Opvolger toyota corolla 1994

DanielMet

Net ingestapt
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar een opvolger voor onze toyota corolla uit 1994. De auto begint wat ouder te worden en er komen wat duurdere reparaties aan. Dit in combinatie met het ruimtegebrek wat wij ervaren willen wij een opvolger voor deze auto. Wij hebben destijds gekozen voor een toyota omdat deze erg betrouwbaar en laag in aanschaf zijn(weinig budget) en dat is in ons geval ook gebleken!

Ons gezin bestaat op dit moment uit Man, vrouw, kind (4 jaar) en een hond. Er wordt niet uitgesloten dat er nog een kind bijkomt :)

Wat zoeken wij?
- Een ruime (liefst station? SUV voelen wij echt niets voor) auto waar we nog een poosje plezier van kunnen hebben.
- Betrouwbaar
- Benzine, we rijden maximaal 15000km per jaar. Meestal minder.
- Een klein budget van 3000 euro. Het is voor ons even een uitgave, maar we hopen dat we hier wel iets goeds voor kunnen halen.

Tijdens onze zoektocht kwamen we een paar auto"s tegen. Nu is mijn kennis over auto's zeer beperkt en vraag ik jullie hulp hiervoor.
De auto's: Hoofdkeuze: Toyota avensis 1.8 of 2.0 Benzine, ruime auto's vaak al wel 2ton gelopen. Over het algemeen vrij betrouwbaar. Koppeling schijnt een dingentje te zijn (voornamelijk diesels?)
- Tweede keus: Volvo v40 1.8 of 2.0(t) Deze auto's voornamelijk de phase II zou vrij betrouwbaar zijn. Mijn vrouw vindt deze erg mooi, ik wat minder, maar uiteindelijk ben ik blij met wat ik kan halen! https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m1606963371-volvo-v40-2-0i-2001-beige-leder-stoelverwarming-apk2021.html deze bijvoorbeeld.

Zijn dit goede auto's qua betrouwbaarheid? (OOk als ze de 2 ton hebben gepasseerd?
Zijn er andere keuzes waar we ook op kunnen letten, die ook betrouwbaar zijn?

Ik dank jullie alvast voor de gedane moeite en antwoorden!

Met vriendelijke groet,

Hans

Laatste generatie nissen primera staan voor gunstige prijzen te koop.

Verder kun je ook overwegen om voor een station uit het C-segment te gaan:

-toyota Corolla
- mitsubishi lancer

Ipv een station kun je ook gaan voor een liftback, die zijn minder zeg maar gerust niet gewild, maar iets minder ruim dan een station, wel op passen dat de hond tegen de achterbank zit bij achterklep dicht doen

Auto encyclopedie zei:
Laatste generatie nissen primera staan voor gunstige prijzen te koop.

Verder kun je ook overwegen om voor een station uit het C-segment te gaan:

-toyota Corolla
- mitsubishi lancer

Ipv een station kun je ook gaan voor een liftback, die zijn minder zeg maar gerust niet gewild, maar iets minder ruim dan een station, wel op passen dat de hond tegen de achterbank zit bij achterklep dicht doen

Hoe is de opvolger van de corolla. Is de opvolger van het model wat ik nu heb denk ik?
Bedoel je zoiets? Ziet er op zich wel goed uit vind ik. https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1610364011-toyota-corolla-1-6-vvt-i-linea-sol-5dr-2006-nap-clima-cruise.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Is het bijvoorbeeld een probleem als die auto's de 2ton al hebben overschreden?

Die oude Volvo zou ik niet aan beginnen met een klein budget. Volvo's gaan alleen lang mee met veel en duur onderhoud. Goedkoop rijden is daar niet bij.

Ga gewoon weer voor een oudere Toyota of evt die Nissan Primera die auto encyclodinges al aanraade

De Volvo V40 al wel een hele oude auto, de jongste exemplaren zijn al 16 jaar oud.
De Volvo V40 is vind ik best mooi oud geworden, let goed op roest en pas op met de 1.8I, dit is de vrij beruchte 1.8 GDI motor van Mitsubishi. Ik heb er vroeger in gereden maar had er toen al meer van verwacht, verschillende concurenten reden gewoon beter.

Bij de Avensis 1.8 hoor je nog wel eens over een hoog olie verbruik.

In deze prijsklasse staan nette exemplaren van veel merken, maar ook oude rommel met veel achterstallig onderhoud of roest.

De Toyota Corolla is best een goede optie, of kijk anders naar de Ford Focus of Mondeo, let wel goed op roest.

@hans dat klopt die generatie Corolla bedoel ik, alleen dan de station uitvoering. Olie verbruik is en blijft een risico. Je kan geluk hebben of pech. Wat dat betreft is de Lancer station betrouwbaarder. Je kan ook voor een yaris verso gaan

Een astra H station kan ook al met je budget , je hebt dan een redelijk moderne auto .

