Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Hier ook slimme verlichting/schakelaars op plekken waar het handig is. Voor alleen aan/uit en dimmen is het wat overkill, maar het zijn juiste de toepassingen die Joost noemt waar het handig is.

Automatisch aan/uit gaan obv zonsondergang/opkomst en/of wanneer je thuis aan komt. Specifieke schema's voor specifieke momenten (koken/eten/tv kijken etc). De muurschakelaars gebruik ik vrijwel nooit, alles gaat via spraakbesturing via de Sonos speaker of telefoon/horloge en werkt echt prima.

Dan nog een Insignia update: Gisteren iemand anders in mijn auto laten rijden aangezien die niet kon geloven dat de koppeling nu al op was, en wonderbaarlijk, totaal geen probleem! Gewoon vanaf 60km/u in 4 optrekken zonder problemen of meldingen. Ook in hogere versnellingen geen enkel probleem. Daar waar ik maandag moeite had om fatsoenlijk van 80 naar 100 te versnellen in 5, ging dat nu moeiteloos.
Ik vind het heel raar. Je zou haast denken dat er een sensor in de war is waardoor misschien de turbo een beetje te hard zijn best doet en de motor teveel koppel levert. Binnenkort nog maar eens een stuk rijden.

Dat is wel heel raar inderdaad. Kan ook zomaar zijn dat het vervangen van de koppeling dan niet eens het probleem oplost. Al kan ik er compleet naast zitten, ben totaal niet technisch.

Bijzonder EVV..als de koppeling versleten is zou het inderdaad niet zomaar verdwenen moeten zijn, toch...

@ Regendouche: alleen ervaring mee in hotels en ik vind zo'n regendouche heerlijk, vrouwlief niet. Maar zij wil graag een bad (en ik niet zo) dus ik zit in een prima onderhandelingspositie bij onze nieuwe woning grinning smiley
Maar wat Richard ook zegt: zo'n regendouche heeft meer water nodig dan een gewone douche dus in principe dikkere leidingen en vraagt ook meer capaciteit van de ketel is mij verteld.

Je moet een ketel klasse CW3 of CW 4 hebben zodat die voldoende waterdruk geeft. Dat is bij ons geen probleem dus omdat we een CW 4 hebben.
En je moet er goed op letten..ze drukken tegenwoordig overal rubbers, ringen en versmallingen in om het waterverbruik te verminderen en lekker eco te zijn.
Als je daar een deel van weghaalt heb je al een veel betere straal en ook minder zingende leidingen...;)

wij hebben veel lampen van Hue. meeste zijn door subsidies betaald van de gemeente of aanbiedingen dus relatief lage investering. in de tuin bijvoorbeeld hebben we het schema 'ALS zonsondergang, DAN tuinlampen aan' zo is altijd de tuin prachtig verlicht. Ook de lamp bij de voordeur en onder het balkon. Je hoeft geen schakelaars aan te leggen. In de kelder ook overal mooie ledstrips op plafond. Door hue kan dit (op bestaande muurschakelaars) anders zouden we allemaal sleuven moeten frezen om schakeldraden te maken. 1 druk op de (bestaande) muurschakelaar en alle lampen in de woonkamer gaan aan. Als we op vakantie gaan zetten we hem in vakantiemodus. 'ALS zonsondergang, DAN lampen woonkamer aan" + ALS 22.30 uur, DAN lampen woonkamer weer uit' zomaar een greep van de mogelijkheden. Toegegeven, het blijft ook een hoog gadgetgehalte hebben maar in mijn ogen kost het relatief weinig. Mijn oudste Hue lamp zit buiten, brand de hele avond en nacht zodra het donker word, al 8 jaar lang. Dus ze gaan ook lang mee.

Ik vind het inderdaad vrij gadget allemaal...:}wij hebben gewoon een klik aan klik uit schakelaar en kan je bepaalde delen in huis aan en uit en aan zetten en werkt prima...
Die ene keer dat we op vakantie zijn, zet ik altijd maar één lamp aan met een tijdklokje. En de buitenverlichting gaat allemaal op lichtsensoren en red zich zelf wel.
Wat ik nog wel steeds heel fijn vind is onze thermostaat die via de app te bedienen is. Programmeren en zo doe ik echt niet aan omdat we niet altijd zelfde tijden opstaan ogf gaan slapen..we zetten hem gewoon aan of uit als van op en van bed komen en weg gaan. Maar als de wekker gaat kun je vanaf je mobiel uit bed de kachel direct aan zetten en omdat we heteluchtverwarming hebben is het huis zo warm. Dat is wel fijn.

