Opel Crossland storing airco/ventilator

Henk 1907395

Net ingestapt
Dag allen,

Auto
Opel Crossland X uit 2017 met 1.2 Puretech motor.

Probleem
Bij het handmatig inschakelen van de airco of automatisch inschakelen via de climate control begint de ventilator na 5 seconden op volle toeren te draaien. Dit duurt ongeveer 5 seconden, waarna dit stopt. 10 seconden later begint de ventilator opnieuw 5 seconden op volle toeren te draaien, enzovoort. Zie ook onderstaand filmpje.
Dit probleem doet zich ook voor bij een koude motor en dus lage koelwatertemperatuur.
Filmpje:
Troubleshooting
  • Als de airco ingeschakeld blijft staan (zoals bij climate control), dan herhaald bovenstaande cyclus zich constant, zelfs nadat de airco handmatig uitgezet is.
  • Als de airco handmatig ingeschakeld wordt voor een paar seconden en dan weer wordt uitgezet, wordt bovenstaande cyclus echter maar 2x herhaald. Zie ook bovenstaand filmpje waar dit wordt aangetoond.
  • De garage gaf aan dat het niet aan de koelwatertemperatuursensor ligt.
Wie weet raad?

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Ik vermoed, dat de temperatuur sensor van de condensor niet ( juist) werkt. Tijdens het gebruik van de airco, wordt de condensor, die ook in de grill naast de radiateur zit, warm. Als rijwind niet voldoende koelt, zal het systeem de ventilator aansturen. Daarvoor is er dus die sensor. Als die sensor niet ( goed) werkt, kan die de ventilator op verkeerde momenten aansturen, of niet inschakelen, als dat wel zou moeten.

De koelwatertemperatuur sensor heeft hier niets mee van doen. Die stuur ook de ventilator aan, maar alleen als de koelvloeistof te heet dreigt te worden.

Ik vermoed, dat de temperatuur sensor van de condensor niet ( juist) werkt. Tijdens het gebruik van de airco, wordt de condensor, die ook in de grill naast de radiateur zit, warm. Als rijwind niet voldoende koelt, zal het systeem de ventilator aansturen. Daarvoor is er dus die sensor. Als die sensor niet ( goed) werkt, kan die de ventilator op verkeerde momenten aansturen, of niet inschakelen, als dat wel zou moeten.

De koelwatertemperatuur sensor heeft hier niets mee van doen. Die stuur ook de ventilator aan, maar alleen als de koelvloeistof te heet dreigt te worden.
Chef du PHEV,
Bedankt voor je reactie.

Is de temperatuursensor een apart onderdeel of moet ik dan de hele condensor vervangen?

Terug
Bovenaan