Oriënterende kijken naar een leuke power-sedan

APT

Wegverkenner
Sommigen weten dat ik voor mijn E39 een 4.6 Alpina blok heb liggen. Er komen echter elke keer nieuwe beren op de weg dus in plaats van swappen (naar 4.6 met handbak) overweeg ik ook om helemaal wat anders te gaan rijden. Verschillende auto's heb ik al overwogen maar benieuwd wat anderen vinden en waarom. Hier een lijstje;

Mercedes-Benz CLS55 AMG (2005/2006)
+Vrij luxe, bijzondere lijn, erg betrouwbaar, klinkt goed. Nauwelijks afschrijving meer
-Niet uit elke hoek even fraai

E39 M5.
+Handbak, geniale auto, prachtig model.
-Wel al wat ouder en daardoor meer leeftijdsgebonden kwaaltjes. Mooie exemplaren bijzonder duur.

Maserati quattroporte mk5 facelift
+Porno op wielen. Looks, sound, sound, sound.
-Maar onderhoudskosten? Angst er op leeg te lopen.

Audi RS4 B7 sedan
+V8 en handbak, best mooi model in juiste kleur. AWD handig in herfst en winter
-Audi doorgaans erg duur qua onderdelen. Betrouwbaarheid? Beleving?

BMW F10 M5
+Moderner, redelijk betrouwbaar, mooi model. Goed in vrijwel alles
-Wordt echter als de minste M5 gezien, niet heel uitgesproken qua karakter.

M6 Gran Coupe
+Fraai model, toekomstig klassieker?
-Momenteel ook populair bij fout volk. Iets zwaarder dan de F10 M5 en volgens diverse eigenaren voel je het wel.



Dan wat out of the box opties

Kia Stinger GT (V6)
+Mooi, modern, bijzonder en gok betrouwbaar.
-afschrijving. Kost nu hetzelfde als veel van bovenstaande wagens maar over een jaar of 5 tot 10 gok ik dat de waarde een stuk lager zal zijn. Geen V8

BMW M6 Coupe V10
+waanzinnige auto in de juiste kleur (ooit verfoeid maar mooi oud geworden). Zoals het witte exemplaar dat nu op MP te koop staat. Machtig geluid.
-ze schijnen wel heel slecht te zijn qua betrouwbaarheid.

Alfa Romeo Giulia QV
+wordt net als de E39 M5 geregeld genoemd als één van de beste sportsedans ooit.
-prijzen moeten nog even iets zakken.
Geen V8.

BMW E38 750iL
+looks, machtig ding. Eén van m'n favoriete sedans ooit.
-meer een luxe sedan en weinig sportief aan. Inmiddels duur en lastig om mooie kleurstellingen te vinden.

Op dit moment denk ik dat de CLS55 AMG, E39 M5de grootste kanshebbers zijn. De E39 omdat ie allround zo goed is. Handbak en V8. CLS omdat het waanzinnig veel auto is voor de huidige prijzen. Op een afatandje gevolgd door de RS4. Ook die heeft een handbak en V8. In de juiste kleur ook nog steeds een fraai model alleen rijden ze naar mijn weten minder leuk en dacht dat het blok ook wat issues kende.

Belangrijk; de auto zal als daily gebruikt worden, het hele jaar door. Ook winters dus. Wel als 2e auto, dus alsnog maar zo'n 7k a 8k km per jaar. Verbruik is geen issue. Alternatieven uiteraard welkom.
 
Als je echt smaak hebt dan de Dodge Charger of Challenger met een Hemi V8.
Of diverse uitvoeringen van de Mustang of Camaro.
 
Wilde ik net het youngtimer magazine aanschaffen morgen .. :p

F10 M5 zou ik niet doen, maak er maar niet echt betrouwbaar van ;). En inderdaad mindere M5..

M6 dan eerder want zelfde onbetrouwbaarheid maar waanzinnige V10 ipv wat brave (qua geluid) V8.

