Opel Grandland | nieuw: Electric AWD

Rutger DC

Asfaltkampioen
Eerste officiële foto (te vroeg online geplaatst door de Frankfurter Allgemeine).

De Grandland deelt zijn STLA Medium platform met de nieuwe Peugeot 3008. De auto komt beschikbaar als 136 pk sterke mildhybride, als plug-in hybride en in volledig elektrische vorm met waarschijnlijk keuze uit 73 kWh of 98 kWh accupakketten. De Grandland rolt net als zijn voorganger in het Duitse Eisenach van de band.

I6QxM0I.jpeg


b4lx.jpeg



Het embargo op de introductie verloopt om middernacht, dus binnen een uur zijn er meer foto's te verwachten.
 
Jup, ziet er prima uit! Wel grappig dat alle merken - nu dit plots is toegestaan - opeens allemaal voor de lichtbalken mét verlicht logo voor en achter lijken te gaan.
 
Vind de neus erg anoniem, ik zou bij het zien van de neus op basis van de foto's ook niet zeggen dat dit een SUV van X-Trail-formaat is (nu 4,65 meter lang). De hele vormgeving is nogal eenvoudig, maar wel eigentijds. Anders dan moderne Volkswagens (Tiguan) of Skoda's (Kodiaq) zijn de scherpe, strakke lijnen hier behouden gebleven.

Persbericht:
 
  • Leuk
Waarderingen: DBAA
Jup, ziet er prima uit! Wel grappig dat alle merken - nu dit plots is toegestaan - opeens allemaal voor de lichtbalken mét verlicht logo voor en achter lijken te gaan.
Ik vind het een erg jammerlijke en afleidende ontwikkeling..

Mij valt hier ook het verticale derde remlicht op... Is dat iets nieuws?
 
Neus doet me niks, achterkant wel mooi. Verder weer gewoon een inwisselbare SUV. Wellicht daarom juist dat merken kiezen voor verlichte logo's en ook logo's vervangen door de naam uitgeschreven ;)

Ik vind het een erg jammerlijke en afleidende ontwikkeling..

Dat dus. Ik vind al die lichtbalken erg afleiden, wat je juist niet wil in het verkeer.
 
759afa803afae81a877b5c3759ec3fb530bae84d.jpeg


opel-grandland-II-presentation-largus-2024-001_8.jpg


31668.webp


31665.webp


31669.webp


31666.webp


31671.webp


31664.webp


31662.webp


31670.webp



Een hoge zitpositie voorin, de binnenruimte valt gezien het formaat een beetje tegen, maar dat zijn we helaas gewend van dit Stellantis-platform. Vind het altijd grappig dat Autozine vaak iets zegt over de kwaliteit van de audioinstallatie ("Voortaan levert de Franse specialist "Focal" het audiosysteem en dat is genieten voor alle inzittenden!"), want andere autojournalisten hebben het daar nooit over. De man achter Autozine is geloof ik ook recensent van audioapparatuur.
 
Ik vind het een erg jammerlijke en afleidende ontwikkeling..

Mij valt hier ook het verticale derde remlicht op... Is dat iets nieuws?
Nee, zelfde als op de Astra lijkt het.

Verder bijzonder strakke en nette auto, achterop had het logo misschien beter gestaan, maar met de verlichting wel een toevoeging zo.
 
Ik vind niet alleen de neus maar het hele model nogal anoniem, en dat wordt volgens mij sterk in de hand gewerkt doordat er geen mooi strakke vorm in de flanken zit en door de ledstrips voor en achter. Veel nieuwe (EV-)modellen hebben dat laatste en het haalt alle creativiteit in de vormgeving van de lichtunits weg.
 
opel-grandland-2025-2024104567-1728401135_3.jpg


opel-grandland-2025-2024104567-1728401136_4.jpg


opel-grandland-2025-2024104567-1728401137_5.jpg


14_Opel_526365.jpg


06_Opel_526357.jpg


Vauxhall-Grandland-Electric-Ultimate-Impact-Copper-Dynamic-65.jpg


Vauxhall-Grandland-Electric-Ultimate-Impact-Copper-Dynamic-53.jpg


Vauxhall%20Grandland%202024-16.jpg


Vauxhall%20Grandland%202024-17.jpg


Vauxhall%20Grandland%202024-19.jpg


Vauxhall%20Grandland%202024-20.jpg


36_Opel_526387.jpg


Eerste rij-impressies:

De auto was al te zien op EV Experience in Zandvoort:



 
Ik vind het wel een heel erg algemeen model. Als het een Renault, Kia, Mitsubishi of iets Chinees was geweest had ik het ook zo geloofd. Voordeel is dan wel weer dat het geen wirwar aan lijnen is en het ook geen lelijk model is. Maar afwachten wat dit gaat worden, er zijn onderhand wel heeeel veel SUV's van dit formaat in deze prijsklasse en vergelijkbare technieken.
 
Vanafprijzen:

Prijzen Opel Grandland en Grandland Electric​

MotorversieVermogenAccuVanafprijs
Grandland Hybrid136 pk + 28 pk (MHEV)0,4 kWh€42.999
Grandland Plug-in Hybrid195 pk (PHEV)17,9 kWh€43.999
Grandland Electric213 pk (EV)73 kWh€45.999
Grandland Electric213 pk (EV)82 kWh€49.499

Dat zijn prima prijzen denk ik. 5.000 euro goedkoper dan een Skoda Kodiaq PHEV (al is die 11 cm langer en ongetwijfeld ruimer), een paar honderd euro duurder dan de Ford Kuga en op een paar euro na gelijk aan de Hyundai Tucson PHEV. De Electric heeft meer concurrentie, maar is in ieder geval veel beter in de markt gezet dan de Astra Electric die zelfs na enkele prijsverlagingen aan de straatstenen niet kwijt te raken is.
 
