Opknap auto kopen rond €1000

newz

Net ingestapt
Beste forumleden,

Binnenkort word ik 18 jaar en wil ik natuurlijk ook mijn eigen auto hebben. Nu wil ik niet al te veel betalen en wil ik ook niet maandelijks veel te hoeven betalen. Daarnaast lijkt het me heel erg leuk om te gaan sleutelen aan mijn eerste auto om deze om te toveren tot een werkende auto. Met deze post wil ik vragen of jullie een auto weten die hieraan kunnen voldoen en eventuele tips voor het opknappen ervan. Ik zoek geen auto met roest/laswerk, omdat dit simpelweg niet makkelijk is om te repareren. Het lijkt mij makkelijker om een auto op te knappen met motorschade. Nog even kort mijn wensen:

- Hatchback/coupé/sedan
- Geen hoge maandelijkse kosten
- Budget is rond de €1000
- Niet te lastig op te knappen (eerste keer)
- Zuinig (1 op 15 of zuiniger)
 
Hoeveel is je technische kennis? Een auto met motorschade vraagt vaak wel de nodige kennis en kunde. Zeker als je niet goed weet waar je aan begint kan het enorm in de kosten lopen, zeker als je niet de juiste gereedschappen zelf hebt, en dat wil je duidelijk ook niet.

Voor 1000 euro zou ik met name kijken of er geen grote gebreken zijn en geen roest. Cosmetische zaken kun je mooi zelf doen om hem weer mooi te laten lijken.

Je hebt genoeg auto's die slachtoffer zijn geworden van tuning en achterstallig onderhoud. Maak je hem weer netjes en qua looks weer origineel dan kun je mooi je tijd in kwijt en hoeft niet altijd veel te kosten als je gebruikte onderdelen kunt vinden.
 
Koop iets wat geen laswerk heeft en in de basis gewoon rijdt. Begin met het standaard sleutelwerk. Dan leer je snel een boel en zit je niet in no time met een gestrand project. Kies verder een auto met een goede onderdelen voorziening en voldoende documentatie zoals werkplaatshandboeken. Zo heeft een collega een half jaar geleden zijn 205 cabrio verkocht voor 650 euro. Prima auto in de basis, maar wel klein sleutelwerk nodig als een nieuw aandrijfasje. Zoiets zou ik dan doen.
 
Voor 1.000 euro koop je ook een volledig functionerende auto. Een project kopen met motorschade vind ik net zo'n slecht idee als een project met flink laswerk. Een roestige wielkast of een gaatje in de dorpel maakt dan weer niet zo uit. Verder gewoon even Marktplaats aanslingeren en je hebt al snel honderden opties.
 
AsconaGT zei:
Voor 1000 euro zou ik met name kijken of er geen grote gebreken zijn en geen roest. Cosmetische zaken kun je mooi zelf doen om hem weer mooi te laten lijken.

Je hebt genoeg auto's die slachtoffer zijn geworden van tuning en achterstallig onderhoud. Maak je hem weer netjes en qua looks weer origineel dan kun je mooi je tijd in kwijt en hoeft niet altijd veel te kosten als je gebruikte onderdelen kunt vinden.

Zou je enige auto's kunnen noemen met deze 'opknappunten'? Ik kan er zelf namelijk niet zoveel vinden op marktplaats (die veel goedkoper zijn dan een 'goeie')
 
Wat Mechanics zegt, er zijn genoeg auto's voor 1000 Euro die aan al je eisen voldoen en geen opknapwerk nodig hebben: bijvoorbeeld Starlet, Colt, 323, Civic, Charade.
Nu kan ik me wel voorstellen dat je als 18-jarige misschien een wat "coolere" auto wil. Suggesties:
Mazda MX-3
Toyota Paseo
Civic coupé
Megane coupé

Succes met de zoektocht
 
Motorschade lijkt mij wat ambitieus en risicovol, persoonlijk zou ik zoeken naar een auto waaraan cosmetisch wat verbeterpunten zitten en die wat technisch onderhoud vraagt.

Overigens kun je met jouw eisen alle kanten op, van een youngtimer tot iets veel moderners.
 
D. Elzinga zei:
Motorschade lijkt mij wat ambitieus en risicovol, persoonlijk zou ik zoeken naar een auto waaraan cosmetisch wat verbeterpunten zitten en die wat technisch onderhoud vraagt.

Overigens kun je met jouw eisen alle kanten op, van een youngtimer tot iets veel moderners.

Weet je een paar modernere auto's met deze schade?

Zelf zie ik net deze Twingo

Maar deze lijkt me veel plaatwerk wat nogal in de kosten kan gaan lopen toch?
 
