Opel Corsa D motor slaat soms niet aan

Tjally

Net ingestapt
1/2/2018 samenvatting van alles :

Hi mensen,

Een update van mijn probleem wat helaas nog steeds niet is opgelost. Garages konen er ook niet uit, omdat er geen foutcode is en de auto het vaak wel normaal doet.
Gaat om een Opel corsa D 1.4 - 2010

Probleem is nog steeds dat de auto soms niet direct start. Startmotor draait, motor slaat niet aan. Draai je de sleutel terug en start je weer, dan doet die het direct. Wel even een "rammelige" start dan.
Daarnaast heeft de auto ook soms dat op de snelweg bij ongeveer 140km/u het motormanagementlampje gaat knipperen. Gas los en het is weer weg. Heb het zelf 1 keer gehad dat hij gaat haperen en helemaal uitvalt en ik pas na een paar minuten weer kan starten.

Wat is er al geprobeerd :
- brandstofpomp relais gewisseld
- nokkenas sensoren vervangen
- krukas sensor vervangen
- distributie ketting timing gecheckt
- andere sleutel geprobeerd
- injectie cleaner in de tank gedaan


Fout is moeilijk op te sporen, omdat het compleet willekeurig is dat het gebeurt. Ook op de snelweg: soms hoge snelheid zonder probleem. Soms tijdens een andere rit opeens wel weer het lampje.
Nadien uitlezen geeft geen codes.

Iemand die misschien toch nog een idee heeft ?
Of een gespecialiseerde garage nabij Overijssel die me zou kunnen helpen?
 
Kabelbreuk lijkt me hier heeeel waarschijnlijk. Als de fout gaat verergeren in de loop der tijd weet je zeker dat het in de kabelboom zit.

Injectoren hebben ze ook gecontroleerd? (lijkt me onwaarschijnlijk)
 
Thanks voor je reactie
Injectoren niet gecheckt, maar dan zou hij denk ik ook slechter moeten lopen en niet alleen soms niet starten.

Heb je een idee waarom hij wel start nadat je de sleutel even terugdraait? Als er een breuk in een kabel zou zitten, dan zou die er dan toch nog steeds in moeten zitten?

En Welke kabel zou het kunnen zijn? Of moet ik eerst afwachten tot het echt misgaat en die 1 op de 10 verandert in 1 op de 2 keer starten :(
 
Snap niet zo goed waar je je druk om maakt eigenlijk.
Je steekt een hoop moeite en geld hierin maar zo dramatisch is het probleem toch niet ?
Hij start 1 op de 10x niet en zodra je dan de sleutel terugdraait start ie daarna altijd meteen.
Als je dat weet dan is het toch prima ?
 
Vervang je battery eens van je sleutel. Klinkt raar maar had het zelfde met me alfa. Battery vervangen en klaar.
 
nieksiero zei:
Thanks voor je reactie
Injectoren niet gecheckt, maar dan zou hij denk ik ook slechter moeten lopen en niet alleen soms niet starten.

Klopt, daarom lijkt me dat ook zeer onwaarschijnlijk.

nieksiero zei:
Heb je een idee waarom hij wel start nadat je de sleutel even terugdraait? Als er een breuk in een kabel zou zitten, dan zou die er dan toch nog steeds in moeten zitten?

En Welke kabel zou het kunnen zijn? Of moet ik eerst afwachten tot het echt misgaat en die 1 op de 10 verandert in 1 op de 2 keer starten :(

Trillingen, ik heb een kabelbreuk gehad in een van de signaalkabels van de startonderbreker. Een fout die wel bekend is maar niet perse bij mijn motortype. Dus dat is een draad die over de versnellingsbak loopt die wel contact kan maken op momenten dat je even schudt. Het hoe en waarom met dit soort fouten is namelijk altijd heel lastig. Maar ook het vinden van kabelbreuk kan zeer moeilijk zijn. Dan moet je eigenlijk uitvinden welk deel van de startroute faalt. In dit geval lijkt het de ontsteking te zijn, dus wellicht in de reparatie een kabeltje bekneld geraakt?

Hoe dan ook.....het kan voor de garage helpen dit probleem te loggen, in overleg met hen zou ik een computertje in de auto houden die alle systemen real-time in de gaten houd. Dan kun je het probleemgebied snel traceren. Zeker als het echt zo consequent terugkomt. ;)
 
snelle willy zei:
Vervang je battery eens van je sleutel. Klinkt raar maar had het zelfde met me alfa. Battery vervangen en klaar.

Transponders werken ook zonder een goede accuspanning, waarschijnlijk heb je bij het vastdrukken van de batterij ook de transponder verbinding beter gemaakt waardoor het probleem herstelt.

