Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Dus waarom een C-segmenter tegenwoordig 150 pk zou nodig hebben???

Tsja..leg jij dan eens uit waarom je in twee Volvo's met 190 en 250 pk rijdt? Is ook helemaal niet nodig toch? :p

Het gaat er ook niet om wat Nederland wil maar zowel Joost als ik geven aan dat we wel wat power onder de voet willen hebben...
We geven persoonlijk aan wat we graag willen.

En ik vind zo'n driepitter qua power prima rijden..die in de astra K met 105 was zo pittig als wat. Maar een viercilinder heeft een veel stillere en rustigere loop en daar heb ik nog steeds voorkeur voor. En omdat we misschien ooit ook nog eens een sleurhut willen is zon driepitter ook matigjes qua trekgewicht.

Maar in een C segment auto is een 1.0 3-cilinder best oke, het houd niet over maar je komt ook niets te kort.
We hebben een maandje digitale tijdschriften voor de nope, daarin kwam ook 2x de test van een vernieuwde astra voorbij. Over zowel de 3-cylinder diesels als benzine motoren zijn ze heel positief. Ze zouden het zelfs jammer vinden als de nieuwe 3-cylinder bij het uitzwaaien van de astra verdwijnt. En dat over een Opel-blok

Ach die van PSA zijn ook uitstekend..:) dat lees ik bij de Corsa overal..heeft nog nooit zulke fijne motoren gehad.

Vermogen is niet het belangrijkste, koppel is belangrijker. Ik vind het fijn bij een C-segmenter als dat zo tegen de 200Nm is. Voordeel van de Focus 1.0 is dat ie maar 1225kg weegt ofzo. Onze Citigo weegt hetzelfde :D

Zat net even de papieren van de Kever te bekijken: vanaf de vorige APK in september 2018 heb ik er 1100km mee gereden, waarvan 250km in de laatste twee weken... *-)

Ja als je ooit een Laguna met 2.0T kiest dan heb je het zelfde blokje als ik nu heb. Relatief veel koppel (iets van 300Nm dacht ik) en twin-scrol turbo, dus al lekker vroeg beschikbaar maakt het toch wel een hele lekkere auto van. Maar ik rij er gemiddeld 1 op 10 mee. Op de lange baan nu met de snelheidsbeperkingen moet 1 op 12 ook vast mogelijk zijn. Dat doet jou dieseltje een heel stuk beter. Maar ik rij nog geen 10.000 per jaar. Kan met het verbruik niet zo zitten eerlijk gezegd als het rond de 1 op 10 schommelt.
Rond de zomer ga ik even kijken wat voor ons het meest handig is qua auto's. Maar zolang er met de Punto geen bijzondere onkosten zijn, blijft ie. Misschien dat de 206 een keer het veld moet ruimen ;)
Wil graag een wat groter auto met wat meer comfort, mag heus wat meer kosten maar moet niet te gek gaan.
Ongeveer 10.000 km per jaar zou voor mij ook acceptabel zijn om 1 op 10 te rijden.

Dus waarom een C-segmenter tegenwoordig 150 pk zou nodig hebben???
Valt me ook op dat de beschikbare PK's soms wat raar zijn ingedeeld: minste vermogen rond de 100pk en een stap hoger is dan al rond de 150pk

Maar hoe lichter de auto is, hoe minder pk's er nodig zijn om er een leuke auto van te maken.
Een Chevrolet Spark met 65pk op gas doet het natuurlijk prima, maar met 15,5 seconden naar de 100 vond ik het wel spannend invoegen op de snelweg.... dan liever 20pk extra en zonder moeite invoegen.

Valt me ook op dat de beschikbare PK's soms wat raar zijn ingedeeld: minste vermogen rond de 100pk en een stap hoger is dan al rond de 150pk

Een van de redenen waarom ik bij de Astra gekozen hebben voor de vier cilinder met 150pk. De 105pk 3-cilinder was het net niet. Maar dat was ook een gevalletje, "omdat het kon". Geen spijt van gehad uiteraard, want het was (soms) best een vlotte auto en liep op topsnelheid lekker door.

Ik vond de 90pk die ik in de Clio had net niet genoeg voor op de snelweg, de Focus die ik daarna had met 125pk was prima. Je hebt dan wel het gepruttel van een drie cilinder, een viercilinder is gewoon soepeler qua rijden. Ik zou qua verfijndheid/soepelheid de vier cilinder kiezen en niet zozeer vanwege het hogere vermogen.