Zwen1111 zei:
Maar deze lijkt me veel plaatwerk wat nogal in de kosten kan gaan lopen toch?

Ja, die is veel te ver beschadigd en hoogstens interessant voor een professionele hersteller of onderdelen. Wat ik bedoel is een auto met bijvoorbeeld verkleurde lak en wat makkelijk te herstellen schades. Zo kocht ik zelf een Volvo waarvan de lak (mat)roze was geworden. Na een paar middagjes poetsen stond er al een veel nettere auto, en echt moeilijk is zoiets niet:

2ex7yop.jpg


25942610843_24d4aa7018_z.jpg
 
Een Peugeot 205 GTI of een 106 Rallye.
Voor die prijs zal je zeker geen topper hebben maar simpele techniek en onderdelen zijn zeer betaalbaar.
 
Ik zou het ernstige sleutelwerk niet opzoeken. Bij particulieren zoeken naar een leuke auto waar de standaard zaken aandacht nodig hebben: banden, distributie, uitlaat, schokdempers. Dan kan je in ieder geval lekker rijden. Een auto hebben is al duur genoeg, zonde om daar weken achtereen geen gebruik van te kunnen maken omdat je een hele motorwissel van plan bent. Heb je wel een eigen garage om te sleutelen?
 
V0RQ zei:
Ik zou het ernstige sleutelwerk niet opzoeken. Bij particulieren zoeken naar een leuke auto waar de standaard zaken aandacht nodig hebben: banden, distributie, uitlaat, schokdempers. Dan kan je in ieder geval lekker rijden. Een auto hebben is al duur genoeg, zonde om daar weken achtereen geen gebruik van te kunnen maken omdat je een hele motorwissel van plan bent. Heb je wel een eigen garage om te sleutelen?

Zelf heb ik geen garage, maar wel een oude schuur waar een auto in kan (en een paar jaar terug een koppakking van een Nissan Patrol vervangen is). Ik heb dus ook geen brug, maar wel een lier die aan het plafond bevestigd kan worden om eventueel de motor eruit te takelen.

Weet je toevallig een auto met deze soort gebreken?
 
Koop de beste auto die je kunt krijgen met minimaal een half jaar apk voor 750 euro.
Dan kun je die 250 euro uitgeven aan het achterstallige onderhoud en kleine probleempjes.

https://www.marktplaats.nl/z/auto-s.html?categoryId=91&priceFrom=400%2C00&priceTo=800%2C00&attributes=N%2C72&startDateFrom=always
 
Je hebt dus al eens een koppakking vervangen? Zoek dan iets waar dat ook nog mee moet gebeuren. Ik vond deze Corsa voor je:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel/m1162012469-opel-corsa-1-2-16v-njoy-let-op-bj-2003.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&pos=7
$_85.JPG


Is verder een prima karretje om mee te beginnen, kent geen uitgesproken roestproblemen of andere zaken volgens mij. Ik vermoed dat de aanbieder er ook graag vanaf wil, omdat 'ie op z'n eigen advertentie biedt (je weet het niet natuurlijk, maar ik vermoed het: de auto staat bij Car Vision Epe en het enige bod is van C-V-E). Weet je meteen waar hij als minimum opbrengst aan denkt...
 
Ik zou een leuke Japanner zoeken. Bv Swift, Starlet, Micra oid. Anders een Twingo, 205, 106. Leuke kleine auto's. Goed zoeken, er staan er genoeg. Met een niet al te groot budget te rijden.
Laat je niet verleiden om voor 300 een 316 compact oid te kopen, klinkt leuk maar je loopt leeg.
 
Wat een leugens!

Maar voor de TS zou ik dan eerder gaan voor een R5. Even goed zoeken op facebook met name daar heb je wel liefhebberskringen die de redelijke en leuke nog niet voor goud geld aanbieden. Lekker simpel, en goede onderdelenvoorzieningen nog.
 
Nico GTR zei:
Wat een leugens!

En mede daardoor staat het voor mij nu wel vast dat de ex-eigenaar van deze Twingo bij een zekere ruil bewust opgelicht is...

Ontopic: een andere, redelijk risicoloze, optie is een goedkoop barreltje van hoogstens een paar honderd euro om zelf een beetje op te sleutelen. Zoiets bijvoorbeeld. Kun je het maken dan rij je spotgoedkoop rond of hem voor een wat hogere prijs weer kwijtraken, kan je hem niet repareren (of gaan er andere zaken kapot), dan verkoop je de nog bruikbare onderdelen en schrijf je er ook niet op af.
 
Maar even zonder dollen, is deze BX (ja sorry, in basis weer een Brad-mobiel maar da's echt toeval) niet wat?

