Goedemiddag, ik ben nieuw hier. Dat is ook met een reden. Ik heb een oude opel corsa van 1998 met maar 125.000 km op de teller.
Mijn opel draaide altijd goed.
Ik heb kort geleden mijn distributieriem laten vervangen, ook gelijk de multiriem en waterpomp. Tegelijk ook een grote beurt.
Na dit alles loopt mijn auto stationair heel slecht. Op de grote weg loopt hij goed, maar in het dorp met rotondes en stoplichten loopt hij zeer slecht stationair. Ik heb mijn auto bij een andere garage gebracht en die hebben alles nagekeken, maar kunnen niks vinden. Ik vind het heel raar dat mijn auto na het vervangen van bepaalde dingen, opeens slecht rijd. Heeft één van jullie hier ervaring mee of weet iemand wat het probleem is?
Alvast bedankt.

Waarom niet terug gegaan naar de garage die de riem heeft gedaan?

zij hebben onderhoud/reparatie gedaan. Gelijk daarna loopt de auto slecht, en dan ga je naar een andere garage heen? Je had gelijk die zelfde dag dat je het slechte lopen had waargenomen contact opnemen met die garagie die dit heeft uitgevoerd en laat hun het maar oplossen.

Oorzaken kan heel erg divers zijn. Deze auto's kun je al beperkt uitlezen met OBD1, dus zien wat daar te meten valt. Zou zomaar een lucht slangetje kunnen zijn die niet goed aangesloten is of juist door ouderdom en deze reparatie gescheurt is en daardoor valse lucht trekt na de lucht massa meter.

Maar kan ook zo een 10 tal andere redenen verzinnen waardoor hij slecht kan lopen. Meten = weten.

Luchtslang is meestal hoog stationair lopen maar inderdaad ik volg AsconaGT. Als je hebt betaald voor werkzaamheden betaal je voor een auto die in gelijke staat terug komt.

Terug dus!! En niet laten afschepen met een monteur die meld dat alles wel in orde is mevrouwtje.

Staat hij wel goed op tijd?
Heb het meegemaakt dat mijn auto na een distributieruim vervanging beter liep dan ervoor,
met afstelling af fabriek.
Ze hadden de timing een paar graden verzet.

beetje garage moet zoiets toch wel relatief snel kunnen vinden. Brandstofdruk controleren, bougies controleren, LMM waardes bekijken. Lamda waardes controleren, gasklephuis inspecteren

zo'n corsa is nog relatief eenvoudige techniek , moet te vinden zijn. Maar die taak is aan de garage die de riem heeft vervangen.

Als de motor ineens slechter loopt na een distributieriemwissel, is de oorzaak eigenlijk altijd een probleem met de timing.
De Motor kan netjes op merktekens staan, maar dat wilt niet zeggen dat de merktekens juist staan.
Daarom zet je de motor ook op tijd voor het demonteren en markeer je de merktekens.
Als er bijvoorbeeld een verkeerde riem (1 of 2 tanden extra) op is gezet, krijg je al ellende.

Er kan ook sprake zijn van bijvoorbeeld onjuiste bougies of losgemaakte slangen die niet teruggezet zijn na het werk.

Het kan ook toevallig zijn dat dit probleem nu ontstaat en compleet losstaat van de werkzaamheden. Maar dat komt niet heel vaak voor.

Zoals al eens gezegd. Ga ermee terug naar het bedrijf dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd en laat hun het maar oplossen.

Als de motor ineens slechter loopt na een distributieriemwissel, is de oorzaak eigenlijk altijd een probleem met de timing.
De Motor kan netjes op merktekens staan, maar dat wilt niet zeggen dat de merktekens juist staan.
Daarom zet je de motor ook op tijd voor het demonteren en markeer je de merktekens.
Als er bijvoorbeeld een verkeerde riem (1 of 2 tanden extra) op is gezet, krijg je al ellende.

Er kan ook sprake zijn van bijvoorbeeld onjuiste bougies of losgemaakte slangen die niet teruggezet zijn na het werk.

Het kan ook toevallig zijn dat dit probleem nu ontstaat en compleet losstaat van de werkzaamheden. Maar dat komt niet heel vaak voor.

Zoals al eens gezegd. Ga ermee terug naar het bedrijf dat de werkzaamheden heeft uitgevoerd en laat hun het maar oplossen.
Ik vind het ook vreemd dat dat opeens gebeurd na vervangen van een distributieriem.
Ze kunnen niet vinden waar het vandaan komt. Ook de garage waar ik het hebt laten doen weet het niet.

Ik heb nu een flesje injectie cleaner in de benzinetank gedaan. Het ging even wat beter maar vandaag rijd hij weer zeer slecht

Ik vind het ook vreemd dat dat opeens gebeurd na vervangen van een distributieriem.
Ze kunnen niet vinden waar het vandaan komt. Ook de garage waar ik het hebt laten doen weet het niet.

