Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Heuj, dat is een opmerkelijke ontwikkeling. Die zag ik niet aankomen! Ik was me wel aan het afvragen wanneer Opel de Vivaro en Movano voor Peugeot-modellen ging inwisselen. Dit is wel een creatieve oplossing om er vast een Peugeot-bus bij in het gamma te stoppen. En het is natuurlijk wachten op de Grandland XL die de werkelijke 'vervanger' van de Zafira mag worden.

Ik heb -na vandaag- nog 11 dagen te werken hier. 'Moet' er nog een paar vrij nemen, vind het een maar een vreemd idee. Heb enorm veel zin in mijn nieuwe job, maar afscheid nemen van deze omgeving en vooral mensen staat me nog niet zo aan. En omdat 1 verandering niet voldoende is... een bod op een woning gedaan! Is nog lang niet allemaal in kannen en kruiken, maar de gedachte is om samen met mijn ouders iets aan te schaffen met veel ruimte en door wat te verbouwen er twee zelfstandige woningeenheden in te maken met voldoende privacy. Dat zien we helemaal zitten, zeker met de plannen die we nu hebben. Alleen even afwachten hoe de overkant op ons verhaal reageert, spannend!

@Ruud: wat leuk man!

@bezoek opel fabriek: ik ben voor. Maar niet de behoefte dat de planning in allerlei moeilijke bochten gewrongen moet worden om mij mee te krijgen, onder verwijzing naar bovenstaande.

Spannend Frank! Nog wel in ons dorp mocht alles doorgaan? Je hebt dan maar relatief kort op de huidige plek gewoond toch?

Ja de nieuwe zafira vind ik wel opmerkelijk. Ik begrijp de keuze om een luxe 'bus' als alternatief aan te bieden gezien MPV's totaal uit de gratie raken. Maar ik had de naam Zafira gewoon in de ijskast gezet en wie weet in de toekomt dat je hem uit de kast kan trekken. Waarom niet Vivaro Life ?

Zafira? Dit wordt net zo'n miskleun als de V-Klasse, Vito met ramen. Nee, dit gaat grandioos "scheitern".

Frank: dat klinkt naar een Southfork Ranch.
Voor de jonkies, check tv serie Dallas. :)

Oeps, dank Fer. Tja, ik begon er zelf over dat er geen Opelingen meer waren, dus ben ik moreel verplicht te Opelingen... ;)

Denk dat deze wel bekend is... fraaie dame trouwens.

47442881_10216053714123004_2335941723412234240_n.jpg

Dat van de Zafira snap ik ook niet echt. Ik vind het wel een stoere bus maar niet de naam Zafira-waardig..
Alsof je een ** transporter personenbus ineens Sharan gaat noemen..

Opeling Elmer!

Btw, ik blijf nu telkens ingelogd hier sinds een paar dagen.. zou het cookie-probleem dan nu eindelijk opgelost zijn?

Die nieuwe Zafira is heel logisch. De enige concurrent is de Dacia Lodgy. Het hoeft niet mooier te zijn dan dat om 3 kinderen of meer te vervoeren. Veel gezinnen om mij heen zijn nu de oude MPV's aan het oprijden, zodra de oudere markt leeg is, wordt het toch zo'n busje. Concurrentie is er toch niet meer in deze 13 in een dozijn-markt, met meer dan 2 kinderen heb je amper alternatief meer als je de derde niet op een armsteun achterin wil laten zitten. Ook de SUV's kunnen doorgaans niet, met één van de Skoda's en de Citroen C5 huppeldepup als uitzondering.

s velthuis zei:
Die nieuwe Zafira is heel logisch. De enige concurrent is de Dacia Lodgy. Het hoeft niet mooier te zijn dan dat om 3 kinderen of meer te vervoeren. Veel gezinnen om mij heen zijn nu de oude MPV's aan het oprijden, zodra de oudere markt leeg is, wordt het toch zo'n busje. Concurrentie is er toch niet meer in deze 13 in een dozijn-markt, met meer dan 2 kinderen heb je amper alternatief meer als je de derde niet op een armsteun achterin wil laten zitten. Ook de SUV's kunnen doorgaans niet, met één van de Skoda's en de Citroen C5 huppeldepup als uitzondering.
De 5008 kan het nog prima hoor, en als er een Grandland XL komt zou die het ook nog prima kunnen.
Met 3 kinderen moet je inderdaad wel keuzes maken maar zoals je ziet redden wij ons prima met een Astra K.
Bij een vriend van me met 4 kids ligt het nog veel gecompliceerder. Een stationwagen kan dan al niet meer, MPV’s worden steeds zeldzamer en je bent dan aangewezen op grote SUV’s. Voor hem is zo’n Zafira misschien wel een uitkomst, alhoewel ik hem niet bij zijn klanten zie voorrijden met zo’n veredelde bouwvakkersbus (hij is financieel adviseur)

Hotdog zei:
De 5008 kan het nog prima hoor, en als er een Grandland XL komt zou die het ook nog prima kunnen.
Met 3 kinderen moet je inderdaad wel keuzes maken maar zoals je ziet redden wij ons prima met een Astra K.
Bij een vriend van me met 4 kids ligt het nog veel gecompliceerder. Een stationwagen kan dan al niet meer, MPV’s worden steeds zeldzamer en je bent dan aangewezen op grote SUV’s. Voor hem is zo’n Zafira misschien wel een uitkomst, alhoewel ik hem niet bij zijn klanten zie voorrijden met zo’n veredelde bouwvakkersbus (hij is financieel adviseur)

De 5008 was ik inderdaad nog vergeten. Wij hebben zelf 3 inmiddels grotere kinderen (met als een hoop van onze vrienden trouwens) en ik merk dat de zoektocht steeds lastiger wordt. Ik heb echt geen zin in het gezeik en gezeur wie er zonder beenruimte in het midden op een bult moet zitten met een armsteun in de rug. Daar valt tegenwoordig bijna alles op af. Maar we gaan ver, lang en actief op vakantie. Een suv kan dat niet, een MPV of busje kunnen dat wel. Ik heb momenteel 1 Zafira, een paar Berlingo's en een stokoude Scenic in m'n marktplaats advertenties staan. Uiteindelijk zal ik ook aan een busje vast zitten. Niet omdat ik dat per se wil, trouwens.

Heuj, dat is een opmerkelijke ontwikkeling. Die zag ik niet aankomen! Ik was me wel aan het afvragen wanneer Opel de Vivaro en Movano voor Peugeot-modellen ging inwisselen. Dit is wel een creatieve oplossing om er vast een Peugeot-bus bij in het gamma te stoppen. En het is natuurlijk wachten op de Grandland XL die de werkelijke 'vervanger' van de Zafira mag worden.
De Combo is al vervangen voor een PSA product, de Vivaro staat voor dit jaar op de planning om te worden vervangen. Dan is het puur nog de Movano, dat is wel even de vraag wanneer die vervangen zal worden. Een Grandland XL zit volgens mij niet in de planning, er gaan wel geruchten over een SUV op 5008 basis die boven de Grandland X geplaatst zou worden. De naam Monza wordt daarvoor al genoemd.

