Opel Vectra C inhouden bij optrekken

F 303

Startmotor
Beste forumleden,

Mijn Opel Vectra C met motor Z18XER (192.000 km gelopen) houdt in bij halfgas- tot volgasoptrekken, de toerenteller glijdt dan niet soepel naar het maximum en auto houdt in.
Er branden geen storingslampjes, bij uitlezen met een simpele OBD2 meter geen foutcodes.
Ongeveer een maand geleden gaf de Opel wel foutcodes P0136 en P0036 mbt lambdasonde 2 (overigens toen geen klachten aan de motor), ik heb die een paar keer gereset en tot op heden niet meer teruggekomen.

Kortweg:
- inhouden/schokken bij halfgas- tot volgasoptrekken
- geen foutcodes
- bij rustig accelereren geen bijzonderheden
- starten gaat normaal en snel
- geen problemen bij constante snelheid (ook bij plus 150 km/uur geen problemen)

Ik hoop dat jullie suggesties hebben!

Goh dit kan vanalles zijn, is de auto verder wel gewoon bijgehouden qua onderhoud? Filters, bougies, olie etc gewoon nog goed?

Ik zou eerst kijken naar de katalysator, die schijnen weleens verstopt te zitten bij deze modellen, of naar de penbobines maar dan zou de auto afentoe op een cilinder minder moeten lopen en dat merk je vaak wel. Distributieriem recent laten vervangen misschien?

De auto is zelf netjes onderhouden en ook bereden. Ik zit zelf ook te denken aan de bobine of de luchtmassameter.
Ik heb wel een tankbuurt geleden Wynn´s injector cleaner er ingegooid voor het geval dat, maar helaas nog geen effect. Ik denk er nog over om Forte bij de benzine te doen, mogelijk meer effect...

Dit klinkt alsof de auto bij meer dan half-gas, onvoldoende benzine krijgt, oftewel het mengsel te arm wordt. Over de oorzaak, kan ik op afstand niets zeggen.

Ongeveer weken geleden ging de auto in noodloop bij een kort ritje op een N-weg; geel motorlampje aan, onregelmatig stationair toerental en minder vermogen. Ik heb vervolgens de auto uitgelezen en er kwam toen één foutcodes uit: P0304 (misfire cylinder 4). Na resetten liep de motor direct goed en ik heb de weg terug geen problemen meer ondervonden door zeer rustig te rijden.
Na deze foutcode heb ik besloten om de bobine en de bougies te vervagen. Nadien geen inhouden/schokken meer bij optrekken!

Case closed!

Heeft die motor een verstelbaar nokkenassysteem?
Zo ja, Ik zou het daar eens in gaan zoeken.

Terug
Bovenaan