Opel Karl schudt hevig bij koude start

sanchaz12

Net ingestapt
Hallo iedereen,

Sinds ongeveer een half jaar schudt mijn Opel Karl iedere keer hevig bij het aanslaan van de motor bij een koude start. Dit is voornamelijk als de buitentemperatuur +/- 15 graden of hoger is.
Zodra de motor aan slaat na enkele omwentelingen van de startmotor, schudt/bonkt de motor en daardoor de hele auto hevig. Bij het direct opnieuw starten na deze ruwe start gaat het wel in één keer goed. De motor loopt verder keurig stationair en ik voel ook niet dat de motor inhoudt tijdens het rijden, het is enkel het starten. Het is een driepitter waarvan algemeen bekend is dat deze niet zo trillingsvrij lopen als een vierpitter, maar dit lijkt mij toch wel erg overdreven. Met alle verbruikers in de auto uit of aan maakt ook geen verschil .De auto is altijd op tijd volgens schema onderhouden door de lokale Opel garage, de bougies zijn tijdens de laatste grote beurt in november 2017 vervangen. De accu is afgelopen november vervangen.

Hierbij een video om het euvel te verduidelijken. De auto heeft hier +/- 8,5 uur geparkeerd gestaan. (Helaas geen extra paar handen ter beschikking om onder de motorkap te filmen)
https://youtu.be/j2StEUPQMEA

Ik heb al een afspraak bij de garage aangevraagd, maar ik ben toch benieuwd of iemand enig idee heeft wat het kan zijn...

Injector of bobine. Trek er eens één los en kijk of er geen verschil blijkt. Als hij dan echt niet start heb je de verkeerde.

Flesje forte injectie cleaner kan ook helpen.

Doordat je op 2 van de 3 cilinders draait schudt hij extra hard. Harder dan een 3 op 4 cilinder.

Inmiddels bij de garage geweest voor bovenstaand probleem en ook een tikkende trommelrem. Probleem met de rem is opgelost. Over het bonken van de motor zeiden ze enkel dat ik me er geen zorgen over moest maken, en dat ze geen fouten hebben gevonden tijdens het uitlezen.

Merk trouwens ook dat het regelmatig iets scheelt als ik de sleutel direct helemaal door draai zonder eerst te wachten tot de benzinepomp uitgewerkt is. Als ik wacht tot de pomp klaar is, merk ik dat het veel erger is. Ook met het direct omdraaien klinkt het niet alsof de motor helemaal lekker start, hij komt dan zonder bonken maar een beetje 'vaag' op gang. Beetje alsof de motor zich herstelt van een te laag toerental.

Ik ga toch maar eens proberen om bij de volgende tankbeurt er BP Ultimate in te gooien om te kijken of dat iets helpt. Mocht dat enigszins verbetering geven kan ik altijd nog een flesje injectie reiniger gebruiken als die Ultimate benzine niet (genoeg) helpt.

en dat ze geen fouten hebben gevonden tijdens het uitlezen.

Tja, als er niets gevonden tijdens het uitlezen is er niet aan de hand. o_O Echt, ik word daar soms doodziek van. Waar zijn de echte monteurs gebleven?

De Schaduw zei:
Tja, als er niets gevonden tijdens het uitlezen is er niet aan de hand. o_O Echt, ik word daar soms doodziek van. Waar zijn de echte monteurs gebleven?

Die zijn inmiddels met pensioen.:)

Muddy Bandit zei:
De Schaduw zei:

Die zijn inmiddels met pensioen.:)

Ja het is eigenlijk te gek voor woorden dat er zo wordt omgesprongen met auto's van €1000 - €599.000... en de bijbehorende reparatiepogingen van €100 tot 2500..

Hoe is de start als de auto (na een rit waarbij e.e.a goed op temperatuur is gekomen) na een uurtje of wat stilstand weer tot leven gewekt wordt?
Zelfde gedrag als bij koud of gewoon 'normaal ontwaken'?

Misschien met de garage afspreken om de auto de avond ervoor voor de deur te parkeren, sleutel in je zak mee terug nemen en de volgende ochtend gezamenlijk de koude start doen om het probleem te demonstreren?

De Schaduw zei:
en dat ze geen fouten hebben gevonden tijdens het uitlezen.

Die werken oa in het Oostblok. Skills zijn bij 'ons' van ondergeschikt belang geworden. Als het niet werkt, gooi je het toch gewoon weg?

Durashift zei:
Hoe is de start als de auto (na een rit waarbij e.e.a goed op temperatuur is gekomen) na een uurtje of wat stilstand weer tot leven gewekt wordt?
Zelfde gedrag als bij koud of gewoon 'normaal ontwaken'?
De auto ziet eigenlijk sinds ik 'm heb wekelijks ritten van niet meer dan +/- 23 KM waarvan 19 KM snelweg en 's avonds weer dat richting huis. Is dat te bestempelen als op temperatuur komen of is dat toch wat aan de korte kant?

Zeker binnen 1 á 1,5 uur start de motor uitstekend, het is echt pas na een langere periode dat het weer voor komt.

Er zit nu E10 in van Esso uit België. Daarvoor altijd bij een 'witte' pomp Euro95 getankt (De Haan). Ik merk nog niet echt een verschil, maar dit is ook pas de eerste tank met E10 erin. Misschien dat ik wanneer de tank halfvol is 'm aftank met BP Ultimate om eens te kijken wat dat doet. Als dat lijkt te helpen mogelijk die keer erna helemaal vol gooien met Ultimate. Baadt het niet dan schaadt het niet zeg ik dan maar.

Bij een lekkende injector krijg je deze klachten ook, wanneer de auto een paar uur stil staat heeft de injector genoeg tijd om brandstof te lekken in de inlaat. Wanneer je de auto de eerste keer start zal die onrustig aanslaan en soms op 1 cilinder minder lopen. Dit geeft eigenlijk bijna nooit een foutmelding. De tweede keer starten geeft die dan geen problemen.

Goede kwaliteit brandstof is echt een must bij moderne motoren, E10 brandstof liever niet tanken, ben ik niet zo kapot van ivm de ethanol toevoeging. Een sterke brandstof reiniger wil soms wel eens helpen, preventief brandstof reinigers toevoegen kan een hoop ellende schelen op langer termijn.

De garage kan de injectoren demonteren en laten testen, evt kun je ook de injectorgalerij loshalen en een papiertje er onder leggen. Als er dan een injector lekt kun je dit zien op het papiertje. Wel zorgen dat de auto even op contact heeft gestaan, anders is er geen brandstofdruk.

Terug
Bovenaan