Opknapper

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik wil een auto overkopen van een kennis als opknapper.
De auto loopt niet, maar moet wel op transport naar mijn huis kunnen. Het is een automaat met quattro. Slepen weet ik dus dat geen optie is. Nou is een auto-ambulance ook lastig aangezien we de auto daar niet op krijgen aangezien hij niet loopt. Nog enige andere tips hoe die auto toch naar mijn huis kan? Gaat om een afstand van 8/10 km

Groetjes

Slepen is sowieso alleen voor noodgevallen, dus heel wijs dat je daar niet aan gaat beginnen.
Zoals Lycan zegt, een auto-ambulance met lier is wellicht de beste optie.

dat de wagen niet rijd betekent niet dat ge hem niet op de takel wagen kan krijgen. gewoon in neutraal zetten. en de oplieren.
als dat niet gaat. banden tot 3.5-4bar op pompen en met piepende banden op lieren.

Als je de tijd hebt: ratelspanband. Dan kanje hem overal op ratelen. Desnoods wat groene zeep onder blokkerende banden.
Je kan ook drie hijskatrollen nemen.

Ben ik de enige die vind dat 8 tot 10 km met 30 km/h prima kan worden overbrugd door te slepen?

Terence zei:
Ben ik de enige die vind dat 8 tot 10 km met 30 km/h prima kan worden overbrugd door te slepen?

Als je de automaat definitief kapot wil hebben kan dat prima.

Het probleem met slepen van een auto die niet (meer) start is dat je sowieso geen rem en stuurbekrachtiging meer hebt en als hij al lang stil staat misschien zelfs helemaal niet meer remt. Vandaar dat mijn eigen keuze zou zijn om alleen in geval van nood te slepen, maar een ieder moet dat voor zichzelf invullen natuurlijk.

Of zoals ze ook trucks slepen; cardanas(sen) losschroeven en ophangen.
Slepen met een sleepstang.

Bergingsbedrijf bellen met de vraag wat het kost om die auto ff op te lepelen en over die (kleine) afstand te transporteren.

Is het wel zaak te weten hoe dat quattro systeem uit te schakelen is,. zodat het diff niet kapot draait door de wielen die nog wel over de grond rollen.. ;)

Het quattro-systeem is voor zover ik weet een permanente vierwielaandrijving dus niet uit te schakelen.

Er zijn ook 'dollies' je wielen gaan in een beugel met wieltjes, dan kunnen ze nog steeds slepen zonder dat je wielen gaan draaien

V0RQ zei:
Er zijn ook 'dollies' je wielen gaan in een beugel met wieltjes, dan kunnen ze nog steeds slepen zonder dat je wielen gaan draaien

Dat gaat niet met twee aangedreven assen volgens mij.

929V6 zei:
V0RQ zei:

Vooras van de auto in de hefinrichting, achterkant op een dolly.
Gaat prima, maar wordt in Nederland weinig gebruikt op deze manier.... gewoon opladen werkt nu eenmaal veel sneller.

Muddy Bandit zei:
929V6 zei:
V0RQ zei:

Gaat prima, maar wordt in Nederland weinig gebruikt op deze manier.... gewoon opladen werkt nu eenmaal veel sneller.

Ja, dan heb je dus een professionele takelwagen nodig en kun je net zo goed een autoambulance met lier regelen.

Ff een berger bellen joh. Dat zijn de profs. Moeten af en toe de grootste kreukelaars oppikken. Die weten heus wel wat ze met je Audi aanmoeten.
Weet niet welke regio je woont. Collewijn, Van Eijk en Van t Zand zijn zo maar een paar namen die me te binnenschieten.

Aandrijfas draait door de bak heen.. terwijl er geen oliekoeling/smering is doordat de oliepomp niet aangedreven wordt. Er ontstaat dus warmte dat niet gekoeld kan worden.

In dit draadje is men van mening dat een paar kilometer wel kan en onder de 50 km/h blijven..
https://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?t=37585

Dit doet me denken aan de aflevering van Wheeler Dealers waar ze een Lamborghini Urraco moeten verplaatsen met de remmen vast en een kapotte 'timing belt'. Er werd gebruikt gemaakt van dollies om te skaten en wedges (slim jims) en een lier.

929V6 zei:
Muddy Bandit zei:
929V6 zei:
V0RQ zei:

Ja, dan heb je dus een professionele takelwagen nodig en kun je net zo goed een autoambulance met lier regelen.

Klopt ook, en daar zou mijn voorkeur zondermeer ook naar uit gaan... maar het ging even om die dolly i.c.m. permanente 4WD.:)
Een automaat een kort stukjes op lage snelheid slepen zie ik trouwens ook niet zo'n probleem in, heb ik al vaak genoeg gedaan zonder schade op te lopen.
Waar ik wel een probleem in zie is dat het hier een opknapper betreft, vermoedelijk dus geen geldige apk en misschien ook niet eens verzekerd... en een gesleept voertuig moet wettelijk gezien nog steeds voldoen aan de verzekering- en apk-plicht, het wordt niet gezien als en aanhanger.

Terug
Bovenaan