altijd goed (dealer)onderhouden, moest alleen even flink losgereden worden. Ding was ontzettend traag. Staat nu op 38.000 kilometer.

Slapers moet je eerst wakker kussen en daarna even rustig behandelen zodat de spieren ook weer los kunnen komen.
Even een grote onderhoudsbeurt incalculeren (alle sapjes, filters, snaren, bougies vervangen, remmen controleren/reinigen enz.), als de prijs verder goed is zie ik het probleem niet.
Afgelopen zomer heb ik een auto gekocht die ruim 3x zo oud is en nog geen 20.000 km had gelopen, na de grote technische opfrisbeurt tuft dat ding geheel probleemloos rond.

Dat denk ik ook. Zorg dat je een redelijk budget over hebt om onvoorziene dingen aan te pakken, en vooral doe dat dan ook anders wordt het een auto waar je je altijd aan ergert vanwege gerammel gekraak of biet fijn rijden.

Weinig gereden is niet erg. Wat wel erg is, is als een auto twee jaar heeft stilgestaan. Dan is alles aan rubber wel uitgedroogd en sta je om de haverklap bij de garage wegens vacuümverlies en lekkages.

Wel erg weinig km. Ik rijd sinds 2 jaar een Alfa uit 2004 met 160k km. Dat vond ik zelf weinig. Die moest trouwens ook worden los gereden. Staat nu op 180k. weinig problemen.

Mijn schoonouders rijden alleen naar de supermarkt en komen op 3000 km per jaar.
Deze zit daar nog onder, dus grote kans dat de motor nog nooit warm is gereden.
In dat geval kan er veel sludge in de olie zitten, dus inderdaad de oliedop controleren.
De motor kan door de slijtage ook veel olie verbruiken, daar kom je pas later achter.
De aangekoekte resten in de motor kunnen ook loslaten, als de motor wel een keer warm wordt gereden.
In het ergste geval zal de motor vervangen moeten worden, maar het voordeel is dat de auto wel goed zijn waarde blijft behouden door de lage kilometerstand dus dat verdien je wel weer terug.
Ik zou de gok wel aandurven, als de prijs niet te hoog is..

Heb het zelf ooit gedaan. Een Mitsubishi Colt. Mijn garage belde mij dat hij een Coltje te koop had staan dat van een ex-klant van hem was. De beste dame was er namelijk niet meer. De auto zag er niet uit omdat ze met haar rollator elke keer overal tegen de auto kwam maar dat ding reed als nieuw. Ik kreeg de auto wel heel voordelig mee (heb de auto ook telefonisch gekocht zonder te zien) en technisch denk ik het beste autootje geweest dat ik gehad heb. Was wel altijd trouw onderhouden. Km-stand moet je echter nooit leidend laten zijn. Zegt weinig. Onderhoud en verstandig gebruik zeggen véél meer. Particulier kopen van een eigenaar die de auto al jaren in bezit heeft vind ik daarom altijd het prettigste. Ik kan daardoor beter een inschatting maken hoe de kansen zijn op goed gebruik van de auto.

Terug
Bovenaan