Opzoek naar een zuinige/betrouwbare B-segmenter of C-segmenter budget 8K

A

Anoniem

Guest
Beste auto specialisten,

Aangezien mijn situatie bij mijn werkgever verandert; 4 dagen werken inplaats van 5 aangezien ik met een nieuw deeltijd opleiding zal beginnen naast het werken ben ik opzoek naar een andere auto. Ik zal dit jaar 22000km gaan rijden uitgerekend. Dit zal voor het grote deel in de Randstad zijn; hoofdkantoor/studie en voor de rest diep Belgie in. Daarnaast zal ik vaak ook mijn dochter er in vervoeren van 3.5 jaar oud. Verder rij ik voornamelijk 75% snelweg & 25% binnen bebouwde kom.

Budget zal 8000,- euro zijn inclusief inruil van mijn huidige auto ''Astra H GTC 2007'Business edition'' 178000KM op de teller. Die heeft 1 week geleden een verse apk gekregen voor 1 jaar en kwam er probleemloos er doorheen. Onderhoud doe ik zelf buiten de remblokken/remschijven > geen ruimte ervoor om dit goed te kunnen doen dus dit zal me ook wel schelen qua onderhoud & geld.

Eisen;
- Zuinig
- Betrouwbaar motorblok
- Minimaal 3 jaar mee moeten
- Comfortabel voor lange afstanden o.a. Belgie
- Leeftijd het liefst boven de bouwjaar 2007
- ik neem aan dat KM niet uitmaakt mits er goede onderhoud gepleegd is?
- Moet qua uiterlijk er wel redelijk uitzien ben nog jong (24 jaar).
- Comfortabel voor dochter
- 4/5 deurs > veel fijnermet een kind

Zelf heb ik al wat zitten kijken hier in de buurt naar wat polo's of golfjes maar 9/10 allemaal import en geen onderhoud historie beschikbaar.
Durf dat risico niet aan. Ben zelf niet merk gebonden als het maar aan de eisen voldoet. Sta open voor alles.



Alvast bedankt!
 
Alles van Vag zou ik laten staan met jou budget veel kans op problemen met de ketting.
Maar wil je een hatchback een station of een sedan? Waar ligt je voorkeur?
Renault Megane
renault-megane-1-2-tce-collection-navigatie-clima-camera.jpg

Renault Megane station
renault-megane-1-2-tce-airco-cr-control-navigatie-116pk.jpg

Alfa Romeo Giulietta
alfa-romeo-giulietta-1-4-t-distinctive-zeer-nette-staat.jpg

paar voorbeelden
 
Denk ook eens aan een toyota auris hybride, zuinig en fijn rijdend en betaalbaar..
 
Epica zei:
Maar wil je een hatchback een station of een sedan? Waar ligt je voorkeur?

Excuses, heb dat niet duidelijk vermeld. Hier heb ik geen voorkeur in dus het maakt niet echt uit of het een sedan/hatchback/station zal zijn.
Overigens de modellen die jij hebt vermeld zien er netjes uit!
 
Die Alfa van Epica is erg mooi. Niet een alledaagse wagen tussen alle Astra's en Golfjes. Zijn zusje is de Lancia.
Ik zou in ieder geval een comfortabele wagen zoeken ivm de vele ritten over de wegen van onze zuiderburen.
Feitelijk is jouw keuze erg ruim en zou ik aanraden om dit gewoon eens op een autosite in te voeren.
 
De al geadviseerde Renault Megane, Alfa Giulietta, Lancia Delta en Toyota Auris zijn goede en betrouwbare opties binnen het budget. Eventueel kun je nog haar de Kia Ceed kijken.

De Golf en Polo zijn relatief duur voor wat ze bieden, en staan zeker niet bekend als heel betrouwbaar, die zou ik niet aanraden.
 
de ceed 2e generatie is idd een fijne outsider.

De auris is er ook zonder hybride aandrijving en is misschien ook een optie voor je

en een citroen c4 misschien nog niets

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/a1bc4804-8ccc-4f66-b0e3-b84c247598c0/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty
 
Netoj zei:
Epica zei:
Maar wil je een hatchback een station of een sedan? Waar ligt je voorkeur?