Vind hem er een stuk beter uit zien dan de vorige. Was een model voor mensen zonder plezier waar alle seks uit hun leven verdwenen is.
 
Nu ook als PHEV, die aangekondigd wordt als "afstandkampioen".

Kenmerken: 143 kW (195 pk), een maximumkoppel van 350 Nm , 17,9 kWh-batterij en prijs van 45k.

Quote:

Van vol naar leeg: 1.115 kilometer afgelegd onder uitdagende omstandigheden

Terwijl de WLTP-waarden worden bepaald bij een temperatuur van ongeveer 23 graden Celsius, begon de nieuwe Opel Grandland Plug-in HYBRID zijn test op een winderige en regenachtige januarimorgen bij een frisse 11 graden Celsius. Passend bij het seizoen stond hij op 19-inch winterbanden in plaats van zomerbanden met een lagere rolweerstand. Ook is de testauto een luxe uitgeruste GS-uitvoering. De enige voorwaarde was: “De SUV heeft een volle tank en de 17,9 kWh-batterij is volledig opgeladen. Nu rijden we door tot de brandstoftank en batterij leeg zijn.”

De plug-in hybrid legde typische woon-werkroutes af, van de Rijn-Main-regio rond Rüsselsheim en Frankfurt naar de Rijn-Neckar-regio en weer terug. De routes bestonden uit snelwegtrajecten met zowel vloeiend als fileverkeer, spitsdrukte, provinciale wegen en stadsverkeer met verkeerslichten – een realistische test die de dagelijkse praktijk van veel zakelijke rijders weerspiegelt.

De afstand die de Grandland Plug-in HYBRID, met een systeemvermogen van 143 kW (195 pk) en een maximaal koppel van 350 Nm, wist af te leggen op slechts één tank en een volle batterij overtrof de verwachtingen van het Opel-team. Met een gemiddelde snelheid van 80 km/u en een bijzonder efficiënte gemiddelde brandstofconsumptie van 4,6 liter per 100 kilometer, legde de SUV een totale afstand van 1.115 kilometer af in vier etappes. De rit werd alleen onderbroken door pauzes om te voldoen aan de wettelijke rijtijdenregels. Van deze afstand reed de plug-in hybrid ruim een derde – om precies te zijn 380 kilometer – volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij.
 
Vrijdagmiddag was ik met m'n Astra H bij de Opelgarage voor de terugroepactie van de airbag. In 20 minuten gepiept, u kunt hier blijven wachten.

Eens even een kijkje genomen in de showroom, daar stonden al een paar nieuwe Grandlands. Van buiten zien er imposant uit en die rosékleur staat ze goed, maar van binnen vond ik ze tegenvallen. De ambiance is nogal goedkoop en donker, de stoffen bekleding ziet op de deuren en armsteunen voelt onprettig. De ruimte is wel in orde ondanks de dikke deurstijlen.

De nieuwe Astra die ernaast stond viel me nog meer tegen. Behalve het net zo goedkoop ogende interieur is de beenruimte achterin voor een C-segmenter ronduit krap, en het voelt nog kleiner door de kleine raampjes, het enorme dashboard en het zwarte hemeltje (wie heeft dat ooit verzonnen?). De Astra K in dezelfde showroom vond ik aanzienlijk aangenamer.
 
Vrijdagmiddag was ik met m'n Astra H bij de Opelgarage voor de terugroepactie van de airbag. In 20 minuten gepiept, u kunt hier blijven wachten.

Eens even een kijkje genomen in de showroom, daar stonden al een paar nieuwe Grandlands. Van buiten zien er imposant uit en die rosékleur staat ze goed, maar van binnen vond ik ze tegenvallen. De ambiance is nogal goedkoop en donker, de stoffen bekleding ziet op de deuren en armsteunen voelt onprettig. De ruimte is wel in orde ondanks de dikke deurstijlen.

De nieuwe Astra die ernaast stond viel me nog meer tegen. Behalve het net zo goedkoop ogende interieur is de beenruimte achterin voor een C-segmenter ronduit krap, en het voelt nog kleiner door de kleine raampjes, het enorme dashboard en het zwarte hemeltje (wie heeft dat ooit verzonnen?). De Astra K in dezelfde showroom vond ik aanzienlijk aangenamer.
Je kan kijken bij de broer Peugeot. Zelfde techniek maar interieur veel mooier. Exterieur naar mijn mening ook. Ik ken niet de prijsverschillen tussen beide broeders Opel en Peugeot.
 
Heb 2x een Grandland gezien. Eén zo'n beige/bruine bij de dealer en een donkere op de weg. Vind de kont wel mooi. De rest keurig maar anoniem.
 
Ik weet niet of dit een compliment is: hij lijkt in alle opzichten een Volkswagen (conclusie van de test hierboven)
 
32142314123412341234-1536x864.webp


  • A camouflaged prototype of the Opel Grandland hints at the upcoming GSe trim.
  • The new flagship version of the lineup is expected to adopt a sportier stance.
  • The prototype appears to be a BEV, and could benefit from a revised chassis setup
2025-Opel-Grandland-GSe-Scoop-5-1536x1024.webp

 
Terug
Bovenaan