Dank voor bovenstaande antwoorden heren, dat wordt gewaardeerd!

IK ga eens rondkijken naar de voorgestelde corolla en de lancer of ik daar iets moois tussen zie staan. Ik vermoed zelf dat ik dan merkgetrouw bij Toyota blijf. Nooit problemen mee gehad, zelfs niet bij hoge km-stand.

Bij Waardenburg in Scherpenzeel staat nog een voor jou misschien interessant Mégane Scenic.

De V40's zijn betrouwbaar en luxe uitgevoerd en de onderdelen zijn goedkoop.
We hebben er 2 jaar geleden één gekocht met 313k op de teller.
De teller staat nu op 374k en op een stuurkogel en nieuwe achterremmen na, hebben we er nog geen kosten aan gehad.
De distributieriem moet om de 160k of 12 jaar worden vervangen, dus wij kunnen nog doorrijden tot 460k!
De auto is o.a. voorzien van climate control, cruise control, stoelverwarming, elec ramen, spiegels, etc. en was in zijn tijd één van de veiligste auto's.
De auto bevalt zo goed dan onze jongste zoon er ook één heeft gekocht, dus we hebben er nu twee.

We hebben gekozen voor de 2 liter benzine (beide), uit 2002 en 2004.
Er staan er genoeg te koop, dus kies de beste.

Als je gewend bent aan de kwaliteit van een Corolla van '94, dan is de Avensis een al een stapje terug. De twee liter is de betere. Genoemde Volvo is kwalitatief twee flinke stappen terug, dat merk je in ieder geval in onderhoudskosten (niet per se in betrouwbaarheid). De Corolla vanaf 2003 doet kwalitatief zeker niet onder voor de Avensis, en al helemaal niet voor een Lancer zoals een paar posten hiervoor werd gesuggereerd, is eerder beter. Als die Corolla je ruim genoeg is, zou ik daar voor gaan.

Wederom dank voor de input mensen!

Onderhoudskosten is inderdaad wel een belangrijk punt. We hebben niet een denderend budget dus, als de onderhoudskosten wat lager zijn is dat fijn. Uiteraard zijn de v40's die ik heb gezien veelal vrij flink aangekleed voor een lage prijs. Ik vind dat op zich wel mooi, maar het kan ook allemaal kapot als je snapt wat ik bedoel. Daar hangt al gauw een prijskaart aan.

Een vraag die ik mijzelf veelal stel is: met het budget wat ik heb kom je al snel aan een auto boven de 2ton. Soms zelfs al 2,5 ton of zoek ik soms verkeerd? . Is dit erg? Uiteraard komen er op een gegeven moment kosten aan, maar is dit te "voorkomen" als een auto goed onderhoud heeft gehad, aantoonbaar met boekjes etc? Nu ben ik met een toyota niet heel huiverig voor hogere kilometerstanden, met volvo's ook niet zo. Maar wat bij bijvoorbeeld de Opel astra H, die eerder genoemd werd, of de megane?

We rijden niet heel veel op een jaar, maar als we rijden, gaan we vaak met zijn allen. Het duurt voor mij dan ook wel even voordat een auto over de 3 ton gaat.

Een keer "outsider the box" denken kan geen kwaad denk ik.

Voor dit budget zou ik zoeken naar een Hyundai Elantra of Hyundai Accent.

Ook betrouwbaar en veel auto voor je geld. Ik denk dat je met jouw budget een Hyundai kunt vinden met een goede kilometerstand, leeftijd en uitrusting in vergelijking met andere auto's.

Zo'n Astra of Mégane wordt door de bank genomen minder goed oud dan een Toyota. De hogere kilometerstanden in combinatie met oplopende leeftijd zorgt bij die auto's vaak voor sterk oplopende onderhoudskosten. En inderdaad, hoe meer luxe, des te eerder gaan dingen kapot en des te complexer/duurder om te repareren.

Als je wilt weten welke auto's moeiteloos hoge kilometerstanden halen, dan moet je bij Marktplaats eens zoeken op auto's met benzinemotoren en dan sorteren op de hoogste kilometerstanden bovenaan.
Als je de foutief ingevulde exemplaren er tussen uit filtert dan zie je dat 80% een Volvo is, met kilometerstanden boven de 400k. Toyota kom je maar weinig tegen, waarmee ik niet wil zeggen dat het slechte auto's zijn.
De V40 heeft veel luxe opties, toch gaan ze zelden stuk. Dit blijkt uit de reacties die ik lees op het Volvo V40 forum en ook op de verkoopsites wordt er nooit melding gemaakt van defecte opties, hooguit een airco die niet meer wordt onderhouden.

