Opel astra 2.2 bertone

A

Anoniem

Guest
hoi iedereen ,

Ik ben sinds vorige week verliefd op een opel astra bertone 2.2 ik heb de auto gezien en horen lopen vanaf een koude start hij zag er zeer netjes uit en klonk ook goed. Ik kon wel horen dat er een ketting in zat maar ik heb nog nooit een auto met een ketting gehad dus ik weet niet als dit zo hoort .Is het normaal dat je het hoort dat er een ketting in zit ? Verder zit er geen onderhouds historie bij is dit een reden om de auto te laten staan ? De auto moet zoon 2000 euro koste mag ik jullie mening weten ?

Met vriendelijke groet,

Brian

Als je kunt horen dat er een ketting in zit zou ik hem lekker laten staan, dat hoort namelijk totaal niet

Het moet dus net klinken als met een riem ?of begrijp ik dit verkeerd

Brianbrb zei:
hoi iedereen ,

Ik ben sinds vorige week verliefd op een opel astra bertone 2.2 ik heb de auto gezien en horen lopen vanaf een koude start hij zag er zeer netjes uit en klonk ook goed. Ik kon wel horen dat er een ketting in zat maar ik heb nog nooit een auto met een ketting gehad dus ik weet niet als dit zo hoort .Is het normaal dat je het hoort dat er een ketting in zit ? Verder zit er geen onderhouds historie bij is dit een reden om de auto te laten staan ? De auto moet zoon 2000 euro koste mag ik jullie mening weten ?

Met vriendelijke groet,

Brian

Bij de Opel 2.2 benzine zijn de distributieketting en spanners een zwak punt. Dit is relatief een dure reparatie die zeker op zeer korte termijn moet gebeuren. Je mag de ketting niet horen. Een auto zonder onderhoudshistorie en rammelende ketting zijn zeker genoeg redenen om de auto vooral niet te kopen.

Neem ook altijd mee met verstand van auto's, kijk kritisch naar een auto, verliefdheid is bij het kopen van een auto niet handig.

Als ik hem zou kopen zou ik sowieso langs mijn vaste garage gaan. Maar nu ik dit lees denk ik dat het antwoord duidelijk is.

Normaal gesproken kun je niet horen of een auto een ketting heeft of een riem.
Als je echt de ketting hoort, laten staan die auto.

Ik heb hetzelfde blok gehad als Cabrio. Na een jaartje rijden, hoorde ik na een koude start kort zo'n metalige ratel. Dit was al na ong een ton km op de teller. Heb de ketting en spanners laten vervangen; kostte me ong 800 euro. Daarna nog jaren veel plezier mee gehad. De Astra Coupé is een mooie en fijn rijdende, en betrouwbare auto met lage onderhoudskosten, veel onderdelen komen tenslotte van de huis-tuin-en-keuken Astra G. Maar ze zijn wel op leeftijd inmiddels, zou wel ff je hoofd erbij houden qua koop, event. aankoopkeuring doen.

Ik sluit mij aan bij de berichten hierboven, als je een Coupé Bertone wilt hebben zou ik voor de 1.8 gaan, met 116 (X18XE1) of 125 pk (Z18XE). Op papier niet eens heel veel langzamer als een 2.2, wel veel betrouwbaarder en zuiniger. Zelf de X18XE1 gehad in een normale hatchback en die ging best vooruit vond ik.

Heb zelf deze auto bijna 10 jaar gehad, de 2.2 is echt een heerlijke motor die zowel snel als redelijk zuinig is, echt veel sterker en fijner dan de 1.8.
De ketting van de 2.2 is wel een bekend probleem al had die van mij nergens last van. ( van de 46k naar de 170k gereden ).
Al met al moet je echt zeker weten dat de ketting goed is of hem bij voorbaat laten vervangen om niet tegen nog hogere onkosten aan te lopen.

Je praat over een auto van minimaal 13 jaar oud de laatste stammen uit 2006, dus de kans dat je er 1 vind met een complete onderhoudsgeschiedenis is relatief klein. Dus als je er 1 wilt kopen, koop er 1 waar je de ketting niet van hoort en het liefst waar deze al van vervangen is en zorg voor wat geld achter de hand voor een grote beurt en eventuele reparaties en laat een aankoopkeuring uitvoeren.

Je kunt het ook op een andere manier bekijken. Kun je 2k missen als je de gok neemt? Wie weet houdt hij het een jaar vol, heb je mooi een jaar kunnen rijden voor een laag bedrag. En houdt hij het niet vol, want er zijn zoals aangegeven alarmbellen, kost het je max 2k. Je krijgt vast nog het eea terug ivm onderdelen.

Nou heb vandaag een test uitgemaakt. Ketting was idd tehoren na 10 min ging dit weg... naast het ketting geluid schakelde de auto ook niet soepel wat volgens verkoper vrij normaal was bij deze type auto's wat mee onwaarschijnlijk lijkt ( ik rij zelf een mazda nu en daarmee kan ik schakelen met 1 vinger)

Ik heb de auto laten staan vanwege die twee punten op die punten na gaf de auto mij wel een lach op me gezicht fijn motortje.

Bedankt voor alle reacties

schakelde de auto ook niet soepel wat volgens verkoper vrij normaal was bij deze type auto's wat mee onwaarschijnlijk lijkt

Hoort ook zeker niet, alleen de 1e versnelling kan heel af en toe wat nukkig zijn en lastiger in te leggen.

Al met al is de auto op zich echt aan te raden, toch wat apart omdat het een Coupe is maar zeker ook gewoon heel erg praktisch, voor niet al te lange afstanden is het achterin best redelijk te doen en kofferbak heeft zelfs een grotere inhoud dan sommige stationwagens. ( 460 liter )

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een beter exemplaar! (y)

Brianbrb zei:
Nou heb vandaag een test uitgemaakt. Ketting was idd tehoren na 10 min ging dit weg... naast het ketting geluid schakelde de auto ook niet soepel wat volgens verkoper vrij normaal was bij deze type auto's wat mee onwaarschijnlijk lijkt ( ik rij zelf een mazda nu en daarmee kan ik schakelen met 1 vinger)

Ik heb de auto laten staan vanwege die twee punten op die punten na gaf de auto mij wel een lach op me gezicht fijn motortje.

Bedankt voor alle reacties
Dat gaat nog wat worden, Japanse bakken schakelen over het algemeen erg goed, dus de rest valt daarna altijd wel een beetje tegen.

Total Loss zei:
Hoort ook zeker niet, alleen de 1e versnelling kan heel af en toe wat nukkig zijn en lastiger in te leggen.

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een beter exemplaar! (y)

De eerste versnelling was echt niet fijn soms wel 3 x erin proberen tedoen . Verder was het elke x bij het omschakelen dat ik geen fijne aanpakings punt kon vind om soepel door terijden eerste 5 minuten dacht ik misschien even aan de auto wennen maar is de hele rit zo gebleven .

Ik ga zeker verder zoeken heb alle tijd mijn huidige auto doet het nog prima.

Wat betreft de ketting dat de geluid weggaat maar een minuut of tien hoort niet zo toch lijkt mij ?

Terug
Bovenaan