E39 M5 vraag ik me af of het beter wordt dan de door jou zorgvuldig opgebouwde e39 waar alleen nog een alpina v8 blok in hoeft.. maarja je wilde altijd een e39 M5 toch? Bloed kruipt..

CLS55 erg gaaf.

Quatroporte ga je echt, maar dan ook echt, hard op leeglopen. Onderhoud is echt Krankzinnig duur waar je bij BMW nog eea zelf kan doen / via specialist.

Rest niet echt mening over.

Alternatieven :
- Jag XJR
- BMW 740i G11
- BMW 540i G30/G31
- BMW (m)340i
- Maserati Ghibli v6
- Mercedes S500 W221
- Mercedes CL500 (C212)
 
@De Dude; ik was erg verrast om mijn eigen auto in de editie van nu tegen te komen. Ik wist dat ze mijn auto zouden plaatsen maar niet wanneer, hoe en wat. Uiteraard een exemplaar gekocht toen iemand mij er op wees.

Ik reageer even in het algemeen op de rest. De Amerikanen heb ik zeker overwogen. Echter, als ik kijk naar de voorgangers vond ik die ook allemaal heel dik destijds (300C, CTS en vroegere Chargers) maar die vind ik zo slecht oud worden. Ik vrees hetzelfde voor de jongere exemplaren. CTS wagon blijf ik mooi vinden maar die als V vinden is denk ik erg lastig.

Een M340i, vast heel goed, maar geen echte M en de grote afschrijving moet nog beginnen. Belangrijker nog, geen V8. Moderne BMW's vind ik doorgaans matig klinken tot zelfs ronduit slecht (F90 M5 comp bijvoorbeeld) Een echte M lijkt me toch de meer interessante keuze. De E90 (en ook de E92) M3 overweeg ik dan weer wel.

Lexus IS-f heb ik zeker aangedacht maar lees vrij vaak dat deze spijkerhard is. Dat zoek ik beslist niet in een sedan. Onze 130i is ook vrij stug maar daar past het bij.

Een E39 met motorschade oid kopen heeft weinig zin tov mijn eigen swappen. Dit omdat ik dan weer van voor af aan moet beginnen om de auto naar mijn smaak te maken. En alsnog moet swappen. Al is er één exemplaar die ik weet te staan die wél interessant is om als nieuwe basis te pakken. Daarover laat ik echter niets los dan alleen dat dit wel een héél bijzonder exemplaar is.

Een E39 M5 zal niet perse beter zijn dan mijn huidige E39. Ik ontloop dan echter wel de kopzorgen en obstakels van zo'n techniek-swap. Qua kosten zal het behoorlijk gelijkwaardig zijn. Dan is het een echte M5 vs een 4.6-6 in droom spec. Voor beiden valt wat te zeggen.

W204 zit in mijn hoofd, ik vind het een erg fraai ding. Strak interieur ook. Ik sluit die zeker niet uit al heb ik in een Benz het liefst de M113k motor.

Modernere BMW's klinken meestal matig al vind ik de vorige generatie 7 wel heel indrukwekkend. De Jaguar XJ-R kijk ik ook wel eens naar maar past me toch niet. Mooi bij een ander. De Ghibli vind ik (sorry liefhebbers) helemaal niets. De andere Benzen wel fraai, maar voor mij net niet.
 
Al is er één exemplaar die ik weet te staan die wél interessant is om als nieuwe basis te pakken. Daarover laat ik echter niets los dan alleen dat dit wel een héél bijzonder exemplaar is.
Misschien geen gek idee. Iets anders kopen is altijd leuk en ook een optie natuurlijk, maar dan blijf je met een blok zitten die je dan niet kan gebruiken.
 
Een Alpina B5 nog iets
Zat ik ook aan te denken, maar die zijn wel snel duurder dan €40k.. een E60 is wel te betalen en erg gaaf met de supercharged V8, maar hetzelfde onbetrouwbare BMW V8 basis blok van de ‘45i’s destijds..

