Op zoek naar een auto met 'gunfactor'

A

Anoniem

Guest
Ik denk dat veel mensen bij auto's of merken wel een bepaald beeld hebben van de eigenaar.
Bijvoorbeeld als je een Porsche Cayenne of BMW X5 ziet rijden, zullen weinig mensen denken: daar zit vast een sympathieke, down-to-earth persoon achter het stuur.
Wat is volgens jullie een auto waarbij, als je hem ziet, denkt: de eigenaar is vast een toffe gozer (zonder dat de auto armoedig overkomt, ik ben dus niet op zoek naar een barrel).

De luxere of sportievere Japanners. Dat zijn tegenwoordig autoliefhebbers en fijnproevers pur sang, zonder status complexjes, maar tis natuurlijk erg algemeen dit. Voor Volvo gaat dit absoluut niet meer op sinds de V40 en V60 een bijteller leasert werd, en Audi en VW om wat te noemen is gedegradeerd van een auto voor 'nette' mensen, naar het helemaal tegenovergestelde. Daar hoef je eigenlijk maar kort in de stad voor te wonen, of de politieprogramaatjes voor in de gaten te houden. Eigenlijk is het gewoon het tegenovergestelde van wat Marrokaknen huren voor hun droevige dikdoenerij en bruiloftenstoeten. Ik zie er nooit een Lexus, Lotus, Mazda, Honda, Nissan GT-R, of zeker het mooie Jaguar oude stijl daarbij :) Range Rover is nog zo'n merk dat in 15 jaar tijd tot een voetballer, Ali B merk is geworden, gezien de chauffers.

Ik koop een auto voor mezelf en vast iemand ter wereld vind dat ik een goede keuze maak daarmee.

Ik zou een Megane RS kiezen.

MINI, beetje vlotte aziaat (of vlot gestyled). De italianen. Ik vind Peugeot steeds beter worden qua styling.

Audi : heel "fout" geworden, zoals een jas met bontkraag
VW : de saaie variant, hoe sportiever hoe meer 'Audi'
BMW: voor liefhebbers maar ook wel poenerig, patserig.
Benz: idem, iets meer ouwelullig
Volvo: hockeykakker pur sang

Toffe gast: och de één zal je enthousiast aanspreken over je carbon spiegelkappen of originele Alpina velgen op je M5 en de ander vind een 318i touring al een enorme patserbak. Dat beide wagens de helft kostte van de Skoda Enyaq met 22" velgen weet alleen de boekhouder en de Lexus van €129k nieuwprijs blijft bij iedereen anoniem.

Ik denk dat vooral een oudere maar nette auto al snel aan de goede kant zit.

Nico GTR zei:
Ik koop een auto voor mezelf en vast iemand ter wereld vind dat ik een goede keuze maak daarmee.

Ik zou een Megane RS kiezen.
Dit dus, het is jouw geld en jij moet er mee rijden dus wat een ander daar van vind, vind ik niet belangrijk.
De enige die er wat van mag vinden is je partner.

Lexus, Honda, Nissan, Toyota, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Suzuki, Kia, Hyundai, Ford, Renault, Citroën, Fiat en Opel inmiddels ook hebben bij mij een neutraal imago en dat is positief. Volvo was dat ook maar tegenwoordig een hoog lease-imago en meer een Audi-styling. Peugeot 308-rijders kunnen er ook wat van in het verkeer.

Bentley, Audi, VW, Mercedes, BMW, Porsche en Land/Range Rover zijn in mijn ogen aardig afgetakeld in imago. En dat komt dan vooral door de berijders en diens rijgedrag en de steeds 'dikkere en agressieve' styling. Skoda's als Sporlines beginnen ook erg op te vallen qua haantjesgedrag in het verkeer. Vast ex-Audi/VW-rijders...

Ik heb erg genoten van mijn Mazda mx5 NA, altijd leuke reacties en duimpjes.

Van al mijn auto’s waarvan sommige ook veel duurder zijn was dit toch mijn leukste auto die ik nog altijd mis.