Wij zitten deze dagen tegen de 10 kuub per dag aan. 's Nachts staat ie op 17 graden, overdag op 19 graden. 's Avonds zet ik 'm naar 20, of gisteravond naar 20,5. Maar de keukendeur kiert en ik merk dat de ruiten ijskoud zijn, die isoleren echt voor geen meter. Zelfs op 20,5 voelt het dus nog wat koud en tochtig aan.

harrejakkes..10m3 per dag...en dan nog tochterij en kou...hoeveel verbruiken jullie per jaar dan?

Ik snap het dat Joost voor Hue kiest, als hij jaarlijks nagenoeg gratis wat verlichting mag aanschaffen. Maar moet je het zelf betalen, zijn er ook system die nagenoeg hetzelfde bieden voor veel schappelijkere bedragen.

Wij hebben de LSC-set van de Action in huis. Je betaalt dan enkele euro's per lamp / schakelaar, plus dat je een brede serie betaalbare schakelaars/lampen hebt die in één app werken. Bij Hue wordt het echt onbetaalbaar. We waren voor één sierlijke lamp al 30 euro kwijt, heb je er 2 boven je tafel heb je voor 60 euro aan lampen hangen. Bizar!

rjthefrisian zei:
Wij zitten deze dagen tegen de 10 kuub per dag aan. 's Nachts staat ie op 17 graden, overdag op 19 graden. 's Avonds zet ik 'm naar 20, of gisteravond naar 20,5. Maar de keukendeur kiert en ik merk dat de ruiten ijskoud zijn, die isoleren echt voor geen meter. Zelfs op 20,5 voelt het dus nog wat koud en tochtig aan.

harrejakkes..10m3 per dag...en dan nog tochterij en kou...hoeveel verbruiken jullie per jaar dan?
1 okt 2020 - 1 okt 2021:
4.923kwh stroom
1.861m3 gas

Zit nu op variabel tarief, dus zo tussen de €300 a €400 per maand...

Gasverbruik let ik deze dagen liever ook even niet op :D

@ Ruud, goedkoper kan altijd maar feit is wel dat het Philips Hue spul kwalitatief erg goed is. Dan heb ik het niet eens zozeer over de levensduur, maar het samenwerken met andere merken en vormen van smarthome, connectiviteit, ondersteuning, stabiliteit is daar erg goed voor elkaar. Kleurenspectrum is doorgaans ook veel uitgebreider bij Hue, nu snap ik niet zo goed waarom je 100.000 verschillende kleuren zou willen maar de keuze heb je wel.

Wij hebben alles van Ikea, werkt ook prima maar af en toe is de verbinding met een lamp wel eens zoek. Even uit/aan met de muurschakelaar reset de boel dan wel weer. Als ik het opnieuw moest doen ging ik wellicht ook wel voor Hue.

Is het Hue spul daarmee zijn hogere prijs waard? Geen idee. Maar om het te vergelijken met een set van de Action is dan wel het andere uiterste.

rjthefrisian zei:
Jah..zag vandeweek bij de Gamma dat die ook al een hele eigen lijn te koop hebben die een fractie van Philips Hue kost.

Toevallig vorig weekend ook naar het Hue assortiment staan kijken.
Best wel interessant, behalve de prijs dan.
Alhoewel, als de lampen en schakelaars zo'n 10 jaar meegaan, valt dat nog reuze mee.

Binnenkort eens bij Gamma langsgaan.