Ik heb nu een flesje injectie cleaner in de benzinetank gedaan. Het ging even wat beter maar vandaag rijd hij weer zeer slecht
Ikke niet, die riem staat gewoon niet goed.

Timing verkeerd klinkt het meest waarschijnlijk. Zo als door andere al gezegd is.

Voor de rest kan het misschien valse lucht zijn als er bijvoorbeeld slangetje van de carter ventilatie nog los hangt of een kleppen deksel pakking die lekt waardoor er olie lekt op de bougies. Maar er kan ook toevallig wat anders stuk gegaan zijn.

Maar ik vind het raar dat de garage gewoon een auto mee geeft na een grote beurt die niet goed loopt.

Timing verkeerd klinkt het meest waarschijnlijk. Zo als door andere al gezegd is.

Voor de rest kan het misschien valse lucht zijn als er bijvoorbeeld slangetje van de carter ventilatie nog los hangt of een kleppen deksel pakking die lekt waardoor er olie lekt op de bougies. Maar er kan ook toevallig wat anders stuk gegaan zijn.

Maar ik vind het raar dat de garage gewoon een auto mee geeft na een grote beurt die niet goed loopt.
Ja en door twee garages is er gezegd dat de timing goed is. Beide garages hebben de auto nagekeken en niks kunnen vinden....

Wat je eventueel zelf kan doen, of bij de garage is tijdens dat de auto stationair loopt iets van remmenreiniger of carburateur reinger rondom de slangen/plastic behuizingen spuiten, als de toeren erdoor hoger springen kun je er wel vanuit gaan dat er ergens een vacuumlek is door bijvoorbeeld een scheur.

Kan trouwens ook zijn dat de stationair regelaar niet goed werkt of smerig is mocht deze dat hebben, gaat om een Corsa B toch?

Wat je eventueel zelf kan doen, of bij de garage is tijdens dat de auto stationair loopt iets van remmenreiniger of carburateur reinger rondom de slangen/plastic behuizingen spuiten, als de toeren erdoor hoger springen kun je er wel vanuit gaan dat er ergens een vacuumlek is door bijvoorbeeld een scheur.

Kan trouwens ook zijn dat de stationair regelaar niet goed werkt of smerig is mocht deze dat hebben, gaat om een Corsa B toch?
Oke dat kan ik dan ook nog even doen. Dank je wel voor de tip!

Gaat inderdaad om een Corsa B

Beetje afhankelijk of je een 8V of 16V motor hebt zit er ook een stappenmotor op, of ook wel stationairsteller op. Daar kun je ook het e.e.a. beperkt bijregelen. Bij de 8V zit die zeker op. maar bij de 16V motoren (X14XEV bijvoorbeeld) heeft dat niet dacht ik. Maar een beetje garage weet dit prima op te lossen

Laatst bewerkt:
Beetje afhankelijk of je een 8V of 16V motor hebt zit er ook een stappenmotor op, of ook wel stationair teller op. Daar kun je ook het e.e.a. beperkt bijregelen. Bij de 8V zit die zeker op. maar bij de 16V motoren (X14XEV bijvoorbeeld) heeft dat niet dacht ik. Maar een beetje garage weet dit prima op te lossen
Inderdaad, kan zijn als het om de 8 klepper gaat dat de regelaar eraf is geweest, naast andere dingen om makkelijker bij de distributie te komen.
Misschien per ongeluk gevallen, of zit de stekker niet goed

De gasklep hoeft bij zowel een 16 klepper als een 8klepper echt niet te worden verwijderd om makkelijker bij de distributie te komen. Dan moet je wel heel lomp zijn...

De gasklep hoeft bij zowel een 16 klepper als een 8klepper echt niet te worden verwijderd om makkelijker bij de distributie te komen. Dan moet je wel heel lomp zijn...
Ik zag dat bij de 8 klepper het luchtfilterhuis tegenover de distributie zit, waar ook de regelaar iets verderop inzit, kan mij bedenken dat ze dat weggehaald hebben voor makkelijkere toegang

Ik zag dat bij de 8 klepper het luchtfilterhuis tegenover de distributie zit, waar ook de regelaar iets verderop inzit, kan mij bedenken dat ze dat weggehaald hebben voor makkelijkere toegang
Die regelaar zit op het gasklephuis. De luchtfilterbak haal je los bij de eerste klem aan de aanzuigbuis.
De rest van die slang blijft zitten en verder hoef je niet te komen...
Zelfs ruppert de stagair kan het niet fout doen dan ;)

Die regelaar zit op het gasklephuis. De luchtfilterbak haal je los bij de eerste klem aan de aanzuigbuis.
De rest van die slang blijft zitten en verder hoef je niet te komen...
Zelfs ruppert de stagair kan het niet fout doen dan ;)
Daar heb je gelijk in, bedachte dat het misschien de regelaar was ivm slecht lopen op stationair, maar prima loopt bij goede vaart

Terug
Bovenaan