Wat zijn tot zover de meningen over Tesla rijders? Hier in Finland zijn het louter liefhebbers zo blijkt; naar elkaar zwaaien, beetje praatje maken bij de oplader, ervaringen en tips uitwisselen enzo. Maar wij hebben hier die hele lease-cultuur niet zoals in Nederland, vrijwel iedere Tesla rijder hier zit er 100% vrijwillig in zeg maar dus ik kan me voorstellen dat dit in Nederland heel anders is.

Zadelsnuiver zei:
Wat zijn tot zover de meningen over Tesla rijders? Hier in Finland zijn het louter liefhebbers zo blijkt; naar elkaar zwaaien, beetje praatje maken bij de oplader, ervaringen en tips uitwisselen enzo. Maar wij hebben hier die hele lease-cultuur niet zoals in Nederland, vrijwel iedere Tesla rijder hier zit er 100% vrijwillig in zeg maar dus ik kan me voorstellen dat dit in Nederland heel anders is.

Niks mis mee maar de meeste rijden erin vanwege gunstige fiscale regeltjes, zwaaien doet het lease cultuur ook niet en er rijden er behoorlijk veel dus eigenlijk onbegonnen werk!

Zadelsnuiver zei:
Ik vind de techniek van de auto's indrukwekkend, maar ik vind ze niet mooi. Maar mij naakt het voor de rest niet uit wat je rijdt. Vrijwillig zou ik er geen kopen, maar ja met de leasetarieven die we hadden snap ik de mensen wel.

Alfa Romeo 166. Ik rijd er nu twee jaar in en het is de beste auto van alle die ik heb gereden. Nog maar 607 stuks op de weg. Alfa staat voor anders, creatief, eigenzinnig en echt autoplezier. Met een goede voorbereiding tot aankoop (binnen 3 mille klaar) heb je een luxe auto met relatief weinig onderhoud. Behalve een distributieriem en in mijn geval olieverbuik (1:1500) rijdt ie al 20k km als een zonnetje.

MCW 84 zei:
Lexus, Honda, Nissan, Toyota, Mazda, Subaru, Mitsubishi, Suzuki, Kia, Hyundai, Ford, Renault, Citroën, Fiat en Opel inmiddels ook hebben bij mij een neutraal imago en dat is positief. Volvo was dat ook maar tegenwoordig een hoog lease-imago en meer een Audi-styling. Peugeot 308-rijders kunnen er ook wat van in het verkeer.

Bentley, Audi, VW, Mercedes, BMW, Porsche en Land/Range Rover zijn in mijn ogen aardig afgetakeld in imago. En dat komt dan vooral door de berijders en diens rijgedrag en de steeds 'dikkere en agressieve' styling. Skoda's als Sporlines beginnen ook erg op te vallen qua haantjesgedrag in het verkeer. Vast ex-Audi/VW-rijders...

Volvo schuift qua imago inderdaad wel, met dank aan handige marketing en de ontwerpen. Ik vind het nog altijd een sympathiek merk, al spreekt de techniek en de afwerking me minder aan.

Aardig dat je verschil in rijgedrag merkt tussen bestuurders per automerk. Ik herken dat zelf helemaal niet.

funf zei:
Aardig dat je verschil in rijgedrag merkt tussen bestuurders per automerk. Ik herken dat zelf helemaal niet.

Ligt er ontzettend aan in wat voor auto je zelf rijdt. In de Prius heb ik veel meer last van bumperklevers en opgefokte bestuurders dan met mijn vorige BMW of huidige Tesla. Ik denk dat een Pixo ook meer te verduren heeft dan een 7-serie zeg maar. Mensen plaatsen zichzelf automatisch toch in een soort hiërarchie wanneer het op auto's aankomt en een grote vis moet aan de kleine vis soms even laten zien wie ook alweer de baas is. Als jij zelf de grootste vis bent zul je er weinig van merken :D

:D

Maar even serieus: ik rijd regelmatig in allerlei verschillende auto's. Groot, klein, luxe en basic. In alle gevallen heb je bumperklevers. Wellicht heb je er in de ene auto meer last van dan in de andere. In een Yaris zit zo'n bumperklever gevoelsmatig bijna in je nek, terwijl het in een 7 veel minder indruk maakt.

