De foto hebben de meesten van jullie op FB al voorbij zien komen, maar gisteren heb ik de **** uitgezwaaid en de Focus in mijn armen genomen.
Disclaimer vooraf:
TL;DR >> hij bevalt goed en ik ben er blij mee
Je ziet ze met enige regelmaat in deze blauwe kleur en uitvoering, maar toen ik mijn "eigen" exemplaar zag had ik wel even een wauw-momentje. De uitleg van de dealer was kort, was dan ook geen Ford dealer (lang leve een leasemij met een groot dealernetwerk) maar keurig geholpen. Welkomstpakketje in ontvangst genomen en gaan.
Eerste indruk:
- wat gaat het sturen, schakelen, koppelen licht vergeleken met de vorige twee auto's
- het grote navigatiescherm zit net iets minder lekker in het zicht, maar zit wel wat hoger wat dan weer prettiger is
- Huh? Ik kan wel draadloos laden, dat zou er niet op moeten zitten.
- Huh? #2 er zit wel DAB+ op
- Even later, toen we bij een tankstation geparkeerd hadden om de stoel goed te zetten en ik een stukje achteruit reed. Huh? #3 er zit wel een achteruitrijcamera op, dat zou er niet op moeten zitten.
Mijn vader was mee dus het uurtje naar huis lekker zitten kletsen en de auto uitvogelen. Ik heb adaptieve cruisecontrol en lane keeping assist, dus ik hoefde amper zelf iets te doen

Wat gelijk op viel is dat de ACC subtieler is als in de ****. De auto laat eerder gas los ipv de **** die gas vasthoudt en vrij laat stevig remt. Lane keeping assist kent verschillende instellingen van gevoeligheid maar lijkt stuurcorrecties ook subtieler te doen als de Astra. Beide erg prettig.
ACC is ook uit te schakelen en te gebruiken als normale CC of als intelligente ACC waarbij deze rekening houdt met de verkeersborden. Je kunt dan zelf een overschrijding instellen, zo kun je dus automatisch bijv de Vmax +10 km/u ( of meer) rijden. Ik vond het gisteren bijzonder handig.
Navigatie is prettig, maar bij de **** veel overzichtelijker. Dat wist ik van te voren en was misschien wel de grootste twijfel om geen **** 8 te kiezen. Let wel, het is niet slecht maar ** heeft dat gewoon ontzettend goed voor elkaar.
Sportstoelen zitten goed, maar kennen geen lendesteun (volgens mij). Het lederen stuur en versnellingspook voelt wat goedkoper aan als in de **** en Astra.
Geluid uit de boxen is erg goed, vergelijkbare met het volle geluid in de Astra en veel beter als de ****. Ik heb geen B&O maar vorig jaar wees een verkoper mij al op het standaard zeer goede geluid.
Daarnaast merkte ik dat de auto erg stevig afremde bij gas los, echt alsof ongemerkt de rem al enigszins werd ingedrukt. Ik zag ook telkens een batterijtje in het scherm, maar dacht eerst dat dat van het opladen van de telefoon was. Toen ik eenmaal het "mild hybrid" logo'tje op de kofferklep zag ben ik eens gaan Googlen en ook de RDW bood uitkomst.
Een kleine elektromotor met 48V accu ondersteund de motor met in totaal 7,2 KW, de accu wordt o.a. opgeladen bij gas los en remmen. De energie wordt vervolgens weer gebruikt bij start/stop, maar volgens mij ook bij accelereren. Puur om de motor een heel klein zetje te geven. Onmerkbaar als je het niet weet, maar de auto voelt net iets vlotter/soepeler als mijn vorige Focus welke toch hetzelfde motorblok had. Ik gok/vermoed dat dat door het kleine hybride motortje komt.
Verder is de auto donker van binnen met de zwarte hemel, maar ik vind het wel mooi. De auto is ontzettend stil en hoewel ik mij bij de proefrit ergerde aan het 3-cilinder geroffel waardeer ik nu vooral de stilte en het ontbreken van het dieselgenagel.
Ze zijn hier in de buurt bezig met de weg, dus ik moet omrijden om bij huis te komen. Dat betekend wat leuke bochtjes en ook een stukje met ontzettend veel hobbels, de auto houdt zich daar ontzettend goed. In de bochten merk je direct dat Ford bekend staat om hun lekkere sturen, stukken beter als de **** maar ook als de Astra. Vergelijk is niet helemaal eerlijk, want de Focus heeft een sportonderstel en de voorgaande auto's niet.
Gisterenavond nog een klein rondje in het donker gedaan, want ik heb immers weer full LED koplampen. Niet adaptief, maar wel met automatisch grootlicht. Ik heb een tijd terug al uiteengezet dat je adaptief licht niet zoveel toegevoegde waarde heeft op automatisch grootlicht, dus dit volstaat voor mij meer dan prima. Heerlijk weer die bak licht. Niet zozeer heel veel meer licht, maar wel prettiger en het lijkt iets verder te rijken. Automatisch grootlicht werkt goed, vlot en subtiel.
Tot slot de "Huh?"-tjes waar ik mee begon. Toen ik mijn autokeuze door moest geven stuurde Berry mij een berichtje met info. Per 1 juli veranderde de prijslijst vanwege WLTP en werden de uitvoeringen en optie paketten ook iets veranderd. Langer rekken zat er niet in, dus pech gehad. Berry gaf echter ook aan dat alle nieuwe bestellingen al werden omgezet naar de prijslijst, dat zou fijn zijn wat dat zou betekenen dat ik net een paar opties zou krijgen die ik niet besteld had.
O.a. DAB+ en de parkeercamera zijn er één van, blij om ook want DAB+ is wel een fijne toevoeging (maar geen must). Parkeercamera is erg prettig, maar het afgelopen half jaar heb ik zonder gedaan en ook dat went prima.
Paar kleine dingen staan (misschien) er nog op de plannig:
- Ramen laten tinten
- Glascoating laten aanbrengen als ik iemand weet te vinden die dat voor een redelijk bedrag wil doen
- Kofferbakverlichting vervangen door LED
- Wat tweaks aan het SYNC 3 systeem, bij Ford is er net als bij ** met VAGCOM best wel wat mogelijk
Om af te sluiten toch nog wat credits naar de ****. Velen hier hebben er niet zoveel mee, de auto was wellicht ook wat saai om te zien maar wat was het een fijne auto!
De diesel was qua kracht erg prettig, jammer alleen van het dieselgeluid. Het interieur is ontzettend degelijk, intuïtief en voelt vaak luxer aan dan het daadwerkelijk is. Dat doen ze bij ** toch echter beter als bij Opel en Ford bijv.