Pepe41 zei:
Zo'n Astra of Mégane wordt door de bank genomen minder goed oud dan een Toyota. De hogere kilometerstanden in combinatie met oplopende leeftijd zorgt bij die auto's vaak voor sterk oplopende onderhoudskosten. En inderdaad, hoe meer luxe, des te eerder gaan dingen kapot en des te complexer/duurder om te repareren.

Auto's van de afgelopen 15 jaar zijn (meestal) complexer dan een Corolla uit 1994, dat is ook het geval bij een Toyota. Bij elk merk kun je dus tegenvallers hebben.

Als je budget iets hoger zou zijn dan zou je ook nog kunnen kijken naar de Renault Laguna 3. Renault is zo geschrokken van de problemen bij zijn voorganger de Laguna 2 dat veel onderdelen beter dan goed waren bij de Laguna 3. Hierdoor is de auto ook op leeftijd zeer betrouwbaar, en goedkoop in onderhoud (is mijn ervaring). Enig zwak punt zijn zoals bij veel auto's de veren, die willen in een land vol drempels nog wel eens breken.

@pepe Laatste generaties Lancers staan met km standen te koop waar je u tegen zegt. Hebben gewoon een 1.6 zonder toeters en bellen.

Vorige week heb ik nog 1 getipt die bij de officiële dealer te koop stond in Apeldoorn met nog geen 110 op de teller voor 4.000 euro, die persoon twijfelde wat en hapte niet gelijk en weg was die. Die persoon denkt dat ik over een tijdje wel weer een ander lancer met 110.000 kilometer voor 4.000 voorbij tover.

Maar bij een Lancer 1.6 zijn bij mijn weten geen olie problemen bij bekend, en bij de Corolla loop je hier meer risico in.

Trouwens ik vind een Corolla wel veel mooier dan een Lancer

Dat olieverbruik zit hem in het onderblok, veelal rond de ton dat het openbaart. Daar had Toyota een goede regeling voor overigens, de kans dat je een niet gemodificeerd exemplaar tegenkomt is vrij klein.

MX6 zei:
Als je wilt weten welke auto's moeiteloos hoge kilometerstanden halen, dan moet je bij Marktplaats eens zoeken op auto's met benzinemotoren en dan sorteren op de hoogste kilometerstanden bovenaan.
Als je de foutief ingevulde exemplaren er tussen uit filtert dan zie je dat 80% een Volvo is, met kilometerstanden boven de 400k. Toyota kom je maar weinig tegen, waarmee ik niet wil zeggen dat het slechte auto's zijn.
De V40 heeft veel luxe opties, toch gaan ze zelden stuk. Dit blijkt uit de reacties die ik lees op het Volvo V40 forum en ook op de verkoopsites wordt er nooit melding gemaakt van defecte opties, hooguit een airco die niet meer wordt onderhouden.

Toyotas worden geëxporteerd voordat ze mega hoge km standen hebben. Die rijden nu met 1.5miljoen km in africa, daar zie ik dus nooit een Volvo.
Dat Volvos give km standen halen komt volgens mij doordat mensen veel geld kwijt zijn aan onderhoud, en als je dit jaar 2k erin stopt, gooi je die auto volgend jaar niet weg voor 500 euro, maar knap je weer t volgende probleem op. Wij hadden er destijds een hoop in de lease, en de facturen van de garage waren echt hoger dan de vw's die we toen ook nog hadden.

Ik wil ook even inhalen op de Volvo-goede auto's discussie..

Volvo's zijn goede auto's, degelijk en kunnen inderdaad hoge kilometerstanden aan. Dat is zeker waar. Als je een goed onderhouden auto hebt, dan kun je (wellicht) jaren vooruit.

2 dingen vergeet "men" vaak...
A Waarom verkoopt iemand een Volvo met (laten we zeggen) 4 ton op de teller, als het zo'n fantastische auto is waar nooit iets mee is. Vaak omdat er (hoge) kosten aankomen.
B Volvo's hebben een ijzersterke naam/imago en wat gebeurd er.... vele (oudere) worden bereden door mensen die niet of nauwelijks nog (goed) onderhoud er aan besteden, immers gaat een Volvo toch niet kapot.

Natuurlijk zijn er ook eigenaren zoals MX6 die goed voor hun Volvo zorgen, maar om een niet zo frisse waar fris te maken, dat is inderdaad een dure grap. Bekende van zit ook in de Volvo-wereld, en de zogenaamde goede auto's (voor niet zoveel) hadden allemaal stuk voor stuk meer mankementen dan mijn Hyundai ooit had.

Hans, misschien zou je ook nog kunnen kijken naar Hyundai, Kia of misschien Daewoo/Chevrolet

Ik was ook even bezig met een station zoeken voor iemand tot 4.000 euro dan. En een i30 en of Ceed station ga je niet vinden voor dat geld. Een Nubira vind ik een ontzettend mooie auto maar heb ik zelf wat vraagtekens bij.

Terug
Bovenaan