En kleine tip, ik weet dat je Nederlands aan het leren bent namelijk. Het gaat heel goed tegenwoordig! Complimenten, maar me alfa moet mijn Alfa zijn. ;)
 
Is er naar het contactblokje achter het contactslot gekeken?
Deze willen wel eens gaar worden, vooral als er een zware sleutelbos aan de autosleutels hangt.
 
Blackadder the 5th zei:
Is er naar het contactblokje achter het contactslot gekeken?
Deze willen wel eens gaar worden, vooral als er een zware sleutelbos aan de autosleutels hangt.

Een Corsa d heeft geen contact blokje achter het slot.
Het slot gaat de CIM in. Dat is een computer.


Knippert het lampje de auto met een steek sleutel er in? Als de motor niet aan slaat.
Zo ja dan herkend de auto de sleutel op dat moment niet.
Zo nee dan wordt het een beste zoektocht.
 
pakkingharry zei:
Blackadder the 5th zei:
Is er naar het contactblokje achter het contactslot gekeken?
Deze willen wel eens gaar worden, vooral als er een zware sleutelbos aan de autosleutels hangt.

Een Corsa d heeft geen contact blokje achter het slot.
Het slot gaat de CIM in. Dat is een computer.
Weer wat geleerd ... :confused:
Je bedoelt dit? Wat ik zo zie is hier het contactslot/richtingaanwijzer/ruitenwisser in 1 module samengevoegd.
s-l300.jpg

Als dat zo is, begrijp ik beter dat de garage eerst in een andere richting heeft gezocht in verband met de kosten.
 
Bedankt voor het meedenken.

Allereerst ; waar maak ik me druk om :
De auto had het probleem eerder niet. Het is inderdaad 1 op de 10 keer dus je kunt denken ; get over it. Maar het hoort niet en ik ben een pietje precies ... stoor me er aan. Ook als ik mijn auto uitleen moet ik eerst een handleiding geven.

Over het contact: ik heb op aanraden van de garage een week getest met de reserve sleutel. Dit hielp niet. Misschien dan toch het contact binnen in de module zoals jullie aangeven, maar het sleutel lampje brandt niet wanneer de fout zich voordoet. Helemaal geen storingen trouwens.

Kabel beschadiging lijkt mij dan ook het meest voor de hand liggend. Hoewel ik het gek vind dat hij na 2 minuten starten nog steeds niet oppakt, terwijl er dan Ook wel trillingen zijn. Sleutel terug draaien en hij start direct.
Motor krijgt soms ook wel een heel klein beetje brandstof. Hij pakt dan even een paar honderd toeren op en valt weer weg.
 
Ik zou (via de garage) een autodiagnosespecialist raadplegen, het liefst een die gespecialiseerd is in Opel.
Met zo weinig foutmeldingen/storingscodes wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg.
 
Heeft de garage de werking van de brandstof onderbreker al gecontroleerd of vervangen ?
 
Iets wat het af toe goed doet en dan weer niet, is vrijwel niet betrouwbaar te testen, want je zal net zien dat er dan wel stroom gemeten kan worden.
Als iets het helemaal niet doet, is veel eenvoudiger diagnose te stellen.
Wel kan je corrosie op aansluitingen nalopen of laten nalopen door de garage, want waar deze precies bij een Opel corsa in het brandstof circuit gemonteerd is, weet ik helaas niet.

De brandstof onderbreker is een electromagnetisch ventiel : doordat er stroom op staat, is deze geopend en bij contact af wordt de stroom ook afgesloten en sluit het ventiel zich. Het wordt aangestuurd door de ECU ( boordcomputer).
Die werking kan haperen : de ene keer wel ; de andere keer niet.
Simpelweg vervangen is vaak het beste .

https://www.problemcar.nl/nl/particulier/opel/232482-schema-start-onderbr.html
 
Auto 5 dagen mee gedaan aan een monteur van een goed aangeschreven garagebedrijf. Na 5 dagen de auto terug... " Meneer, we hebben niets kunnen ontdekken. De auto loopt perfect en heeft altijd direct gestart.

Vandaag een nieuw probleem;
Voor het eerst weer een lange rit op de snelweg.
Auto reed, zoals altijd, prima.. maar bij een inhaalactie 140 km/u (mag niet, foei) begon hij een paar keer te stotteren/haperen.
Ik schrok een beetje, en wilde kijken of het eenmalig was. Ik haalde voor de tweede keer in, ditmaal een vrachtwagen. Weer toen ik rond de 140 km/u zat haperde de auto een paar keer, waarna ik helemaal geen gas meer kon geven. Motor was afgeslagen en auto remde langzaam af.
Motor management lampje knipperde en de ABS sensor was aan.

