Originele uitlaat stiller maken?

kww

Startmotor
Zijn er mogelijkheden om de originele uitlaat stiller te krijgen?
Ik heb een Mazda 2 van 2013 op benzine.
Deze heeft een spruitstuk met cat, middenpijp en einddemper.
Ik heb al gekeken bij de 1.5 en de diesel versie, maar zo te zien hebben ze allemaal dezelfde uitlaat.
De diameter is vooraan 45 en bij de einddemper is de 43 mm binnenzijde.
Ik dacht bijvoorbeeld aan een losse middendemper en die ertussen door middel van klemmen en dan de maximale maat kiezen die zonder problemen gaat passen.
Zou zoiets werken?
Of zijn er nog andere tips?
 
Ik zou hier heel voorzichtig mee zijn. Maatregelen bedoeld om een originele uitlaat nóg stiller te maken zullen leiden tot meer tegendruk / weerstand in het uitlaattraject. Dit zal dan weer leiden tot prestatieverlies, en hoger brandstof verbruik. Ook motorschade is niet ondenkbaar, Met name de uitlaatkleppen krijgen het dan zwaar te verduren.

Dus ik raad deze "procedure" af.
 
Ter verduidelijking, ik bedoel geen dempers met schotten, maar free flow dempers.


Zoiets bijvoorbeeld, Simons, micro, medium of medi.

Een andere optie is om de bestaande pijp dubbelwandig te maken met dempingsmateriaal eromheen.
Dat laatste heeft weinig effect omdat het meeste geluid uit de uitlaat komt, en niet van onder de auto. Tevens kan het leiden tot oververhitting, en brandgevaar door oververhitting.
 
De vraag is: hoe oud is het systeem dat onder de auto zit? Net zo oud als de auto? Dan heb je kans dat die luidruchtiger is geworden door de leeftijd.
Als er een goedkope uitlaat onder is gezet in het verleden, zal die nu ook lawaaiiger zijn dan origineel.

Een free flow demper is gewoon een absorptiedemper. Die worden vaak als tussendemper gebruikt. (al willen ze bij originele uitlaten nog wel eens een restrictie er in maken)
Je zelfbouw-idee is exact hetzelfde.

@Chef du PHEV Een normale absorptiedemper is ook gewoon een geperforeerde pijp met dempingsmateriaal eromheen, genoeg einddempers hebben dat (deels) ook. Dus niet brandgevaarlijker. Het kan wel leiden tot meer tegendruk als je het niet goed doet.


Je zou de middenpijp (even uitgaande dat het ook werkelijk een pijp is en geen demper) eventueel kunnen vervangen voor een absorptie middendemper om het geluid meer te dempen. Maar als het niet aan een oud uitlaatsysteem ligt zou ik daar advies over vragen bij een uitlaatspecialist. Zij zijn hier dagelijks mee bezig. Zowel voor luidere als stillere uitlaten.
 
De einddemper is al eens vervangen, maar de middenpijp niet.
Desondanks ziet het er nog goed uit.
En de onderdelen zijn nieuw ook niet bijzonder duur om te vervangen.
Ik vraag me alleen af hoeveel effect 1 of 2 extra middendempers zullen hebben.
 
Vaak wordt de uilaat wel vervangen maar de ophangrubbers zien er goed genoeg uit om te hergebruiken. Alleen die worden ook hard en stug en geven daardoor veel meer geluid door aan het interieur. Op zich een simpele en goedkope klus die veel kan verbeteren.
 
Werkt dat ook met een auto demper? Want dit zijn db killers voor motorfiets dempers.
 
banana-in-car-exhaust-tail-pipe-prank-760x456.jpg
 
Ik borduur nog even voort op dit idee, want donderdag gaat de auto naar de apk en dan kan ik zelf ook wat makkelijker onder de auto kijken en dit met de monteur bespreken.
Stel ik pak een OPF en KAT van een wat meer vermogende auto zoals een bmw of een Golf gti, dan heb ik niet alleen het geluid, maar ook het milieu te pakken.
Dan zal het wel op maat gemaakt moeten worden en ik vraag me af of de lambdasondes in hetzelfde schroefgat passen, maar misschien wel een leuke optie.
Immers hele volksstammen die juist die delen vervangen om de auto sneller te maken, en in mijn geval hoop ik dan geen vermogensverlies te hebben vanwege de grotere diameter en oppervlakte.
 
Ik heb jaren geleden in mij Citroen C5 V6 een absorbtiedemper er tussen laten lassen midden onder de auto omdat er bij ca 3500RPM een bepaalde resonantie in het uitlaatsysteem zat. Ik heb dat laten doen bij EPS in Hoogezand (maken uitlaten op maat). Had precies het gewenste effect (resonantie weg) zonder verder negatieve bijwerkingen Interne diameter was gelijk aan de pijp diameter . Meeste klanten van dit soort firma's willen overigens meer geluid, niet minder
 
Terug
Bovenaan