Ik heb nu een diesel met 115pk (dacht ik), dat volstaat ook wel maar daar compenseert de 250Nm vanaf een laag toerental het lagere aantal pk's ook wel. Ik vrees dat ik dat koppel bij een volgende nog wel ga missen.

Ik ben er voor mezelf wel achter dat veel vermogen heerlijk is, maar dat ik het in 90% van mijn ritten absoluut niet nodig ben. Ook met 150pk heb je nog geen strepentrekker en zo heel veel scheelt het niet met 125pk, qua euro's scheelt het wel heel behoorlijk. Voor dat verschil in geld heb ik liever meer luxe/techniek.

Met nieuw / lease zijn de overwegingen natuurlijk ook anders dan een occasion. Daar kun je de extra investering voor een iets potenter blok gelijk wegstrepen tov luxe die je anders zou kunnen kiezen. Bij een occasion ligt dat allemaal net wat anders gelukkig.

Dat je die 150 echt nodig hebt dat zal sporadisch zijn. Mogelijk zelfs alleen volbepakt in de bergen. Hoogstens kun je zeggen dat het af en toe heel aangenaam is ;)

Ik ben nu 205 PK gewend op 1450 kg. Ik zou best met iets minder af kunnen. Maar voor mij niet zo'n 3 cilindetje. Hoe fijn die ook tegenwoordig zijn, niet snel hier kiezen als occasion. Met starten en (wat sneller) optrekken merk je het gewoon echt. Zeker als je voor heel iets meer een fijne 4 cilinder hebt. (liefst natuurlijk nog iets meer)

Ik ben er voor mezelf wel achter dat veel vermogen heerlijk is, maar dat ik het in 90% van mijn ritten absoluut niet nodig ben. Ook met 150pk heb je nog geen strepentrekker en zo heel veel scheelt het niet met 125pk, qua euro's scheelt het wel heel behoorlijk. Voor dat verschil in geld heb ik liever meer luxe/techniek.

Strepentrekker ook weer niet maar een Astra 1.4 T met 150 pk is toch wel even een heel stuk sneller dan een Focus met 1.0 driepitter... (8,9 sec versus 11,2).
Daarom zou een Focus ook een 1.5 moeten worden (9,1 sec). Dat vind ik nette waarden en veel sneller hoeft van mij niet.
maar ik vind het lekker om af en toe eens stevig weg te trekken en dan wil ik bij de volgende wel wat meer power.
En koppel is ook belangrijk maar dat hebben al die turbootjes tegenwoordig wel. Das geen punt.

Maar zoals Joost ook zegt ga ik niet alleen om het vermogen voor een viercilinder maar het loopt gewoon veel rustiger en stiller.

Haha, heel verhaal over Nm’s en PK’s geschreven, vergeet ik dat het gaat om de kracht gaat die uiteindelijk op de wielen terecht komt en het in mindere mate om Nm’s gaat die op de krukas wordt afgegeven..

Dus mocht je het gelezen hebben: vergeet mijn verhaal en lees even dit blogje: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Zal allemaal best Fer maar als ik op autos zoek, zoek ik op vermogen en de 0-100 tijd...over het algemeen zit er namelijk wel een verband tussen de hoeveelheid vermogen en de mate van accelereren.
Een leuk koppel is bij mij dan een secundair criteria.
En ook daar zit vaak wel een relatie tussen hoogte vermogen en hoogte koppel.

Sterker nog je kunt niet eens het koppel invoeren als zoekcriteria bij de zoekmachines die ik gebruik.

En de 300 pk waar jij over hebt hebben wij het ook niet over. Ik vergelijk 3 cilinders met 105 tot 125 pk met viercilinder van 140-150 pk. Die laatsten geven je net even wat meer punch dankzij hoger koppel en vermogen.

Moogguh

haha dat siert je, fer..(tu)

Moest wel even heel hard lachen om dit stukje..:}

Borrelpraat. Vooral IT-ers zijn er goed in. Welke auto is er sneller? En dan komen de cijfertjes. Koppel, vermogen, ze begrijpen er de ballen van. Net als 99% van de autojournalisten. Laat mij het daarom voor eens en voor altijd even strak uitleggen *kuch*. Als er nog vragen zijn, hoor ik het wel…

Maar wel helder stukkie!