Dat dit busje geen Vivaro Life heet vind ik jammer, maar is ook wel een beetje begrijpelijk gezien de Vivaro Life al bestaat op basis van de bestelbus variant.
Schijnbaar wil Opel deze auto toch wat luxer positioneren (lees, moet geen gevoel van een busje oproepen) en vandaar dan de naam Zafira. Grote vraag is vooral wat hij moet gaan kosten. Gezien de Combo Tour ook al niet echt aantrekkelijk geprijsd is verwacht ik dat deze bus niet veel goedkoper gaat worden als de Zafira. En of men nu bereid is veel geld te betalen voor een Opel busje, terwijl je voor dat bedrag ook een nette Espace of SUV kunt kopen is maar de vraag.
Ik vind hem er in ieder geval wel goed uit zien.

@ Frank: Wauw, spannend allemaal zeg! Hopelijk kunnen jullie de wensen vervullen! Echt ruimte om het huis lijkt me echt heerlijk!!

@ Leaf+: Berichten van de 60kw variant van de Leaf gelezen. Een nieuw accupakket wat efficienter is als de huidige. Gegevens zien er opzich heel netjes uit.
Wat ik de grootste misser vind is dat ze wederom niet kiezen voor een actief gekoeld accupakket en dat ze nog steeds 100% de accu vol laden. Het eerste maakt dat accu's minder efficiënt benut kunnen worden afhankelijk van de temperatuur plus dat het extra slijtage tot gevolg kan hebben. En het probleem van de Rapid-gate (niet vaker achter elkaar kunnen snelladen) is er niet mee verholpen. Dus eigenlijk wederom een achterstand tov de concurrentie.

Mogguh!
Wellicht dat zulke busjes interessant zijn voor doelgroepenvervoer. Per 2020 vervalt de BPM vrijstelling voor taxi's, dus zoekt men de goedkoopste 9-zitter die er dan is. Als ze met dit busje de uitstoot binnen de perken houden, zouden ze die markt kunnen bedienen. Hebben ze alleen natuurlijk die interne concurrentie :)

@Ruud: Rapid-gate? Wat is dat? Wat heeft de Rapid met elektrische auto's te maken, of mis ik iets?

Dan is het puur nog de Movano, dat is wel even de vraag wanneer die vervangen zal worden.
Mooi moment om een nieuwe generatie Jumper/Boxer/Movano te ontwikkelen, want de huidige modellen zijn ook al erg oud.

Rapid-gate...dacht dat het over een Skoda schandaal ging! :D

De slogan van Opel hier in Duitsland:

Opel, geboren in Deutschland, gebaut für uns allen.

Vind hem goed. (tu)

Mogguh

@Ruud: Rapid-gate? Wat is dat? Wat heeft de Rapid met elektrische auto's te maken, of mis ik iets?
Rapid-gate is de benaming voor het probleem dat de laadsnelheid sterk afneemt naarmate men de accu snel achter elkaar gaat opladen. Vooral bij niet-actief-gekoelde accu's kan dit probleem snel optreden. Door snelladen wordt de accu behoorlijk warm. Wanneer je dit hebt gedaan, en binnen een uur weer gaat snelladen (wat bij een autosnelwegrit goed mogelijk is) dan schroeft de computer de laadsnelheid terug omdat de accu anders te warm zou worden en kan beschadigen.
Gezien de Leaf accu niet actief gekoeld is, speelt dit probleem bij Nissan sterk. Dit wordt nog eens versterkt door de kleine actieradius bij snelwegritten van de L**f waardoor het probleem zich vaker/meer voor doet.

Ben overigens benieuwd, ben vandaag met 19% accu op het werk gekomen. Heb normaal 22% nodig om thuis te komen :}
"Living on the edge" B)

Astra F zei:
Ben overigens benieuwd, ben vandaag met 19% accu op het werk gekomen. Heb normaal 22% nodig om thuis te komen :}
"Living on the edge" B)

Alle excuses zijn goed om bij B. te blijven logeren ;)
[size=x-small]en je stekker bij haar in te pluggen[/size] :p

Astra F zei:
"Living on the edge" B)

Had me deze week ook vrij ver gewaagd...
Mijn "Volvo on Call"-app gaf me donderdagmorgen aan dat hij de parkeerverwarming niet kon activeren wegens een te laag brandstofpeil...

Alle excuses zijn goed om bij B. te blijven logeren
Vanuit het werk naar B is net wat verder, maar met 98% rit over de snelweg een afstand die meer energie van de auto kost als over de 100 km/h wegen naar m'n eigen huis.:}
Oftewel, ik moet vanaaf naar huis:}

Astra F zei:
Alle excuses zijn goed om bij B. te blijven logeren
Vanuit het werk naar B is net wat verder, maar met 98% rit over de snelweg een afstand die meer energie van de auto kost als over de 100 km/h wegen naar m'n eigen huis.:}
Oftewel, ik moet vanaf naar huis:}
Kan je dan niet op werk laden/inpluggen?

Jahoor, dat zou wel kunnen. We hebben momenteel drie laadplekken op het werk zelf. Maar daar hangen dagelijks een Tesla 3, Jaguar I-Pace en een ** Passat GTE aan.
Er is nu een nieuwe trafo geplaatst, waardoor op de medewerkerparkeerplaatsen ook (gratis) laadplekken komen voor medewerkers. Daar kan ik straks ook laden, dat is wel een voordeel.

En als het echt moet kan ik naar ons tuincentrum rijden en hem daar opladen, maar dan moet ik 500 meter lopen......dat doe je dus minder snel. Maar je hoort me niet klagen hoor.

Hoe bevalt de nieuwe auto Ingo? En heb je de Caravan al kunnen ophalen?

Inderdaad Ruud, die GTE kan ook wel op fossiele brandstof thuiskomen. Ik vind dat jij het eerste recht hebt (samen met de Tesla S en de I-Pace)
Pas als je de Leaf vol hebt is de GTE aan de beurt..

Lieve hemel, is 500 meter lopen te veel? :}

Kom eens in een echte grote stad werken, Hamburg bijvoorbeeld (zowat 2 miljoen inwoners). Daar doe je je woonwerkrit niet met de auto maar met de Öffis (spreek uit uffies, zeg maar het OV).
Voordeel: je staat niet voortdurend stil en je hoeft geen parkeerplaats te zoeken.
Nadeel: je moet wel naar het S-bahn of U-Bahn (beide metro) station lopen. Toch doe ik dat, vanwege "voordeel". ;)

Maar... hoe krijg je die Passé van die plek weg? En geldt het niet ook voor die andere twee dat ze er niet de hele dag hoeven te staan? Ik vind het nogal asociaal om zo'n plek de hele dag op te eisen terwijl er meer zijn die graag zouden willen opladen.