$_85.JPG


$_85.JPG


Geen bedreigende roest, wel wat cosmetische dingetjes en een paar niet al te ingewikkelde APK-afkeurpunten. Kun je dus lekker gaan sleutelen, poetsen en misschien wat budget DIY spuitwerk doen. En wie weet een keertje de gasbollen vervangen ofzo, of weet ik wat er eventueel nog aankomt. Je zou zelfs eens kunnen kijken naar die opmerking over de motor bij gas los, of je daar een oorzaak voor kunt vinden.

Zodra ie eenmaal netjes is heb je een leuk (en erg comfortabel) wagentje waar bijna niemand nog in rondrijdt. Dus uniek en best wel cult enzo. Tevens weegt het iets van 980 kg en zou origineel 105 pk moeten hebben, dus komt nog best lekker van zijn plek ook.

€950 is nog wel wat aan de prijs, ik zou beginnen met €650 a €700 te bieden en dan kijken waar het schip strandt.

Tevens zitten de prijzen van de BX sinds een paar jaar in de lift, dus als je 'm echt leuk opknapt kun je er met wat geluk zelfs nog winst op maken.
 
PannekoekHersteldienst zei:
$_85.JPG


https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1163344696-verkocht-renault-twingo-1-2-december-1998-blauw-191000km-nap.html

Onze grote vriend is genaaid en het was niet eens lekker! o_O

OT, om een BX rijdende te houden is er wat meer nodig dan alleen enthousiasme. Ik zou het niet doen, meer iets voor de gevorderde sleutelaar.
 
eerriikk zei:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/renault/m1163344696-verkocht-renault-twingo-1-2-december-1998-blauw-191000km-nap.html

Onze grote vriend is genaaid en het was niet eens lekker! o_O
[/quote]

Niet verrassend toch?

OT: kijk eerst naar de boekjes en beschikbaarheid van onderdelen voor je naar de auto gaat kijken. Japanners zijn doorgaans duurzaam en degelijk, maar onderdelen lastiger en duurder dan van Europeanen.
 
eerriikk zei:
OT, om een BX rijdende te houden is er wat meer nodig dan alleen enthousiasme. Ik zou het niet doen, meer iets voor de gevorderde sleutelaar.

Toegegeven, voor het bijvullen van die bollen heb je speciaal gereedschap nodig, dat doe je niet even zelf met je €50 sleutelsetje. Gelukkig ook niet echt duur om te laten doen. Maar verder zijn het mechanisch en elektronisch toch geen ontzettend ingewikkelde auto's?

Wel gevoelig; er gaat nog wel eens iets het hoekje om. Maar dan praat je over retourbundels, draagarmlagers, hogedrukleidingen voor de hydrauliek, en toen mijn vader ooit een BX had heeft ie een bepaald probleem met zijn carburateur gehad dat typisch scheen te zijn voor Nederlandse BXen, iets met een waspatroon dat er zat als verkapte katalysator (maar dat gaat hier dus niet op want injectiemotor). En rare dingen als een thermostaat die dicht blijft zitten, of een regelaar van de kachelaanjager die alleen nog maar voluit wil (trouwens zelf opgelost door wat gesoldeerde weerstandjes in te bouwen).

Hoe dan ook, het lijken voornamelijk dingen te zijn die ook voor een beginnende sleutelaar niet onmogelijk zijn om aan te werken, als je je een beetje wilt verdiepen. Wel specialistischer dan wat je tegenkomt bij een doorsnee gebakje, dat wel. Maar ik bedoel: een BX is geen XM. Gelukkig maar.

Maar goed, onder de streep is het inderdaad makkelijker om een ouwe Charade goed te maken. In technisch opzicht dan, want die roesten weer harder.
 
Laten we niet doen alsof een BX niet kan roesten want dat kunnen ze echt wel! Ook al is die verder van plastic gemaakt.
 
Dat zeg ik ook niet, maar deze heeft een behandeling gehad en roest zodoende (kennelijk) niet noemenswaardig op de plekken waar het er toe doet.

Afijn, volgende poging:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/toyota/m1167445915-toyota-paseo-1-5i-gt-koppeling-slipt-licht-bj-1996.html

$_85.JPG


Paseootje voor €760, moet nodig gepolijst worden en de koppeling is aan vervanging toe. Ziet er redelijk afgebeukt uit dus misschien volgt er wel meer.
 
Zijn er nog meer alternatieven? Ik heb precies dezelfde vraag. Een makkelijke en leuke sleutelauto waar veel onderdelen voor zijn.
 
peugeotje 205 kun je nog kiezen , benzine of diesel. ze zijn er in verschillende bouwjaren en zelfs in cabrio. vrij probleemloze auto's waar nog veel van te krijgen is
 
Terug
Bovenaan