Oh er was nog een pagina.
PL is vaak ook aardig prijzig. Al denk ik dat de kosten vergeleken met zelf aanschaffen omgerekend best meevallen. Bij PL betaal je voornamelijk voor de afschrijving, die pak je zelf ook op een nieuwe auto natuurlijk. Een beetje C-segmenter doet denk ik ook al snel 500eu per maand bij 10.000km per jaar in de PL.
Voor dat geld rijd je tweedehands ook iets heel moois, moet je alleen wel de aanschafprijs hebben liggen uiteraard.
Hoe representatief het is, weet ik niet: maar als ik zo om me heen kijk, denk ik dat auto's van 20.000 euro niet echt voor de 'gemiddelde' Nederlander zijn.
Ik denk eerder dat de gemiddelde Nederlander er ook minder om geeft en dus prima een auto kan kopen voor 5 á 15.000eu of nog minder. Laten we wel wezen, dat kan ook meer dan prima! Houd je lekker geld over om andere leuke dingen van te doen.
Ik heb mijzelf ook al tig keer afgevraagd of we nou per se een grote, relatief nieuwe, luxe auto nodig zijn. Met een B-segmenter redden we het ook wel, afgezien van de vakanties wellicht. Persoonlijk wil ik dus graag nog een keer een auto waar ik warm van wordt, dat wordt in de toekomst alleen maar lastiger.
Grote uitgaven staan, naast een nieuwe badkamer, ook niet echt op de planning. Huis is net verbouwd en verder op orde. De badkamer kan ook volgend jaar of nog een jaar later als de gekte op de markt weer een beetje is ingezakt. Ook hoeft deze niet super deluxe wat ons betreft, moet gewoon weer netjes.
De tuin moeten we nog wel het een en ander aan doen, maar dat doen we lekker op eigen tempo en stapje voor stapje. Bij elkaar opgeteld zullen de kosten ook wel aantikken dan, maar daar gaan we niet specifiek voor sparen. Ook geen sprake van nieuw straatwerk, schuren of overkappingen. Dat ligt/staat er allemaal al.
@Joost, jouw C vind ik ook erg mooi maar mijn wederhelft niet... En die heeft blijkbaar ook wat te zeggen en rijd er het meeste in.
Die van mij vind het allemaal wel prima. Ze vind het niet zo zeer nodig om zoveel geld uit te geven aan een auto en ze wil graag een mooi kleurtje.
Een mooi kleurtje gaat wel lastig worden met het saaie Nederlandse wagenpark, dat beseft ze zelf ook wel goed.
zo laag? Ik weet de berekeningen van mijn broer niet. Die had het over zo'n 25.000 per jaar. Hij had wel een 'x' bedrag voor afschrijving gerekend. Hij rijd 45.000 per jaar nu dus voor hem helemaal prima voor nu.
Heeft hij het berekend of 25.000km als stelregel opgenomen? Dat is namelijk wat je vaak hoort, maar als ik ga rekenen dan kom ik voor verschillende auto's toch echt op veel lagere kilometers uit. Dan neem ik het gemiddelde verbruik van spritmonitor.de als uitgangspunt. Kijk ik naar de AW verbruiksmonitor dan valt het verbruik wat gunstiger uit, maar er zijn niet zoveel eigenaren die het daar invullen. Daarom spritmonitor.de aangehouden.
De benzine motoren in een D-segmenter zijn vaak niet bijzonder zuinig door het vermogen en het gewicht, een diesel gaat daar wat beter mee om.
Afschrijving houd ik voor zowel een benzine als diesel gelijk. Diesel zal wat minder opleveren bij inruil, maar je koopt ze nu ook voor minder bij een benzine is het anders om. Onderhoud zal bij beide ook het verschil niet maken en houd ik dus ook gelijk aan elkaar.
Verzekering lijkt, bij de auto's die ik vergeleken heb, een tientje duurder te zijn in het geval van een diesel.
Ik moet in mijn overzicht alleen even de brandstofprijzen actualiseren denk ik, want die zijn nu wat aan de lage kant maar dat zal ook geen gigantisch verschil maken gok ik.