De 0 naar 100 tijd zegt ook niet alles natuurlijk. Als je net met een schakelmoment bij de 90 km/h zit kost het je tijd. Zit die net over de 100 ziet het er op papier al een heel stuk beter uit. Maar het geeft wel een goede indicatie hoe de auto presteert. Bakverhoudingen zijn dus ook bepalend. Die eco bakjes hebben vaak enorme lange halen waardoor de punch er ook wel een beetje uit is. Koppel vind ik ook erg fijn, maar bij de meeste turbo blokjes is ook dat prima voor elkaar. Ik vind de laguna echt een beetje dieselachtig aanvoelen qua vermogen. Onderin al flinke kracht

Ik herken het haantjesgedrag... dikke bak, lekker veel power, af en toe eens strepen trekken.
Met het ouder worden wissel je zo wat extra-vermogen in voor wat extra-comfort.

Al kon ik me deze week toch niet houden.
Stond aan de lichten naast een dikke Mustang, verlaagd, striping, enorme brom, stond me op het linkervak beetje uit te dagen.
Die schrok wel even dat ik volledig gelijke tred hield met hem (was zelfs vergeten de wagen in sport-stand te zetten); de meeste S90's in BE zijn dan ook slome D3's ipv T5 ;)
Wel de verstandigste geweest en bij het bereiken van de snelheid die me mijn rijbewijs kon kosten meteen voet van het gas afgehaald (zo'n 500 meter alvorens de 2 vakken samenkwamen in 1 rijvak).

Maar dergelijk gedrag is eerder uitzondering dan regel.

maar volgens mij heb je toch aardige sprongen gemaakt qua vermogen tijden 'het ouder worden' :} Beetje vermogen is overigens ook comfort als zo'n benzine motor het in alle rust op zn sloffen af kan.

Met de laguna ga ik ook vrijwel nooit plankgas weg. Tijd geleden bij het verkeerslicht met een collega met een golf 5 GTI. Mijn laguna liep niet bij hem weg, maar hij kwam er ook niet voorbij, bleven netjes zij aan zij :} Het is vooral op de snelweg prettig. Even toefje gas en de auto hoeft zonder al te veel moeite weer naar 130 te gaan. Hoe anders bij de up. Dan is het echt terugschakelen naar de 4 als je even van 80 naar 130 wil en naar de linkerbaan is het echt even goed spiegels kijken

maar volgens mij heb je toch aardige sprongen gemaakt qua vermogen tijden 'het ouder worden'

:}

Ach de garage had ze alleen direct leverbaar met 190 en 250 pk..:)

Ik herken het haantjesgedrag... dikke bak, lekker veel power, af en toe eens strepen trekken.

Lekker optrekken en doorrijden vind ik fijn. Maar ik hoef met mijn huidige auto met 140 pk (en 200 nm koppel) echt geen wedstrijdjes bij stoplichten te gaan doen..::)

rjthefrisian zei:
Lekker optrekken en doorrijden vind ik fijn. Maar ik hoef met mijn huidige auto met 140 pk (en 200 nm koppel) echt geen wedstrijdjes bij stoplichten te gaan doen..::)

Ik vermoed dat mijn eerste Accord zwaarder was dan jouw wagen.
2.0 benzine en 155 pk, 0 tot 100 in 9,2 seconden (volgens Carbase).
Wel een VTEC zodat die in tweede kon doortrekken tot boven de 100.
Daarmee heb ik heel wat petjes met gepimpte Golfjes, Ibizaatjes etc ter plekke gelaten.

De T5 doet het met z'n 254 pk op 6,8 seconden... sta er zelf even van versteld dat er tussen beide nog zo'n verschil ligt.
Die trap ik enkel eens op zijn staart als een of ander beuzakje aan de lichten tegen mijn achterbumper komt kleven, en meestal mag ik na amper 100 meter dan al het gas lossen.

British Racing Green zei:
rjthefrisian zei:
Tsja..leg jij dan eens uit waarom je in twee Volvo's met 190 en 250 pk rijdt? Is ook helemaal niet nodig toch? :p

Dat was nu eenmaal wat de garage direct leverbaar had ;)

Om even te kaderen, ik had een offerte voor een nagelnieuwe D3 (slome 150 pk), handgeschakeld en zonder open dak.
Verder had die alles aan boord.
Open dak wou ik desnoods opgeven, automaat niet.
En dat lukte dus niet binnen het budget (zonder eigen bijdrage).
De demo T5 was wel een automaat en paste mits een eenmalige eigen bijdrage van 50 EUR precies binnen mijn budget; heb die 50 EUR zelfs plichtbewust gestort aan de firma.

En de 190pk?
Mevrouw was helemaal weg van die verhoogde sedan, denk dat ze die zelfs meegenomen had met D2 of D3-motor.
Maar er was maar één exemplaar, de D4.
Eerlijk gezegd, enkele weken ervoor stond in de showroom een C70 T5 in dezelfde kleurencombo van mijn S90.
Die zag mevr BRG helemaal zitten, op de kilometerstand na, helaas al 150.000 km, want anders stond die bij mij op de oprit ipv de S60.
Maar ze kon haar 500-tje toch niet wegdoen voor iets met dubbel zoveel kilometers op de teller.