Los van alles, waarom moeten e-auto's op het werk opgeladen kunnen worden? Benziner en diesels hebben toch ook geen pomp op het terrein? :T

Wel raar dat er bij de Leaf niet ook direct een extra laadpaal is geplaatst, lijkt me toch een must bij een full-electric auto. Extra laadpunt, zeker als er al een aantal zijn, zijn de kosten niet.
En idd, die Passat kan ook prima op een andere plek staan. Die 40 á 50km elektrisch zet ook geen zoden aan de dijk :}

Bij de opdracht waar ik nu zit zijn een stuk of 8 laadpalen, niet eens het dichtste bij de ingang overigens, maar ze zijn nooit allemaal bezet. Sterker nog, twee Tesla Model X's zie ik vrijwel altijd op reguliere parkeerplaatsen staan.

Lieve hemel, is 500 meter lopen te veel? grinning smiley

Ja :T

Astra F zei:
Jahoor, dat zou wel kunnen. We hebben momenteel drie laadplekken op het werk zelf. Maar daar hangen dagelijks een Tesla 3, Jaguar I-Pace en een ** Passat GTE aan.

Laadpaalklevers... :|

Goede morgen allen.

Haha, wel leuke reacties te lezen.

Hotdog zei:
Inderdaad Ruud, die GTE kan ook wel op fossiele brandstof thuiskomen. Ik vind dat jij het eerste recht hebt (samen met de Tesla S en de I-Pace)
Pas als je de Leaf vol hebt is de GTE aan de beurt..

Mwoh, dat zie ik toch net iets anders. Eigenlijk zijn die drie parkeerplaatsen de directieparkeerplaatsen. Dus voor de twee directeuren en de vrouw van (rijdt ook hybride).
Dus feitelijk horen de auto's van mijn en mijn MT-collega er niet te staan.

Vorig jaar heeft mijn collega in het MT zijn Mazda 6 diesel ingeruild op een Passat GTE. Om zo veel mogelijk elektrisch te kunnen rijden is hij ook op de directieparkeerplaats gaan parkeren, zodat hij na aankomst op het werk zijn accu kan volladen en dan bijna elektrisch weer thuis kan komen. Daar heeft het bedrijf ook belang bij, gezien hij dan brandstof spaart.

Toen kwam ik met de L**f. Ik kan normaal 2-3 dagen met een volle accu mijn woon-werk verkeer uitvoeren en ben dus niet afhankelijk van laden op het werk.
Dan zou het niet rieel zijn om mijn L**f te gaan laden, terwijl mijn collega dan benzine gaat verstoken. Geen groene gedachte.
Maar indien ik echt een volle accu nodig heb, dan wil best één van hen de auto gerust even aan de kant zetten. Dat is nooit een probleem.

Die 40 á 50km elektrisch zet ook geen zoden aan de dijk
Juist wel, dat is precies zijn woon-werk verkeer:D Doe dat 5x per week, heb je toch mooi 250km "gewonnen".
Tussendoor rijdt hij ook wel eens weg, dus scheelt ons toch per week makkelijk een 350-500 km aan brandstof....un en CO2 uitstoot. :}

Wel raar dat er bij de Leaf niet ook direct een extra laadpaal is geplaatst, lijkt me toch een must bij een full-electric auto. Extra laadpunt, zeker als er al een aantal zijn, zijn de kosten niet.
Je kunt wel laadpalen plaatsen, maar wanneer je aansluiting meer laadplekken niet aan kan dan houdt het op. Daarom is er nu ook een nieuwe trafo geplaatst en komt de mogelijkheid er wel.

Los van alles, waarom moeten e-auto's op het werk opgeladen kunnen worden?
1. Dan heb je na de woon-werkverkeer ook een volle accu. Wel handig als je nog weg moet.
2. Zeker bij Hybrides met beperkte E-range spaar je er brandstof/co2 mee als je op het werk op kunt laden.

Lieve hemel, is 500 meter lopen te veel?
Haha nee, maar als het niet nodig is doe ik het niet. Denk dat de meesten op het werk de auto zo dicht mogelijk bij de ingang parkeren, en niet op de meest verre uithoek op het parkeerterrein. B)

Ben wel benieuwd, begin Februari is nog een retourtje dodenswaard gepland. Is 150km enkele rit dus zou op één lading moeten kunnen, maar ik wil ook retour:}
Dus onderweg maar even snelladen. Ben wel benieuwd naar die ervaring.B)

ZEN zei:
Los van alles, waarom moeten e-auto's op het werk opgeladen kunnen worden? Benziner en diesels hebben toch ook geen pomp op het terrein? :T

Dit vind ik een interessante (tu) bij een brandstof-auto is de scheiding in reiskosten in principe lekker overzichtelijk. Bij een auto van de baas zit een tankpas. Jij betaalt al of geen bijtelling. Bij een privéauto mag je zelf de brandstof afrekenen en ontvangt al of geen reiskostenvergoeding.

De elektrische leaseauto die aan de laadpaal van de baas hangt klopt, maar zodra je 'm thuis inplugt ga je kosten maken voor de baas. Het omgekeerde geldt voor de privéauto die je in kan prikken op het werk en met een volle(re) accu weer meeneemt naar huis, zeker als je ook gewoon een reiskostenvergoeding ontvangt zou je het kunnen rekenen tot verkapt loon. Principieel zijn beiden niet helemaal juist. De individuele bedragen waar het hier om gaat zijn in de meeste gevallen waarschijnlijk prima te overzien, maar toch.

B Real zei:
Lieve hemel, is 500 meter lopen te veel? grinning smiley

Ja :T

Zitten is het nieuwe roken! En toch baal ik als een -euh- stekker als de parkeerkelder vol blijkt te zijn en ik de auto een eindje verderop kwijt moet. Dubbel balen vaak, want doorgaans bedenk ik mij ergens bij de uitgang onderweg naar de auto dat ik mijn jas nog op de 2e heb hangen zodat ik nog een keer de trap op en af kan.

British Racing Green zei:
Had me deze week ook vrij ver gewaagd...
Mijn "Volvo on Call"-app gaf me donderdagmorgen aan dat hij de parkeerverwarming niet kon activeren wegens een te laag brandstofpeil...

Pas je wel op met dat roekeloze gedrag?

