Guest
Goedemiddag iedereen!
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Opel Corsa D GSI uit 2008 (motorcode Z16LEL). Nou ja, bijna gelukkig dan, hij heeft een nogal gevaarlijk mankement.
Ik heb een probleem wat ik pas echt ben gaan merken toen de buitentemperatuur is gaan stijgen. Als de auto een dag in de zon heeft gestaan en van binnen dus goed heet is is het probleem wat ik ga omschrijven het ergst.
Probleemomschrijving:
Als ik met de auto aan het uitrijden ben en ik ontkoppel bij ongeveer 1100rpm dan zakt het motortoerental tot soms diep onder stationair niveau. Soms zakt hij zo ver door dat hij afslaat zodat ik zonder stuur en rembekrachtiging de rotonde over moet. De auto start daarna weer zonder problemen en loopt alsof er niets aan de hand is. De auto geeft geen waarschuwingslampjes en bij uitlezen komen geen foutcodes naar boven.
Invloed van omstandigheden:
- Het is het ergst bij HEET weer
- Het inschakelen van de airco maakt het probleem erger. Met airco aan slaat hij regelmatig af, zonder airco zo goed als niet maar het toerental zakt wel heel diep weg.
- Als ik de motor warm heb gereden lijkt het minder voor te komen maar hij is na zelfs 50km snelweg ook afgeslagen.
- Even gas intrappen vlak voor ik ontkoppel voorkomt dat hij diep inzakt.
- Ook bij gematigd weer zie ik het toerental soms inzakken maar lang niet zo erg met heet weer. Dan zie ik hem doorzakken naar 600 of 700 rpm.
- Verschillende brandstoftypes maken geen verschil. Witte pomp 98, Shell V-Power, Esso 98, Firezone 102 hebben allemaal hetzelfde gedrag tot gevolg.
Wat is er aan gedaan:
- Het enige wat de Opel dealer kon bedenken was het gasklaphuis. Die was inderdaad zwaar verontreinigd en die hebben ze schoongemaakt. Hij spint weer als een poesje maar het probleem is niet verholpen!
- De Opel dealer heeft als lapmiddel in de ECU het stationair toerental wat hoger gezet naar 950rpm. Nu slaat hij zo goed als niet meer af maar het terugvallen is er nog steeds!
- Toen het probleem al bestond is de auto gechiptuned naar 210pk door klasen motors in Duitsland en dat heeft geen verschil gemaakt.
Misschien gerelateerd:
- Er heerst veel vacuum in de carter. De motor zuigt de olievuldop vast op zijn plek. Ik moet met een draaiende motor moeite doen om hem los te krijgen en ik voel veel lucht langs mijn hand stromen als ik hem uiteindelijk los krijg. Ik weet alleen niet of dit normaal is bij deze motor...
Ik hoop dat jullie iets weten. Dit is een gevaarlijk probleem (straks heb ik de rembekrachtiging nodig en is hij er niet!) en de Opel garage kan me niet helpen.
Help!
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Opel Corsa D GSI uit 2008 (motorcode Z16LEL). Nou ja, bijna gelukkig dan, hij heeft een nogal gevaarlijk mankement.
Ik heb een probleem wat ik pas echt ben gaan merken toen de buitentemperatuur is gaan stijgen. Als de auto een dag in de zon heeft gestaan en van binnen dus goed heet is is het probleem wat ik ga omschrijven het ergst.
Probleemomschrijving:
Als ik met de auto aan het uitrijden ben en ik ontkoppel bij ongeveer 1100rpm dan zakt het motortoerental tot soms diep onder stationair niveau. Soms zakt hij zo ver door dat hij afslaat zodat ik zonder stuur en rembekrachtiging de rotonde over moet. De auto start daarna weer zonder problemen en loopt alsof er niets aan de hand is. De auto geeft geen waarschuwingslampjes en bij uitlezen komen geen foutcodes naar boven.
Invloed van omstandigheden:
- Het is het ergst bij HEET weer
- Het inschakelen van de airco maakt het probleem erger. Met airco aan slaat hij regelmatig af, zonder airco zo goed als niet maar het toerental zakt wel heel diep weg.
- Als ik de motor warm heb gereden lijkt het minder voor te komen maar hij is na zelfs 50km snelweg ook afgeslagen.
- Even gas intrappen vlak voor ik ontkoppel voorkomt dat hij diep inzakt.
- Ook bij gematigd weer zie ik het toerental soms inzakken maar lang niet zo erg met heet weer. Dan zie ik hem doorzakken naar 600 of 700 rpm.
- Verschillende brandstoftypes maken geen verschil. Witte pomp 98, Shell V-Power, Esso 98, Firezone 102 hebben allemaal hetzelfde gedrag tot gevolg.
Wat is er aan gedaan:
- Het enige wat de Opel dealer kon bedenken was het gasklaphuis. Die was inderdaad zwaar verontreinigd en die hebben ze schoongemaakt. Hij spint weer als een poesje maar het probleem is niet verholpen!
- De Opel dealer heeft als lapmiddel in de ECU het stationair toerental wat hoger gezet naar 950rpm. Nu slaat hij zo goed als niet meer af maar het terugvallen is er nog steeds!
- Toen het probleem al bestond is de auto gechiptuned naar 210pk door klasen motors in Duitsland en dat heeft geen verschil gemaakt.
Misschien gerelateerd:
- Er heerst veel vacuum in de carter. De motor zuigt de olievuldop vast op zijn plek. Ik moet met een draaiende motor moeite doen om hem los te krijgen en ik voel veel lucht langs mijn hand stromen als ik hem uiteindelijk los krijg. Ik weet alleen niet of dit normaal is bij deze motor...
Ik hoop dat jullie iets weten. Dit is een gevaarlijk probleem (straks heb ik de rembekrachtiging nodig en is hij er niet!) en de Opel garage kan me niet helpen.
Help!