• Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.

Op zoek naar nieuwe wagen voor max 15000

Neodirk

Net ingestapt
Beste allemaal,

Met veel interesse lees ik de andere fora, nu heb ik een vraag waar ik zelf wat moeilijker uitkom.

Het volgende;

Ben nu 32, gezinsuitbreiding op komst. Ik rij nu een 2008 V70 2.5T, 210.000 km op de teller. Rijdt heerlijk en als nieuw. Echter gemiddeld verbruik 1 op 9. Dit jaar rij ik ongeveer 20.000 per jaar. Omdat ik volgend jaar voor nieuw werk ongeveer 45.000 per jaar ga rijden ben ik op zoek naar een andere auto waarin ik deze kilometers wat zuiniger en goedkoper kan maken. Mijn vorige auto was een Audi A4 B6 2.5 TDI die ik probleemloos van 190.000 naar 300.000 heb gereden. Ik vond dit heel fijn rijden, met name ook fijne bijkomstigheid dat deze diesel ook op hogere snelheden (cruise op 140) zuinig bleef. Dit ter referentiekader.

Met een budget van rond de 12.500 ben ik op zoek naar een benzine / hybride / diesel die mij in ieder geval 1 jaar goedkoop 45.000 kilometers verder brengt. Dit zijn alleen maar snelwegkilometers. Voorkeur dat deze na een jaar niet gigantisch heeft afgeschreven, want daarna hoop ik hem te kunnen verkopen als het werk de kilometers niet meer vereist. Ik begrijp dat diesel er steeds meer uitgaat en dus met verkoop problemen kan geven, maar dat deze nu juist in aanschaf zeer goedkoop zijn. Benzine nieuwe modellen zijn zuinig, maar kosten meer bij aankoop. Hybride modellen idem duur in aankoop, maar betrouwbaar en waardevast.

Vereisten:
Zuinig ook bij 130/ 140 / 150 per uur op cruise control
Ruimte voor kinderzitjes op achterbank
Reserves in vermogen (geen driecilinders / 1.2 ecodiesel)
Betrouwbaarheid

Minder belangrijk:
Kilometerstand
Bouwjaar

Mijn eigen shortlist (in deze volgorde):
Lexus CT200h
Audi A3 Sportback 2.0 TDI (2014)
Audi A4 2.0 TDI
Toyota prius
Peugeot 508 2.0 HDI (vanaf 2014)
Peugeot 308 1.6 HDI

Wat zouden jullie adviseren? Nb tanken doen we net over de grens in Belgie dus benzinekosten zijn ongeveer hetzelfde als dieselkosten (om en nabij 1.38 nu)
Ben heel benieuwd! Dank alvast voor de reacties.

Wat zouden jullie adviseren? Nb tanken doen we net over de grens in Belgie dus benzinekosten zijn ongeveer hetzelfde als dieselkosten (om en nabij 1.38 nu)

Dan valt een diesel toch meteen al af? Zeker als je wellicht denkt over een jaar weer in te ruilen.
Dan is nu een hybride of benzine kopen wellicht in verhouding iets duurder dan een diesel maar je hoeft dan over een jaar niet in te ruilen en je zal waarschijnlijk minder afschrijven. Ruil je over een jaar niet in en blijf je nog zeg 3 of 4 jaar wel die 45k per jaar rijden dan kies je natuurlijk weer wel voor een diesel. Dus eigenlijk hangt naar mijn idee daar de keus vanaf, ga je nu wel of niet inruilen en wat denk je de jaren daarna te gaan rijden.

LPG in de volvo leggen?
Je huidige auto gaat nog jaren mee, en loopt heel goed op lpg. De investering is dan slechts €1500/2000, en je kunt je huidige auto houden.
Met in NL tanken is het aan brandstofkosten vergelijkbaar met een benzineauto die 1:25 rijdt. (ik heb een vergelijkbare v70 op lpg)

Mijn Prius verbruikt bij constant 150 km/h wel relatief veel brandstof, als ik dat zo vergelijk met m'n 118d die draait dan net 2.500 toeren in 6e versnelling en is minder rumoerig bij zulke snelheden. Qua afschrijving, wegenbelasting en onderhoudskosten is de Prius echter niet te kloppen dus dat is een afweging die je zult moeten maken.

Ik zou zelf waarschijnlijk gewoon (weer) een Prius kopen en dan maar netjes 130 rijden, als je dan afentoe haast hebt zijn die brandstofkosten variabel in tegenstelling tot de vaste hoge maandelijkse MRB en afschrijving voor de diesel.

