Op zoek naar MPV <10k, Renault (grand) Scenic?

A

Anoniem

Guest
Lieve allemaal, ik ben op zoek naar een ruime MPV. Ik vervang hiermee mijn vervuilende youngtimer BMW 330D touring. De hoge instap en ruimtelijkheid van een MPV heeft op dit moment de voorkeur, tweeing van 3 jaar die voorlopg nog in stoeltjes zitten en veel mee te nemen. Ik maak jaarlijks 30.000 km en hoop de auto zo'n 5 jaar te houden, ik ben altijd netjes met rijgedrag en onderhoud e.d. Met mijn 330D haal ik 1:14 voor een nieuwe auto wil ik veel zuiniger rijden en minder vervuilend (en een 'veilige' euro klasse als het weer een diesel zou worden).

Ik heb gereden in een Honda Jazz (2012) gereden, ik vrees dat ik 'iets meer auto' wil rijden. Verder heb ik de Ford C Max overwogen, Nissan Note, de Mazda 5, Opel Meriva, Mercedes B of Toyota Verso overwogen.

Nu kijk ik naar Renault (grand) Scenic's rond 2012 de Bose 1.5 DCI variant (want ik hou wel van een strak interieur als ik er 30k per jaar in moet zitten). Volgens de specs die ik op autoscout zie valt de emissie uitstoot erg mee (bv 105 g CO2/km bij een 110PK).

Ik ken iemand met een Scenic, de ruimte vind ik fijn maar zijn benzine-motor maakt altijd een slippend geluid (motorisch, geen idee wat het is) bij wegrijden, misschien is het exemplarisch? Daarom ik wil hier wat meningen vragen over deze auto. Of vragen welke auto's in deze klasse ik echt moet overwegen voor ruimte, verbruik en toch ook betrouwbaarheid.

alvast bedankt voor het meedenken!

Ten eerste, de Grand Scenic 1.5 DCi is absoluut een betrouwbare auto. De motor is zeer goed en er zijn weinig zaken die kapotgaan. Ook de Bose uitvoering is mooi luxe afgewerkt.

Echter, laat je niet teveel aanpraten over vervuiling hoor... Wil je daarin echt een stap maken zou ik gaan fietsen;) elke auto vervuilt.

De Renault zal normaliter rond de 1 op 17 of misschien bij jou als nette rijder 1 op 18,5 rijden, dus wel minder CO2 uitstoot dan de BMW maar niet wat je gezien de fabrieksopgave verwacht.
1 op 22 is een utopie in de praktijk.
In de praktijk stoot je omdat CO2 emissie gekoppeld is aan daadwerkelijk brandstofverbruik pakweg 140 a 150 gr per km uit helaas. En niet die mooie 105 uit de folder

Ook deze Renault vervuilt, echter net een beetje minder dan de BMW..

Check even of je de 110 pk voldoende vindt.
Ik heb bij mijn voormalig werkgever heel veel in deze Renault gereden en ik vind hem met name op de snelweg erg tam. Ook is door de hoge opbouw het verbruik op de snelweg gewoon relatief hoog.
Helemaal als je een 330D gewend bent een belangrijk punt om te testen.

De Renault Grand Scenic staat bekend als een betrouwbare auto, kijk wel of je 110 pk voldoende vind, omdat je veel vermogen gewend bent. Koop anders gewoon een 1.6 DCI die heeft gewoon meer over. Voor de rest ben ik het eens met Blue Knightrider.

dank allebei! Ik ben nog geen 1.6 tegen gekomen, maar zal nog eens verder zoeken.

Is er nog een auto die ook de moeite waard is om te overwegen?

De Citroen C4 Grand Picasso 2e generatie vanaf 2013 is ook een hele goede optie, die veel betrouwbaarder is dan de eerste generatie.

^^^^, ja daar dacht ik ook aan.
Zeker als het qua interieur 'strak' moet zijn. ;)

7ded4389-9e8d-4719-9caa-fd4886009349_832aa0b2-2c75-4ceb-8755-5384da9447ab.jpg

https://www.autoweek.nl/occasions/citroen/c4-picasso/372243129/16-hdi-tendance-clima-bluetooth-cruise-lmv/

Verder zou je naar een Kia Carens kunnen kijken.. maar daarin is het diesel aanbod in het door jou gewenste bouwjaar / prijsklasse niet zo groot, merk ik hier op AW.

BMW 2 Tourer is nét wat boven het budget..

Mazda 5 of Honda FR-V? Men kan wel zeggen dat die Franse auto's opeens een gigantische inhaalslag gemaakt hebben qua betrouwbaarheid; maar dit moet nog ff blijken.. De Japanse auto's (zeker op benzine) blijven de statistieken domineren..

dank jullie wel voor de reacties, wat fijn.

Over diesel/bezine gesproken, vroeger zeiden ze altijd dat benzine motoren minder lang meegingen. Is dat nog steeds zo? In mijn budget kom je toch (afhankelijk van het merk) bij auto's tussen de 70 en 150k Ik zou er zeker 5 jaar mee willen doen, zo niet meer. Dat is minimaal 150k extra erbij.

Als ik wat lees op de site van de ANWB zijn ze weg van japanse auto's. Honda Jazz bv. Maar ik kom wel eens en Mazda 5 Of Toyota Verso tegen, maar die hebben vaak al de nodige km's als je onder de € 10.000 wilt blijven. Dan weet ik niet waar ik voor zou moeten kiezen, een Grand Scenic met 100k of een Mazda 5 met 150+

Lastig hoor, auto kopen... ;-)

Moderne benzine motoren kunnen ook prima 300dkm rijden en zeker als er geen turbo op de motor zit.

Franse autobouwers hebben heel veel ervaring met goede personenauto diesels te bouwen, ik zou dus zeker niet kiezen voor een Toyota of Mazda diesel met veel meer kilometers. Ik zou bijvoorbeeld bij Toyota dan eerder een hybride Prius kiezen
dan een diesel.

Sterker nog ik zou zelf eerder een Franse diesel kiezen, vooral in de jaren waarin je kijkt vanaf ongeveer 2010 hebben ze gewoon hele goede diesels geproduceerd. Met 30.000 km per jaar is diesel voordeliger dan een gewone benzine auto.

Welke langer mee gaan is moeilijk aan te geven, dat is afhankelijk van heel veel factoren. Vaak geeft een relatief grote motor die meer over heeft minder slijtage, maar de rijstijl van de bestuurder is nog belangrijker.

Maak gewoon proefritten, dan merk je snel genoeg de verschillen in comfort.
Jij moet er immers 30000 km per jaar mee rijden.
Vergeleken met bijvoorbeeld mijn Renault Laguna vond ik een Mazda 5 toch duidelijk meer lawaai maken, het comfort ligt ook op een lager peil, ook de materialen zijn gewoon minder mooi. Maar als je van een Toyota Aygo overstapt dan is de Mazda 5 duidelijk stiller, mooier gemaakt en comfortabeler. Het gaat dus ook om je eigen perceptie.

Terug
Bovenaan