Opel Corsa D vs E

De oprekkende kettingen , HET verjaardagsgeleuteronderwerp ....

PS, kettingen in motoren rekken nooit op....

nvt 8432256 zei:
@barri ,
100PK in zo'n lichte fiesta is inderdaad lekker vlot denk ik!Maar afgefikt...Klinkt niet best, hoe?
Was een Focus. Waarschijnlijk brandstoflekkage langs de injectoren nadat we de riem hadden vervangen. En brandstof onder hoge druk over het blok heen gaat niet goed...

@Corsa: ik heb pas met een kennis een Corsa 1.4 voor hem gekocht. Ik weet niet of ik zo'n meerprijs voor een Corsa E over zou hebben t.o.v. een iets oudere Corsa D met hetzelfde blok.

@Berry Interieur is ook wel echt wezenlijk heel anders/veel luxer, het is niet zo dat van D naar E een klein optisch faceliftje was, dat was een serieus grote verandering van zowat de helft van de auto.

D
m1fywwgbdf7r.jpg

E
rz5yjd5b6w1c.jpg

En dan is de kans ook nog eens vrij groot dat de oudere D relatief weinig die navigatie zal hebben, laat staan gelijkwaardige connectiviteit etc. dus ziet er dan nog kaler/iuder/simpeler uit.

Materiaalgebruik is ook echt veel en veel beter, kijk alleen al eens naar dat stuur bijvoorbeeld.
Zou echt alleen voor de D kiezen indien het wat aanschaf echt heel veel geld zou besparen, anders echt liever de E.

nvt 8432256 zei:
Ik ben benieuwd of die dan bevalt!Zal denk ik dezelfde motor zijn als in die blauwe corsa.
Zal ook wel liggen aan waar je woont denk ik.

Hangt af tot hoe ver je uit de buurt wil zoeken, maar aangezien je eigen auto niet meer rijdt ben je meer aangewezen op occasions die in de buurt staan.

Wow, wel veel reacties opeens!(juist fijn natuurlijk :D)
@Total Loss , die blauwe lijkt me dan de beste van die 2.Ik zal het zeker overwegen.

@Barri , Ik lees ook wel dat de E een stuk betrouwbaarder is dan de D.Alleen is het volgens mij wel zo dat de D een iets betere stoel heeft voor de bestuurder.

Ik kan beamen dat de Opel Karl echt heel volwassen is. I.m.o. het meest volwassen in het A-segment. Rijdt ook erg lekker en lichtvoetig, vooral het stuurwerk.

Henk 7698167 zei:
Ik kan beamen dat de Opel Karl echt heel volwassen is. I.m.o. het meest volwassen in het A-segment. Rijdt ook erg lekker en lichtvoetig, vooral het stuurwerk.

Klinkt goed, Henk.Persoonlijk vind ik de gewone Karl mooier dan de Rocks, maar zit daar ook echt een groot verschil in qua rijgedrag en kwaliteit?

Nee daar zit uiteraard geen verschil in, is puur een andere uitrustingvariant. De Rocks ziet er wat ruiger uit door wielrandverbreders, zilveren elementen hier en daar en nog wat andere uiterlijke aanpassingen, auto is verder gewoon hetzelfde als de overige uitvoeringen van de Karl.

Nog wat in de Karl verdiept, en het lijkt me een prima auto(y)
De Corsa heeft nog wel iets meer de voorkeur, maar er valt pas echt wat over te zeggen bij een proefrit natuurlijk.Qua uiterlijk maakt het weinig uit.

AJ Schuurmans zei:
Kees 9379262 zei:
De oprekkende kettingen , HET verjaardagsgeleuteronderwerp ....

PS, kettingen in motoren rekken nooit op....

Oké, praat me bij met uw wijsheid. Wat is het dan?

Slijtage op de scharnierpunten waardoor de ketting langer wordt, maar zelfs op sites met technische uitleg over dit onderwerp zie je dat er niet wordt begrepen wat er aan de knikker is.
Zie bijvoorbeeld: https://www.mvwautotechniek.nl/distributie/
In de fietswereld is het een bekend fenomeen waardoor de tandwielen extra snel gaan slijten, de langere ketting wil op een grotere steekcirkel gaan lopen, kruipt omhoog op de tanden> slijtage tanden.