Ik heb een dubbele dimmer voor de twee plafondlampen in de kamer en een tien jaar oude afstandsbediening van Philips voor de enkele losse lampen. Werkt top. En het is mij hightech genoeg ;)

We hebben overal Hue lampen in de woonkamer (en een Hue compatible dimmer), licht aan gaat automagisch na zonsondergang, licht uit met 1 druk op de knop. Dat vind ik wel erg praktisch, gewoon met 1 schakelaar alles bedienen. Net als de rolluiken, overal motoren in en WiFi modules. 1 druk op de knop en alles gaat open of dicht. En de schakelaar van het licht gaat naar de rolluik module waar voor de rest geen schakelaar aan zit, waarna dat weer communiceerd met Homeassistant die het licht dan aan-of uit doet :)

En dan koppeling met aanwezigheid, als onze beide telefoons niet thuis zijn de Quooker en warmwaterpomp uit, rolluiken dicht als het donker wordt en het licht om half 10 uit.

Ik zit nu echt enorm te twijfelen over de Insigna. Doorrijden en doen alsof er niets aan de hand is, de boel los laten halen en vervangen (met zoals hier al gezegt, het risico na 40.000 weer te staan). Andere optie is auto inruilen, maar een auto met dezelfde opties en prijs komt eigenlijk alleen een Insignia in beeld, dan zou het een bezine worden, wat weer meer brandstof kost. En dan, inruilen en niets zeggen (gaat tegen mijn principes is), of open kaart spelen... Maar het is gewoon zo raar, zover ik weet is een versleten koppeling niet ineens niet meer versleten. @Astra K Turbo, wat gebruikt die van jou ongeveer bij 100km/u (wat ik meestal rijd)? Heb jij wel eens in een 2.0 diesel gereden, hoe vergelijkt dat met elkaar?

Het is zeker een bak met geld, maar dit is dan ook inclusief 2-massa vliegwiel, het duurste onderdeel. Maar met zoveel gevallen zoals hier ook al gezegd is, lijkt het mij gewoon een ontwerpprobleem van Opel, en ik ben van mening dat ik daar niet voor op hoef te draaien. Misschien dat ik met die link wat kan, wellicht interessant voor de rechtsbijstand.

Ik heb mijn CV-ketel dit jaar nog helemaal niet aan gehad.
Verwarm de woonkamer met de airco en de slaapkamer met een elektrische kachel, gewoon ff via Wifi dat kacheltje aanzetten een half uurtje voor je naar de slaapkamer vertrekt, werkt perfect. Heb dan ook een mega goed geïsoleerd huis en betaal maar 75 Euro per maand aan de Eneco (tu)

Pfoh, wel jaloers op dat verbruik hoor!

@EVV: en een Mondeo hybrid dan? Ik zou gewoon de leverend dealer eens om een goed bod vragen, eens kijken of ie je nog iets tegemoet komt.

Ik zou gewoon de leverend dealer eens om een goed bod vragen, eens kijken of ie je nog iets tegemoet komt.
Dat lijkt mij, afhankelijk van hoe lang je de auto hebt, de beste keuze. Volgens mij heb je toch al meerdere problemen gehad?

EVV zei:
Ik zit nu echt enorm te twijfelen over de Insigna. Doorrijden en doen alsof er niets aan de hand is, de boel los laten halen en vervangen (met zoals hier al gezegt, het risico na 40.000 weer te staan). Andere optie is auto inruilen, maar een auto met dezelfde opties en prijs komt eigenlijk alleen een Insignia in beeld, dan zou het een bezine worden, wat weer meer brandstof kost. En dan, inruilen en niets zeggen (gaat tegen mijn principes is), of open kaart spelen... Maar het is gewoon zo raar, zover ik weet is een versleten koppeling niet ineens niet meer versleten. @Astra K Turbo, wat gebruikt die van jou ongeveer bij 100km/u (wat ik meestal rijd)? Heb jij wel eens in een 2.0 diesel gereden, hoe vergelijkt dat met elkaar?

Mijn verbruik met de huidige snelheidsbeperkingen is zo rond de 7,3 l / 100 km ( 1.5 Turbo 165 PK Handgeschakeld.) ( gemiddelde over zo'n 8.000km )

Ik heb geen ervaring met de 2.0 diesel. Vroeger wel een 150 PK diesel gehad in een Vectra maar dat is lang geleden. Ik was destijds wel onder de indruk van het koppel.
Ik heb er wel een speciaal luchtfilter op zitten ( Wist ik niet eens :-) ) Volgens de garage heb je dan ook wat meer koppel bij lager toerental.

Sterkte met jouw afweging ! Ik kan de benzine-uitvoering van harte aanbevelen. De 1.6 Turbo ( 180 pk )in mijn Astra is een stuk rauwer en zeker niet soepeler.