@Huis: nog niets (inhoudelijk) gehoord van de makelaar.. nieuwe belofte is vandaag reactie. We wachten gespannen af. @Joost: Als alles doorgaat blijven we in het dorp. We wonen nu net iets meer dan 4 jaar in dit huis.

Juist wel, dat is precies zijn woon-werk verkeerbig smile smiley Doe dat 5x per week, heb je toch mooi 250km "gewonnen".
Tussendoor rijdt hij ook wel eens weg, dus scheelt ons toch per week makkelijk een 350-500 km aan brandstof....un en CO2 uitstoot. grinning smiley

Oud collega had dat met zijn GTE ook. Zomers lukte het precies wel elektrisch, 's winters net niet :D
Dat kan overigens wel serieus schelen inderdaad. Ik ken iemand met V60 Hybrid, die rijdt erg weinig en vrijwel alleen van huis naar de zaak. Die tankt nog geen 10x per jaar omdat de meeste kilometers W/W zijn en elektrisch gaan :D

Ben wel benieuwd, begin Februari is nog een retourtje dodenswaard gepland. Is 150km enkele rit dus zou op één lading moeten kunnen, maar ik wil ook retourgrinning smiley
Dus onderweg maar even snelladen. Ben wel benieuwd naar die ervaring.cool smiley

Pff, dat is nog niet eens een dagje woon/werk hier :T
Woon/werk ritje dat vanmorgen een keer zo lang als gepland duurde :|
Zelfs op de, meestal toch nog redelijke rustige, A37 zaten twee rijstroken dicht.

De elektrische leaseauto die aan de laadpaal van de baas hangt klopt, maar zodra je 'm thuis inplugt ga je kosten maken voor de baas. Het omgekeerde geldt voor de privéauto die je in kan prikken op het werk en met een volle(re) accu weer meeneemt naar huis, zeker als je ook gewoon een reiskostenvergoeding ontvangt zou je het kunnen rekenen tot verkapt loon. Principieel zijn beiden niet helemaal juist. De individuele bedragen waar het hier om gaat zijn in de meeste gevallen waarschijnlijk prima te overzien, maar toch

Bij lease auto's gaat het altijd via de tankpas dacht ik. De leaserijder gebruikt dus thuis ook zijn tankpas en krijgt de verbruikte energie vergoed, kun je dus geld mee verdienen als je zonnepanelen overcapaciteit hebben.

Zitten is het nieuwe roken!

Absoluut! Sinds ik werk zijn er wel een paar kilo's bij gekomen. Heeft uiteraard niet alleen als oorzaak het zittende werk, maar het helpt absoluut niet mee :D

@Huis: nog niets (inhoudelijk) gehoord van de makelaar.. nieuwe belofte is vandaag reactie. We wachten gespannen af. @Joost: Als alles doorgaat blijven we in het dorp. We wonen nu net iets meer dan 4 jaar in dit huis.

Ben erg benieuwd, klinkt als een tof project (tu)

“
Bij lease auto's gaat het altijd via de tankpas dacht ik. De leaserijder gebruikt dus thuis ook zijn tankpas en krijgt de verbruikte energie vergoed, kun je dus geld mee verdienen als je zonnepanelen overcapaciteit hebben.

Wij hebben ook een enorme over capaciteit op onze panelen die de vorige bewoners er op hebben gelegd. Geld verdienen is het niet zozeer want als je het terug levert zou je er anders ook een bedrag voor terug krijgen + investeringen van 'overbodige' zonnepanelen. Beetje afhankelijk van de vergoedingen.

“
Oud collega had dat met zijn GTE ook. Zomers lukte het precies wel elektrisch, 's winters net niet
Mijn collega rijd ook met een GTE en woont in het dorp waar ruud woont. Die haalt het net volledig elektrisch hier naar toe. Hier hele dag aan de paal en dan zo ook weer naar huis. Zijn brandstofverbruik is echt nihil. De auto gaat binnenkort uit de lease maar van al die km heeft die motor dus maar amper wat echt gereden. Vraag mij af in hoeverre dat nu echt goed is voor die brandstofmotor.

spannend! Ben benieuwd. Hoop niet dat je die 'roze' makelaar hebt in ons dorp. Man man, wat hebben wij daar veel gezeur mee gehad met de aankoop van ons huis. Afspraken die niet in koopcontract waren verwerkt, te laat komen op bezichtiging zonder even een belletje te doen. Ons rond laten neuzen in het huis tijdens bezichtiging terwijl zij aan de eettafel haar mailtjes zat af te handelen en de communicatie was ook slecht.

Na 4 jaar verhuizen is snel, maar gelukkig word je er momenteel niet slechter van.

Iemand nog iets zinnigs te zeggen hierover?;

Ik heb al heel mijn 'autoleven' (iets van 14 jaar) een ANWB lidmaatschap. Met name op vakanties, onderweg of iets wil ik gewoon goed worden geholpen en in al die jaren stuk of 5x nodig gehad. 2x voor lekke band, 2x voor defecte accu en 1x op vakantie een keer met een defecte multiriemspanner. Nu kreeg ik weer de factuur voor komend jaar; 180 euro (!) zowel B als ik voor nederland en buitenland. elk jaar word het fors duurder terwijl juist met de laguna nog geen 10.000 per jaar word gemaakt.

Nu denk ik er aan om mijn autoverzekering om te gooien naar FBTO met pechservice, verzekering is het zelfde als nu maar de pechulp die je aanvullend kunt kiezen kost daar 6,27 per maand als je ook de buitenlandmodule er bij kiest waar alles bij in zit tot woonplaats service en vervangend vervoer aan toe. 75,24 per jaar dus. meer dan 100 euro goedkoper dan de ANWB + betere voorwaarden. Of zie ik iets over het hoofd?

Astra F zei:
En als het echt moet kan ik naar ons tuincentrum rijden en hem daar opladen, maar dan moet ik 500 meter lopen......dat doe je dus minder snel. Maar je hoort me niet klagen hoor.

Hoe bevalt de nieuwe auto Ingo? En heb je de Caravan al kunnen ophalen?

We gaan zaterdag 26 januari de caravan ophalen. Ik heb eigenlijk nog niet veel gereden met de nieuwe auto. De langste rit was naar Caravan Neerkant om de caravan te bekijken en kopen. Gek genoeg rij ik juist in de winter erg weinig. Ik doe bijna alles met de fiets of ik wandel of gebruik de trein. Bijna alle activiteiten van mij zijn in Houten zelf dus dat is fietsen of wandelen. Maar de ritjes die ik wel gedaan heb. Ik waardeer de automaat en heb al gemerkt dat de sportstand het schakelen veel prettiger maakt. De billen en stuurverwarming wordt hogelijk gewaardeerd. Ondertussen is het mij gelukt om alle muziek op een sd kaartje te zetten in mijn telefoon zodat de losse usb sticks met muziek overbodig zijn. De telefoonfunctie is minder handig in Obelix dan in de oude astra. Daar kon ik makkelijker handsfree bellen.

