Opel Zafira <2016

A

Anoniem

Guest
hallo allemaal, ik ben jeroen en momenteel rijdend in een renault grand scenic uit 2013.

Door de vele motorische ellende van de scenic: nieuwe turbo, enorm hoog olieverbruik en 2x een nieuwe ketting ga ik opzoek naar iets anders, in ieder geval geen fransman meer!

Na wat rondzoeken zie ik regelmatig interessante zafiras tekoop staan, echter heb ik geen idee wat een echte betrouwbare motor is, ?

De 1.4 (140pk) die net 1300kg kan trekken en dus net voldoende voor mijn caravan a 1300kg, ik denk dat ik toch sneller dit type motor zal kiezen.

De 1.6 (170 of 200pk) met voldoende kracht voor een caravan? Maar erg onzuinig in tijden van duren benzine kosten.

Het liefst wil ik het laatste model zafira voordat hij een busje werd, maar mocht dit financieel niet haalbaar zijn, dan het eerdere model. Bouwjaar waar ik naar kijk is 2015 tot 2018

Maar wat zijn nu zaken waar ik goed op moet gaan letten bij aanschaf?? Via google wordt ik niet veel wijzer over een Zafira, en het opel forum is erg stil helaas.

Alvast bedankt!

Ik zal eerder voor een kia carens gaan van de laatste generatie, de 2 lier mag 1500 kg trekken. Kia heb ik kwalitatief hoger zitten da Opel of chevrolet.

Nadeel van de carens is dat jje de 2 liter van de laatste generatie met een lampje moet zoeken, en voor een gunstig verbruik ben je bij de Kia ook aan het verkeerde adres.

Ik neem aan dat je E achter B hebt, anders mag je met een Zafira die caravan niet trekken, je gaat dan over de maximale 3500 KG totaalgewicht van het B rijbewijs heen.

Maar wat mag de volgende auto kosten? Hoeveel mensen moeten er in kunnen?
Ook de Zafira 1.4 heeft kans op hoog olieverbruik door een defect membraam.

Er staat een occasiontest voor de Zafira op deze site, probleemloos is de Zafira zeker niet. De auto kent best veel zwakke punten.

De Renault (Grand) Scenic 4 vanaf 2018 met de samen met Mercedes ontwikkelde erg fijne en betrouwbare 1.3 TCe (1.330CC) motor is een aanrader. En duidelijk betrouwbaarder dan de Opel Zafira.

De 1.2 TCe met 1198 CC, die ook in de Renault Scenic 3 uit 2013 lag, was in de eerste bouwjaren zeker niet fantastisch ( maar dat had je al gemerkt), de Renault Scenic 3 kon je veel beter kopen met de 1.6 16V' 1.4 TCE benzine of met diesel motor.

Je hebt net een beetje pech gehad met de gekozen motor, vaak zijn Renault motoren juist erg goed en betrouwbaar. De 1.2 TCe met 1198 CC hoorde daar niet bij, en kende vervelende en dure kinderziektes. De meeste problemen waren met de distributieketting en spanners bij de 1.2 TCe van 2012-2015 met 130 pk.

Kijk ook anders ook naar de Ford (Grand) C Max .

Succes.

De 1.3 TCe is ook niet helemaal foutloos, maar het zijn wel makkelijk en goedkoop op te lossen dingen of goed te voorkomen. Er treedt snel vervuiling op bij cilinder 1, veroorzaakt door het nieuwe rijden (zeikerig laag in de toeren) en E10. E5 tanken en regelmatig bij warme toeren even flink doorhalen voorkomt het. Reparatie is niet heel kostbaar, wel irritant.

Prima wagens.
Mijn vader had er eentje, hij klaagde wel eens over de zijwind gevoeligheid.
Hij heeft een electonische oliepijl stok, en zo nu en dan een beetje olie bijvullen is echt niet erg. (vraag maar aan de vag rijders)
Ze staan er genoeg, zoek een leuke kleur uit en rijden maar.
Als je van een renault naar een opel gaat heb je misschien wel even tijd nodig om aan de hardere stoelen te wennen.
Vaak ben je te bang.

De volgende auto mag rond de 16.000 - 17.000 euro kosten
Zoek een auto vanaf 2015, met minder dan 100.000km gelopen.

We zijn met ze 5-en, een 7-zitter zou wel handiger zijn maar ook minder aanbod.

De 1.3 is dus stukken betrouwbaarder?

Ja inderdaad de 1.2 is 1 brok ellende, in mijn geval. 2x nieuwe ketting (1 zelf betaald, 2de na 8 maanden onder garantie, nieuwe turbo ook defect door te lage oliepijl)

We zijn helemaal dol op onze MPV, dus de nieuwe auto zal ook waarschijnlijk een MPV moeten worden of SUV, de modellen die ik ook interessant vind:
- Ford Kuga, 2000kg kan hij trekken, ideaal met de caravan!
- Ford S-Max, erg duur, voor mijn budget krijg je al snel 1 die veel km heeft gelopen...
-Ford C-max, alleen de 1.5 kan mijn caravan trekken :)
- Renault Kadjar, alleen de 1.3 is nog te nieuw en duur... de 1.2 tce ben ik erg bang op de zelfde ellende als nu, dus dit zal hem niet worden
- Renault Grand Scenic 1.2, nieuwere model maar is dit nog steeds het zelfde 1.2 ellende blok? Mijn renault dealer zij namelijk van niet? er schijnen meerdere versies van de 1.2 blokken te zijn??
- Opel Insignia 1.6t

De 1.3 is inderdaad een hele betrouwbare motor, de motor zit ook in mijn Renault Clio 5 met 7 traps EDC automaat en doet het erg goed. Loopt mooi, soepel en stil, en is zuinig met brandstof. En geen meetbaar olieverbruik.
De motor levert al heel veel koppel bij lage toeren, en tank gewoon Euro 95.

Ik doe niet aan het nieuwe rijden. En rijdt relatief veel over 100 km wegen, en snelwegen.

Bij de 1.2 TCe zijn in de loop van de jaren verbeteringen door gevoerd, bij bv de Kadjar en Megane 4 zie je al veel minder problemen, en waren deze motoren verbeterd, en best betrouwbaar. De meeste van deze auto's zijn van 2016 en later.

Zelf zou ik wel eerder 1.3 TCe kopen, en dan iets meer betalen.

hi, jazeker, maar moet zeggen dat de buitenkant erg opzich wel knap uitziet, maar de binnenkant vind ik helemaal niks

Ik ben nog eens rond aan het kijken gegaan:
- Kia sportage, het nieuwe huidige model met veel geluk kan deze betaalbaar zijn
- Kia sportage, vorige model
- Ford Kuga vind ik wel mooi, maar liefst model na 2016
- Hyundai ix35, ook wel prima, al vind ik de kia knapper.

Jeroen 4002448 zei:
Ik ben nog eens rond aan het kijken gegaan:
- Kia sportage, het nieuwe huidige model met veel geluk kan deze betaalbaar zijn
- Kia sportage, vorige model
- Ford Kuga vind ik wel mooi, maar liefst model na 2016
- Hyundai ix35, ook wel prima, al vind ik de kia knapper.
Het huidige model ga je echt niet vinden binnen jouw budget, die is pas op de markt gekomen, het uitgaande model misschien wel.

Terug
Bovenaan