Ohjee, deze is wel verleidelijk :)

Nog een paar opties extra tov de 4GC. Wel paar jaartjes ouder en meer kilometers. Wel dik 326pk en een trekhaak :T

Gisteravond laat nog via een trucje (tip op Tweakers en Pepper) een nieuwe energiecontract afgesproken. 3 jaar vast bij Vattenfall voor 1,18 euro voor m3 gas en 0,26kwh stroom. Mochten de prijzen in het voorjaar gaan dalen dan heb ik de opzegboete er lang en breed uit. Blij mee!

Heerlijke 340i zeg! Maar ook al met flink wat km's op de klok. Kans dat er binnen 50dkm dure reparaties aankomen lijkt me wel aanzienlijk.
Dit vind ik wel een echt snoepje. Mooie kleur, goede wielen en met de juiste opties!
Maar wederom, wat een geld!
Voordeel is dat mijn eigen 320i na 2 jaar sturen ook alleen maar duurder is geworden dus afschrijving tot nu toe nog ongeveer nul.

bmw-3-serie-touring-320i-m-sport-edition-panodak-harman-kardon-leder-19inch-camera-stoelverw-head-up-afn-trekh.jpg

320i M-Sport 2019

Klopt..ze zeggen dat occasionprijzen stijgen..ben alleen heel benieuwd of je dat terugziet als je hem inruilt bij die boeven van garages.. :}

Ik ben wel benieuwd naar dat trucje..moet ook nog wat besluiten voor eind januari.

Wordt helaas dit weekend winters, gladheid, ijzel etc. Wordt dus maar met de Up! richting Friesland/Drenthe want op de BMW zitten zomerbandjes en dat is met RWD niet echt een lekkere combi. All seasons op een BMW leek me niet echt een goed idee en een winterset van 1500 euro vond ik in coronatijd ook niet nodig. Gelukkig heeft de Up wel winterbandjes.

Het is even afwachten qua weer. Hier in het Noorden schijnt het zonnig en koud te worden; in het Zuiden warmer en regenachtig. Over de twee kerstdagen botsen en bewegen de twee fronten over Nederland heen en is net waar wat valt.

Morgen moet vrouwlief aan het werk en ga ik het driegangenmenu klaar maken wat we als kerstpakket van mijn werkgever hebben gekregen, tweede kerstdag gezellig net mijn familie bij mijn ouders. En dan vanaf maandag slopen en aan de klus!

Fijne dagen allemaal!

Fijne dagen iedereen!

@EVV mijn K 1.6CDTI 136pk had bij 75.000 km ook koppelingproblemen. Pas bij 90K is het vervangen voor een zwaarder exemplaar, nu bij 141K totaal geen last meer mee.

Wel precies dezelfde symptomen als bij jou: van 100 naar toen nog 130 in 6 sloeg de koppeling door en kwam er zo’n 1000 toeren bij, tot je het gaspedaal iets liet vieren. Dan ging het toerental weer naar normaal..
leek net of ik een automaat met kickdown functie had..

Onlangs ging onze CV stuk. Of eigenlijk was hij al een jaar stuk maar nu werd het te gortig. De warmtewisselaar was lek. Alleen het onderdeel kost al €500+ en dat voor een 12 jaar oude ketel..
Dus maar gekozen voor een nieuwe terwijl het eigenlijk gepland stond voor ná de verbouwing, over 1 of 2 jaar.

Nu van Remeha Avanta 28C 27kw naar Remeha Avanta CW5 Ace 35kw . Die heeft aansluitmogelijkheden voor zonnecollectoren en dergelijke. Toekomst proof dus.. (tu)
Door de grotere capaciteit heb ik besloten ook de zolder van de garage aan te sluiten. Leuk klusje voor komend voorjaar :)

Een 'gewone' ketel dus nog? Als die van mij het begeeft wil ik toch wel naar een hybride overstappen denk ik. Wij hebben een Nefit ketel uit 2007, maar alle onderdelen zijn al eens vernieuwd. Al dan niet onder garantie.