Er staat een mooie F10 Alpina B5 behoorlijk vol uitgerust , zie het Teutonia topic @APT . Wel boven de €40k en nog ex BPM
 
@Jay, ook bij dat exemplaar gaat dan de 4.6 erin. Alleen dat is al een V8 met handbak in de basis dus makkelijke swap. Mijn huidige blok (de M54b30 dus) is nu al interesse in aangezien velen wel weten hoe ik qua onderhoud etc ben.

@De Dude; ik ga even kijken. Ik vind Alpina's vaak erg dik maar de M-modellen toch interessanter. Daarnaast, al is dat niet iets voor nu, zijn Alpina's zéér, zéér moeilijk te verkopen. Het gros zoekt naar een BMW, niet naar een Alpina, die vergeten ze vaak gewoon en die komen in zoekopdrachten dan ook niet naar voren. Ook de kenmerkende styling wordt niet door iedereen gewaardeerd.
 
Wat zal dit een heerlijk topic worden om te volgen :) Of beter gezegd, dat is het nu al met het lekkers dat langskomt.

Paar gedachten mijnerzijds, zonder écht een antwoord te (kunnen) geven:

1. Ik lees aan alles dat jij een BMW liefhebber bent. Dan vrees ik op voorhand dat iets van een ander merk uiteindelijk toch altijd ergens op wel gaat tegenvallen. Niet omdat het slecht(er) zou zijn, maar puur gevoelsmatig omdat het geen Beamer is.

2. Het één sluit het ander niet uit. Ik begrijp dat je een motorblok hebt liggen en dat je een motorloze BMW weet te staan, die wel een match met het blok zou kunnen zijn. Los van eventuele aankoop van een andere auto voor jezelf, kun je jezelf de vraag stellen of er een rendabel 'project' zit in het kopen van die motorloze BMW, jouw blok inbouwen en geheel dan te koop aanbieden?

3. Komt Porsche Panamera al in de prijsrange die je er voor overhebt?

4. Audi RS4 B7 zal qua afschrijving de beste keuze zijn, denk ik. Zo gelimiteerd gebouwd dat de waarde eerder omhoog, dan naar beneden zal gaan bij een juiste behandeling (die jou wel is toevertrouwd!).
 
Je moet met een ding rekening houden en dat zijn de kosten om zo'n auto goed te houden. Een V10 is leuk maar wordt snel een "money pit". De BMW 4.4 V8 schijnt ook een zorgenkindje te zijn...

Verder zie ik dat veel mensen met een BMW M3 of M5 om de 100 duizend kilometer of zo preventief de drijfstanglagers laten vernieuwen als ik de websites van de motorrevisiebedrijven en de Duitse BMW forums zo mag geloven.

Dus ja je slaat 40K eur stuk op zo'n wagen maar dan begint het pas.

Kijk bijvoorbeeld eens op youtube naar "M539 restaurations" die onlangs een Maserati Quatroporte heeft gerestaureerd maar zich vooral bezig houdt met neo klassieke BMWs en dan krijg je een indruk wat er allemaal bij komt kijken. Regelmatig zie ik bijv dat hij andere pakkingen e.d. gebruikt om de zwakke plekken van de motor aan te pakken.
 
Verder zie ik dat veel mensen met een BMW M3 of M5 om de 100 duizend kilometer of zo preventief de drijfstanglagers laten vernieuwen als ik de websites van de motorrevisiebedrijven en de Duitse BMW forums zo mag geloven.
Dit valt opzich wel mee hoor qua kosten. Het is wel duizend-jes werk maar bij de betere specialist -Gijsbertsen bijv- worden er betere after market lagerschalen en/of minder strak geplaatst waardoor je niet meer tegen problemen aanloopt.

Drijfstang lagers / lager schalen valt sowieso mee als je (1) de techniek altijd rustig hebt warm gereden en (2) olie frequent wisselt.

