[Opel Corsa D GSi] Motor zakt naar 400rpm/valt uit bij uitrijden en ontkoppelen

Guest
Goedemiddag iedereen!

Ik ben de gelukkige eigenaar van een Opel Corsa D GSI uit 2008 (motorcode Z16LEL). Nou ja, bijna gelukkig dan, hij heeft een nogal gevaarlijk mankement. :(

Ik heb een probleem wat ik pas echt ben gaan merken toen de buitentemperatuur is gaan stijgen. Als de auto een dag in de zon heeft gestaan en van binnen dus goed heet is is het probleem wat ik ga omschrijven het ergst.

Probleemomschrijving:
Als ik met de auto aan het uitrijden ben en ik ontkoppel bij ongeveer 1100rpm dan zakt het motortoerental tot soms diep onder stationair niveau. Soms zakt hij zo ver door dat hij afslaat zodat ik zonder stuur en rembekrachtiging de rotonde over moet. De auto start daarna weer zonder problemen en loopt alsof er niets aan de hand is. De auto geeft geen waarschuwingslampjes en bij uitlezen komen geen foutcodes naar boven.

Invloed van omstandigheden:
- Het is het ergst bij HEET weer
- Het inschakelen van de airco maakt het probleem erger. Met airco aan slaat hij regelmatig af, zonder airco zo goed als niet maar het toerental zakt wel heel diep weg.
- Als ik de motor warm heb gereden lijkt het minder voor te komen maar hij is na zelfs 50km snelweg ook afgeslagen.
- Even gas intrappen vlak voor ik ontkoppel voorkomt dat hij diep inzakt.
- Ook bij gematigd weer zie ik het toerental soms inzakken maar lang niet zo erg met heet weer. Dan zie ik hem doorzakken naar 600 of 700 rpm.
- Verschillende brandstoftypes maken geen verschil. Witte pomp 98, Shell V-Power, Esso 98, Firezone 102 hebben allemaal hetzelfde gedrag tot gevolg.

Wat is er aan gedaan:
- Het enige wat de Opel dealer kon bedenken was het gasklaphuis. Die was inderdaad zwaar verontreinigd en die hebben ze schoongemaakt. Hij spint weer als een poesje maar het probleem is niet verholpen!
- De Opel dealer heeft als lapmiddel in de ECU het stationair toerental wat hoger gezet naar 950rpm. Nu slaat hij zo goed als niet meer af maar het terugvallen is er nog steeds!
- Toen het probleem al bestond is de auto gechiptuned naar 210pk door klasen motors in Duitsland en dat heeft geen verschil gemaakt.

Misschien gerelateerd:
- Er heerst veel vacuum in de carter. De motor zuigt de olievuldop vast op zijn plek. Ik moet met een draaiende motor moeite doen om hem los te krijgen en ik voel veel lucht langs mijn hand stromen als ik hem uiteindelijk los krijg. Ik weet alleen niet of dit normaal is bij deze motor...

Ik hoop dat jullie iets weten. Dit is een gevaarlijk probleem (straks heb ik de rembekrachtiging nodig en is hij er niet!) en de Opel garage kan me niet helpen.

Help!

Massaprobleem ergens? Overigens vind ik dit nou niet erg handig:
- Toen het probleem al bestond is de auto gechiptuned naar 210pk door klasen motors in Duitsland en dat heeft geen verschil gemaakt.

Bij onze Twingo hadden we ook zoiets, daar hebben we een ander gasklephuis op gezet. Schoonmaken kan soms wat schelen, maar het kan ook best zijn dat er iets kapot is, aangezien het probleem blijft.

R420R zei:
Misschien gerelateerd:
- Er heerst veel vacuum in de carter. De motor zuigt de olievuldop vast op zijn plek. Ik moet met een draaiende motor moeite doen om hem los te krijgen en ik voel veel lucht langs mijn hand stromen als ik hem uiteindelijk los krijg. Ik weet alleen niet of dit normaal is bij deze motor...

kijk eens of je carter ontluchting niet verstopt is.

snelle willy zei:
R420R zei:
Misschien gerelateerd:

kijk eens of je carter ontluchting niet verstopt is.

Zou hij dan niet juist de oliedop eruit moeten spugen als ik die er los opleg ipv vast zuigen? Ik heb altijd begrepen dat de carterventilatie met behulp van het vacuum in het inlaatspruitstuk de blow-by gassen die langs de zuigerveren komen afvoert. Als je dat niet doet omdat het verstopt zit krijg je juist overdruk en vliegt je dop er juist af.

Of zit ik er nu compleet naast?

Idd ik zou ook naar de carterontluchting kijken als het gasklep huis gedaan is, en vaccuum slangen (uberhaupt alle slangen even goed controleren)

Daarnaast, ze kunnen bij de dealer via de TechII gewoon live data uitlezen. Is het een hete dag, gaan rijden met de computer aan en de situatie simulieren. Live data bekijken en dan komt waarschijnlijk het probleem wel naar voren.

Zou hij dan niet juist de oliedop eruit moeten spugen als ik die er los opleg ipv vast zuigen? Ik heb altijd begrepen dat de carterventilatie met behulp van het vacuum in het inlaatspruitstuk de blow-by gassen die langs de zuigerveren komen afvoert. Als je dat niet doet omdat het verstopt zit krijg je juist overdruk en vliegt je dop er juist af.

das borrelpraat dat de dop er af vliegt. Maar hij kan wel druk opbouwen in het systeem en dat merk je wanneer je de dop er af haalt. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Ik zou ook goed het luchtinlaattraject goed na (laten) lijken.

Terug
Bovenaan