Ik de vluchtstrook op, 3 keer starten, maar hij pakte niet op. Start motor deed wel gewoon weer wat die moest doen.
Na 4 keer starten pakte de motor op. Ik heb vervolgens nog 60 km probleemloos gereden.
Vanavond direct naar de garage, uitgelezen maar helaas geen foutcodes meer. We zijn een stuk gaan rijden, met de uitleencomputer aan boord.
Snelweg op... 120 ... 130....140 .... 150.... 160.... auto liep PERFECT!....

Erg frustrerend natuurlijk.

Wie heeft een idee wat er voor kan zorgen dat mijn auto; SOMS niet start, en SOMS bij een hoge snelheid kan gaan haperen en uiteindelijk zelfs afslaan!
 
Zojuist bij 140 weer knipperend motor management. Gas los en het was weg

Dus niet uit gevallen.
Probleem is bijna niet de simuleren voor een monteur, wat het komt compleet willekeurig voor
 
Nokkenas sensoren vervangen , probleem was 5 dagen weg maar is er weer....

Wie heeft nog een suggestie?
Garage kan niets omdat er geen foutcode is
 
Als je contact maakt voor het starten wanneer die niet pakt, hoor je dan vooraf de brandstofpomp lopen? Bougies nog in orde?

En je hebt gelijk, hij moet in 1 keer starten want anders komt er een moment dat die helemaal niet meer start en dat komt nooit gelegen.
 
Bougies zijn 1 jaar oud . Kan ik nog checken.
Hoe kan ik de brandstofpomp horen? (
Met mijn oren:) )

En hoe is de kabelboom te checken? Rot klus lijkt me
 
Lambdasonde? Relatief goedkoop, en ik lees niet terug dat deze vervangen is.
Motormanagement-lampje i.c.m. wegvallen vermogen --> zou zomaar de lambdasonde kunnen zijn.
 
Zo was de verklaring ook logisch voor de andere sensoren die we hebben vervangen. Lambda geeft vaak toch wel een melding.

En verklaart de lambda ook dat hij soms niet start ?
 
Tijd geleden bericht geplaatst Omdat ik meerdere storingen had. Meeste zijn gelukkig opgelost door Opel Dealer, maar 1 probleem kan niet zo eenvoudig opgelost worden lijkt het. Zie bijgevoegde video.
Laatste stap is volgens dealer ECM vervangen.
Iemand nog tips ?

Meer info over wat ze al hebben geprobeerd staat onder de video.

https://youtu.be/BecfDzWCAH0
 
Bobine kan ook gaar zijn.
Bij bepaalde temperaturen of bij een bepaalde luchtvochtigheid kan zo'n ding perfect werken, maar soms ook niet.

En anders, de massa-kabel? Zitten de accu-polen wel goed en hoe zit het met de zekeringkastjes onder de motorkap? Alles droog en niet roestig?
 
Bobine zou je toch ook andere klachten er bij verwachten. En bovendien slaat de auto altijd de 2e keer wel aan.

Accu is alles kloppend.
Zekeringen ook..
 
Beste nieksiero,

Heb nagenoeg hetzelfde met mijn corsa D A12EXR uit 2012.
Heb jij al iets meer ontdekt dat zou ik graag horen.
Als er bij mijn Corsa iets uitkomt laat ik het ook weten.
Bij mijn wordt er nog steeds gezegd dat de nokkenas sensoren een verkeerd signaal zouden krijgen.
Maar ik denk zelf ook steeds meer aan de ECU of de immobilizer.
 
Hey, dit probleem klinkt bekend.
Mijn Corsa D 1.4 (paar jaar geleden inmiddels) had het ook, die wilde alleen na een poosje helemaal niet meer aan. Maar de problemen begonnen ongeveer hetzelfde.
Toen bleek de BCM (body control module) (zo noemde de garage het) kapot.
Voor een leuke prijs is er eentje van een sloopwagen ingezet en volledig geprogrammeerd, daarna is 't probleem nooit meer voorgekomen.

Weetniet of jij nog steeds last hebt van het probleem (gezien de leeftijd van dit topic) maar misschien kun je hier iets mee.
 
Ik heb een Opel Corsa C en had vorig jaar precies hetzelfde probleem. Ik dacht dat het aan het weer lag omdat ik het probleem had wanneer het onder de 15 graden was. 10 duizend keer naar de garage geweest en konden niks vinden. Alle sensoren vervangen, alle kabels, noem maar op. Maar van de zomer was mijn startmotor doorgebrand en die dus vervangen en helemaal nergens meer last van! Mijn startmotor was dan wel 10 jaar ouder dan die van jou maar misschien dat daar het probleem ligt?
 
Terug
Bovenaan