[Opinie] Autobrede verlichting gaat te ver...

michel1975 zei:
MCW 84 zei:
michel1975 zei:
Zoals ik al zei een oude mannensoos. Het gaat je allemaal te snel? Dat je het niet mooi vind is prima. Gelukkig hebben we allemaal wat te kiezen. Maar overdag draagt het wel degelijk bij aan de zichtbaarheid.

"Alleen jouw mening is nog geen vaststaand feit"
En wat is volgens jou dan een vaststaand feit? De led strip, die jij niet mooi vind wat mag, zorgt er wel degelijk voor dat je overdag beter zichtbaar bent. Zeg mij maar waar het subjectieve in zit?
In het feit dat het persoonlijk is dat je beter zichtbaar bent. Ik heb geen brede strip nodig om iemand goed te kunnen zien. De dagen dat het hier zo mistig is of heel erg veel sneeuw valt zijn zo sporadisch dat het hier geen meerwaarde heeft.

michel1975 zei:
QV XR zei:
michel1975 zei:
Ik heb led op zowel de Kodiaq als de ID3 zitten. Ik zou geen Xenon meer willen.
Het gaat in dit topic over de passieve verlichting. Niet de hoofdverlichting die je gebruikt om zelf dingen te zien. Een witte ledstrip in je motorkop draagt daar niet aan bij.
Dat zorgt er wel degelijk voor dat je overdag ook beter zichtbaar bent. (..).

Even voor mijn helderheid: de LED strip in de 'grille' bij jouw ID3 werkt toch niet als je alleen DRL aan hebt staan? Strip werkt bij ingeschakeld dimlicht, dacht ik.

Nu ja, áls je dat ook overdag hebt aanstaan ((y)) maakt het dat natuurlijk iets zichtbaarder. Het menselijk brein zal iets meer licht waarnemen dan als die strip niet brand, denk ik.

Durashift zei:
michel1975 zei:
QV XR zei:
michel1975 zei:
Ik heb led op zowel de Kodiaq als de ID3 zitten. Ik zou geen Xenon meer willen.
Het gaat in dit topic over de passieve verlichting. Niet de hoofdverlichting die je gebruikt om zelf dingen te zien. Een witte ledstrip in je motorkop draagt daar niet aan bij.
Dat zorgt er wel degelijk voor dat je overdag ook beter zichtbaar bent. (..).

Even voor mijn helderheid: de LED strip in de 'grille' bij jouw ID3 werkt toch niet als je alleen DRL aan hebt staan? Strip werkt bij ingeschakeld dimlicht, dacht ik.

Nu ja, áls je dat ook overdag hebt aanstaan ((y)) maakt het dat natuurlijk iets zichtbaarder. Het menselijk brein zal iets meer licht waarnemen dan als die strip niet brand, denk ik.
Als de verlichting niet aanstaat, lees op automatisch brandt die strip. Ik had mijn verlichting eigenlijk altijd aan staan in de oude situatie(lees de youngtimers die ik reed) maar bij de Kodiaq en ID3 staat die op automatisch. Maar er zijn nog steeds heel veel mensen die ook overdag zonder verlichting rijden. Dat mag, echter heeft het mijn voorkeur om wel beter zichtbaar te zijn. Dat Frits kennelijk goede ogen heeft wil niet zeggen dat hij niets over het hoofd kan zien. Better safe than sorry.

Barri zei:
ik weet niet of extra verlichting ook zorgt voor betere zichtbaarheid. Vanochtend kwam ik weer auto's met verblindende lampen hebben. Dan kunnen ze fancy verlichting hebben met automatisch grootlicht, maar dat maakt ze echt niet beter zichtbaar. Hetzelfde met zo'n strip: normaliter weet je dat links en rechts een lampje zitten. Nu zie je één streep waardoor de oriëntatie wat lastiger is. Het woord 'zichtbaarheid' kan je dus op verschillende manieren interpreteren.

(y) Net ook weer verblind door veel moderne auto's. Persoonlijk vind ik autorijden in het donker echt niks.

De discussies over die autobrede verlichting en lopende knipperbolletjes was er in de jaren '60 ook: de jongere generatie van weleer vond het toen mooi en innovatief, en de oudere generatie van weleer vond het toen waardeloos... en dat zie je nu ook weer terug, wat dat betreft is er dus ook helemaal niets veranderd in de laatste halve eeuw.