Ik vermoed dat mijn eerste Accord zwaarder was dan jouw wagen.
2.0 benzine en 155 pk, 0 tot 100 in 9,2 seconden (volgens Carbase).

Je had toch altijd Tourers? Die doet het in 9,9..;)

Dan waren dat vast geen snelle Golfjes maar meer van het uiterlijk vertoon.

Mijn astra ST in 10,5; die staat ook niet bekend om zijn sprintvermogen en elasticiteit..:)

Ik zag laatst ook een 535i te koop uit 2012, redelijke km stand (160.000) voor het geld. SUper dik in de opties, zelfs addeptive cruise control en night vision. Helaas ook een x-drive.

Is ook wel verleidelijk. Niet om de 300PK, maar een lekkere 3.0 6-in-lijn met turbo is toch wel heel erg gaaf. En een uitstervend ras zo'n dikke 6 cilinder, kijk maar naar bijvoorbeeld Volvo. Het theoretische verbruik is overigens ook heel acceptabel voor mij. (tu) Beetje dromen mag toch? :T

Thuiswerken heeft wel zo z'n voordelen. Vanaf een uur of 10 zit ik in het zonnetje te videobellen. Wat een genot!

Astra F zei:
Het zwembad neem je afscheid van? Grappig, wat bij velen een droomitem is laat Frank weer verwijderen :} Heeft dat te maken met de hoge gebruikskosten, of staat het enkel de verbouwing in de weg?

In de weg is een groot woord, maar niet helemaal happy met de plek die hij inneemt. De belangrijkste overweging heeft toch te maken met de gebruikskosten en enkele defecten die in orde gemaakt moeten worden. Zo is de niveauregeling kaput, als de pompen lopen gooit hij er om de zoveel dagen een paar kuub water uit om dat uit de waterleiding weer aan te vullen. Resultaat, een waterverbruik van de vorige eigenaren dat ver boven de 1000m3 per jaar lag. Pomp uit was een oplossing, alleen is het water wat groen (:B

rjthefrisian zei:
Zit ook wel eens te kijken naar wat nieuws nu eerst het verhuizen op de lange baan staat. Maar het aanbod valt me best tegen.
Erg weinig benzine SW's met een beperkte kilometerstand, wat vermogen en lekkere uitrusting.

Heerlijk snoepen en zoeken! Maar wel lastig als je niet helemaal weet wat je wil.. of dat wensen en budget niet helemaal in lijn lijken te lopen. Zo'n Focus ST is wel erg lekker! Een V60 ken ik uit directe ervaring, ik vind het een heerlijke comfortabele cruiser. Niet per sé iets voor jou denk ik.

Sanoma zei:
@ Frank: klinkt niet als de meest ideale situatie op het werk... verwacht je dat dat al met al nog gaat verbeteren, of tzt op zoek naar wat anders?

Nee zeker niet ideaal. Ik kijk rustig om me heen, heb nog wel wat wensen en ben niet zo wanhopig gelukkig. Misschien verbetert de situatie in de tussentijd al en anders komt er vast wat op mijn pad.

@Vermogen: altijd lekker natuurlijk! De V60 van mijn vader heeft iets van 160 pk, komt weliswaar wat traag uit de startblokken (automaat), maar sleurt en dan heerlijk aan. En toch, zelfs in de schaarse momenten dat ik er in rij speel ik er maar weinig mee. De 180 pk i3 van het werk hetzelfde verhaal. Je kunt je als een hooligan gedragen, maar het is vooral comfortabel in alle rust cruisen waar ik van geniet. Wat Joost zegt is wel waar; het gevoel dat er genoeg vermogen is om nog wat extra's te doen draagt enorm bij aan het comfort. De Alfa blijft nog even, als het goed is heb ik iemand gevonden die de dorpels netjes voor me kan maken (roest!). Ik zou toch ook eerlijk niet weten wat ik anders zou willen, dus ik moet wel :D