Vaak ben je te bang… en het blijven performance motoren. Dus dat onderhoud daaraan duur is, is een gegeven. Je krijgt er ook veel voor terug.
3. Komt Porsche Panamera al in de prijsrange die je er voor overhebt
vind ik ook wel gave suggestie, al vind ik de eerste versie erg lelijk. Maar das mijn smaak.

How about een Audi (R)S7? Komen die in de buurt van de €40k?
ik ga even kijken. Ik vind Alpina's vaak erg dik maar de M-modellen toch interessanter. Daarnaast, al is dat niet iets voor nu, zijn Alpina's zéér, zéér moeilijk te verkopen
Haha ja.. ik ben toch benieuwd hoeveel verschil er zit bij Alpina’s tussen waar ze voor staan vs waar ze voor worden verkocht. Ik heb verschillende in m’n favoriet staan en man wat blijven die dingen lang online staan..
 
Poeh wat een lijst. E39 M5 is gewoon iconisch.. het is dat ze onbetaalbaar zijn (geworden) voor mij maar dat is wel een jongensdroom. De Quattro is inderdaad porno. Maar.. is een E63 W212 niet net zo rauw en leuk maar dan ook gewoon een fijne auto om normaal mee te rijden? Of een W211, die heb je als 55 en 63..

Ik zou het niet weten.. behalve dat je geen slechte keuze kan maken. Het is allemaal leuk. (financieel ook allemaal leuk)
 
Je huidige E39 is een absoluut unieke auto. Grotendeels door jouw vele inspanningen maar ook als concept steeds zeldzamer: Een naar huidige maatstaven verregaand analoge, pure auto met voorin een iconisch motortype, en een handbak... Ik zie zo gauw niet in hoeverre jij tevreden/blij bent met hoe de auto presteert met deze aandrijflijn, maar als het goed genoeg voor je is.... Als ik kijk welke kant de autoindustrie op beweegt, denk ik meer en meer dat je zo'n auto moet koesteren.

En ben je weer van plan van de nieuwe auto zo'n uniek exemplaar te maken?

Kijkend naar je lijstje zou mijn keuze naar een BMW 6 Gran Coupe gaan, gewoon omdat die mij qua uiterlijk en concept het meest aanspreekt. Maar wellicht geen M6. Ik heb nog nooit in zoiets mogen rijden, laat ik dat voorop stellen, maar ik vraag mij altijd of je met zo'n M nou daadwerkelijk een leukere auto koopt dan met een 650i? Of betaal je vooral veel extra voor prestige en krijg je op de koop toe een heleboel extra onderhouds- en reparatiekopzorgen (waar een 650i ongetwijfeld ook al volstrekt niet goedkoop te rijden valt, zeg maar)? En is het überhaupt niet een beetje onzinnig, een "sportieve" versie van zo'n grote, zware en luxe auto? Ik denk dat anders een Alpina ook helemaal zo gek nog niet is, wel de extra prestaties maar meer comfort dan een M.
 
@sj1001; W211 staat op mijn lijst maar de C129 (CLS op basis van die W211 dus) net wat hoger. Liever geen 63 AMG maar de 55 AMG (vanwege de erg goede M113k motor).

@DeeTwee; qua prestaties zou ik de makkelijker weg op kunnen gaan en dan een supercharger erop. Dan gaat het gewoon naar M5 waarden. Misschien zelfs de betere E39 dan (stuurinrichting van de 6 cilinders die net wat directer en beter is en minder gewicht in de neus. Maar heb het liefst een V8. Puur vanwege de sound en omdat het 'nu nog kan' ik heb altijd geroepen dat ik nog een keer een V8 wil bezitten. Het is echter een optie hoor, mijne houden en dan supercharger erop en klaar. Het is en blijft een hele fijne wagen in mijn droom kleurstelling en inmiddels met wat hele fijne opties.
De 'nieuwe' auto wil ik eigenlijk gewoon laten zoals ie is. Tenzij het een E39 M5 wordt, dan zou ik overwegen om de kleurstelling van die auto naar mijn huidige te maken. Qua 6 gran coupe; 650 en M6 zal qua onderhoud beiden behoorlijk prijzig zijn. De M6 echter zal qua afschrijving weer de betere keuze zijn en het is het topmodel natuurlijk. Een 650 in de juiste kleurstelling sla ik echter niet af.
 