Hier vorig jaar een nieuwe erin laten zetten. Een Intergas Xtreme 30. Doet het prima en lijkt ook wat zuiniger te zijn als de oude Vaillant HR-ketel.
Wellicht volgend jaar eens kijken naar een hybride warmtepomp. Hebben geen vloerverwarming maar schijnt zonder tegenwoordig ook wel interessant te zijn. Afgelopen voorjaar zonnepanelen laten leggen, erg blij mee als ik zie hoeveel die hebben opgewekt. Zelf een hoop gedaan dus terugverdientijd is ook lekker kort.

Barri zei:
Een 'gewone' ketel dus nog? Als die van mij het begeeft wil ik toch wel naar een hybride overstappen denk ik. Wij hebben een Nefit ketel uit 2007, maar alle onderdelen zijn al eens vernieuwd. Al dan niet onder garantie.
Juist het idee van een hybride opstelling is dat je er een gewone gasketel naast heb hangen, die alleen bij sprint als de warmtepomp het niet alleen aan kan. In principe kan dat met iedere ketel hoewel het met een aan-uit ketel minder goed regels, een modulerende aansturing werkt veel beter.

Barri zei:
Aha ik dacht dat het één apparaat was!
Meestal is het echt een los apparaat wat naast de ketel geplaatst wordt, met een losse buitenunit. De hybride unit produceert in eerste instantie de warmte, mocht die te weinig kunnen leveren zal die aan de ketel vragen mee te helpen. De hybride unit is dus de baas over het systeem.
De CV ketel zal ook altijd nog het warm tapwater maken aangezien dat met een warmtepomp niet zo efficiënt kan als een CV ketel dat doet.

@Kristian, er is ergens vanuit het RVO een pilot project voor warmtepompen, waarmee je mee kan doen aan een proefproject. Helaas kan ik het niet meer zo snel terug vinden.

Nou begon hier vanmorgen lekker. Vrouw zou vanmorgen met de C3 aan het werk. Koppeling geen druk meer en schakelen onmogelijk. Dus maar in de Astra vertrokken waar je bijna nog nooit in gereden heeft.

....gaat weer centjes kosten.

Dat is (weer) balen Rob, zo maar ineens? hopelijk valt het mee...

Wij hebben hier ook aan 1 kant van het dak zonnepanelen voor stroom en aan de andere kant zonnepanelen voor de hybride warmwater unit. Die slaat warmwater op dat wordt verwarmd door de zonnepanelen. Hoe het precies werkt moet ik nog eens uitzoeken. Maar de CV draait bij wanneer nodig, maar van april tot september slaat deze zelden aan heb ik al gemerkt.

Fije Kerstdagen :)

Corsa 20SEH zei:
Wij hebben hier ook aan 1 kant van het dak zonnepanelen voor stroom en aan de andere kant zonnepanelen voor de hybride warmwater unit. Die slaat warmwater op dat wordt verwarmd door de zonnepanelen. Hoe het precies werkt moet ik nog eens uitzoeken. Maar de CB draait bij wanneer nodig, maar van april tot september slaat deze zelden aan heb ik al gemerkt.
Zo heb ik het ook voor ogen, aan de ene kant warmte opwekken en aan de andere kant stroom.
En in de toekomst gaat de vloer op de begane grond eraan geloven voor vloerverwarming+isolatie maar dat is nog wat verdere toekomst.

Dat is (weer) balen Rob, zo maar ineens? hopelijk valt het mee...

Yeps..zomaar ineens vanmorgen heel vroeg. Heeft hier flink gevroren maar koppeling geeft vrijwel geen tegdruk meer en schakelen is onmogelijk. Hebben hem de oprit maar opgedrukt en snel de astra rijproof gemaakt.

Wat een pech weer Rob!

@Fer: wil ik ook doen ja, hele vloer eruit tot aan het hout (liggen marmeren tegels op een betonvloer op de houten vloer), dan een pak isolatie en dan vloerverwarming (droog systeem qua aanleg).

Barri zei:
Wat een pech weer Rob!