B Real zei:
@ Frank, hoe lang gaan de verbouwwerkzaamheden in beslag nemen? En wat waren de plannen ook alweer?
Als er weer zo'n warme zomer komt als voorgaand jaar ga je dat zwembad nog missen :D
Is alleen wel een dure hobby met een volwaardig zwembad zoals jullie die hebben/hadden. Wij hebben een semi permanent zwembad in de tuin (zout water, zandfilters, pompen etc.)
Die ga ik volgende maand wel weer vullen. 7.500 liter water (lang leve de grondwaterpomp), grote zak zout van een paar tientjes en de pomp elke dag een paar uur laten draaien (tientjes werk). Qua kosten goed te doen en wel heel lekker op echt warme dagen.
Zou ik het zelf aanschaffen? Waarschijnlijk niet, maar het zat allemaal bij de woning dus dan ook maar gebruiken B)

Er zullen ongetwijfeld dagen aankomen waarbij het zwembad tot z'n recht kan komen. Nouja, daar moeten we maar mee leven. Jullie oplossing klinkt prima (tu)
Verbouwing start in juni, met zo'n 3 maanden werk. We zetten een heel stuk achter de woning dat woonkamer en slaapkamer van mijn ouders moet worden. Inpandig wordt van de huidige slaapkamer beneden een badkamer/toilet/washok gemaakt. En er komt een muur tussen hun woondeel en het onze. Niet onbelangrijk :)

Gaaf frank, het is dat jullie huis aardig verstopt zit en er van buitenaf weinig valt te zien. Anders kon ik af en toe even langs rijden om even te spieken :}

Nou daarom Joost. Al die nieuwsgierige mensen :T Maar je mag best een keer langsrijden en aanbellen hoor. Lukt wel op 1,5 meter.

Joost z’n voorstel klinkt handiger. Anders maximaal 3 en wie het eerst komt, het eerst maalt.

@Jimmy: van harte gefeliciteerd!

Soms kijk ik met een schuin oog ook wel eens naar een C350e estate die worden steeds goedkoper. Nog net te duur voor nu, (rond de 20K incl BTW) maar toch

Ding moet theoretisch 30km elektrisch kunnen rijden. in de praktijk is het 20km. Op het werk kan ik gratis opladen dus zou betekenen dat ik van en naar mijn werk volledig EV kan rijden. Scheelt toch aanzienlijk!

Langere afstanden kun je hem in hybrid zetten en rijd hij ter ondersteuning van de benzine motor en is het een relatief zuinig ding

En als je gek wil doen en je het hem in sport plus, dan gaat hij nog in 6 seconde naar de 100 ook :O

Los van het hele hybride gebeuren heeft het nog wat voordelen, namelijk; standaard zijn ze gewoon heel rijk uitgerust. De auto kun je op afstand voorverwarmen en koelen. Alle moderne veiligheidssystemen zitten er op en aan die je bij gewone versies niet altijd hebt. Je hebt standaard een lekkere automaat. Ruimte is ondanks de accu nagenoeg gelijk met de Laguna, dus daar kan ik wel mee leven. Mooie blauwe uitvoeringen met mooi leer zie je ook veel,

Enige 2 dingen wat mij zou tegenhouden is;

- hoe goed zijn de auto's? In het begin waren er wat problemen, naar software updates zijn er weinig klachten bekend zo lijkt het. Of klagen leaserijders niet zo. Immers met 7% bijtelling en 280PK ben je al snel tevreden? Kan er weinig over vinden ook maar het blijft natuurlijk een complex stukje techniek.

- wat gebeurd er met de wegenbelasting. Een C klasse is van zichzelf al geen lichte auto, een hyrbid weegt bijna 1700kg. Nu zit er nog een fikse korting op wegenbelasting ivm 49gram Co2. maar wat gebeurd er in de toekomst? Is het straks een onverkoopbaar ding als ik hem een paar jaar heb?

Of zie ik nog andere dingen over het hoofd? Of toch gewoon benzine maar?

Die C350e is een benzine toch? Wel interessant dan! Lijkt me ook wel wat, een PHEV. Maar ik zie ook een nadeel: mijn Focus weegt rond de 1220kg en een PHEV gooi er al snel zo'n 300kg bij.

Iets anders: ben nu ingelogd via de werk-laptop en ik heb gemerkt dat ik hier met twee verschillende mailadressen kan inloggen op mijn account *-)

Barri zei:
Iets anders: ben nu ingelogd via de werk-laptop en ik heb gemerkt dat ik hier met twee verschillende mailadressen kan inloggen op mijn account *-)

Apart. Kan je ook aanmelden met je Facebook account soms?

Kan ook, maar dat kan mijn digitale werk-omgeving al helemaal niet weten. Sterker nog, elke keer als ik inlog zijn alle instellingen bij Chrome weg (favorieten, login voor internet, etc) maar voor ons systeem moet ik juist Chrome gebruiken (en voor andere toepassingen weer IE, voor andere weer Firefox, voor andere weer Edge *-)).