Duidelijk @Kees .Maar alsnog liever die motor vermijden dus.
Nu lijkt me dat zowel de Corsa E als Karl beide auto's zijn met vrij weinig problemen, Fiesta kan, maar dat zou ik wel wat verder moeten uitzoeken.Ik denk dat die wel wat meer problemen heeft dan de Corsa E en Karl, maar weet ik eigenlijk niet.

Enig idee wat trouwens die Corsa C nog waard is?
Betreft een 3deurs, 1.2 16V comfort 3deurs.Uit 2002.
Naast dat ie niet rijd was ook de verwarming en achterruitenwisser al een tijd defect.

Rijdend is tie nog wel wat waard, niet rijdend is het. zoals geldt voor de meeste oude(re) gebruiksauto's, eigenlijk oud ijzer..., hoewel een auto uit 2002 met 200000 op de klok tegenwoordig niet totaal op hoeft te zijn.
Ik berij zelf iets van 2005 met bijna 300000 op de klok en het ding rijdt vrijwel iedere dag en zonder problemen of dure reparaties.

Bedankt voor je reactie!
Misschien is het zinvol eerst te onderzoeken wat er mis is, en dan wellicht repareren en alsnog verkopen?Ik vind het toch ook zonde om -niet exact wetende wat er mis is- dat ding naar de sloop te doen.

Maar zo als die nu is, waar moet ik dan aan denken?

Ook nog een andere vraag: dat hij koelvloeistof lekt, en dat in 2 dagen volledig al kwijt is zonder te rijden, zou het kunnen dat ie daardoor niet start?Of is er waarschijnlijk een achterliggend probleem?Enige wat ik kan bedenken is dat hij zijn warmte niet meer goed kwijt kon en oververhit is geraakt...

Gezien je eerste post zou het best een lekke koppakking kunnen zijn....
Is dat zou, dan is het voor sloop of een knutselaar , of je moet het zelf doen en dan is nog het de vraag of je de moeite en investering nog terugverdient...

BTW er is toch wel meer interessants dan Opel Corsa?

Ik zit inderdaad ook naar andere opties te kijken.Het liefst doe ik het gewoon rustig uitzoeken en ook meerdere proefritten, is toch een forse investering voor een paar jaar...
Misschien een tijdelijke goedkope auto, en deze dan inruilen voor een goede als de keuze definitief is.
Wéér een corsa, maar voor tijdelijk lijkt me dit een zeer mooi ding:
https://www.autobedrijf-dejong.nl/5017512/3841/
Heeft weinig gelopen, Airbag, laatste 9 jaar 1 eigenaar gehad.Géén import.En volgens kentekencheck geen rare gebreken gehad:
APK goedgekeurd op: 11-10-2022 om 14:43
Geen aandachtspunten Tijdens deze keuring zijn er geen gebreken geconstateerd
APK goedgekeurd op: 27-09-2021 om 14:17
APK goedgekeurd na reparatie op: 15-09-2020 om 15:21
Aandachtspunt 1 Uitlaatsysteem niet gasdicht
APK goedgekeurd op: 02-10-2019 om 13:35
APK goedgekeurd na reparatie op: 26-10-2018 om 12:07
Aandachtspunt 1 Tankdop (passende) ontbreekt
Aandachtspunt 2 Verlichting ondeugdelijk bevestigd
APK goedgekeurd na reparatie op: 10-10-2017 om 16:07
Aandachtspunt 1 Remlicht werkt niet (goed)
APK goedgekeurd na reparatie op: 04-10-2016 om 14:58
Aandachtspunt 1 Stofhoes van de aandrijfas dicht niet af

Wat denk je daarvan?

Ja he!
Ik dacht, ik zoek eens.Maar ik denk dat dit voor de prijs toch echt wel een super mooi ding is...Ik denk in veel betere staat dan die ik nu heb.En dan is er tenminste snel eentje, kan daarna altijd nog een definitief alternatief.Zo op het oog vermoed ik dat deze niet echt veel last heeft van roest, maar valt natuurlijk niet echt goed te zeggen.Maar als ik het zo begrijp is roest eigenlijk het enige waar deze vaak aan overlijden, motorisch zijn ze volgens mij redelijk bullet proof:)

Lijkt me niet dat je je daar een buil aan gaat vallen, met iets onderhoud en nieuwe APK kan je hem over x maanden weer kiepen voor hetzelfde geld...
Als tie goed rijdt ben je dat deukje zo vergeten...

