Mogguh!
Back @work! Wel effe wennen als je gisteren nog in Zuid-Duitsland zat. Maar wat was het geweldig!
Heenreis ging op zich smooth maar wel erg veel last van de stortvloed aan vrachtwagens op de Duitse wegen..man man...voor al rondom de grotere steden echt rijen en rijen en rijen en rijen aan vrachtwagens. Wat heb je dan een hondenbaan..alleen maar in de file en op de rustplaatsen is het vechten om een plekkie.
We kwamen daardoor net iets te laat aan bij BMW Welt. Keurig ontvangen door twee jongelui van BMW Nederland en kregen eerst een driegangen lunch met heerlijke gerechten en overvloedige wijn..

Aansluitend werden we begeleid door een gids door het museum, de fabriek en aansluitend BMW Welt. We hadden mazzel..we waren maar met zijn vieren terwijl de groepen per gids normaal veel groter zijn.
Met name het productieproces heeft het meeste indruk gemaakt. In Munchen worden de 3-serie (sedan en tourer) en de (M)4-serie door elkaar heen gemaakt.
2000 robots, 8000 man personeel, 1100 auto's per dag...het carrosserie proces en het spuitproces is bijna volledig gerobotiseerd. Machtig mooi is om te zien hoe die robots zich op de productielijn storten. Alleen de motoren en het installatiedeel van interieur en elektronica is met name nog handwerk.
Vooral het spuitproces is erg bijzonder. Robots doen alles en alles wordt gewoon door elkaar heen gespoten. Door het plaatwerk en de spuitinstallatie/verf een lading te geven trekt het plaatwerk de verf aan en wordt er bijna niets verspild. Ze rollen zo door de spuitstraat heen, kwartiertje drogen en klaar is kees.
Helaas natuurlijk geen foto's mogen maken.
Na door BMW Welt te zijn geleid kregen we nog wat lekkere hapjes met bier en mochten we onze weg gaan. Waren toen ook wel aardig gaar na een kort nachtje, de autorit en de de 4 uur durende tour en de hitte (30 graden buiten; binnen oplopend naar 40).
Doorgereden naar hotel zo'n half uurtje van Munchen. Ook super. Oud slot waar en hotel van is gemaakt en s avonds heerlijk nog in de biergarten half liters zitten drinken onder het genot van een flammkuchen. Die Duitsers zijn gewoon bijzonder vriendelijk en een uitstekende gastronomie! Veel en lekker voor weinig.
De volgende dag na een zeer uitgebreid fruhstuck weer in de auto gestapt en eigenlijk een vlekkeloze terugreis gehad en waren we gisteravond rond etenstijd weer thuis.
Qua rijden deed de X1 van pa het voortreffelijk. Magistrale automaat-motor combinatie. Rustig te rijden maar ook bloedjesnel als het moet. We hebben relatief rustig gereden (zeker mijn pa

vind verbruik belangrijker dan effe lekker genieten van de power) en gemiddeld toch 1: 15,2. Een tank heen en een tank terug.
En wat echt verslavend is om effe het gas in de trappen, de automaat terug te laten schakelen en flink weg te trekken en de heerlijke brul uit de uitlaten te horen.
Nee daar kan geen auto op batterijen aan tippen....
Maar ik ben nog niet klaar voor een SUV. Ik vind zo'n hoge zit en carrosserie veel minder prettig. Liever lekker dicht op het asfalt en daardoor ook minder overhellen.
Ook de navigatie van BMW was niet heel erg duidelijk bij splitsingen en afritten waardoor het paar keer mis ging.
Qua auto's natuurlijk prachtig daar. Veel porsches, ferrari's, de Duitse drie en gegeven moment werden we door Koeningsegg Agera ingehaald..was net de batmobiel..
Aantal Opels en Fords viel mij erg tegen. Wel hele erg regiogebonden..je kon wel zien waar het geld zat...daar was het alleen maar A6 en 5-serie wat de klok sloeg...voor mijn gevoel zag je veel minder mercedessen. Vooral de nieuwe A6 en nieuwe 5-serie zag je erg veel.
Maar eigenlijk ook een donderssaai wagenpark in Duitsland..op een parkeerplaats sta je alleen maar tussen de zwarte, grijze, of zilveren versies van alle modellen van de Duitse drie..wat kleur en wat variatie zou Duitsland goed doen.
De ** Tiguan zag je ook heel veel maar vraag me af of die er ook in een andere kleur dan donkergrijs/zwart is?
Ook zaten we gegeven moment in in het Sauerland in een race tussen een 5-serie, Q5 en een M4..waarbij de laatste de 1e twee flink de oren heeft gewast..
rechts inhalen, vreselijke snelheden en idioot weggedrag..het kan allemaal..
Tot zover kort verslag van deze zeer geslaagde trip!