@Fer: wil ik ook doen ja, hele vloer eruit tot aan het hout (liggen marmeren tegels op een betonvloer op de houten vloer), dan een pak isolatie en dan vloerverwarming (droog systeem qua aanleg).
Bij ons liggen er houten balken uit de jaren 50 als basislaag maar die zijn niet allemaal even recht en ook niet even ver uit elkaar.
Dus het plan is om die te vervangen voor meer balken die wel iets aan dikte inleveren, daartussen goeie isolatie en daarop een droogsysteem vloerverwarming. En daar weer onze huidige Frans robuust eiken vloer weer terug, als dat nog kan. Die hadden we destijds zwevend gelegd maar wel gelijmd. Hopen dat de lijm makkelijk loslaat :)

Mgoed, eerst de zolder boven de garage verwarming aanleggen, dan een 2e verdieping op m’n huis bouwen, dan zonnepanelen en spouwmuur isolatie van de buitengevel, opnieuw voegen van de buitengevel en pas daarna kan ik gaan denken aan vloerverwarming..
werk zat nog..

Mogguh!

Vrouw zou vanmorgen met de C3 aan het werk. Koppeling geen druk meer en schakelen onmogelijk.
Aj, vervelend Rob. En dat net nadat je vorige week aangaf dat ie vrij probleemlos is....:(
Hopen dat 't meevalt.

Dus maar in de Astra vertrokken waar je bijna nog nooit in gereden heeft.
Je hebt de Astra toch al bijna een jaar? Is D dan niet zo ondernemend dat ze er ook een paar x in wil rijden? Nu snap ik best dat als ze een eigen auto heeft, ze die meestal mee neemt. Al is de ruimte in de astra toch ook makkelijk met de kids en evt boodschappen.

M pakt de Focus ook echt nooit hoor. Heeft 'm één keer meegehad, en ze moest ermee rijden toen ik de Fiesta ophaalde. Dus ik snap het wel.
Maar is ie nog heel Rob? :D

@fer: wel irritant zeg, als de balken niet gelijk zijn. Volgens mij is dat bij mij redelijk op orde.

Hij is nog heel hoor..:)

De C3 is hartstikke ruim en praktisch en gewoonweg een stuk makkelijker in te parkeren in dergelijke. Met haar werk zit ze middenin het centrum en dan is de astra erg groot. De astra is een lel van een auto en vindt ze wat lastiger bij bijzondere manouvres.
En ik ben er zuinig op en vindt het dus ook wel best...😃

Maar de C3 wordt straks afgesleept en dan maar afwachten.

Wel balen als er helemaal niet meer mee te rijden is, dan hebben jullie nog geluk dat het thuis is gebeurd. Zit er nog genoeg remvloeistof in het reservoir?

Er zit nog heel klein beetje vloeistof in dus dat is sowiezo niet goed. Heb ik garage al aangegeven. Maar hij is nog steeds niet opgehaald. Hebben het druk denk ik door de strenge vorst van afgelopen dagen en de kou.

Hoe is het met jouw koppeling?

Balen rob! en je zei nog wel dat de C3 best probleemloos was. Nu is het niet de jongste auto met iets ervaring dus dan is het niet ondenkbaar natuurlijk.

Al is de ruimte in de astra toch ook makkelijk met de kids en evt boodschappen.

Weet niet hoeveel boodschappen jij haalt. maar B haalt de wekelijke boodschappen gewoon in de Up. Dat is nooit een probleem. zelfs als er een kratje bier mee gaat, gaat gewoon in de kofferbak. Soms als er pakken WC papier heeft gehaald past het niet in de kofferbak en gooit ze die op de achterbank, maar is echt nooit een probleem of gedoe. een C3 is nog ruimer dan een Up.

En met kinderen is onze Up misschien nog wel makkelijker dan de benz. het is iets hoger en meer rechtop namelijk (vermoed dat bij de C3 dat niet anders is) en qua ruimte voor de kinderen doet het ook niets onder voor elkaar. Beide gewoon ruim voldoende. Ik zeg ook vaak, voor 90% voldoet de Up prima.