Joost, ik dacht dat de versnellingsbak van de C350e's niet heel goed was en de multimedia ook te wensen overliet.

Verder wel mooie auto's, ik vind Mercedes sowieso erg lekker bezig de laatste jaren.

Ik kan niets vinden over de versnellingsbak. Multimedia beetje wisselend maar niemand is echt negatief. Enkele elektrische storingen die met software updates voornamelijk zijn opgelost en de compressor van de luchtvering word gezien als zwak punt...

Verder wel klachten over elektrisch rijbereik en wat andere zaken die je van twee voren had kunnen weten.

Ik ben niet zo'n Mercedes man maar vind ook dat ze de laatste jaren echt goed bezig zijn.

Maar een Benz hoort eigenlijk wel een ster staand op de grille te hebben! Dat is wel gaaf hoor, zo achter die ster aan rijden.

Eens, een Benz hoor de stel op de kap te hebben (tu)

Ik heb wel eens, toen ik net 18 was met enige regelmaat in zo'n oude E gezeten (300TD) van eind jaren 80, daar zag je de ster heel goed vanuit de bestuurdersstoel. Maar eigenlijk heb ik daarna bijna niet in Mercedes personenwagens gezeten, zeker geen C of E. Zie je die ster überhaupt nog wel een beetje tegenwoordig?

Heerlijk weer is het ook!
Helaas druk met werk en kinderen. Als ik een beetje tijd over heb vandaag en alles slaapt of is rustig dan lekker even in de tuin aan het werk. Nooit gedacht dat ik dat zo heerlijk zou vinden. Even geen kinderen die aandacht vragen, geen moeilijke telefoongesprekken, nergens bij nadenken maar gewoon even wat met de handen doen. Heerlijk!

Heb je tegenwoordig niet meer dacht ik, zo'n ster op de grille.
Heerlijk weer he, ik zit nu lekker in de tuin. Gisteren het gazon geverticuteerd en bemest, ging het daarna net regenen. Ideaal!

Het is ook fantastisch weer om even in de tuin aan de slag te gaan :) En meditatief Joost, goed bezig (tu)

Gisteren een beetje regen gehad hier, maar zie toch ook wel de noodzaak om (veel) te sproeien. Wat een droogte, echt niet normaal

De omstandigheden zijn inderdaad perfect voor de tuin. Mooi weer, voorjaar en thuis blijven.
Hier zaterdag schommel gemonteerd en geplaatst voor dochterlief. Vast voor haar 3e verjaardag.
Ze vindt het geweldig!

En jullie hebben wat regen gehad..hier niet...is echt al heel lang mooi en kurkdroog.

Ja, het stelde ook nog wel wat voor, die regen. Maar het blijft veel te droog hoor.
Vanavond weer ff met de Kever op pad geweest. Heerlijk zeg, allemaal mooie lege wegen!

Je zou in deze tijd maar geen tuin hebben, dat is wel afzien hoor.

Gisteren een beetje regen gehad hier, maar zie toch ook wel de noodzaak om (veel) te sproeien. Wat een droogte, echt niet normaal

hier 2km verderop precies zo helaas. De regen stelde niet veel voor. De gemeente heeft achter ons op het stukje dat wij graag wilde kopen voor een week of 5 geleden nieuwe beplanting geplaatst. 300 nieuwe plantjes in gortdroge grond. Zouden ze daar nog voor langs komen om die wat water te geven?

Normaal zou ik zeggen ik geef ze wel even water, maar het is net een stukje grond waar ik al 5 jaar gedoe mee heb met de gemeente en ik plots niet meer mag kopen en de gemeente voor een kapitaal alle oude beplanten er uit heeft getrokken en nieuw spul in heeft gezet tegen mijn zin in. Dus dat voelt wel dubbel 8-)

Regen heb ik ook niet gezien dit weekend, de tuin wel. Beide groene containers zitten weer ramvol om morgen opgehaald te kunnen worden.
Sproeien doe ik al dagelijks eventjes voor het gazon, dat trekt ook al mooi bij. Gisterenmiddag zelfs een tijdje in de tuin gezeten een boekje lezen, kan mij niet herinneren wanneer ik dat (m.u.v. op vakantie) dat gedaan heb :O

Alleen de hooikoorts maakt het veel buiten zin wel wat minder prettig, hakt er al behoorlijk in sinds een weekje :(

Joost, dat is wel vervelend! Inderdaad lekker dood laten gaan en dan klagen bij de gemeente dat het zo'n bende is. Dat het veel netter zou zijn als het stukje grond van jou zou zijn.