AsconaGT zei:
Iemand nog iets zinnigs te zeggen hierover?;

Ik heb al heel mijn 'autoleven' (iets van 14 jaar) een ANWB lidmaatschap. Met name op vakanties, onderweg of iets wil ik gewoon goed worden geholpen en in al die jaren stuk of 5x nodig gehad. 2x voor lekke band, 2x voor defecte accu en 1x op vakantie een keer met een defecte multiriemspanner. Nu kreeg ik weer de factuur voor komend jaar; 180 euro (!) zowel B als ik voor nederland en buitenland. elk jaar word het fors duurder terwijl juist met de laguna nog geen 10.000 per jaar word gemaakt.

Nu denk ik er aan om mijn autoverzekering om te gooien naar FBTO met pechservice, verzekering is het zelfde als nu maar de pechulp die je aanvullend kunt kiezen kost daar 6,27 per maand waar alles bij in zit tot woonplaats service en vervangend vervoer aan toe. 75,24 per jaar dus. meer dan 100 euro goedkoper dan de ANWB + betere voorwaarden. Of zie ik iets over het hoofd?

Opel is wat dat betreft makkelijker, heb met een jaarbeurt dus ook de pechservice afgedekt. Dat heeft in 5,5 jaar inclusief vervanging voorruit en een lampunit (gesmolten door kortsluiting) banden en remmenslijtage 2234.33 gekost. Onderhoud-reparatie en pechhulp service koste dan per kilometer slechts 2,1 cent. Over de [size=x-large]afschrijving[/size] [size=x-small]zwijg ik liever[/size] die was maar liefst 17,4 cent per kilometer. Alle werkzaamheden uitgevoerd door Opel Zam in Zeist. Benzinekosten ongeveer 10,7 cent uitgaande van een gemiddelde prijs per liter van 1,65 en een daadwerkelijk gemiddeld gebruik van 6,5l MRB en all riskverzekering gedurende de hele looptijd 6,1 cent totale kosten per kilometer heeft Asterix 36.3 cent per kilometer gekost. Hopelijk kan Obelix dit verbeteren. Met name op de post afschrijving verwacht ik een forse verbetering.

ANWB is vrij duur maar we houden ANWB wel aan, niet voor de pechservice maar wel voor de andere voordelen. Onder andere de nieuwe caravan verzekering is ondergebracht via de ANWB.

# directie parkeerplaatsen is echt achterhaald. Dat principe is zo 20e eeuw.

@ Joost, wat Ingo ook zegt kijk eens wat de dealer kan betekenen qua pechservice. Vaak als je daar een beurtje per jaar laat doen krijg je er automatisch pechservice bij. Nu doe je zelf een hoop, maar misschien dat het onder aan de streep wellicht goedkoper is om het te laten doen?
Sowieso lijkt me de pechservice van B overbodig, dat zal toch wel bij het leasecontract in zitten?

De telefoonfunctie is minder handig in Obelix dan in de oude astra.

Wat bedoel je daarmee precies?
Ik vind de spraakbesturing in de Astra ook niet top, die was in de Focus veel uitgebreider en veel nauwkeuriger. Maar als ik iemand wil bellen dan roep ik een naam en belt hij 9 van de 10 keer de juiste persoon, wel vraagt de auto vaak nog bevestiging of ze de juiste persoon heeft geselecteerd.
Het ingeven van een adres voor de navigatie is wel onbegonnen werk, dat doe ik altijd via het scherm. Of inmiddels via Android Auto.

# directie parkeerplaatsen is echt achterhaald. Dat principe is zo 20e eeuw.

De bordjes "directie parkeerplaats" misschien wel. Vaak is het toch een ongeschreven regel dat je niet parkeert op de vaste plek van de directie, althans ik doe het niet zo snel.

Opel is wat dat betreft makkelijker, heb met een jaarbeurt dus ook de pechservice afgedekt.

Bij renault (en de meeste andere merken) hebben een vergelijkbaar systeem. Uiteindelijk word het gewoon bij de ANWB ondergebracht. Alleen ik ga niet met mijn auto naar de dealer omdat ik reparatie en onderhoud altijd zelf uitvoer. Heb vorig jaar wel een offerte opgevraagd wat een jaarbeurt kost voor mijn auto en daar vragen ze 380 euro voor. Zaken als remvloeistof, multiriem en allerlei andere zaken komen daar allemaal nog bij op. Met een nieuwe auto deed ik dat absoluut, maar de laguna is 11 jaar oud, voor 60 euro doe ik ook olie, oliefilter, interieurfilter en bougies plus alles nakijken en controleren. Daarom heb ik de ANWB ook. Maar dat word elk jaar duurder en duurder en zit nu al op 180 euro wat ik echt belachelijk veel vind. Voor 75 euro heb je bij FBTO ook binnen en buitenland dekking en vervangend vervoer en zelfs woonplaatsservice (wat ik nu niet hebt), of zie ik nu iets over het hoofd?

Middag!
Directieparkeerplaatsen, hebben we hier ook. Ik heb al een keer aangegeven dat dat ouderwets is, maar de directie krijg je er niet weg... Daarnaast past een Q7 ook niet op de parkeerliften...
We hebben 30 laadplekken en daar staan veel GTE's en wat eGolfs. Ook daarvan heb ik al meerdere keren aangegeven dat dit verspilling van parkeerruimte en geld is; per paal kunnen er op een dag 3 GTE's laden, maar niemand wil zijn auto verplaatsen. Maar als je als niet-lader daar parkeert dan is het gebouw te klein. Erg irritant.

ANWB: ik heb de ANWB via de KNAC. Stukje goedkoper en je krijgt een veel beter blad thuis dan de Kampioen! (tu)

@Ingo: ik las dat jouw Opel dealer is overgenomen door H&H.

Barri zei:
@Ingo: ik las dat jouw Opel dealer is overgenomen door H&H.

Ja ik weet het. Ben er ook niet blij mee. Ik verwacht een verslechtering qua service en een stijging qua kosten. :|

AsconaGT zei:
spannend! Ben benieuwd. Hoop niet dat je die 'roze' makelaar hebt in ons dorp. Man man, wat hebben wij daar veel gezeur mee gehad met de aankoop van ons huis. Afspraken die niet in koopcontract waren verwerkt, te laat komen op bezichtiging zonder even een belletje te doen. Ons rond laten neuzen in het huis tijdens bezichtiging terwijl zij aan de eettafel haar mailtjes zat af te handelen en de communicatie was ook slecht.

Na 4 jaar verhuizen is snel, maar gelukkig word je er momenteel niet slechter van.