Als je echt vast wilt houden aan die 150 km/h dan zou ik persoonlijk een pré-LCI BMW 320d kopen, dus van vóór 2008 met de M47 2.0 turbodiesel. Nog steeds een mooie auto, rijdt heerlijk en betrouwbaar. Model is al oud dus afschrijving zal relatief laag zijn, vooral als je er nog eentje kunt vinden met lage kilometerstand, mooie opties en een goed gevuld onderhoudsboekje.

BMW 3-Serie 2.0 D 320D 163 PK AUT Dynamic Executive 169KM!!!
€ 7.450,00
https://link.marktplaats.nl/m1406184156

Dit ziet er goed uit, slechts 2 eigenaren gehad en redelijk in de opties. Je houdt de helft van je budget in je zak wat ook iets waard is natuurlijk. Anders even in Duitsland kijken als je importeren geen probleem vindt.

Hou er wel rekening mee dat de Lexus CT200h niet de meest ruime auto is, je hebt het over gezinsuitbreiding.
Wat Zadelsnuiver aangeeft is ook een goede keuze, voor meer ruimte heb je ook nog een station.

CT200h is echt erg krap... Maxi cosi op de achterbank, stoel iets naar voren schuiven... Kinderwagen in de bagageruimte wordt lastig. Been there, done that!

Eerste waaraan ik dacht, lepel gas in je Volvo en blijf tanken in België zoveel als je kunt (scheelt ja ruim 50% met de NL gasprijzen). Je hebt met de Volvo nl. ruimte, comfort en power. Alles wat je voorstelt als vervanger zijn in mijn ogen stappen terug (buiten eventueel het bouwjaar).
Daarnaast is diesel steeds meer in onmin aan het raken. Steden die zelf eisen/normen stellen en in het buitenland dat je straks nog maar met de nieuwste diesels in steden komen mag...

Inruilen na een jaar is in de praktijk gewoon duur, immers de dealer wil er ook aan verdienen.

Als gezinsauto zou ik de Peugeot 308 (2)1.6 HDI kiezen, om de volgende redenen. Je koopt ze uit hele jonge bouwjaren voor heel weinig geld, de station biedt veel ruimte voor het gezin, en de auto rijdt bij hogere snelheden comfortabel, zuinig en stil. De prijzen liggen door het grote aanbod heel laag, bij 20.000 km per jaar kan het ook nog uit. Je kunt er dus straks gewoon in blijven rijden De 1.6 HDI is volgens de verbruiksmonitor ook zuiniger dan de 2.0 HDI en 2.0 TDI. De Peugeot 308 2e generatie is gewoon een Euro 6 diesel (de laatste eisen), je mag nog heel veel jaar overal in.

De Lexus CT200H is erg krap, en de Prius is minder geschikt voor hoge snelheden, de Audi A3 en A4 2.0 TDI en 508 2.0 HDI zijn gewoon duurder om te rijden, en/of krapper.

Ik vind dat voorstel om een lpg tank in je Volvo te gooien eigenlijk nog zo gek niet!!!

British Racing Green zei:
Ik vind dat voorstel om een lpg tank in je Volvo te gooien eigenlijk nog zo gek niet!!!

Ik ook niet, zeker met die gezinsuitbreiding. Dat rijtje diesels word ik ook niet vrolijk van.

Alle bovenstaande opties is wat over te zeggen

Dan vooral V70 houden en gastank erin bij 210k is hij net ingereden en zoals he zelf al zegt bevalt hij goed

Heb zelf een 308 1.6 HDI en heb de cruise ook bijna altijd op de 150 staan gemiddeld verbruik 5,3ltr op zomerbanden met winterbanden 5,8ltr
Denk alleen als je overstapt naar een 308 dat je qwa ruimte flink inlevert maar die keus is aan je zelf

Met een kleine op komst is een beetje ruimte best lekker
Dus ik zou lekker de V70 houden en voor 12,5K kun je behoorlijk verder met het onderhoud en dergelijk

PS het geld heb je straks genoeg nodig voor de kleine

Dank voor alle reacties!

Die BMW lijkt inderdaad geen slechte keuze. Als die ct200 zo klein is valt deze inderdaad af. Peugeot wellicht ook iets om naar te kijken.

Maar ben het meeste aan het denken gezet door die LPG. Ik had altijd begrepen dat de 2.5t (2008) niet goed op lpg zou lopen. Klopt dit of is het toch nog aan te raden lpg in te bouwen? En zo ja welke aanbieder en waar?

Met vriendelijke groet,

Dirk

Zorg voor een gasinstallatie met klepsmering. Volgens mij zijn de meest gangbare merken Vialle en Prins. Volvo en gas is vrij regulier... Denk dat iedere betere gasinstallateur je prima kan adviseren omtrent de systemen die geschikt zijn voor je Volvo.

Terug
Bovenaan