Optrekken vanuit de tweede versnelling

Jan 9032412

Net ingestapt
Hallo!

Ik rij in een Opel Agila 1.2, als ik normaal optrek vanuit de eerste versnelling begint hij al na 15 km/u flink te toeren te draaien.
De auto trekt vanuit de tweede versnelling fijner op voor mijn gevoel, maar is dat wel goed voor de auto / koppeling als je vanuit de tweede versnelling optrekt? Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over en van Google word ik ook niet veel wijzer.

Alvast bedankt :)

Die 1e versnelling zit er niet voor niets op. Schade van de motor zal wel meevallen maar je koppelingsplaten vinden dit niet fijn.

In de tweede versnelling optrekken is niet zo goed voor je koppelingsplaat.
Maar zo gauw je een beetje in beweging bent kun je al naar de tweede overschakelen, dus veel eerder als de door jouw genoemde 15 km/uur.
Hoeft de motor niet zo veel toeren te draaien.
Heb zelf een automaat (DSG) en die schakelt ook al naar 2 zo gauw de auto in beweging is.

Deze vraag betreft wel zo'n beetje de basics van de techniek van het autorijden. Geheel eens met haarr.

Bij een gemiddelde personenauto gewoon beginnen te rijden in z'n 1, dat scheelt inderdaad behoorlijk wat slijtage van de koppeling.
Bij de wat zwaardere bedrijfsauto's die berekend zijn op 1000+ kg lading + 3500 kg aanhangergewicht kun je vaak wel probleemloos in z'n 2 wegrijden als er geen lading en aanhanger aanwezig is, dan zal de koppeling niet veel verschil gaan merken en kun je wat vlotter wegsprinten.

De 1 is ook niet bedoeld om hard mee te rijden. Maar om van de plek af te komen. Vaak maak je er nog geen seconde gebruik van.
Helemaal doortrekken tot het rode en dan pas naar de 2 die dan ineens wel vlot optrekt is gewon niet de juiste methode.
De 2 gebruiken om op te trekken al helemaal niet, vind je koppeling niet leuk.

Ik zou meer bezorgd zijn om m'n krukas- en drijfstanglagers dan m'n koppeling. Motoren relatief zwaar belasten bij (te) lage toerentallen is echt niet goed voor een torretje. Daar kom je vanzelf achter als je met een caravan in de bergen het nieuwe rijden gaat toepassen.

als je een grote bestelbus rijd zoals ik(5.16 eind overbrenging) kan je gerust in 2de vertrekken als die licht beladen is.
of met een vrachtwagen kun je uit 3de of 4 de vertrekken(12 of 16bak).

maar een gewone wagen is dat niet aangeraden
die hebben de gearing er niet voor. als hrt glad is kan je het wel doen. of als je stijl bergaf bent ja. maar gewoonlijk is de eerste de beste versnelling

Ik heb dat inderdaad ook met mijn Agila 1.2 (80 pk versie) de verhouding van de 1e versnelling is gewoon heel erg kort. Ik rij gewoon normaal weg maar denk dat ik na 2 seconden al doorschakel naar z'n 2. en vaak rij ik door de bebouwde kom in z'n 3/4 , dat moet ik met de Aygo van mijn vriendin niet proberen , daar moet het echt in zijn 2 want anders vlieg je zo uit de bocht o_O Ook wegrijden in zijn 2 als je nog net rolt is inderdaad geen enkel probleem.

In mijn Ibiza kwam ik in de derde versnelling ook nog wel van de plek af, maar waarom zou je dat in hemelsnaam willen? En de eerste versnelling gebruik je toch ook nooit langer dan een seconde ongeveer?

Jan 9032412 zei:
Hallo!

Ik rij in een Opel Agila 1.2, als ik normaal optrek vanuit de eerste versnelling begint hij al na 15 km/u flink te toeren te draaien.
(..)

Geen idee of je Agila A of B bedoelt..

.. maar bij de Agila A 1.2 waarmee ik vanmiddag reed is 15 km/h in de 1e versnelling net geen 2000 toeren per minuut. 20 km/h is 2500 tpm. Dat zijn toch niet te veel toeren?

Durashift zei:
Jan 9032412 zei:
Hallo!

(..)

.. maar bij de Agila A 1.2 waarmee ik vanmiddag reed is 15 km/h in de 1e versnelling net geen 2000 toeren per minuut. 20 km/h is 2500 tpm. Dat zijn toch niet te veel toeren?
Volgens het “‘nieuwe rijden”/motor slopen wel...

EVV zei:
Durashift zei:
Jan 9032412 zei:
Hallo!

(..)

Volgens het “‘nieuwe rijden”/motor slopen wel...
Ik weet niet hoe nieuw het 'nieuwe rijden' is maar ik ben er ook mee opgeleid en dat is inmiddels al weer 15 jaar geleden. Kan me niet heugen dat je bij het wegrijden ook strikt onder de 2000 toeren moet blijven. En het zal per auto verschillen, maar met name de eerste en tweede versnelling haal je bij het optrekken toch wat langer door.

In de meeste auto's rijd je 15 a 16 km/h als je de auto in z'n 2 laat rollen zonder gas bij te geven. Dat is dan ook wel de minimumsnelheid om van 1 naar 2 op te schakelen. Sterker, ik vind het knap als je tijdens normaal optrekken 'm veel eerder al in 2 hebt weten te krijgen. Want naar 15 km/h optrekken vergt, ook in een Opel Agila 1.2, echt niet veel toeren. Daar daar waar op je toerenteller het rode gebied begint, daar kun je beginnen te spreken van 'veel toeren'.

Terug
Bovenaan