Absoluut. We zouden ook niet verhuizen omdat we hier graag weg willen of niet goed zitten. Tijd zit ons wel mee, ik denk dat we rondom het dieptepunt hebben gekocht, inmiddels een beetje afgelost en we kunnen dus een leuk bedrag contant maken waarmee we verbouwingen kunnen betalen.

Wij hebben ons huis bij dezelfde makelaar gekocht volgens mij. Dat maakt de keuze in potentiële verkoopmakelaars wel eenvoudiger, volgens mij is ze niet zo prijzig maar ik voelde mij als koper alles behalve serieus genomen door haar, met vergelijkbare dingen als die jij beschrijft. Knap irritant. Overigens doet deze verkoopmakelaar het maar een beetje beter, zijn communicatie is niet zo stipt als dat hij het op voorhand doet overkomen. Ach, wij zijn ook niet zijn klant natuurlijk en intussen is de markt aan de verkopers.. daar moeten we dus een weg omheen of tussendoor zien te vinden

Barri zei:
Directieparkeerplaatsen, hebben we hier ook. Ik heb al een keer aangegeven dat dat ouderwets is, maar de directie krijg je er niet weg... Daarnaast past een Q7 ook niet op de parkeerliften...
We hebben 30 laadplekken en daar staan veel GTE's en wat eGolfs. Ook daarvan heb ik al meerdere keren aangegeven dat dit verspilling van parkeerruimte en geld is; per paal kunnen er op een dag 3 GTE's laden, maar niemand wil zijn auto verplaatsen. Maar als je als niet-lader daar parkeert dan is het gebouw te klein. Erg irritant.

Het zijn net mensen *-) De enige met een 'vaste' plek hier is onze financieel adviseur. Gestructureerd tiepje die graag op tijd begint en dan keuze heeft in de kelder. Het is dus met een paar collega's sport om 'zijn' plek te pakken als hij per ongeluk op een ochtend een externe afspraak heeft (:B

Avond,

effe bijgelezen!

@ Frank: Mooie plannen! Klinkt goed!

Absoluut. We zouden ook niet verhuizen omdat we hier graag weg willen of niet goed zitten. Tijd zit ons wel mee, ik denk dat we rondom het dieptepunt hebben gekocht, inmiddels een beetje afgelost en we kunnen dus een leuk bedrag contant maken waarmee we verbouwingen kunnen betalen.

Tsja. Ik wilde dat wij die luxe hadden. Wij hebben hem gekocht vlak voor de crisis en verkoopprijs woning begint nu ongeveer weer op hetzelfde niveau te komen als dat wij hem kochten. Het voordeel in het Noorden is dat de huizenprijzen laag zijn maar het nadeel is ook dat we niet van die stijgingen en vraag hebben als in het Westen.
Als we willen verhuizen zullen we beste zak eigen geld mee moeten nemen om a) onze huidige hypotheek volledig af te lossen (bouwdepot en meegefinancierde financieringskosten) b) de financierings- en aankoopkosten van een nieuwe woning nog te financieren. Nu hebben we al wel een deel gespaard in het spaardeel van onze hypotheek maar moet er nog een flinke zak eigen geld bij.... B) Nog effe flink doorsparen en dan komt dat vanzelf!

@ pechhulp: dat zijn flinke bedragen Joost. Begrijp ik goed dat dit puur voor de Laguna is en jij lid bent en B. partnervoordeel krijgt? De Up is via de lease maatschappij?

Ik heb mijn autoverzekering ook bij FBTO maar de pechhulp niet omdat het bij Opel (ondanks de 30 euro die ik nu moet bijlappen) goedkoper is. Maar heb vluchtig even de voorwaarden bekeken en volgens mij zie je niks over het hoofd. Ik zou op 5 euro per maand komen (excl ass. bel.) voor pechhulp binen en buitenland en volgesn mij is het niet persoonsgebonden maar autogebonden.

Ik ben wel even getriggerd nu. Mijn vrouw heeft een Wegenwacht abbo. Maar zie dat dat persoonsgebonden is...terwijl ik ook vaak de C3 pak. Ik meende dat dan iedereen in die auto er recht op had maar is nu echt persoonsgebonden...
Het lidmaatschappij van mijn vrouw was een aanbieding en is alleen voor Nederland en dat kon uit. Maar als het zo doorzet stappen we volgend jaar ook over naar FBTO.

Opel is wat dat betreft makkelijker, heb met een jaarbeurt dus ook de pechservice afgedekt.

Ook hier wordt steeds meer op beknibbeld. Bij mijn laatste beurt kreeg ik Nederland service er nog bij maar voor Europa moest ik iets van 30 euro extra aftikken. Ook bij de Bosch pechservice die mijn moeder op de Mini Clubman heeft moest ze flink extra bijbetalen.

kunnen er op een dag 3 GTE's laden, maar niemand wil zijn auto verplaatsen. Maar als je als niet-lader daar parkeert dan is het gebouw te klein. Erg irritant.

Het zijn net mensen nut smiley De enige met een 'vaste' plek hier is onze financieel adviseur. Gestructureerd tiepje die graag op tijd begint en dan keuze heeft in de kelder.

Heerlijk zon man! Ik hoef geen vaste plek maar zoek wel de mooiste plek uit met zo weinig mogelijk buren..;)

Avond.

@Frank Succes, hopen dat het allemaal geregeld kan gaan worden, klink goed!

@Pechhulp Eigenlijk nooit ANWB lid geweest, gelukkig ook nooit nodig gehad, rij Opel dus heb nooit pech. B)
In de tijd dat in de Coupe reed had ik "Opel-pechhulp" omdat ik daar onderhoud deed maar ook daar nooit gebruik van hoeven maken.
Wel 1x met de Coupe een klapband gehad op de snelweg maar omdat ik toen stilstond op de vluchtstrook kreeg ik van ANWB poppetje 2 keuzes, of ik werd ter plekke lid voor de hoofdprijs en dan zouden ze me naar de garage slepen of ik werd gratis en voor niets naar dichtstbijzijnde parkeerplek gebracht. Gekozen voor de gratis optie en zelf daar reservewiel erop gelegd.

@Parkeren Bij ons op de zaak was vrij duidelijk waar de directie stond ( bij de Tesla laadpalen ) Aangezien ikzelf altijd vrij vroeg begon was het verder wie het eerst komt die het eerst maalt, oftewel indien je vroeg was stond je dichter bij de ingang en dus naast de Tesla's. Stond wel grappig soms dat oude barrel van mij naast die Tesla's. :}
Mijn bureau stond toevallig ook precies ter hoogte van die plekken dus zat vaak letterlijk een meter of 4-5 bij mijn auto vandaan.