Klopt @kees!
Valt niks aan te verliezen, behalve als die ook pech krijgt natuurlijk.Maar daar gaan we dan maar niet van uit:D
Hij is zelfs nog ietjes zuiniger dan de huidige(y)
Maar poeh, een definitief alternatief kiezen is echt wel super lastig.Heb je ook nog Toyota Yaris, Mazda 2 en nog een hoop die misschien wel wat zijn...En gezien toch dat die corsa een niet zo prettige bestuurdersstoel heeft bijvoorbeeld lijkt me nog even verder kijken wel goed.En achteraf kan een 5 deurs ook geen kwaad.

Zijn er trouwens nog dingen bij die Corsa B om op te letten als ik er naar ga kijken in het echt?Ik denk dat het voor tijdelijk prima is, maar ik vraag het voor de zekerheid toch nog even:D

De Corsa B is al een hele oude auto, waar natuurlijk heel veel mis mee kan zijn.
De Opel Corsa was heel gevoelig voor roest, controleer de auto daar dus erg goed op.
Zet de auto altijd op de brug.

Hoi @ak2,
Ik heb inderdaad begrepen dat roest wel een issue is bij deze auto's en dat ze daar ook vaak door naar de sloop moeten.
Van de brug is wel een goede tip, dan valt dat goed te zien natuurlijk.Maar ik vermoed dat roest bij deze nog wel meevalt.Hij is een vrij late Corsa B; 1999.
Ik vind het een beetje lastig, want dan heb ik snel een auto, maar ik kan natuurlijk ook niet oneindig naar een definitief alternatief kijken.Maar ik denk dat ik op dit moment me nog niet voldoende ingeleest heb en verdiept in andere auto's, behalve de Corsa E en Karl.Maar zoals @kees al aangaf, in principe kan ik hem natuurlijk ook voor een redelijk vergelijkbaar bedrag weer kwijt.En dan heb ik toch snel en voor weinig gewoon tijdelijk een auto.

Als je een betrouwbare topper zoekt met degelijke Japanse techniek, zal ik in jouw geval voor de smart forfour gaan van de 1e generatie https://www.autowereld.nl/smart/forfour/1-1-blackbasic-28853148/details.html

Dit is een 1.1, een 1.3 is een nog betere optie. Maar zal mij niet blind staren op een lage km stand zoals bij de corsa

https://www.autowereld.nl/hyundai/accent/1-4i-dynamicversion-37635353/details.html of de vergeten hyundai accent, dan rij je relatief nieuw

Deze helaas voor je neus https://www.autowereld.nl/hyundai/accent/1-4i-dynamic-first-ed-bj-2009-airco-apk-dvd-dab-37314469/details.html

Japanners zijn natuurlijk over het algemeen de meest betrouwbare en degelijkste gebouwde denk ik.Die jij noemt lijkt me ook wel prima, maar ik denk zelf dat die Accent wel wat beter is.Smart hoorde ik toch wel over dat sleutelen vrij lastig was.
Familie van mij rijden Toyota's, ruim 25 jaar oud, maar doen het nog steeds.Starlet en Avensis T22 geloof ik.

Deze generatie smart forfour is gewoon een mitsubishi colt in een ander jasje. De automaat is een erg zwak punt, dus heb op handgeschakeld voor je geselecteerd. De oranje accent was echt een perfecte deal geweest dan reed je relatief nieuw voor een habbekrats. Bouwjaar zegt mij meer dan een lage km stand, stil staan is ook achteruitgang

Die Oranje was inderdaad wel goedkoop en ook niet super oud.
Ik zal verder kijken of er nog een Accent te koop staat.

Maar ik heb bij Opel het idee dat je voor een relatief nieuwe gewoon enorm veel betaald voor niet eens een enorm top ding.

Ik ga vandaag wel proefrit maken in zowel Karl als Corsa E.
Misschien is het wat, maar meteen nemen ga ik absoluut niet doen.Wil toch wat verder erover nadenken en dus misschien tijdelijk die Corsa B nemen.

Nou proefrit gemaakt in de Corsa E, Karl was helaas weg voor een poetsbeurt...
Reed wel prima, maar de stoelen en ruimte achter was wel een stuk minder dan bij de huidige.Het stuur was ook opvallend glad vond ik.

Oh ja, enorm bedankt voor alle reacties tot nu toe!Word zeer zeker gewaardeerd:D(y)!