Excuses, heb dat niet duidelijk vermeld. Hier heb ik geen voorkeur in dus het maakt niet echt uit of het een sedan/hatchback/station zal zijn.
Overigens de modellen die jij hebt vermeld zien er netjes uit!
Dat was wel duidelijk, maar dan nog kan je een voorkeur hebben voor iets wat je mooier vind. Het maakt het zoeken namelijk wat makkelijker.
 
Netoj zei:
Eisen;
- Zuinig
- Betrouwbaar motorblok
- Minimaal 3 jaar mee moeten
- Comfortabel voor lange afstanden o.a. Belgie
- Leeftijd het liefst boven de bouwjaar 2007
- ik neem aan dat KM niet uitmaakt mits er goede onderhoud gepleegd is?
- Moet qua uiterlijk er wel redelijk uitzien ben nog jong (24 jaar).
- Comfortabel voor dochter
- 4/5 deurs > veel fijnermet een kind

- Zuinig v (Héél zuinig, werkelijk gemeten gemiddeld verbruik van ruim 150 auto's 1:18,6 https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/18-Honda/1111-Insight.html?fueltype=2&constyear_s=2009&minkm=15000&powerunit=2
- Betrouwbaar motorblok v
- Comfortabel voor lange afstanden o.a. België v
- Leeftijd het liefst boven de bouwjaar 2007 v
- ik neem aan dat KM niet uitmaakt mits er goede onderhoud gepleegd is? v
- Moet qua uiterlijk er wel redelijk uitzien ben nog jong (24 jaar) v / x... smaak is persoonlijk...
- Comfortabel voor dochter v
- 4/5 deurs > veel fijner met een kind v

Wél even helemaal out of the box denken. Dit is beslist niet het eerste waaraan je denkt: https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/ebbefd2c-0eb7-492b-9ee9-ab1aaa153df3/?utm_source=gaspedaal.nl&utm_medium=coop&utm_campaign=listings-thirdparty Een Honda Insight (hybride) dus... (dit is een voorbeeldadvertentie van een facelift model).

1280x960.jpg


Is dat nou wat zo'n Insight?
Waarom hebben nog maar zo weinig mensen door hoe goed een Honda Insight is? Dit besef lijkt bij occasionkopers maar langzaam door te dringen. Dit is een ruime, dynamische en ook werkelijk heel zuinige auto, met een kwaliteitsniveau dat vrijwel geen ander merk weet te halen. Door zijn hybridetechniek is er vrijwel geen concurrentie.
Bron: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=honda/model=insight/occasiontest/d43358c4-25e8-df11-a731-000c29d2a1e4 (Even helemaal lezen!)
 
Epica zei:
Netoj zei:
Epica zei:
Maar wil je een hatchback een station of een sedan? Waar ligt je voorkeur?

Excuses, heb dat niet duidelijk vermeld. Hier heb ik geen voorkeur in dus het maakt niet echt uit of het een sedan/hatchback/station zal zijn.
Overigens de modellen die jij hebt vermeld zien er netjes uit!
Dat was wel duidelijk, maar dan nog kan je een voorkeur hebben voor iets wat je mooier vind. Het maakt het zoeken namelijk wat makkelijker.
Dan toch een hatchack!
 
Auto encyclopedie zei:
En wat mag de auto maximaal wegen ivm wegenbelasting? Of wat is je maximale maandbedrag wat je aan wegenbelasting wil betalen?

Ik betaal nu zelf per kwartaal ongv 130 euro. Dus hoger als 150 euro het liefst niet. Verder merk ik dat er alleen C-Segmentenen worden aanbevolen buiten de Clio Estate. Ik neem aan dat ik dan toch naar een C-segmenter moet gaan kijken voor een comfortabel wagen?
 
Als je een ruime b-segmenter wil dan zit je snel vast aan de mpv b-segmenters dan zit je hoger en heb je bij sommige modellen last van een irritante a-style. Voorbeelden zijn de Mitsubishi colt , Toyota verso s en subaru trezia modellen die niet echt passen bij elke 24 jarige. Misschien nog kijken naar een Kia venga of Hyundai ix20
Dan kom je in b-segement land uit op de clio station.

De Delta en de alfa van Epica/bmw 530 vallen qua wegenbelasting voor je af, en de megane break gok ik ook, de megane hatchback valt wel aan de goede kant van jou maximale wegenbelasting tarief.