Toen ik het mocht kopen, nadat er onderzoeken waren gedaan of er geen kabels of iets op die plek door de grond liepen, en de kadastertekeningen al waren gemaakt en de nodige kosten waren gemaakt door de gemeente is er op het laatste moment besloten om het bij de gemeente af te blazen toen daar wisseling op de wacht was en die gene er een andere visie op na hielt. (gewenst openbaar groen)
Toen heb ik gezegd dat ze die bende ook maar een fatsoenlijk moesten bij houden en dat ze er nooit iets aan hebben gedaan (wat ook zo is). Nu hebben ze alles gerooid en nieuwe plantjes geplaatst. Heeft ze heel veel geld gekost ipv opgeleverd.

Als de 300 plantjes dood gaan denk ik niet dat ik het alsnog ineens wel mag kopen. zou wel mooi zijn nu het allemaal gerooid is :}

Mogguh!

Alleen de hooikoorts maakt het veel buiten zin wel wat minder prettig, hakt er al behoorlijk in sinds een weekje

Dat is bij mij juist over de piek heen. Wij blijven hier kwakkelen met hoesterij/verkoudheid/snotterij.
Gisteren hadden ik en mijn dochter opeens weer lichte verhoging. Zitten echt al drie weken te klooien en mekaar aan te steken.
Niet echt ziek maar ook niet fit. Zijn er echt wel klaar mee en mijn vrouw heeft er weer een kleine terugslag van gekregen.

Mogguh!

Lekker weekendje hoor; geen regen gehad, alleen zonneschijn. Gister wel wat frisjes met al die wind.
Maar valt me wel op dat het overal steeds drukker wordt; in het centrum werd weer volop gewinkeld.

Toen ik het mocht kopen, nadat er onderzoeken waren gedaan of er geen kabels of iets op die plek door de grond liepen
Och ja, dat gemier... ik heb ook een poging gedaan om een stuk grond te kopen van de gemeente. Is een stuk wat nu in bruikleen is maar ik wil het graag kopen (is mijn achtertuin toch een stuk groter; waardevermeerdering). Een stuk wat naast het huis loopt en dan naar achter toe.

Kan niet gekocht worden want er lopen kabels over de breedte door het achterste stuk... oké, maar die kabels lopen dan ook door mijn achtertuin want die grenst er gelijk aan natuurlijk. Ja, dat klopt maar regels zijn regels. Juist *-)

Soms kijk ik met een schuin oog ook wel eens naar een C350e estate die worden steeds goedkoper. Nog net te duur voor nu, (rond de 20K incl BTW) maar toch
Mooie auto! Maar ik kan de onzekerheid mbt de wegenbelasting wel voorstellen. 1700kg is flink aan het gewicht natuurlijk... tot wanneer duren de huidige regelingen omtrent lagere wegenbelasting voor lage uitstoot en elektrisch eigenlijk?

Alleen de hooikoorts maakt het veel buiten zin wel wat minder prettig, hakt er al behoorlijk in sinds een weekje sad smiley
Hier ook, gelukkig in iets minder extreme mate en de 'reactine' doet z'n werk :)

Barri zei:
Ja, het stelde ook nog wel wat voor, die regen. Maar het blijft veel te droog hoor.
Vanavond weer ff met de Kever op pad geweest. Heerlijk zeg, allemaal mooie lege wegen!

Je zou in deze tijd maar geen tuin hebben, dat is wel afzien hoor.

Dit mag hier zelfs niet.
Recreatief cabriorijden is een niet-essentiële verplaatsing dus verboden : tarief zonder verwittiging 250 EUR!

Nu ja, na 2 weekends al zo'n 30 afleveringen van Sons of Anarchy op Netflix bekeken ;)

Wat ik nu zie is dat het voordelige wegenbelastingtarief nu is vastgesteld tot 2025, daarna word het mogelijk afgeschaft. 1700 kg is wel erg veel geld aan wegebelasting inderdaad.

Aan de andere kant; een Insignia A OPC facelift (welke ik ook wel fraai vind) gaat ver boven de 1800 kilo, (mede door 4x4), is stuk langzamer naar de 100, vaak minder luxe en verbruik is heel veel hoger terwijl de occasionprijzen gelijk zijn.

Een BMW 335i F31 touring is een fractie sneller dan een C350e en slechts 1 wegenbelastingtarief lager. maar in aanschaf heel veel duurder als occasion, doorgaans veel minder luxe en ook onzinniger waarbij het verschil ook weer stuk kleiner is onder aan de streep.