Je kan van meeste profielen niet zien hoe oud iemand is. Als ik met mijn bijna 38 behoor tot de oudjes, so be it :T

Ik vind verlichting over de breedte op de achterkant tof, op de voorkant hoeft dit van mij niet. :)

MCW 84 zei:
Je kan van meeste profielen niet zien hoe oud iemand is. Als ik met mijn bijna 38 behoor tot de oudjes, so be it :T

Dat heeft ook niet zoveel met werkelijke leeftijd te maken, maar meer met hoe het nageslacht je beoordeeld.;)

Toen ik op die 38-jarige leeftijd zat hadden mijn kinderen de basisschool al weer verlaten.
Zolang je kinderen nog op de basisschool zitten is pappa de sterkste, hipste en stoerste kerel die alles kan en alles weet, het grote voorbeeld dus.
Maar als je kinderen eenmaal in het vervolgonderwijs zitten wordt je al snel gedegradeerd tot een ouderwetse zak die alleen maar zeurt en niets toestaat, en vanaf dat moment behoor je gewoon tot de oudjes.
Maar inmiddels hangt de daaropvolgende generatie die in het basisonderwijs zit ook al weer om mij heen, en het blijkt dat wat voor pappie geldt ook voor opa geldt.... de oudjes worden dus vanzelf ook wel weer een sterk, hip, stoer en alleswetend voorbeeld.
:D

Haha ik geloof je graag. Ik heb geen kinderen en wordt doorgaans 5 tot 10 jaar jonger geschat. Ik kan nog prima meekomen met de eind 20ers :) michel1975 heeft het over oudjes terwijl ik jonger ben dan hij is. Dus ik vind zijn betoog verder niet zo sterk.

MCW 84 zei:
Haha ik geloof je graag. Ik heb geen kinderen en wordt doorgaans 5 tot 10 jaar jonger geschat. Ik kan nog prima meekomen met de eind 20ers :) michel1975 heeft het over oudjes terwijl ik jonger ben dan hij is. Dus ik vind zijn betoog verder niet zo sterk.
Het is maar hoe oud je je voelt. Ik had je ouder geschat. Ik vind jouw bijdrages niet zo sterk. Maar ja je bent er niet voor niets al 10 keer afgegooid en onder een andere naam weer terug gekomen.

Boppie zei:
Een naar mannetje die Michel1975. Foei!
:)

Het argument meer licht is beter gaat ook niet echt op wat mij betreft. Waar houdt dat op? Is een lichtgevende motorkap dan ook beter? Lijkt me niet.

Wat mij betreft is dat omslagpunt van beter zichtbaar dan ook nu. En ik denk dat de zichtbaarheid met deze strips relatief weinig verbetering (zo niet verslechtering) van de zichtbaarheid en de ruimtelijke perceptie oplevert.
Ik ben van mening dat deze strips alleen een esthetische waarde hebben en naast het feit dat ik het spuuglelijk vindt, ik het ook afleidend en misleidend vindt.

Het is qua verlichting een soort wapenwedloop. Daarnaast worden autoruiten steeds donkerder (de voorruit van mijn Kever is niet getint), dus heb je meer verlichting nodig om hetzelfde zicht te hebben.
Stel dat er helemaal geen omgevingsverlichting meer is, dan heb je aan een kaars voldoende om goed te zien. We beginnen aardig door te slaan met verlichting, en dan heb ik het niet alleen over de auto's.

Maar je hoeft echt geen wagenbreede lichtstrook te hebben om een bak licht te creeeren. Kijk naar de achterlichten van de gefacelifte 3008/5008. Links/rechts slechts drie (relatief gezien) kleine strookjes. Maar daar komt -in het donker- een bak licht vanaf!

Ik kan niet zeggen dat ik mij daar een moment aan gestoord heb, verder vindt ik het eigenlijk wel aardig dat er wat meer expressie uit de ontwerpen gaat spreken dat de standaard blijf maar in de hoek van de auto verlichting.

Of het functionaliteit verbeterd kun je lang en breed van gedachte over wisselen net zoals of je het mooi vindt. Het zorgt in ieder geval wel weer zo af en toe weer eens wat anders voorbij komt rollen waar je even van opkijkt wat de recht toe recht aan benadering weer eens doorbreekt.

Lekker doorgaan zo en zolang dat de veiligheid niet aantoonbaar functioneel belemmerd zeg ik hoe gekker hoe interessanter !

Terug
Bovenaan