Een 4 deurs heb ik een dubbel gevoel bij , het kan wel heel mooi zijn en comfortabel en sjeik, maar qua ruimte lever je ontzettend in. Ik heb de volgende sedan voor je gevonden.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/mitsubishi/lancer/41380473
ik heb hier inmiddels de naam dat ik vaak met de lancer kom, dus bereid je voor op commentaren ;-) staat ook nog een automaat te koop ,maar die verbruikt meer omdat die nog een 4 traps heeft, wat niet ten goede komt qua verbruik.

succes eerst en als er vragen zijn hoor ik het !
 
Maar wat vind je van de Alfa en Lancia? Je betaalt voor de Alfa 6 euro meer per kwartaal
 
Auto encyclopedie zei:
6 euro per maand dat is €24,- per kwartaal
per jaar is het 24 euro verschil en anders zou het nog altijd 18 euro zijn een kwartaal is een kwart dus x3.
 
Ja per jaar is dus 4x18 is €72 euro verschil. Das het verschil tussen een benzine auto van een auto tot 1250 kg en auto tot 1350 kg. En aangezien we niet weten welke provincie ts woont kunnen we niet van jou rekensom afgaan.

Als het tegen zit en je woont in een dure provincie betaal je € 176 per kwartaal aan wegenbelasting voor de alfa.
 
Auto encyclopedie zei:
Ja per jaar is dus 4x18 is €72 euro verschil. Das het verschil tussen een benzine auto van een auto tot 1250 kg en auto tot 1350 kg. En aangezien we niet weten welke provincie ts woont kunnen we niet van jou rekensom afgaan.

Als het tegen zit en je woont in een dure provincie betaal je € 176 per kwartaal aan wegenbelasting voor de alfa.
Maar de vraag is dan ook niet aan jou maar aan de TS, maar als je voor dat bedrag een auto hebt die hij mooi vind en lekker vind rijden waarom niet. Maar nee jij moet echt overal op commentaar geven, het gaat op wat de TS wil.
 
Epica zei:
Auto encyclopedie zei:
Ja per jaar is dus 4x18 is €72 euro verschil. Das het verschil tussen een benzine auto van een auto tot 1250 kg en auto tot 1350 kg. En aangezien we niet weten welke provincie ts woont kunnen we niet van jou rekensom afgaan.

Als het tegen zit en je woont in een dure provincie betaal je € 176 per kwartaal aan wegenbelasting voor de alfa.
Maar de vraag is dan ook niet aan jou maar aan de TS, maar als je voor dat bedrag een auto hebt die hij mooi vind en lekker vind rijden waarom niet. Maar nee jij moet echt overal op commentaar geven, het gaat op wat de TS wil.

Is een kwestie van lezen, ts geeft aan dat €150 de grens is.iever niet meer dan € 150. Dat heet meedenken
 
Bij deze eisen past een hybride zeer goed. Naast de Insight van Jazzik zou een Prius III ook prima in dit budget passen, dit is bijv. een erg nette:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1429262912-toyota-prius-1-8-full-hybrid-136pk-aut-2010-leer-bekleding.html

Die zal wel weer snel verkocht zijn, ze zijn gewild en op een reden natuurlijk. Staar je niet zo blind op de KM-stand, liever een auto die wat meer heeft gereden met sluitend onderhoud. Qua betrouwbaarheid ga je niet veel beters vinden, qua werkelijk verbruik ook niet en de Prius III is echt serieus ruim. En uiteraard met een fijne automaat, waar eveneens ook weinig aan hoeft te gebeuren, ik zou je alleen aanraderen iedere 1 tot 1,5 ton de olie van de automaat te laten vervangen.

Succes met de zoekactie!
 
view
Zie deze Insight. Even goed alle boekjes en facturen controleren, maar mits goed onderhouden loop je hier weinig risico.

Zie ook de video van autoweek, klokje rond, over de Insight.
 
De Honda Insight is inderdaad een hele goede auto. Wel zou ik aanraden om met de auto's die je op het oog hebt een zeer uitgebreide proefrit te maken, zowel in de stad, als met 130 op de snelweg. Je moet je er zelf immers prettig in voelen. Bij mij viel de Honda Insight toen af, sommige auto's zijn hele stille, comfortabele, koers vaste, autoweg cruisers, dat vond ik niet bij de Honda Insight. Je merkt dat de auto op het onderstel van een B segment Honda Jazz staat.
 
Terug
Bovenaan