RS7 beetje mwah (eerste generatie). Porsche Panamera vind ik zelfs nogal lelijk. De huidige nog veel te duur helaas.
 
@Zweefduiker; om de 100k betekend bij mij dus eens in de 12,5 jaar... als dat het is.. Maar het is één van de redenen dat de C129 CLS55 AMG zo hoog op mijn lijst staat. Zo staat er in DE een prachtige IWC versie te koop (1 van de 55 gebouwd). Betrouwbaar, mooi én snel. Alleen niet echt een stuurmans auto denk ik. Wordt gewoon tijd voor proefritten.
 
Goed voornemen en dan alle proefritten hier goed documenteren :)

(ok, mag ik eigenlijk niet vragen want ik heb in 2021 mijn keuzeproces in diepe stilte doorlopen…)
 
Er zitten heel veel prachtige, blubberdikke sedans in je lijstje, absoluut, maar ook veel behoorlijk op leeftijd. Dat kan, maar wordt het je daily, dan moet je echt heel, heel diepe zakken hebben om die auto’s helemaal netjes te houden. Dat geld niet alleen voor de Maserati!

6 Gran Coupé vind ik prachtig, maar is meer een luxe long distance cruiser dan persé een power sedan. Ik zou voor iets speelser gaan, zonder helemaal blind er in te stappen: de Alfa Giulia QV is geniaal!!
 
Er zitten heel veel prachtige, blubberdikke sedans in je lijstje, absoluut, maar ook veel behoorlijk op leeftijd. Dat kan, maar wordt het je daily, dan moet je echt heel, heel diepe zakken hebben om die auto’s helemaal netjes te houden. Dat geld niet alleen voor de Maserati!

6 Gran Coupé vind ik prachtig, maar is meer een luxe long distance cruiser dan persé een power sedan. Ik zou voor iets speelser gaan, zonder helemaal blind er in te stappen: de Alfa Giulia QV is geniaal!!
Maar geen V8
 
Wat mijn tegenstaat bij de genoemde powersedans tijdens mijn denkbeeldige "ooit op een dag" zoekopdrachten is het gewicht. Wanneer iets de 1599kg passeert wordt een auto te zwaar om een echte stuurmans auto te zijn maar wordt het meer een GT.

Mijn keuze zou de e90 M3 zijn en dan wel het facelift model. Een tijdloze verschijning vind ik dat. Houdt je ook nog wat achter de hand om hem naar wens te maken.
 
Een E90 M3 zit je ook zeker aan 40k hoor. Dus iets extra achter de hand t.o.v. enkele anderen modellen heb ik dan niet. Ik wil ook beslist geen circuit auto maar juist die GT. Vind ik veel beter passen ook bij de grotere sedans. Een M3 is alweer een klein maatje kleiner inderdaad en staat eveneens wel op mijn lijst.

Dat enkele auto's ouder zijn en daar onderhoud bij komt kijken is mij duidelijk. Dat merk ik al bij mijn huidige E39. En zelfs de E87 130i van ons gaat al richting de 20jr. Dat heb ik echter beslist over voor de meer analoge en pure beleving. Maserati heeft echter dát, plus, naja, Maserati kosten zeg maar. Staat wel veel tegenover. De Giulia QV heb ik ook al op de lijst als outsider staan (want geen V8 maar wel lovende kritieken).
 
Als ex-Maserati rijder kan ik dat alleen maar beamen. Maar goed, een exotische Duitser hoeft daar niet onder voor te doen..
 
Terug
Bovenaan