@ pechhulp: dat zijn flinke bedragen Joost. Begrijp ik goed dat dit puur voor de Laguna is en jij lid bent en B. partnervoordeel krijgt? De Up is via de lease maatschappij?

exact. ANWB is persoonsgebonden, dus voor een klein bedrag bovenop mij lidmaatschap is B ook mee 'verzekerd' voor pech onderweg. Module woonplaatsservice heb ik nu niet bij de ANWB, het is voor mij puur als ik onderweg strand. Bij FBTO zit dat er wel bij in en is dan mooi meegenomen. De laguna neem ik altijd mee naar schiphol, en word gebruikt voor vakanties en weekendjes weg. Juist dat zijn momenten dat ik niet op de vluchtstrook wil staan ver van huis met de kleine er in zonder pechhulp. Lekke band loop je zo op en reserverband kan met de laguna niet mee. En alleen voor mijn gemoedsrust is het prettig. Maar 180 euro zit mij dus ook niet lekker bij de ANWB.

Up! is van de leasemaatschappij en zit pech onderweg in van VW en staat hier dus los van

bedankt voor het kijken! Het is idd autogebonden en niet persoonsgebonden. nu wij maar 1 auto hebben is dat prettiger, ook als iemand anders een keer de auto leent, al komt dat maar heel sporadisch voor. Ook zit er geen leedtijdsbeperking aan wat sommige andere aanbieders wel hebben.

Ga morgen mijn ANWB en autoverzekering wel opzeggen en naar FBTO met pechhulp. Besparen we daar ook weer 100 euro op (december/januari is voor ons vaak de maand om alle financiën tegen het licht te houden voor het komende jaar :} )

Ik ben wel benieuwd met wie de FBTO die pechhulp uitvoert. Als ik het zo lees lijkt het erop dat ze niet veel repareren, maar wel verslepen. De ANWB is toch eigenlijk de enige partij die echt repareert en dat bevalt me ook wel.
KNAC: <https://www.knac.nl/verzekeringen-pechhulp/pechhulp-in-europa/>

Ik ben wel benieuwd met wie de FBTO die pechhulp uitvoert. Als ik het zo lees lijkt het erop dat ze niet veel repareren, maar wel verslepen. De ANWB is toch eigenlijk de enige partij die echt repareert en dat bevalt me ook wel.

Wat is zo lees is dat ze kleine dingetjes wel doen zoals een band vervangen of een andere accu maar daar houd het inderdaad wel bij op bij FBTO. Ze slepen je auto weg naar een garage en krijgt kosteloos vervangend vervoer. En dat is voor mij eigenlijk het belangrijkste. Dat ik niet in de nacht in de middle of nowhere sta op een vluchtstrook of iets.
Moet eerlijk zeggen dat de ANWB tegenwoordig ook maar weinig ter plaatse repareert. Dat was 10 jaar geleden al zo toen ik nog bij de dealer werkte. Kwam regelmatig de ANWB een auto slepen. Ze lezen hem uit , korte diagnose en dan houd het vaak wel op. Kun je de ANWB ook niet helemaal kwalijk nemen; auto's zijn daar voor ook te complex geworden en sleutelen gaat ook niet altijd even makkelijk je kunt nergens fatsoenlijk bij. Toen mijn multiriemspanner stuk was werd er ook even vlucht gekeken wat er aan de hand was en ook snel de conclusie getrokken dat ik niet verder kon en werd afgesleept naar een Ford garage die de reparatie uitvoerde.

Even opgezocht:

FBTO schakelt direct een garagebedrijf bij jou in de buurt in. Een monteur komt kijken wat het probleem is. En wat er aan gedaan kan worden. Als je auto ter plekke kan worden gemaakt, vergoedt FBTO de reparatiekosten. De gebruikte onderdelen zijn voor eigen rekening.
Het kan gebeuren dat je auto voor reparatie mee moet naar de garage. Als het nodig is, zorgt FBTO voor vervangend vervoer. Bijvoorbeeld een taxi of huurauto. Of we vergoeden je trein- of busreis. Je kunt één adres opgeven. Dat kan je woonadres zijn, de autogarage, of een andere bestemming waar je heen wilt.

Overdag zullen ze wel garages bellen in hun netwerk, buiten kantooruren bellen ze waarschijnlijk gewoon een sleepdienst

Mogguh

@ Frank: spannende tijden dus voor jullie. Wel erg leuk als het allemaal lijkt te lukken.

Wij hebben ons huis in de crisis gekocht: wij waren na 1 jaar de eerste kijkers. Nu werd een huis in de buurt voor € 30.000 meer verkocht als waar wij 'm voor gekocht hebben (en binnen 2 weken) zat daar wel iets meer grond bij en al met al een betere afwerking, maar toch: er zit een beetje stijging in.
Stiekem wel een beetje aan het rondkijken, helaas zijn de nieuwbouwprojecten vrij duur en ook nog in zo'n volgepropte starterswijk... we wachten nog wel even.

Over makelaars gesproken: bij ons was de makelaar de overdracht vergeten in zijn agenda te zetten. Dus die overdracht hebben we samen met de verkopende partij moeten doen. Sowieso was het met hem niks waard qua communicatie...

@ parkeren: niks elektrisch en te weinig plek. Wie het eerst komt mag kiezen. De rest propt de parkeerplaats wel vol. Gasten moeten langs de straat parkeren :}

@ FBTO/ANWB: heb een reisverzekering met pechhulp buitenland. Dus binnen Nederland niet gedekt: wil nog eens kijken of er iets mogelijk is qua autoverzekering en zo'n pechhulp dekking. Voor het Fiatje wel goed denk ik.
Dus als we nu een weekendje weg willen, kunnen we het beste naar het buitenland gaan (qua pechhulp dekking ;))

Hier niets dan lof over de makelaar.
Het was dezelfde makelaar als waar ik hem van gekocht had, deze is ontzettend goed op de hoogte van de stand van zaken in mijn woonplaats en woonwijk specifiek. Keurig geholpen, altijd beschikbaar voor vragen, nette advertentie, goede foto's, woord = woord, afspraak = afspraak..
Ik bel hem de volgende keer blindelings weer op.

Hetzelfde geld voor mijn financieel adviseur overigens, erg prettige samenwerking.

Heb het volgens mij al eerder gezegd, maar de woningmarkt (in mijn oude woonplaats/woonwijk) blaast zich weer ontzettend op en daar heb ik dan ook stevig van geprofiteerd. De prijs die voor mijn huis is betaald vind ik absurd, maar: "verbaas u niet, verwonder u slechts" zeggen ze dan hè :)

Vriendinlief is het er niet mee eens, maar als wij onze woning op orde hebben dan laat ik gewoon de makelaar nog eens komen (over een jaar of twee) voor een waardebepaling. Als ik dan weer zo'n slag kan slaan dan verkoop ik het wat mij betreft gewoon weer, daar kan ik niet tegen werken....