Het zal er met zo'n auto bij mij op neer komen dat ik vrijwel alles op EV modus zou kunnen rijden, tenzij ik weekendjes weg ga, naar schiphol of schoonfamiliebezoek in westen van het land. Dan kan ik in zuinige hybrid mode rijden. En die ene keer dat je beetje lol wil maken haal je het maximale uit beide en ga je als een rakket :}

Had dit weekend nog even gegoogeld, maar kan er nog steeds weinig over vinden, los van gewoon wat karakter dingen op de luchtvering na weinig echte problemen.

- wat gebeurd er met de wegenbelasting. Een C klasse is van zichzelf al geen lichte auto, een hyrbid weegt bijna 1700kg. Nu zit er nog een fikse korting op wegenbelasting ivm 49gram Co2. maar wat gebeurd er in de toekomst? Is het straks een onverkoopbaar ding als ik hem een paar jaar heb?

Of zie ik nog andere dingen over het hoofd? Of toch gewoon benzine maar?

Inderdaad een mooie wagen. Mijn overbuurman heeft er een. Maar jah op naam van de zaak en dan is het leuk.

Ik heb ook wel eens naar zo'n V60 D6 hybrid gekeken omdat het vooral vaak dikke bakken zijn.

Maar vanaf volgend jaar ben je al meer aan de beurt met deze wagens en vanaf 2024 helemaal..ze zijn zo extreem zwaar dat je, met het huidige wegenbelastingstelsel op basis van gewicht, je op dat moment snel voordeliger in een gewone diesel of benzine kan rijden. Daarnaast zuipen ze ook nog als een tempelier.

Nee ik heb het heel snel uit mijn hoofd gezet.

@Barri
(Je zou in deze tijd maar geen tuin hebben, dat is wel afzien hoor.)

Wij hebben een veel te groot huis met een grote tuin (zo'n 1400 m2) en dat wordt te veel werk voor ons 65-ers (oeps, vandaag 66 voor mij).
Dus waren wij van plan om het huis te verkopen en een appartement te kopen. Maar nu zijn we wel erg blij met de tuin, dus de plannen zijn zeker voor de komende paar jaar gewijzigd.

Ik heb ook wel eens naar zo'n V60 D6 hybrid gekeken omdat het vooral vaak dikke bakken zijn.

Zo'n D6 hybrid zijn naast dat ze ook kwalitatief zeer matig zijn, alsdus mijn oud collega die nu bij Volvo werkt, ook inderdaad zeer zwaar. Iets van 1850 kilo *-) en dat is ook een diesel. Die zal hier dus sowieso nooit op de shortlist komen. Ga je veel rijden dan heb je ook weinig aan het hybride gebeuren denk ik. Begrijp sowieso niet waarom mensen zo'n V60 diesel hybrid kopen als occasion nu.
De C350e is een benzine. Dan staat het financiële plaatje er wel anders voor. Zeker als je veel korte stukjes rijd zoals ik. En de zuinigheid staat of valt natuurlijk bij het pluggen.

Ik rij ongeveer 10.000 tot 12.000 per jaar. Ik kan daar van ongeveer 6000 km full EV rijden, de rest dus in normale hybrid modus. Ik heb enorme over capaciteit op mijn zonnepanelen, op werk kan ik gratis laden en zal mij dus ruwweg 1000 euro per jaar besparen aan brandstofkosten.

Los van het hele hybrid gebeuren, ik heb geen carport, het op afstand auto voorverwarming of voorkoelen zolang hij aan de stekker staat is wel prettig. :} Al die auto's zijn ook zeer rijk uitgerust met moderne veiligheidssystemen die op reguliere versies lang niet altijd zitten. En het is met 280 PK gewoon een snelle bak als het een keer 'moet'. :T

Wij hebben een veel te groot huis met een grote tuin (zo'n 1400 m2) en dat wordt te veel werk voor ons 65-ers (oeps, vandaag 66 voor mij).
Dus waren wij van plan om het huis te verkopen en een appartement te kopen. Maar nu zijn we wel erg blij met de tuin, dus de plannen zijn zeker voor de komende paar jaar gewijzigd.

gefeliciteerd!

1400 m2 is vrij veel inderdaad. Vroeger toen ik een jaar of 16 was deed ik eens in de 2 á 3 weken ook de tuin bij iemand die een enorm perceel had. Keer met de zitmaaier rond en verder beetje schoffelen en vegen. Kostte hem relatief weinig en voor mij was het wel lekker verdienen (tu)

Terug
Bovenaan