Jij bedankt voor de update, meestal is het handig om op afspraak te gaan, dan houden ze de auto vast, is mij ook weleens overkomen, kwam ik spontaan, was de auto uitgeleend

Ik was inderdaad zonder afspraak(y)
Verkoper zij wel wat dingen waar ik het niet mee eens was, maar ik ben ook een zeer kritisch persoon zeg maar.Maar die Corsa was gewoon behoorlijk duur, en dan zit er een distributieketting in die over een jaartje vervangen moet worden...En APK is van september 2021, dus grote kans dat er dan meerdere dingen niet op orde zijn denk ik.En APK+Poetsbeurt+Pechhulp 1Jr is weer zo'n duizendje extra.En of ze dan distributie vervangen denk t niet.Van prijs kon niks af in principe.En dat ''duizendje'' is natuurlijk ook van de gekke.Trekhaak kost nog 1100 extra, maar kan uiteraard veel goedkoper bij andere bedrijven.Belachelijk bedrag.Auto heeft btw 75000 gelopen.
Al met al , de wegligging was goed, maar ik vind m toch wel veel nadelen hebben.

Ik zou toch wel proefrit met de Karl maken als ik jou was. Ik heb beide gereden en ik vond Karl stuk fijner rijden. Strakke wegligging en auto is stuk lichter

Hoi @henk !
Goed om te horen.Ik zal het zeker doen, als ik het zo hoor is de Karl ook wel beter qua levensduur.Is natuurlijk een auto uit zuid korea, en volgens mij zijn japanners en zuid koreanen altijd wel wat beter met hoelang ze meegaan.Tenminste, ik zag een Klokje rond video van Chevrolet Spark (wat natuurlijk een zelfde ding is eigenlijk) en deze was na een forse KM stand en 7 jaar nog in zeer goede staan.
De karl is ook een paar duizend goedkoper.

De klokje rond is van de voorganger van de opel karl, de spark die tegelijk met de karl uit de fabriek in zuid Korea rolde is hier nooit geleverd, het enige wat destijds geleverd hier is van de spark is de achterklep van de rocks uitvoering van de opel karl.

Maar de generatie spark die wel hier geleverd is ook wel een aanrader, gun je zelf dan de 1.2 ipv de 1.0.

Ah ok.Duidelijk(y)
1.0 voldoet denk ik ook wel, gezien hij even krachtig is als de huidige 1.2 in de Corsa C.De Karl is ook maar 23 kilo zwaarder dus dat maakt ook weinig uit.
Maar een 1.2 kan nooit kwaad uiteraard:)Zit er nog veel verschil in kwaliteit van de 1.0 en 1.2?Of maakt t weinig uit?

De 1.0 van de Karl is een nieuwere motor, veel soepeler en zuiniger dan de 1.2 van de Spark. De 1.0 ligt ook in de Corsa E, maar dan zonder de turbo.

Henk 7698167 zei:
De 1.0 van de Karl is een nieuwere motor, veel soepeler en zuiniger dan de 1.2 van de Spark. De 1.0 ligt ook in de Corsa E, maar dan zonder de turbo.

De 1.0 in de karl is ook zonder turbo, de spark motoren zijn 4 cilinders, de 1.0 in de spark moet je geen haast hebben, de 81 pk 1.2 is voor een a-segmenter een krachtige motor.

Auto encyclopedie zei:
nvt 8432256 zei:
Ik ben benieuwd of die dan bevalt!Zal denk ik dezelfde motor zijn als in die blauwe corsa.
Zal ook wel liggen aan waar je woont denk ik.

Hangt af tot hoe ver je uit de buurt wil zoeken, maar aangezien je eigen auto niet meer rijdt ben je meer aangewezen op occasions die in de buurt staan.

Was er maar een keten van vervoermiddelen die mensen tegen betaling van a naar b konden brengen.

Nou die is er @boppie, gewoon de bus of trein pakken haha:D
Maar ik zit toch wel te overleggen of tijdelijk die Corsa B wat is, is tenminste snel geregeld.Bij het autobedrijf met die Karl zit nog 2 weken termijn tot je hem krijgt, en moet ik ook nog proefrit maken, goed overnadenken etc..Dus duurt zo een maand.En er speelt ook nog wat wat er tussen kan komen, waarbij ik ook geen zin heb om dan naar een auto te kijken.Duurt het nog langer.En het is stiekem een hele leuke auto vind ik persoonlijk.Lekker back to the basic(y)
En voor dat Corsa C wrak willen ze wel 400 geven, dus mooi meegenomen.Ding is totaal versleten maar goed, het is wel te repareren.Maar kost wel zo'n 2500 denk ik, wat ie absoluut niet waard is.

Terug
Bovenaan