Opel Stationwagen (Insignia Gekocht)

A

Anoniem

Guest
Goedendag,

Ter vervanging van m'n '12 Corsa 1.3 EcoFlex 5D zoek ik een stationwagen. Vast staat dat het een Opel moet zijn en waarschijnlijk een Diesel. Dit gebaseerd op minimaal 25k km/jr en de erg gunstige brandstofprijs en aanschafprijs van jonge gebruikte diesels

Onze voorkeur gaat uit naar een Insignia met een 2L. Vermogen maakt niet veel uit, maar de 110pk versie lijkt me te langzaam.

Moet ik ergens op letten met die serie motoren? Zijn er bekende problemen? Is de 1.6 (veel) beter?

Of moet ik een Astraatje met een 1.7D kopen?

Of afzien van diesel, en 'gewoon' een benzine auto kopen? We willen komende jaren wel probleemloos iedere stad in kunnen rijden (bloedhekel aan P&R)

Budget ~€9000,-

De 1.7 is volgens mij tot 2014 gemaakt terwijl je voor je budget ook een 2016-2017 auto kan kopen met de 1.6. De 1.7 is een Euro 5 en de 1.6 een Euro 6 motor.

Daarnaast is het 2014 model veel zwaarder (1450 kg) dan de nieuwere (1295).

Houdt rekening dat Opels (atra j en eerste generatie isginia) uit die tijd zware jongens zijn qua houderschaps belasting. Verder verdient de 6 bak aandacht.

De 1.7 diesel is van Isuzu en oer degelijk, maar niet de schoonste.

De astra k en 2e generatie insignia zijn qua gewicht wel gunstig, maar zeker die insignia wordt uitdaging met je budget.

Binnen Opel heb je ook nog de chevorlet cruze, deelt onderstel en techniek met de astra j. Bijna een Opel dus. Qua gewicht komen ze helaas overeen

Igv Astra: Het loont om achter een Astra van de meest recente generatie (K) aan te gaan, is op alle vlakken een betere auto. Geldt ook Insignia, maar ik denk dat je budget dat niet toe gaat laten.

Of toekomstig ook nieuwste/nieuwere generatie diesels geweigerd gaan worden is een beetje koffiedik kijken vrees ik.

Bij een Insignia vooral voor de 160 pk diesel gaan, die heeft een veel betere versnellingsbak. De diesels hebben eigenlijk twee problemen die wel eens voor komen.
De koeler van het EGR systeem wil nog wel eens lekken wat koelwaterlekkage tot gevolg heeft. Dit is relatief simpel zelf te vervangen, als de bouten waarmee die vast ziet niet te ver weggerot zijn zoals in mijn geval. Ik moest 3 van de 6 uitboren wat een beste uitdaging is. Anders was het een klusje van een uurtje, prima op de oprit te doen.

Een ander probleem wat soms voor komt is een ring in het carter bij de oliepomp. Deze lijkt wel eens uit te drogen waardoor de motor problemen krijgt met oliedruk opbouw bij koude start. Dit is redelijk funest als niet snel opgelost wordt. Een lastige klus aangezien bij sommige motoren 2 bouten van het carter verscholen zitten achter de versnellingsbak waardoor die er af moet.

Zelf heb ik alleen het koelwaterprobleem gehad, mijn schoonvader het oliedruk probleem. 2 andere Insignia diesels hebben deze problemen nooit gehad.

Mijn Insignia heeft ondertussen 359.xxx km gereden en rijdt eigenlijk nog prima.

Edit: de 1.6 diesel heeft een distributieketting die in theorie levenslang mee zou gaan. Helaas in theorie, het moeten vervangen komt voor. Aangezien de ketting aan de kant van de versnellingsbak zit, moet er erg veel verwijderd worden om er bij te komen, o.a. de versnellingsbak en koppeling. De 2 liter heeft wel een riem.

EVV zei:
Bij een Insignia vooral voor de 160 pk diesel gaan, die heeft een veel betere versnellingsbak....

Dit is geen gegeven geloof ik? En de 160pk wordt niet meer gevoerd na de eerste facelift?

EVV zei:
...
Een ander probleem wat soms voor komt is een ring in het carter bij de oliepomp. Deze lijkt wel eens uit te drogen waardoor de motor problemen krijgt met oliedruk opbouw bij koude start. Dit is redelijk funest als niet snel opgelost wordt. Een lastige klus aangezien bij sommige motoren 2 bouten van het carter verscholen zitten achter de versnellingsbak waardoor die er af moet.
...
Ik dacht dat ieder Insignia dit kreeg bij ongever 200k km?

[sub]Hier heeft er een twee dagen op pad gestaan en die was ver in de soep gedraaid doordat er geen olie aangezogen kon worden.[/sub]

Warhamstr zei:
EVV zei:
Bij een Insignia vooral voor de 160 pk diesel gaan, die heeft een veel betere versnellingsbak....

Dit is geen gegeven geloof ik? En de 160pk wordt niet meer gevoerd na de eerste facelift?
De bak die regelmatig in de soep draait is de m32, die maximaal 320 Nm koppel aan kan. Dus alle motoren met meer dan 320 Nm hebben de veel betere F40, dus ook de wat nieuwere 140 pk. De 160pk heeft eerst 163 pk gekregen waarna deze vervangen is door de fluisterdiesel, die 170 pk levert.

Warhamstr zei:
EVV zei:
...
...
Ik dacht dat ieder Insignia dit kreeg bij ongever 200k km?

[sub]Hier heeft er een twee dagen op pad gestaan en die was ver in de soep gedraaid doordat er geen olie aangezogen kon worden.[/sub]
Dat is inderdaad dat probleem, maar blijkbaar komt het niet altijd voor. Ik heb die van mij gekocht bij 189.xxx km en heb die ring zelf niet vervangen.

In de geval van de Astra J, de 1.7 diesel heeft idd de onbetrouwbare M32 bak. De 2.0cdti (Fiat motor) heeft een andere (betere) versnellingsbak.

Maar als het budget het toelaat, kun je beter voor de Astra K gaan. Sowieso lichter dus rijdt beter en goedkoper in wegenbelasting, maar die auto is ook in alle opzichten beter en betrouwbaarder. De 1.6cdti is in dat geval een prima motor.

EVV zei:
Goede keuze! Welke uitvoering is het geworden?

Een of andere zwarte station met creme leren interieur. Voorzien van de 140pk 2L

-8" Scherm
-Achteruitrijcam
-Wegklapbare trekhaak
-Stoel ventilatie.

F*cking fijne auto :p :cool:

Klinkt goed, gefeliciteerd!

Kleine tip over de trekhaak: Bij de mijne had ik twee keer gehad dat de ontgrendelingskabel knapte. Als deze zwaar gaat moet je niet stug door blijven trekken, dan knapt hij. Je kan een boel uit elkaar halen en het mechanisme opnieuw voorzien van vet, dan gaat het weer een tijdje goed. De bumper moet je daarvoor er wel af halen maar dat valt op zich wel mee.

EVV,

Bedankt. Hij lijkt nu goed en soepel te werken. Ik zal eens kijken naar de staat van het mechaniek.

Terug
Bovenaan