@ ANWB, is toch grof geld jaarlijks zeg!
En dan moet je dus ook nog kiezen voor woonplaats, Nederland en buitenland?

Hoe vaak heb je nu echt pech? Als dat, stel, eens in de drie jaar is dan kun je voor 540eu (3x 180) ook zelf je auto wel laten afslepen. Geeft wat meer gedoe op dat moment, maar so be it.
Het wordt natuurlijk pas echt vervelend als dat in het buitenland gebeurt, dan misschien een tijdelijk abo?

ik heb zojuist opgezegd , kan alleen telefonisch en mevrouw was niet echt vriendelijk. Ze heeft wel meerdere keren benadrukt dat je bij anderen niet zulke goede service krijgt als bij hun.

Maar nu voor 75 euro per jaar ook prima gedekt, dat ze mij afslepen en vervangend vervoer aanbieden in woonplaats, binnen en buitenland vind ik nog aanvaardbaar.

Als ik dan weer zo'n slag kan slaan dan verkoop ik het wat mij betreft gewoon weer, daar kan ik niet tegen werken....

deels is dat waar natuurlijk. Een van mijn beste vrienden heeft zijn rijtjeshuis ook verkocht met 40K winst in 6 jaar. Maar het huis wat hij nu weer heeft gekocht is ook echt een gigantische klap geld (voor oosterse begrippen). Die stijgen natuurlijk ook net zo hard mee..

Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat je met de overwaarde een nieuw huis gaat opknappen die wel wat liefde kan gebruiken omdat die vaak nog relatief gezien gunstig kunt aanschaffen nu mensen maar moeilijk en weinig geld kunnen bijlenen voor zulke zaken.

Frank, ik ben benieuwd naar jullie plannen! Ik zou niet bij mijn schoonfamilie willen wonen hoor :}
Alhoewel, dan kan schoonmoeder wel m'n huis poetsen ;) :D

Over makelaars gesproken: bij ons was de makelaar de overdracht vergeten in zijn agenda te zetten. Dus die overdracht hebben we samen met de verkopende partij moeten doen. Sowieso was het met hem niks waard qua communicatie...
Ik heb ook onwijs slechte ervaringen met makelaars. Twee heel slechte kantoren hier in de buurt (de verkopende makelaars van de huizen die ik gekocht heb), en gelukkig ook één heel goede. Via hem heb ik mijn huis verkocht en hij heeft mij geholpen bij aankoop. Echt top. Maar wat een verschil dus tussen makelaars. Die hebben vroeger te makkelijk geld verdiend lijkt het.

Ben wel even benieuwd..ik rijd nu elke dag stuk A7 van Drachten-Heerenveen en vice versa. Valt mij op dat het de laatste tijd enorm druk is en er dagelijks ongelukken gebeuren.

Het valt mij op dat iedereen maar links blijft rijden en dat mensen veel te weinig afstand houden en de raarste capriolen uithalen. Het is dus ook bijna elke dag mis met meerdere klappers.

Gelukkig begin ik vroeg en ga ik ook weer redelijk op tijd naar huis waardoor het vaak na mij gebeurt.

Zien jullie dat fenomeen nu ook? Of hoort dat gewoon bij steeds voller wordende snelwegen?

Ik rij de A1 tussen Hilversum en Amersfoort. Vorig jaar was dat nog 2x2 baans, nu 2x4 baans. En als je ziet hoe druk dat is, bizar dat er kort geleden nog maar twee banen lagen!
Op smallere wegen is het links altijd erg druk en wordt je daar snel verrast door stevige remacties, een beetje het harmonica effect. Op de A27 ten zuiden van Everdingen zie je dat ook. Dan gaat t snel mis.

Hier precies zo op de A35 waar ik dagelijks 10km op rij. Er rijd veel vrachtverkeer waardoor mensen geneigd zijn om maar met zn allen op de linkerbaan te gaan rijden. Door 2 knooppunten achter elkaar en mensen die gewoon hun auto overal tussen drukken krijg je ook vaak harde remacties. Sinds wij op de huidige locatie zitten (2 jaar) waardoor de meeste medewerkers de A35 moeten pakken zijn er nu dacht ik 6 ongevallen gebeurd waarvan 2 fors, 4 alleen wat materiele schade.

Ik rij vaak op de rechterbaan omdat ik na 10 km er toch weer af moet. meestal rijd dat met een gangetje tussen de 50 en 70 km/h. De ene keer is het sneller dan de linkerbaan de andere keer iets langzamer. Maar het rijd gewoon heel veel relaxter.

Yep, herkenbaar. Het is de afgelopen jaren significant drukker geworden op de weg.

Ook op mijn route meerdere keren per week ongelukken en files. Ondanks dat de linkerbaan vaak chaotisch is met veel remmen en weer optrekken is dit wel een stuk sneller.
Op de linkerbaan rijden ze echt te langzaam, ik zie meer dan eens een vrachtwagen bumperkleven bij een auto. Onvoorstelbaar. Onvoorstelbaar van zowel de automobilist als de vrachtwagen.

Ik probeer ook op tijd te beginnen en daarmee ook iets voor 17.00 weer in de auto te zitten, hoeft maar 5 á 10 min te zijn en dat scheelt vaak een hele hoop.

Overigens gok/hoop ik dat het straks wel weer iets beter wordt als het weer langer licht is en het weer iets beter.

Jah....ik rijd meestal oom op de linkerbaan maar schroom echt echt niet als iedereen links blijft rijden terwijl de rechterbaan gewoon vrij is om stukken rechts te gaan rijden. Ben je vaak net zo snel of nog sneller..en uiteindelijk als je van de snelweg af moet zit je toch allemaal weer achter elkaar..:)

Gisteravond even wat zitten zoeken naar nieuwe d1s xenon lampen voor in de astra. Ze worden echt wel minder/geliger. Ik vermoed nu dat er eenvoudige osrams inzitten met 4300k Maar zal dat straks even checken.
De philips white vision gen2 en/of extreme vision gen2 (5000k/4800k) en de osram night breakers unlimited (4300k) schijnen verreweg de besten maar ook de duursten te zijn. Via de reguliere kanalen 85 euro per stuk. Ik heb nu 4300k en van mij mag het licht wel wat witter/blauwer zijn.

Iemand nog tips voor goedkopere kanalen? Voor eBay waarschuwen ze ook ivm neppers.

In de c3 heb ik nu halogeen philips Racing vision gezet. De nightbrackers waren ook erg goed maar gingen om de haverklap kapot. Kijken hoe lang deze philips het volhouden. Vaak gaat wel op hoe feller de lamp hoe korter de levensduur.

Terug
Bovenaan