Daarnaast geloof ik dat asociaal gedrag in het verkeer toch echt bij de bestuurder ligt, en niet afhankelijk is van het merk auto. Maar ook daar zal perceptie wel een rol spelen en wellicht ook wel dat gevoel van hiërarchie dat jij beschrijft. Want dat zal ongetwijfeld bij veel mensen een rol spelen.

On topic: Het voorbeeld van die MX5 als auto met een gunfactor vind ik wel een mooie. Wat mij betreft is gunfactor niet zozeer merkafhankelijk, maar zit het meer in de aaibaarheid van een auto. Zo vind ik Mini altijd wel leuk, net als de Fiat 500.

Alle Dacia's die geen Stepway zijn.

Maar even serieus. Wat maakt het nou uit wat anderen van jouw auto vinden? Koop gewoon iets waar je zelf blij van wordt.

MCW 84 zei:

Toch is het echt zo. Heb zelf een tijdje zowel een Toyota Avensis als een gifgroene Kia Rio uit 2001 gehad. Was echt schokkend om te ervaren hoe anders sommige automobilisten met je om gaan als je in een oud barrel rijdt. Vaak gesneden, geen voorrang gekregen, bumperkleven ook al reed ik de maximale snelheid, het was echt niet te missen. Altijd een bepaald type automobilisten trouwens die hun status aan hun auto (moeten) ontlenen.

Derek 3089132 zei:
Wat is volgens jullie een auto waarbij, als je hem ziet, denkt: de eigenaar is vast een toffe gozer (zonder dat de auto armoedig overkomt, ik ben dus niet op zoek naar een barrel).

Kortom, je wilt iets dat niet protserig is en wat ook niet generiek is. Ik zou iets zoeken dat voldoet aan:

* Niet Duits of Amerikaans
* Ouder, maar wel in een nette staat
* Geen diesel
* Geen SUV/Crossover
* Geen luide uitlaat
* Bescheiden velgen
* Geen krentenkakker imago (geen Dacia, oudere Kia/Hyundai, etc.)

Daarnaast iets dat je niet op iedere straathoek ziet staan. Een beetje 'speciaal' moet het wel zijn.

De keuze blijft enorm. Het hangt enorm af van wat je wilt. Budget, formaat, praktische inzetbaarheid, etc. Wil je een cabrio, een coupe, een sedan, een station? Comfortabel op lange afstanden? Vermakelijk op bochtige weggetjes? Hoeveel km per jaar (brandstofverbruik)? etc, etc.

Zadelsnuiver zei:

Ik doe geen dagelijkse peilingen natuurlijk, maar ik denk waar de model S nog erg in de belastingontduikershoek zat, "grote dure patserbak", is het met de Model 3 erg mainstream en neutraal geworden.

Ik denk dat Tesla wel wat voordeel heeft qua imago door het duurzame principe en wat neutrale 'sportwagentjesuiterlijk'. In tegenstelling tot de grote grillen bij D segment of SUV van anderen.

Jongens, jullie hebben allemaal niet geluisterd naar JC en consorten? Er is maar één merk met de unanieme, universele en eeuwige gunfactor en dat is Jaguar. Go get a Djaaaag. Wel een enigszins klassieke natuurlijk, bijvoorbeeld een vroege XJ.

Ja vooruit, Alfa, dat is natuurlijk ook heldenspul. Betaalbaarder en ongeveer even betrouwbaar. Ja, en Lancia natuurlijk. Dan heb je het denk ik wel gehad qua smaakvolle merken die boven de meeste vooroordelen (richting de eigenaar/berijder dat is) verheven zijn.

Maar eigenlijk: Bij alle merken heeft iedereen wel wat te zeiken over wat voor iemand erin zou zitten. Volslagen nonsens natuurlijk, maar mensen vinden hokjesdenken nu eenmaal leuk. Wel sneu dat je je daar als consument door zou laten leiden.