Maar die 10% dat je verder rijd, vakantie, weekendjes weg, bouwmarkt of als je dagje weg gaat en fietsjes en alles mee neemt. Dan is een SW zoveel fijner. Maar dan gaan we altijd met ons allen weg (en rij ik)

Hier rijd B dus ook vrijwel nooit met de benz. en zeker op een drukke parkeerplaats bij supermarkt en zo vind ik dat helemaal niet erg ;)

@Klussen, hier in het voorjaar eindelijk vloerverwarming en trippleglas en als het kan (binnenkort horen we dat) spouwmuurisolatie. De CV ketel hier is 4 jaar oud. Eigenlijk moeten we boven ook de ramen en kozijnen vervangen en dakisolatie doen en LT radiatoren boven plaatsen. Is op zich te overzien. Dan is alles genoeg aangepast om van het gas af te gaan en een warmtepomp+boiler te nemen als de CV ketel aan vervanging toe is.
via de ISDE regeling kun je ook subsidie op een warmtepomp krijgen tegenwoordig (zonder aanvullende maatregelen)

Ons huis is meer dan 700m3, dus goedkoop zal het nooit worden

Mogguh!

Weet niet hoeveel boodschappen jij haalt.
Ik woon nog net iets oostelijker als jij he.... :T:T:T

Nu scheelt het dat de Leaf een lease-auto is, dan neem je die vaker mee. Net zoals Joost de Up mee neemt voor de kleine stukjes.
Ik kan me idd. voorstellen dat het wendbare/overzichtelijke/makkelijk inparkeerbare een goede reden is om een kleinere auto mee te nemen, en misschien zitten daar ook al wel de juiste stoeltjes voor de kids in. Dan ga je die ook niet over zetten.

@ Rob: Hopen dat het enkel de koppelingscylinder is, dan kun je voor een paar tientjes klaar zijn.

Ik woon nog net iets oostelijker als jij he....

:}

Ja dat de up een leaseauto is weegt ook mee natuurlijk. lekker klein. zeker naar de supermarkt en regionale dingen is het een top dingetje. zeker met de huidige brandstofprijzen scheelt het enorm dat ik de benz niet telkens af hoef te tanken

Tsja..afwachten maar..het kan meevallen of we kunnen zwaar de sjaak zijn. De leenauto staat voor dr deur en ze hadden het erg druk door fesstdagen en flinke vorst die hier paaar dagen heeft gewoed.

Maar de C3 is hartstikke ruim hoor. Stukken ruimer dan bv Up, C1 of 500. Zit een forse kofferbak in. Mijn vrouw vi dt de klei tjes te klein en zijn daarom voor klasse groter gegaan.

Maar ben nu beetje verliefd. Hebben leen 500 gekregen. Parelmoer wit, glazen panoramadak en de tweepitter met een mooi setje velgen. Wat een leuk ding zeg. Lijkt wel of er dportonderstel onder zit. Hard geveerd, zwaar sturen. Maar heerlijk karterig. Maar dat motortje..qua power prima maar vreselijk brommerig, trillerig en auto heeft bij lage toeren continu de neiging om af te slaan, haperen waardoor je heel snel terug noet schakelen.

Een leenauto? Hebben jullie twee auto's nodig dan? Die zal ook niet gratis zijn... :)

Bij zo'n C3 zit je redelijk rechtop, dat is wel fijn.

Inderdaad niet gratis maar voor mijn werk is mijn vrouw afhankelijk van een auto en ze wil niet steeds in die van mij. Maar gelukkig bleef het maar bij een dag want de C3 is al weer terug. De hulpkoppelingscilinder was lek en daardoor stond het remoliepeil ook zo laag. Bij de C3 zit die gelukkig buiten de bak en was dus eenvoudig te vervangen en is ie weer klaar.

Leuk dagje in een 500 gereden. Gewoon erg leuk in- en exterieur maar wat is ie krap (koffer en achterbank kun je erg weinig mee), slecht afgewerkt (scherpe naden bij veel kunststof, grote kieren op bepaalde plekken), en je merkt aan bepaalde zaken dat ie wel op leeftijd is. En 2-cilinder motortje is gewoon heel erg matig. Vreselijk bokkig en loopt gewoon totaal niet lekker bij lage toeren. Als je in de vijf rijdt met 80 km merk je gewoon dat ie niet lekker loopt en begint te bokken bij lage toeren. En een vreselijk geluid...

20211228_092825 by Rob de Vries, on Flickr

E5 tanken en goed onderhoud geven, zo'n Twinair. Dan is ie best prima. Het ergste van een 500 vind ik het stuur : die lelijke plastic kap in het midden.
Mooi dat de reparatie aan de C3 meeviel!

Terug
Bovenaan