Opbouw schadevrije jaren, 2x zo snel door over te stappen?

x6428226

Net ingestapt
Zit nu een poosje autoverzekeringen te vergelijken online en kwam dit artikel tegen:
https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/schadevrije-jaren

Hier wordt gesuggereerd dat na een half je bij de meeste verzekeraars 1 schadevrije jaar krijgt.
Betekend dit dat als ik telkens net na een half jaar overstap naar een andere verzekeraar ik 2x zo snel schadevrije jaren opbouw?

Elke autoverzekeraar die ik ken houdt een minimale looptijd van een jaar voor de polis aan, behalve bij verkoop van de auto. Elk halfjaar overstappen gaat dus niet lukken, behalve als je ook elk halfjaar een andere auto koopt.

Om te voorkomen dat je als je bijvoorbeeld na 9mnd je auto verkoopt op nul blijft wordt er bij royement na het genoemde aantal dagen een schadevrij jaar extra in Roydata gezet. Hetzelfde geldt voor opzegging na bijvoorbeeld 2jr en 9mnd, dan worden het er in Roydata bij deze verzekeraars 3. Daar gaat het artikel over. Blijft je verzekering gewoon lopen, dan krijg je het schadevrij jaar met bijbehorende no-claim er pas per einde verzekerd jaar bij.

Je kan natuurlijk vaker overstappen om iets te besparen, maar op langere termijn is het verschil vrij bescheiden omdat er dus zelden tot nooit al in het eerste jaar van de verzekering kan worden opgezegd.

Ik heb de voorwaarden gechecked van enkele verzekeraars.
Inshared, verzekeruzelf en unive. Bij alle drie zou je dagelijk kunnen opzeggen zonder looptijd.
Bij unive staat: "De Univé-autoverzekering is dagelijks opzegbaar, zonder opzegtermijn. U kunt dus altijd gemakkelijk van uw verzekering af."

Ik zou dus steeds om de half jaar kunnen overstappen en na 1,5 jaar 3 schadevrije jaren kunnen opbouwen?
Zie ik iets over het hoofd?

edit: Heb nog een paar andere verzekeraars gechecked maar de meeste hebben geen looptijd.

Ik ga bewust niet in op specifieke verzekeraars maar houd mijn verhaal algemeen, voor zover natuurlijk bij het verbond van verzekraars aangesloten. De polisvoorwaarden in combinatie met de algemene verzekeringsvoorwaarden zijn leidend. Hanteert een verzekeraar voor alle verzekeringen eenzelfde opzegtermijn of bijv. schadeprocedure, dan staan die vaak in de algemene voorwaarden. Als je een offerte opvraagt hoor je links naar beide voorwaarden te krijgen, en daar bij ingang van de verzekering mee akkoord te gaan.

Wel zegt de consumentenbond op hun site (even zoeken op 'Autoverzekering opzeggen') dat er soms binnen het eerste jaar opzegkosten kunnen zijn die niet noodzakelijk in de polisvoorwaarden staan. Dat zou je dan een hap uit je voordeel kosten.

Ik blijf me maar afvragen of ik het administratieve gedoe de moeite waard zou vinden. Het verschil tussen 3 of 4 is, zolang je geen jonge gast met Golf R bent, meestal maar een paar euro per maand. Dat kun je aan de hand van de no-claimladder zelf uitrekenen. Eerste paar jaar zijn altijd duur.

Terug
Bovenaan