Dat gevoel heb ik meestal bij een BMW X5: daar zit vast een sympathieke, down-to-earth persoon achter het stuur.

Ik zit te denken aan een statige young/oldtimer.

Iets met veel chroom, vierkant, lange neus, een volvo p1800 of mercedes s-klasse misschien van eind jaren 70, een van de eerste 7 series zou ook kunnen.
Wat zo'n auto dan helemaal naar beneden haalt (qua vraagstelling hier dan) is te moderne wielen er onder.
Een snoek en zeker een SM zou ook nog kunnen.

Mini cooper (F56) staat wat mij betreft op 1: allemansvriend die geen negatieve associaties opwekt.

Sorry maar wat een belachelijk idee. Bij geen enkele auto zal iemand denken 'goh, wat een sympathieke down-to-earth persoon is dat zeg want hij rijdt een ***'. Nee, hooguit dat ze denken dat iemand een liefhebber zal zijn. De rest van de associaties met auto's zijn bij de meeste mensen altijd negatief. Of je bent een krent die niets om auto's geeft, of je bent een patser, of je bent een saaie Piet, of je bent elitair etc. Enkel liefhebberij wordt geregeld nog als positief erkent als liefhebbers onderling. Krijg gewoon rillingen van het idee dat je een auto uit zou kiezen zodat mensen je maar aardig vinden. Kom op, koop gewoon wat je leuk vindt. Ik heb hele verschillende auto's gehad, ook gewoon naast elkaar en ja, mensen hebben vooroordelen. Echter, als iets bijzonders is dan zijn er altijd tal van liefhebbers die dat waarderen. Zo rijd ik nu een paarse 5 serie. Voor leken zal ik vast wel weer een patsertje zijn maar liefhebbers spreken mij geregeld aan om de bijzondere kleur en hoe mooi ze zo'n E39 vinden. Koop de auto die JIJ wil. Krijg je dan eens complimentjes dan zijn het tenminste complimenten voor jouw eigen keuze. Rijd anders gewoon een grijze kale Golf III t/m VII. Geen dikke velgen oid, gewoon lekker basic. Ga je heel anoniem door het verkeer zonder al te veel meningen.

DeeTwee zei:
Jongens, jullie hebben allemaal niet geluisterd naar JC en consorten? Er is maar één merk met de unanieme, universele en eeuwige gunfactor en dat is Jaguar. Go get a Djaaaag. Wel een enigszins klassieke natuurlijk, bijvoorbeeld een vroege XJ.
.

man: " I drove over your dog".
woman: " Aaahh!!"
Man: ' In my Jag" .
Woman: " Oohh!"

:D

vsl zei:
Mini cooper (F56) staat wat mij betreft op 1: allemansvriend die geen negatieve associaties opwekt.

Toch wel, je verwacht toch dat daar een leuke dame uitstapt, is dit niet zo valt het me wel wat tegen om eerlijk te zijn...

VW350Z zei:
vsl zei:

Toch wel, je verwacht toch dat daar een leuke dame uitstapt, is dit niet zo valt het me wel wat tegen om eerlijk te zijn...
Dat verwacht ik helemaal niet, jij misschien.
We zijn een maand verder en geen reactie meer van TS.

Ik heb nooit gedachten over een persoon op basis van het soort auto, mits in originele staat. Uitgebouwde of anderszins "gepersonaliseerde" exemplaren uitgezonderd.

Tja ik snap je punt wel. Als ik met de 4jr oude Dacia Sandero Stepway van mijn vrouw kom voorrijden dan krijg ik iig geen afgunst reacties. Doe ik dat met mijn 17jr BMW E61 525DA dan denkt men ineens wat een dikke bak, waar doet ie het van 😂 Terwijl de Dacia 3x de waarde van de BMW overstijgt.

Maar als je er gevoelig voor bent, zou ik kijken naar iets Japans, Mazda, Lexus of wellicht Infiniti.

Succes met de keuze!

Terug
Bovenaan